Ga naar inhoud

Konijn met EC/binnenoorontsteking


MoppieFilou

Aanbevolen berichten

Eén van mijn konijntjes liep vorige week vrijdag plots rond met een scheve kop, en had daarbij ook nystagmus. Hij liep ook helemaal krom, maar viel nog niet om. Diezelfde dag ben ik met Panacur gestart in combinatie met Metacam wegens vermoeden van EC. Zondag leek hij beter, hij at weer, en zijn nystagmus en het steeds op en neer gaan van zijn hoofdje waren verdwenen. Maandag vond ik hem echter liggend in zijn hok en kon hij niet meer alleen rechtkomen. Heb hem rechtop gezet en een tijdje vastgehouden tot hij genoeg bekomen was om weer zelf recht te kunnen blijven staan, maar vanaf dat hij weer wilde bewegen viel hij weer om en kon hij niet meer rechtkomen. Zijn hoofdje stond sinds die dag nog een tikkeltje schever en hij heeft zijn voorpoot echt nodig om te kunnen blijven rechtstaan, vanaf dat hij die verplaatst om ergens naartoe te wandelen valt die steun weg en valt hij om. Heb hem sinds maandagavond in een smal "gangetje" gezet tussen de wand van de kooi en een kartonnen doos, zodat hij rechtop kon blijven staan. Daarnaast ben ik maandagavond ook gestart met AB moest het toch om binnenoorontsteking gaan. Hij eet, drinkt en keutelt prima, het enige probleem is dat zijn hoofdje zo scheef staat dat hij wel rechtop kan blijven staan, maar niet kan wandelen. Nu weet ik dat EC iets van lange duur is en dat het echt even kan duren voor je verbetering ziet, maar ik vraag me af vanaf welk punt je vrijwel zeker bent dat verder blijven behandelen geen zin meer heeft. Hij krijgt nu 5 dagen de Panacur en 2 dagen de AB, na hoeveel dagen zagen jullie verbetering bij jullie EC konijn? Vind het vooral gek dat hij pas op dag 3 na het starten van de behandeling met Panacur begon om te vallen terwijl hij de dag voordien juist verbeterd leek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan echt lang duren met ec, een paar weken wel. Vaak wordt er in gevallen zoals bij jouw konijn nog extra medicatie ingezet. Wilhelminapark heeft een goed behandelplan, dat zou ik met je dierenarts overleggen. 

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Het is per konijn verschillend hoe lang je een behandeling door kunt zetten, of wanneer je de knoop door moet hakken om in te laten slapen. Ik heb bijvoorbeeld nu twee konijnen die ik een intensieve langdurige behandeling niet aan kan doen, omdat ze niet hanteerbaar zijn en er teveel stress van zouden ondervinden om aanvaardbaar te zijn. Alles wat langer dan een paar dagen duurt en waarvoor ze opgepakt moeten worden zou hier een beslissing voor inslapen worden. Terwijl een van mijn vorige konijnen zo tam was, daar kon je alles mee doen, die heb ik wel langdurig en intensief behandeld (tegen snot). 

Overleg goed met je dierenarts, ik zou echt de behandeling van Wilhelminapark inzetten en kijk goed naar je konijn wat aanvaardbaar is en wat niet. Heel veel sterkte, het is een vreselijke ziekte. hopelijk zie je snel verbetering!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denken ik goed kijken naar wat je konijn zelf aangeeft, of hij er nog zin in lijkt te hebben of dat hij alleen maar zielig is. Mij lijkt het steeds omvallen heel naar, maar hoe gaat hij er zelf mee om? Het kan inderdaad wel 3 weken duren voor je verbetering ziet, dus het is nog te vroeg om te concluderen dat het niet helpt. Maar als je dit je konijn verder niet wilt aandoen dan is dat ook begrijpelijk. Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eefje, heb het stuk van Wilhelminapark even gelezen, en ik zie denk ik enkel nog die Dexamethason en vit B-injecties extra staan tijdens de eerste dagen om de ontsteking af te remmen maar Metacam is ook al een ontstekingsremmer. Zou dat dan nog nodig zijn? Vit B-injecties las ik over dat ze daarvoor opgenomen moeten worden omdat die nogal pijnlijk zijn, maar denk eerlijk gezegd dat hij hier veel beter zit dan bij de dierenarts, en dan heb je ook nog die stress die erbovenop komt. Dus dat is een moeilijke.

Hij is op zich een redelijk tam konijn. Niet dat hij staat te springen om opgepakt te worden want dat zijn er maar weinig, maar hij ondervindt er ook niet zoveel stress van lijkt me. Om de medicatie te geven kan ik hem ook gewoon laten zitten, dan hou ik even zijn hoofdje vast, spuit erin en dan is het al klaar. Als ik hem daarna iets lekkers aanbiedt eet hij het ook meteen op, terwijl als hij echt stress heeft hij normaal niet eet. Met mijn ander konijn zou dat een ander verhaal zijn, die is veel meer gestresst.

 

Ik ga het denk ik sowieso nog een weekje geven, als er dan nog niets van verbetering is denk ik er nog eens goed over na. 

Het is nu absoluut niet fijn voor hem, maar hij heeft geen pijn en dat hij nog graag wil eten zegt ook wel iets denk ik dan. Moest hij dat ook niet meer doen zou het al sneller klaar zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dexamethason is vele male sterker dan metacam. Als er echt al zoveel problemen zijn met balans, zou ik het zeker overwegen. Het is wel echt een flink aanvalsplan tegen de ontstekingen in het lichaam wat je daarmee aangaat. Ja, thuis is er meer comfort, maar bij de dierenarts kunnen ze wel sterker optreden tegen de ziekte. Dat kan wel net het verschil maken. 

 

Zwaar is het zeker. Hier op de website staan veel tips voor de zorg die je kan bieden tijdens de ziekte, en dingen die je kan overwegen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

Zelf had ik toen mijn konijn EC had afgesproken met mijzelf om een maand lang alle opties uit de kast te halen, echt alles in te zetten wat mogelijk was om het te bestrijden. Als hij na die maand niet zichtbaar beter aan het worden was, zou ik hem laten inslapen. Het duurde bijna 3 weken, maar toen knapte hij goed op. Hij had ook nystagmus, zwalkte, had moeite recht te blijven, tolde, er zijn momenten geweest dat ik dacht dat hij in mijn armen zou sterven. Maar inmiddels zijn we denk ik 3 jaar verder, en is hij er nog 😄 Het kan dus goed komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft jouw konijn ook een aantal dagen bij de dierenarts doorgebracht voor Dexamethason en vit B injecties?

Als ik er nog maar aan denk met hem naar de dierenarts te moeten rijden word ik al naar, dat arm beest in de auto. Maar goed, als dat echt het verschil kan maken is het misschien wel beter. Weet je toevallig ook hoeveel tijd er moeten zitten tussen stoppen met Metacam en starten met Dexamethason? 

Ik ga sowieso straks even de dierenarts bellen om zijn mening te horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je zelf dierenarts of is het als leek ook te doen de injecties zelf te geven? Is het subcutaan, intramusculair of intraveneus dat ze gegeven moeten worden?  Heb bij mijn snot konijntje zelf ook Draxxin injecties gegeven, maar onderhuids is goed te doen natuurlijk.

Ik las ook iets over Dexamethason tabletjes, werkt dat even goed als de injecties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik ben zelf geen dierenarts, maar ik denk dat mijn dierenarts mij qua konijnenkennis en kunde wel iets meer vertrouwen geeft dan een "gewoon" konijnenbaasje. Als je ervaring hebt, is het prima te doen, de dierenarts kan het gewoon uitleggen. Maar dan moeten ze dat wel willen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, MoppieFilou zei:

De vraag is meer of ik het ga durven... 

Ik denk dat je je konijn er wel de beste kansen mee geeft, door wel de dexamethason injecties te doen. Wat Evee ook al zegt, het is zoveel sterker dan metacam. Natuurlijk is het spannend, maar wel iets om je overheen te zetten voor je konijn, toch? Overleg gewoon even met je dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Ik denk dat je je konijn er wel de beste kansen mee geeft, door wel de dexamethason injecties te doen. Wat Evee ook al zegt, het is zoveel sterker dan metacam. Natuurlijk is het spannend, maar wel iets om je overheen te zetten voor je konijn, toch? Overleg gewoon even met je dierenarts.

De dierenarts gaat mij in de loop van de namiddag even terugbellen want hij was bezig, dan ga ik even vragen wat de mogelijkheden zijn en wat zijn idee is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de dierenarts aan de lijn gehad. Hij was geen fan van dexamethason omdat dat stel dat het toch een midden-/binnenoorontsteking zou zijn het alleen maar erger zou maken. Vitamine B ging hij voor kijken of hij dat in huis heeft maar verwacht hij ook geen spectaculaire verbeteringen door.

 

Heb hem nu gewoon los in het hok op handdoeken en een dik pak hooi omdat hij er met de doos naast nog steeds in slaagde om te draaien, en dierenarts zei ook dat hij op die manier zelf een beetje kan leren omgaan met dat scheve hoofd en zijn plan wat leert trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat Dexamethason cortisonen zijn die het immuunsysteem onderdrukken. Dus de ontsteking op zich, de reactie van het lichaam erop, zal wel verminderen, maar als dat door een bacterie/virus veroorzaakt wordt geef je die gewoon vrij spel door het immuunsysteem "stil te leggen".

Een binnenoorontsteking kan je niet altijd zien lijkt mij toch? Mijn vorige konijn heeft dat ook gehad en daar was van buitenaf niets aan te zien. De kans dat het EC is is uiteraard een stuk groter maar het zou in principe kunnen van niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou om een oorontsteking vast te stellen een röntgenfoto kunnen laten maken, soms kunnen ze het daarop wel zien, ik weet niet of dit altijd zo is. Ik weet wel zeker dat dit als diagnostisch middel daarvoor ingezet kan worden. 

 

Het verhaal van de dierenarts is wel helder. Lastige afwegingen, hoelang is de AB-kuur? Meestal zou je dan toch na een dag of 3 verbetering moeten zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou goed kunnen dat je het op die manier kan diagnosticeren, dat weet ik niet precies. Maar lijkt me in zijn toestand niet echt een optie helaas.

 

De AB-kuur is 10 dagen, en krijgt hij 2x per dag sinds maandagavond. We zitten dus nog niet aan 3 volle dagen want hij moet zijn medicatie van de avond nog krijgen, maar ik veronderstel inderdaad dat je sneller resultaat zou moeten zien dan bij EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe hij is, maar ik heb konijnen gehad die gewoon zonder verdoving voor een röntgenfoto konden. Nou ging dat dan wel om het skelet en buikfoto's, misschien dat het oor in dit geval wel lastiger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat het onmogelijk is om hem stil te houden zonder narcose. Hij probeert zichzelf steeds recht te krijgen maar niet op de juiste manier, dus als ik hem oppak om hem weer goed te zetten is het ook echt niet simpel om zijn poten weer onder zijn lijf te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas nog niet echt verbetering hier. Maar ik moet het waarschijnlijk gewoon nog wat meer tijd geven en niet te snel willen gaan.

 

Normaal gezien mocht ik na 10 dagen stoppen met de Metacam, maar ik vind het een beetje eng eerlijk gezegd... Het zal voor zijn lever etc niet erg goed zijn waarschijnlijk om het te lang te geven, maar het is een beetje kiezen tussen twee kwaden lijkt het wel.

 

Daarnaast hoorde ik van iemand dat haar konijntje verbeterde door erbovenop ook penicilline injecties te geven, maar aangezien als het echt EC zou zijn AB normaal niet helpt vind ik dat een beetje gek klinken. Heeft iemand hier ervaring mee? En moest het toch een binnenoorontsteking zijn, zou het dan kunnen dat orale AB niet genoeg helpt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metacam kun je op de 1mg per kilo prima geven per dag, ook voor langere tijd. Ik heb dat echt maanden achtereen gegeven zonder problemen.

 

Penicilline heb ik icm E.C. nog niet gehoord. Wel antibioticum, dus heel gek is het niet. Als je twijfelt of de AB kuur werkt zou je een swap kunnen nemen van de viezigheid in z'n oor en dat op kweek zetten, maar misschien is dat wel net zo zinloos als in de neus. Dat je sowieso een breedband AB nodig hebt.  Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat in sommige gevallen orale antibiotica niet goed werkt, twijfel alleen waar dat nou mee was. Dat zou je even met de dierenarts moeten overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dexamethason is erg belangrijk met een konijn met ec.

 

Hier sinds 3 weken een konijn met ec, eerst wilde mijn dierenarts het ook zonder de Dexamethason doen.

Maar ik heb er op aangedrongen, dus 3 dagen Dexamethason gehad. Ging een week goed, daarna weer misseboel.

Naar de spoedarts gegaan, weer 3 dagen Dexamethason en 3 dagen vitamine b injecties gehad. En tot nu toe gaat het nog uitstekend.

Iom de dierenarts nog wel dubbele dosis panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen woensdag mijn konijn bij Wilhelminapark gebracht wegens een acute EC situatie. Zaterdag heb ik hem opgehaald en het ging echt al een stuk beter. 
heb dexamethason mee naar huis gekregen.
Vorig jaar kreeg hij dexacortone pillen, die hielpen ook echt heel goed. Ik gaf toen al weken panacur, maar na de pillen erbij te geven ging het echt razendsnel beter. 
 

Overigens zei de dierenarts dat je ook gewoon vitamine B pillen bij de drogist kan halen en die geven 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, AppaMomo zei:

Ik heb afgelopen woensdag mijn konijn bij Wilhelminapark gebracht wegens een acute EC situatie. Zaterdag heb ik hem opgehaald en het ging echt al een stuk beter. 
heb dexamethason mee naar huis gekregen.
Vorig jaar kreeg hij dexacortone pillen, die hielpen ook echt heel goed. Ik gaf toen al weken panacur, maar na de pillen erbij te geven ging het echt razendsnel beter. 
 

Overigens zei de dierenarts dat je ook gewoon vitamine B pillen bij de drogist kan halen en die geven 🙂

Oh, dat is goed dat ik dat weet.

Welke vitamine b pillen dan? En welke doseringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .