Ga naar inhoud

Help konijn wil niet meer eten?


Jonna

Aanbevolen berichten

Ik begin me nu toch een beetje zorgen te maken. Vanmiddag heeft mijn konijn nog wat lekkers aangenomen en leek het wel prima. Maar nu wil die niks aannemen zelfs geen vers gras of brokjes of snoepjes die die normaal wel aanneemt. In het begin van de avond dacht ik nog misschien heeft ie geen honger maar nu nog steeds neemt ie niks aan en lijkt niks ervan gegeten te hebben. Wat moet ik doen? Ik heb nog dwangvoer moet ik dat dan gaan geven vanavond nog? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar dwangvoer geven is geen goed idee. Het kan een verstopping zijn en dan maak je het alleen maar erger door te dwangvoeden. Sowieso meteen morgenochtend vroeg de dierenarts bellen en naar toe gaan! Zeg dat het een spoedgeval is. 

 

Heb je toevallig pijnstiller en/of cisaral thuis liggen? Dat moet je ook altijd in overleg met de dierenarts geven, maar nu kan het je wel helpen om de nacht door te komen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miekmoek pff dank voor je snelle reactie. Moeilijk hoor op een andere site lees ik juist wel dat je moet dwangvoeden als je konijn niet wilt eten en dat dat iets is wat je zelf ook kan doen. Indd morgen dan zodra de praktijk open is ga ik bellen. Maar ik hoef nu niet te bellen dan als het spoed is? 

Ik heb nog pijnstilling in huis dus dat zou ik kunnen geven

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zeker weet van de juiste dosering, zou ik inderdaad pijnstilling geven. Ik zou zelf nooit zonder dierenarts advies dwangvoeding durven geven ivm mogelijke verstopping. Zeker nu de rui periode is verstopping door haren een grote kans. 

 

Als je het niet aandurft kan je altijd de spoeddierenarts bellen. Je kan ze ook altijd bellen om te overleggen. 

 

Hoe laat was het koekje ongeveer? 2 uur? Of meer 4 uur 's middags? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miekmoek ik heb net toch maar gebeld naar de dierenarts maar die zei dat het juist goed is om vanavond nog te dwangvoeren als hij niks wilt eten. Als hij verder ook heel erg zielig en futloos overkwam was het wel spoed geweest om vanavond nog te komen maar omdat ie nog wel alert lijkt moet ik als die morgenochtend nog niet uit zichzelf eet wel bellen om dan langs te komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nu in ieder geval naar bed. Succes vanacht! Sowieso dus morgenochtend vroeg meteen naar de dierenarts gaan! 

 

Let er dan op dat je pijnstilling moet krijgen icm cisaral/emeprid om de darmen weer op gang te laten brengen. In het artikel van hierboven staan ook nog wat extra dingen waardoor je kan zien of de dierenarts wel konijnkundig is. (konijnen zitten niet standaard in de dierenarts opleiding, maar daar moeten ze extra cursussen voor volgen wat ze dus niet allemaal doen) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binkie heeft net wat gegeten! Jeejj. Niet veel maar het is iets. Ook hupst ie vrolijk rond en is hij best actief. Ik heb hem wat pijnstilling gemengd met water gegeven. Nu even afwachten of er morgen ook poepjes in het toilet te vinden zijn en of hij meer gegeten heeft 🤞

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Jonna zei:

Hij heeft een normale hoeveelheid poepjes gelaten vannacht en nog meer gegeten😀  dus ik ga ervan uit dat er niks is, misschien was hij ergens van geschrokken gister dat ie even niet wou eten

Fijn zeg! 
er zat misschien even iets dwars wat nu is opgelost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jonna zei:

Hij heeft een normale hoeveelheid poepjes gelaten vannacht en nog meer gegeten😀  dus ik ga ervan uit dat er niks is, misschien was hij ergens van geschrokken gister dat ie even niet wou eten 

Heel fijn! 

Ik zou denken dat er iets was waar hij last van had, wat door de pijnstilling verlicht is, waardoor hij weer ging eten en het probleem daardoor opgelost werd. Het maagdarmstelsel van konijnen is echt dramatisch gevoelig. Denk daar bij een volgende keer niet gemakkelijk over na deze ervaring. Ik heb het vaak aan de hand gehad. De ene keer zijn ze er snel bovenop, een andere keer belanden ze in de opname bij de dierenarts in de couveuse. 

Het is met konijnen geen overbodige luxe om medicatie op voorraad te hebben en/of savonds of snachts bij de dierenarts te staan met zulke dingen als je nog geen ervaring hebt met deze behandelingen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Eefje zei:

Heel fijn! 

Ik zou denken dat er iets was waar hij last van had, wat door de pijnstilling verlicht is, waardoor hij weer ging eten en het probleem daardoor opgelost werd. Het maagdarmstelsel van konijnen is echt dramatisch gevoelig. Denk daar bij een volgende keer niet gemakkelijk over na deze ervaring. Ik heb het vaak aan de hand gehad. De ene keer zijn ze er snel bovenop, een andere keer belanden ze in de opname bij de dierenarts in de couveuse. 

Het is met konijnen geen overbodige luxe om medicatie op voorraad te hebben en/of savonds of snachts bij de dierenarts te staan met zulke dingen als je nog geen ervaring hebt met deze behandelingen. 

Dat is ook zo, om die reden heb ik altijd pijnstilling, panacur en darmstimulerende middelen in huis want meestal gebeuren zulke dingen in de avond of in het weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Eefje zei:

Heel fijn! 

Ik zou denken dat er iets was waar hij last van had, wat door de pijnstilling verlicht is, waardoor hij weer ging eten en het probleem daardoor opgelost werd. Het maagdarmstelsel van konijnen is echt dramatisch gevoelig. Denk daar bij een volgende keer niet gemakkelijk over na deze ervaring. Ik heb het vaak aan de hand gehad. De ene keer zijn ze er snel bovenop, een andere keer belanden ze in de opname bij de dierenarts in de couveuse. 

Het is met konijnen geen overbodige luxe om medicatie op voorraad te hebben en/of savonds of snachts bij de dierenarts te staan met zulke dingen als je nog geen ervaring hebt met deze behandelingen. 

Nou eigenlijk merkte ik al dat ie wel weer eten aan wou nemen en vrolijk aan het rondhupsen was op het moment dat ik de pijnstilling gaf. Dus toen had ie denk ik  geen last, ik neem aan dat de pijnstilling wel even nodig zou hebben om in te werken. Maar wat jij zegt zou ook kunnen hoor. Ik zou er zeker niet te licht over denken nee de volgende keer. Ik had wel gelezen over dat de darmen van het konijn stil kunnen gaan  liggen maar nog niet het artikel over gasvorming en verstopping en hoe gevaarlijk dat is

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, DaniëlleV zei:

Dat is ook zo, om die reden heb ik altijd pijnstilling, panacur en darmstimulerende middelen in huis want meestal gebeuren zulke dingen in de avond of in het weekend.

Heb je dat dan gewoon kunnen kopen bij de dierenarts? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Jonna zei:

Heb je dat dan gewoon kunnen kopen bij de dierenarts? 

Panacur kan je online bestellen, cisaral ook. Metacam kan alleen op recept en dat koop ik dus bij de dierenarts. Mijn dierenarts begrijpt het wel dat ik graag een flesje achter de hand heb voor het geval dat. Gewoon omdat je snel moet kunnen ingrijpen bij een konijn. Soms kun je niet meteen naar de dierenarts op zondag ofzo en dan kan pijnstilling ervoor zorgen dat ze toch wat blijven eten en zo het dierenartsbezoek nog even uitzingen tot de volgende dag. Begrijp me goed, het is natuurlijk geen oplossing op lange termijn en dierenartsbezoek is vaak nog wel nodig omdat er toch een oorzaak moet zijn voor het niet eten. Maar een konijn wat pijn heeft eet niet en heeft dan de neiging het op te geven. Pijnstilling kan dan net even helpen om ze toch te laten eten zodat ze niet meer achteruitgaan in de tussentijd, totdat je naar de dierenarts kunt. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .