Ga naar inhoud

Graven


Verhoef

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Wie kan mij helpen?

Ik heb 2 lieve konijntjes maar sinds kort is 1 daarvan gigantisch aan het graven in hun hok en dat begint dat om 04.00 uur 's morgens en stopt de eerste uren ook niet.. Hij was nooit zo, wie weet waarom hij dit doet en wat kan ik eraan doen zodat het minder wordt of zelfs op houdt? 

Ze hebben van alles om mee te kunnen spelen en als ik thuis ben van werk kunnen ze lekker rond hobbelen in de ren en als ik vrij ben kunnen ze dat de hele dag maar vaak blijven ze ook zelfs in het hok liggen dat ze er niet uit komen wat ze eerder wel veel deden..

Wie kan mij helpen ben een beetje ten einde raad.. 

 

Groeten,

Shana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond 4 uur is een tijdstip dat konijnen het meest actief zijn, het zijn namelijk schemerdieren. Later op de avond en vroeg in de ochtend is hun toptijd qua energie, en bijbehorend gedrag. 

 

Graven is niet af te leren, het is echt natuurlijk gedrag voor konijnen. In het wild graven ze namelijk enorme burchten. Zeker nu in het voorjaar zit die graafdrang er bij de meeste konijnen behoorlijk in. Je kan het dus niet afleren, wel sturen. Zorg dat er genoeg plekken zijn waar ze wel mogen graven.

 

Heb je ze in huis? Dan staan hier veel tips in over goede huisvesting waar ze hun energie en natuurlijke behoeftes in kwijt kunnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

 

Ook hier staat informatie over graven: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

 

Quote

Graven en knagen
 Vooral over binnen konijnen krijgen wij vragen over het graaf- en knaaggedrag van konijnen. Konijnen graven op de bank, knagen aan plinten, trekken het behang er af of eten de boeken op. Het lastig is dat zowel het knagen als het graven heel natuurlijk gedrag is voor konijnen. Dit gedrag is niet af te leren. Graafgedrag is nog wel te sturen, door te zorgen dat de konijnen hun natuurlijke gedrag toch kunnen vertonen, maar dan op een plek waar het wel mag.

 

In sommige gevallen betekent dat dat de konijnen naar een buitenverblijf moeten verhuizen waar vaak meer ruimte is en wel graaf- en knaagmogelijkheden zijn. Denk er wel aan dat dat alleen tussen half mei en half september kan in verband met de wintervacht. Een andere oplossing is zorgen dat konijnen in hun permanente binnen verblijf, dat ruim genoeg is (minimaal 1 vierkante meter per konijn, liever 2 of meer vierkante meter per konijn), de mogelijkheid krijgen om volop te graven en knagen. Zorg voor voldoende hooi, knaaghout en natuurlijke speeltjes waar ze zich op uit kunnen leven. Zet een graafbak neer waarin zand, oude kranten, doeken of katoenbedding ligt. Op die manier kunnen ze niet meer bij de bank, plinten of andere meubels komen, hebben ze toch voldoende leefruimte en kunnen ze hun natuurlijke drang om te knagen en graven volop kwijt.

 

Konijnen die soms wel los mogen lopen, maar op andere momenten opgesloten worden in een kleiner verblijf graven en knagen vaak ook veel. Soms mogen ze wel loslopen, soms niet. Vooral bij konijnen die alleen los in huis of in de tuin mogen als de baasjes aanwezig zijn, en 's nachts en overdag als de baasjes werken opgesloten worden zie je veel ongewenst gedrag ontstaan, zoals knagen en overmatig graven. Konijnen begrijpen niet goed dat ze het ene moment wel los mogen, en het andere moment niet. Daarom proberen vaak zelf een uitweg te vinden en graven daarom veel op de bodem, knagen daarom veel aan het hout van een hok of aan de tralies. Hoewel loslopende konijnen erg leuk zijn, kan het dus juist ook probleemgedrag opleveren. Een permanent, veilig verblijf dat groot genoeg is voor de konijnen om lekker de benen te strekken is daarom ook aan te raden.

 

Konijnen zien hun toiletbak soms ook als graafbak, in plaats van als toilet. Ook in dat geval raden we aan te zorgen dat er voldoende uitdaging is in het konijnenverblijf. Zorg voor voldoende speelgoed en wissel dit ook regelmatig om het uitdagend te houden. Zorg dat er ook plekken zijn waar konijnen hun graafbehoefte kwijt kunnen en kwijt mogen. En maak niet de fout om de graafbak dan in de hoek te zetten, want dan maken ze er waarschijnlijk een konijnentoilet van! Als de konijnen graven en slepen met het konijnentoilet kun je deze ook vastmaken aan het verblijf, of leg er tegels naast of zelfs in. Dat is niet handig met schoonmaken, maar als je dit enkele weken doet vermindert de interesse van de konijnen meestal weer en zoeken ze weer een ander project om zich mee bezig te houden.  Er staan ook tips in het artikel over zindelijkheidstraining voor konijnen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij graven ook veel meer in de lente. Ik heb een zak beukensnippers bij de dierenwinkel gekocht en in de ren gegoten. Ze graven daar gelukkig graag in en zijn niet meer bezig met de grond tussen de tegels. Misschien kan je overdag een bak met houtsnippers bij ze zetten en er wat brokken/snoepjes tussen verstoppen. Dan zijn ze overdag actiever en hopelijk 's nachts wat minder 🙂  (misschien zijn ze nu overdag wel minder in de weer omdat ze 's nachts zo druk zijn geweest!) Ik ben zelf trouwens stiekem geen fan van het gebruiken van papier of katoen als graafmateriaal, maar dat komt omdat mijn konijnen het opeten en daar last van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
2 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Haha, dus je hebt zo'n hoge ronde staan. Die hebben wij ook nog wel. Wij hebben nog wel stukken boomstam die zou ik ervoor kunnen zetten: een soort trapje van maken.

Ik heb er wel ren stuk of 9 gaten in geboord voor de afwatering

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .