Ga naar inhoud

Konijn met EC/binnenoorontsteking


MoppieFilou

Aanbevolen berichten

Als je iets kan vinden met een lekker smaakje dan eten ze het zo op. Zo kregen de cavia’s altijd vitamine C kauwtablettrn van de Kruidvat, vonden ze heerlijk. Wel even ingrediënten lezen op het potje ivm suikers of dierlijke producten. 
Schijnt dat overdosis vitamine B niet echt voorkomt omdat het wordt uitgescheiden als het niet gebruikt wordt. Kreeg geen doseringadvies hierbij verder, zou daar nog even naar moeten vragen. 
Ik heb ook vitamine B gekocht bij de petsplace, dat kan in het waterbakje. Nadeel is dan alleen dat ze niet het hele bakje leegdrinken en je daardoor niet weet hoe groot de dosering is die ze binnenkrijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, AppaMomo zei:

Als je iets kan vinden met een lekker smaakje dan eten ze het zo op. Zo kregen de cavia’s altijd vitamine C kauwtablettrn van de Kruidvat, vonden ze heerlijk. Wel even ingrediënten lezen op het potje ivm suikers of dierlijke producten. 
Schijnt dat overdosis vitamine B niet echt voorkomt omdat het wordt uitgescheiden als het niet gebruikt wordt. Kreeg geen doseringadvies hierbij verder, zou daar nog even naar moeten vragen. 
Ik heb ook vitamine B gekocht bij de petsplace, dat kan in het waterbakje. Nadeel is dan alleen dat ze niet het hele bakje leegdrinken en je daardoor niet weet hoe groot de dosering is die ze binnenkrijgen. 

Ik heb namelijk momenteel een konijntje met ec.

Zij heeft al 2x 3 dagen dexamethason gehad en 1x een vitamine b injectie.

Vandaar dat ik dat graag wil weten, zodat ik het in huis heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik ook 😞 Hij heeft gister zn laatste injectie vitamine B gekregen. Ik zou morgen de dierenarts bellen met een update. Ik zal dan ook vragen wat de beste opties zijn qua vitamine B want ik weet ook niet zeker welke ik het best kan halen. Of het alle vitamine B moet zijn, of alleen B12 bijvoorbeeld. 

aangepast door AppaMomo
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Welke vitamine b pillen dan? En welke doseringen?

 

De dierenarts zei dat ze zelf vitamine B complex geven, dus elke vitamine B.

Bij de Holland&Barret hebben ze vegan opties daarvoor (alleen geen kauwtabletten geloof ik, dus weet niet hoe makkelijk ze gegeten worden).

 

Assistente zei dat je een keer in de paar weken kon geven, wat je ook kan doen is een keer in de zoveel weken een nieuwe injectie halen bij de dierenarts, dat werkt het beste zei ze. Maar in principe kan je EC konijntjes niet snel te veel vitamine B geven (ik vroeg daarnaar want ik was daar bang voor), als je 1x per 2 weken ofzo iets extra geeft.

 

Hoop dat je konijntje zich snel beter voelt!

Mijn konijn heeft ook een oorontsteking gehad waardoor hij omviel (voordat hij EC kreeg) en ik zag echt snel verbetering met de antibiotica. De EC verbetering gaat een heel stuk langzamer. Dexamethason doet wel echt wonderen. Ik gaf al Panacur omdat hij vorig jaar ook al EC had en tolde (Dexacortone pillen hielpen toen enorm), maar panacur alleen doet het hem gewoon niet en de EC is nog heftiger teruggekomen ondanks dat ik in een Panacur periode zat.  

 

Veel sterkte 😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, AppaMomo zei:

 

De dierenarts zei dat ze zelf vitamine B complex geven, dus elke vitamine B.

Bij de Holland&Barret hebben ze vegan opties daarvoor (alleen geen kauwtabletten geloof ik, dus weet niet hoe makkelijk ze gegeten worden).

 

Assistente zei dat je een keer in de paar weken kon geven, wat je ook kan doen is een keer in de zoveel weken een nieuwe injectie halen bij de dierenarts, dat werkt het beste zei ze. Maar in principe kan je EC konijntjes niet snel te veel vitamine B geven (ik vroeg daarnaar want ik was daar bang voor), als je 1x per 2 weken ofzo iets extra geeft.

 

Hoop dat je konijntje zich snel beter voelt!

Mijn konijn heeft ook een oorontsteking gehad waardoor hij omviel (voordat hij EC kreeg) en ik zag echt snel verbetering met de antibiotica. De EC verbetering gaat een heel stuk langzamer. Dexamethason doet wel echt wonderen. Ik gaf al Panacur omdat hij vorig jaar ook al EC had en tolde (Dexacortone pillen hielpen toen enorm), maar panacur alleen doet het hem gewoon niet en de EC is nog heftiger teruggekomen ondanks dat ik in een Panacur periode zat.  

 

Veel sterkte 😔

Klopt.

Ik heb online al vitamine b complex injectievloeistof besteld en binnen.

 

Alleen weet ik niet welke dosering

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-6-2022 om 14:47, Konijnenliefhebber1993 zei:

Dexamethason is erg belangrijk met een konijn met ec.

 

Hier sinds 3 weken een konijn met ec, eerst wilde mijn dierenarts het ook zonder de Dexamethason doen.

Maar ik heb er op aangedrongen, dus 3 dagen Dexamethason gehad. Ging een week goed, daarna weer misseboel.

Naar de spoedarts gegaan, weer 3 dagen Dexamethason en 3 dagen vitamine b injecties gehad. En tot nu toe gaat het nog uitstekend.

Iom de dierenarts nog wel dubbele dosis panacur.

Denk je dat het nu nog zin zou hebben om Dexamethason te proberen? 

Ben ondertussen al 2,5 weken aan het behandelen. Voorlopig nog geen verbetering helaas.

 

Op 12-6-2022 om 17:52, AppaMomo zei:

Ik heb afgelopen woensdag mijn konijn bij Wilhelminapark gebracht wegens een acute EC situatie. Zaterdag heb ik hem opgehaald en het ging echt al een stuk beter. 
heb dexamethason mee naar huis gekregen.
Vorig jaar kreeg hij dexacortone pillen, die hielpen ook echt heel goed. Ik gaf toen al weken panacur, maar na de pillen erbij te geven ging het echt razendsnel beter. 
 

Overigens zei de dierenarts dat je ook gewoon vitamine B pillen bij de drogist kan halen en die geven 🙂

Dit klinkt wel echt super! Dan moet ik het misschien toch maar gewoon proberen. Middenoorontsteking zal het toch wel niet zijn, hij krijgt ondertussen al twee weken Enrobactin en sinds vorige week donderdag penicilline.

Je zegt dat je de Dexamethason hebt meegekregen, waren dat injecties of in welke vorm moest je dat geven? Zie het echt niet zitten om met hem naar de dierenarts te rijden in deze toestand.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, MoppieFilou zei:

Denk je dat het nu nog zin zou hebben om Dexamethason te proberen? 

Ben ondertussen al 2,5 weken aan het behandelen. Voorlopig nog geen verbetering helaas.

 

Dit klinkt wel echt super! Dan moet ik het misschien toch maar gewoon proberen. Middenoorontsteking zal het toch wel niet zijn, hij krijgt ondertussen al twee weken Enrobactin en sinds vorige week donderdag penicilline.

Je zegt dat je de Dexamethason hebt meegekregen, waren dat injecties of in welke vorm moest je dat geven? Zie het echt niet zitten om met hem naar de dierenarts te rijden in deze toestand.

 

 

Ja, ik zal zeker dexamethason laten geven.

Ik heb 2x een 3 daagse kuur met dexamethason gegeven ( nu kan ik zelf spuiten, niet elke dierenarts laat dat toe), en 1x een vitamine b injectie.

Tot nu toe heb ik nog geen terugval gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Ja, ik zal zeker dexamethason laten geven.

Ik heb 2x een 3 daagse kuur met dexamethason gegeven ( nu kan ik zelf spuiten, niet elke dierenarts laat dat toe), en 1x een vitamine b injectie.

Tot nu toe heb ik nog geen terugval gezien.

Ik ga zometeen direct de dierenarts bellen om er naar te vragen! Moet het subcutaan geinjecteerd worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, MoppieFilou zei:

Ben het gaan halen bij de dierenarts. Hoe snel zou ik resultaat moeten zien hiermee als het effectief helpt?

Het is een ontstekingsremmer.

Wanneer je verbetering moet zien, weet ik niet precies

Dat betekend dat je GEEN novacam/metacam of meloxidyl mag geven!!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Het is een ontstekingsremmer.

Wanneer je verbetering moet zien, weet ik niet precies

Dat betekend dat je GEEN novacam/metacam of meloxidyl mag geven!!

Klopt, maar van mijn DA begrijp ik dat ze daar voorzichtig op terug aan het komen zijn en dat steeds meer blijkt dat het toch niet zo schadelijk is als gedacht. Ik gaf mijn Siem met toestemming van de DA een klein beetje novacam bij de dexamethason toen hij oorontsteking had. Betekent uiteraard niet dat je er maar gewoon pijnstiller bij moet gaan geven, maar blijkbaar is het niet zo zwart-wit als altijd gedacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Klopt, maar van mijn DA begrijp ik dat ze daar voorzichtig op terug aan het komen zijn en dat steeds meer blijkt dat het toch niet zo schadelijk is als gedacht. Ik gaf mijn Siem met toestemming van de DA een klein beetje novacam bij de dexamethason toen hij oorontsteking had. Betekent uiteraard niet dat je er maar gewoon pijnstiller bij moet gaan geven, maar blijkbaar is het niet zo zwart-wit als altijd gedacht. 

Ik heb het inderdaad niet gedaan omdat mijn dierenarts dat heel erg benadrukte.

Maar hij werd behandeld ( nog steeds hoor) voor ec

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niet te vroeg juichen want misschien is het toeval en geen idee of die Dexamethason echt zo snel verschil kan maken, maar hij wou de afgelopen dagen alleen maar tegen de handdoeken aan liggen (zelfs als ik hem weer mooi recht zette tussen de handdoeken vond hij wel een manier om terug te gaan liggen), en nu is hij zelf vanuit liggende positie verplaatst met zijn hoofd de andere kant op, en zit hij recht... Hij leunt met zijn hoofd wel tegen de wand van de kooi maar zit nu echt niet geklemd tussen de handdoeken, dus ik vind het wel heel toevallig... Hoop zo dat het geen toeval is! Duimen jullie mee? 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Kan best dat je nu al vooruitgang merkt hoor. Mijn ervaring is dat dexamethason echt heel snel iets doet, als het iets doet. Ik duim!!

Net nog eens gaan kijken, als hij een beetje scheefzakt zet hij zich al wiebelend zelf terug rechter/beter, denk echt niet dat hij dat deze voormiddag had gekund. Ben zo bang nu om naar hem toe te gaan en te zien dat hij toch weer ligt en doet zoals anders haha, had eigenlijk de hoop al een beetje opgegeven, dit was echt het laatste redmiddel.

 

Edit: Hij was een uur of twee geleden bij het voeren ook al zo aan het spartelen en doen, ik dacht al oh nee, misschien heeft het wel helemaal het verkeerde effect, maar zal misschien geweest zijn omdat hij zich beter voelde en rechtop wilde gaan zitten...

aangepast door MoppieFilou
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, MoppieFilou zei:

Net nog eens gaan kijken, als hij een beetje scheefzakt zet hij zich al wiebelend zelf terug rechter/beter, denk echt niet dat hij dat deze voormiddag had gekund. Ben zo bang nu om naar hem toe te gaan en te zien dat hij toch weer ligt en doet zoals anders haha, had eigenlijk de hoop al een beetje opgegeven, dit was echt het laatste redmiddel.

 

Edit: Hij was een uur of twee geleden bij het voeren ook al zo aan het spartelen en doen, ik dacht al oh nee, misschien heeft het wel helemaal het verkeerde effect, maar zal misschien geweest zijn omdat hij zich beter voelde en rechtop wilde gaan zitten...

Heeft hij ook een vitamine b injectie gehad?

Hoevaak moet je terug komen?

Bij GGoofyging de eerste keer helemaal goed, tot zijn 3e spuitje. Daarna een week ging het goed en daarna wel een terugval ( nu 1.5 week geleden), hij heeft tot vorige week dinsdag van de 2e kuur zijn 3e gehad met vitamine b injectie, tot nu toe nog geen terugval gezien

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Heeft hij ook een vitamine b injectie gehad?

Hoevaak moet je terug komen?

Bij GGoofyging de eerste keer helemaal goed, tot zijn 3e spuitje. Daarna een week ging het goed en daarna wel een terugval ( nu 1.5 week geleden), hij heeft tot vorige week dinsdag van de 2e kuur zijn 3e gehad met vitamine b injectie, tot nu toe nog geen terugval gezien

Nee, die niet. Heb wel vitamine B druppels besteld, die zouden morgen moeten aankomen.

Ik geef de Dexamethason zelf. Dierenarts heeft niets gezegd over hoe lang, die heeft hem al een beetje afgeschreven. Maar ik ga het 3 dagen geven aangezien ik dat overal zo lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Dexamethason zou ik niet te lang geven idd, 3 dagen is meestal gangbaar bij EC. Het is echt rommel, dus langer dan 3 dagen kan ook wel flink schade geven. Lastig he EC? Je weet soms niet waar je goed aan doet en hoe lang je het moet aankijken...

Ik dacht dat het wilheminapark maximaal 5 dagen geeft.

De spoedarts zei bij mij ook met Goofy toen die voor de 2e keer 3 daagse kuur kreeg, als dit niet aanslaat, zul je toch verder moeten nadenken of het nog wel te doen is.

Maar tot nu toe geen terugval gehad gelukkig ( misschien ook door vit. B??)

 

Jij misschien een idee, hoeveel vloeistof ze van de vitamine b nodig hebben?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Dexamethason zou ik niet te lang geven idd, 3 dagen is meestal gangbaar bij EC. Het is echt rommel, dus langer dan 3 dagen kan ook wel flink schade geven. Lastig he EC? Je weet soms niet waar je goed aan doet en hoe lang je het moet aankijken...

Het is inderdaad super lastig... Ik denk steeds, nu is het echt genoeg geweest voor dat beestje, maar langs de andere kant kan het ook zomaar de dag erop opeens beter zijn. Denk dat als de Dex toch niet (voldoende) zou helpen ik het opgeef. Het is ook zo intensief om hem te verzorgen en vooral gewoon vreselijk om het aan te moeten zien. En iedere dag weer die zorgen en twijfels die er ook nog eens bij komen. 

aangepast door MoppieFilou
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, MoppieFilou zei:

Het is inderdaad super lastig... Ik denk steeds, nu is het echt genoeg geweest voor dat beestje, maar langs de andere kant kan het ook zomaar de dag erop opeens beter zijn. Denk dat als de Dex toch niet (voldoende) zou helpen ik het opgeef. Het is ook zo intensief om hem te verzorgen en vooral gewoon vreselijk om het aan te moeten zien. En iedere dag weer die zorgen en twijfels die er ook nog eens bij komen. 

Ik zal ook nog vitamine b injecties overwegen hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .