Ga naar inhoud

2 baby konijntjes jaloezie gedrag (lijkt het wel)


Maplesead

Aanbevolen berichten

Goedeavond allemaal,

 

Mijn naam is Brenda en ik ben sinds een paar weken een trotse (konijnen)mama van 2 kleine Loffelohr Satijnen Dwerkonijntjes die inmiddels Finn van 14 (M) weken en Lizzy van 15 (V) weken zijn. Toen ik ze rond een leeftijd van 8 en 9 weken ophaalde heb ik ze gelijk samen neergezet in een hok tot gevolg met 1 kleine ruzie, maar daarna geen drama. Ze mochten met enig regelmaat buiten lopen en als we gingen slapen of naar het werk moest, gingen ze terug de kooi in. Nu een paar weken moest ik ze uitelkaar halen ivm vruchtbaarheid en ik geen konijntjes op de wereld wil zetten die potentieel geen huisje kunnen krijgen. De castratie is voor de 22 juni ingeplant, maar tot die tijd zitten ze dus uit elkaar, maar ruiken ze elkaar wel. Ook laat ik ze om en om in het huis lopen en heel af en toen (1x per week) samen in een mandje, om ze toch een beetje aan elkaar te wennen. 

 

Afgelopen week is het dus (redelijk) uit de hand gelopen. Ik heb het idee dat ze aan het puberen zijn, waarbij ze uit het hok springen, omdat ik vermoed dat ze los willen. Ze worden gek als eentje ziet dat die los mag lopen en de ander niet. Ik heb hiervoor meerdere dingen geprobeerd door bijvoorbeeld de kamer in tweeën te splitsen met een ren, hok vergroter en ga zo maar door. Nu is vanochtend kleine Finn uit het hokje gesprongen nadat hij zag dat Lizzy vrij door de huis mocht lopen. Aangezien het er vriendelijk uitzag heb ik ze dan ook onder strikt toezicht van mij los laten lopen samen, maar dit keer helaas zonder succes. Het begon met een Lizzy die haar hoofdje onder Finn drukte met als boodschap dat hij gewassen wilde worden, wat hij ook deed. Daarnames ontstond gevlinder met als gevolg vele vliegende haren en steeds naar elkaar toe gaan. Ik heb ze geprobeerd te scheiden met mijn hand ertussen, maar Lizzy was net onderweg een greep te doen in Finn die eindige in mijn hand (auch...). Ik heb een mandje over kleine Finn heen gegooid ter bescherming en Lizzy in het hok gelokt en op de zelfde manier Finn ook terug zijn hokje in. Inmiddels zitten ze in een vergroot hok weer apart van elkaar, maar ik merk toch dat ik me een beetje ontdaan voel wat ik voor ze kan doen. Naast deze ruzie, maar ook het jaloezie gedrag op elkaar met het lopen.

 

Voordat ik konijnen nam heb ik mij verder goed ingelezen, ook met potentiele vlinderen wat kan gebeuren bij koppelen, maar heb niet veel informatie kunnen vinden na uren googlen vandaag hoe ik hiermee moet omgaan en wat ik kan doen tegen die jaloezie van het loslopen. Ik hoop dat ook dat iemand mij hier helpen kan, of potentieel advies heeft wat ik kan doen. Tevens heb ik nog een leuke foto van de twee toegevoegd, toen ze nog wel lief waren tegenover elkaar, hihi. Alvast super bedankt voor iedereen die de moeite neemt dit bericht te lezen!

 

Met lieve groet van Brenda, en een high 5 van Lizzy en Finn

280834046_535011831430858_2119724957584243875_n.thumb.jpg.2efef44d224e0f74a3e12b32e9f27ffe.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees is het geen jaloezie maar hormonaal gedrag. Met name een intacte ram zal er werkelijk alles aan doen om bij een voedster te komen. En aangezien hij ongeveer 1 seconde nodig heeft om haar zwanger te maken, is samen loslopen echt niet verstandig.

Heb je de mogelijkheid om ze in verschillende kamers te zetten? Nu ze elkaar zien en ruiken bouwt de frustratie dat ze niet bij elkaar kunnen komen enorm op, en dat is een hele slechte start voor het herkoppelen.

Mag ik vragen waarom het nog zo lang duurt voordat je ram gecastreerd wordt? Qua leeftijd kan het nu ook al, als tenminste zijn ballen zijn ingedaald. Dan kun je ze vanaf dag 15 na de castratie weer op neutraal terrein aan elkaar koppelen. Ze zijn nu aan het puberen en een persoonlijkheid aan het vormen, dus het is niet vanzelfsprekend dat ze elkaar nog aardig vinden, dat zal blijken uit de koppeling.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

O nee, houd die twee alsjeblieft gescheiden van elkaar tot dag 15 na de castratie van Finn. Je wilt toch geen nestje? Daar is Lizzy veel te jong voor! Ik ben het met het advies eens om ze in twee verschillende kamers te houden, zodat ze elkaar even niet meer kunnen zien en ruiken. Houd er rekening mee dat het ook kan dat ze geen match zijn, helaas gebeurt dit vaker als konijnen de puberleeftijd bereiken. Een plan B bedenken, wat doe je als de koppeling niet lukt over een tijdje, is zeker aan te raden. Je zou inderdaad kunnen kijken of je de castratie naar voren kunt halen. Een week of 6 deze situatie lijkt me voor niemand goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een woning met 1 grote woonkamer en open keuken en 1 hele kleine slaapkamer. Als ik ze uit elkaar moet halen als 2 losse hokken, dan moet ik 1 van de twee dus in de slaapkamer laten verblijven. Wat me wel echt vreselijk lijkt door de kleine ruimte. Is het niet mogelijk ze in dezelfde ruimte te halen, maar op een andere plek te zetten in de kamer met bijvoorbeeld een doek aan de zijkanten en hoeveel hormonaal gedrag kan dat uitlokken als ze dan wel elkaar horen.

 

Als mijn kleintjes helaas niet samen gaan, wil ik ze graag los van elkaar houden, want ik kan het niet over mijn hart verkrijgen ook maar eentje weg te doen. Als daar nog tips voor zijn dan hoor ik het natuurlijk graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen aparte kamers hebt, dan zo ver mogelijk uit elkaar en als het lukt ook uit het zicht. Allebei een aparte ren dus. Niet los laten lopen langs elkaar of op hetzelfde gebied. Echt uit elkaar tot je op neutraal terrein kan gaan koppelen, en dan hopen dat je geluk hebt en ze wel een match zijn. 

 

Als ze dat niet zijn en je ze beiden wil houden, moet je er twee konijnen bij adopteren. Dan zit je dus met twee aparte konijnenverblijven van elk minstens 4 vierkante meter, met elk 2 konijnen er in. Twee losse koppels, vier konijnen. Dus ook veel ruimte, dierenartskosten, meer kosten voor verzorging. Dat is wel iets waar je over na moet denken. Beide konijnen eenzaam en alleen houden zou geen optie moeten zijn. Ik snap dat jouw gevoel zegt dat je geen afscheid wil nemen, dat je gehecht bent. Maar dat is niet in het beste belang van de konijnen. Konijnen horen namelijk echt een konijnenmaatje te hebben. Ze op zo een jonge leeftijd veroordelen tot een leven als kluizenaar, is voor hun zeker niet de beste optie. 

 

Meer artikel over de aanpak die jij gekozen hebt, staat hier: 

Uit het artikel "veel gemaakte fouten bij het starten met konijnen"

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

 

Quote

2. Twee jonge konijnen kopen in een winkel of bij een fokker


Hoe kan dit nou fout zijn, denk je misschien?  Dat leggen we hieronder uit. Dit is echt één van de meest gemaakte fouten. Starten met twee willekeurige jonge konijnen, zelfs als het een ram en voedster zijn, heeft namelijk enorm veel nadelen die veel kosten, gedoe en onzekerheid mee brengen. Winkels en fokkers geven hier nog steeds totaal verkeerde informatie over, helaas. Een hardnekkige onwaarheid in konijnenwereld. Nadelen waar mee je te maken krijgt als je op deze manier met konijnen begint zijn:
- Jonge konijnen vinden elkaar altijd wel prima gezelschap, tot ze hun karakter beginnen te ontwikkelen. Dan gaan ze in veel gevallen vechten. Twee voedsters en twee rammen hebben dan de meeste kans om te gaan vechten, maar ook koppels van ram en voedster kunnen gaan vechten als ze niet bij elkaar passen. Daarbij, een ram en voedster kunnen vanaf dat ze 12 weken zijn een nestje krijgen, en dat is vergelijkbaar met een kind van 12 jaar dat een kind krijgt, totaal niet wenselijk en met veel gezondheidsrisico's voor zowel moeder als babies.
- Een jonge ram en voedster moeten op de leeftijd van 10 weken gescheiden worden in verband met vruchtbaarheid. Op dit moment heb je dus twee aparte konijnenverblijven nodig, waaruit de konijnen niet kunnen ontsnappen, waarbij ze elkaar bij voorkeur ook niet meer zien, zodat er geen frustratie kan ontstaan. Ze moeten hier minstens 1 maand, maar soms wel tot 3 maanden in leven eenzaam en apart van elkaar, omdat je op deze manier aan konijnen begint.
- Een ram kan pas gecastreerd worden op de leeftijd van 12-16 weken, als de ballen zijn ingedaald.
- Na castratie is een ram nog 14 dagen vruchtbaar, pas in de derde week na castratie kun je dus gaan koppelen. De konijnen moeten dus echt minstens 1 maand, soms wel 3 maanden apart leven.
- Konijnen kennen geen familieverbanden, nestgenootjes geeft geen garantie voor goed samen kunnen, in de natuur blijven ze juist vaak niet samen om inteelt te voorkomen.
- Heb je twee rammen gekocht? Ongecastreerd is er 100% kans dat ze gaan vechten. Wacht dat niet af, laat ze op tijd castreren, zodra dat kan op de leeftijd van 12-16 weken dus. En maak een plan B voor het geval ze gaan vechten, want die kans is zeer groot.
- Ook bij twee voedsters is de kans groot dat ze gaan vechten, zusjes of niet. Voedsters zijn zeer hormonaal en territoriaal, wat ook de reden is dat als je meerdere voedsters samen wil houden in een koppel of een groep wij echt aanraden dat je ze laat steriliseren(castreren) zodra dat kan, en dat is vanaf een maand of 5-6.
- Pas als de karakters ontwikkeld zijn, en dat is in de konijnenpuberteit, zo tussen een week of 15 en 1.5 jaar in leeftijd, weet je of konijnen goed bij elkaar passen, en of je dus een gelukkig koppel hebt. Konijnen kiezen het liefst zelf hun partner uit op karakter, net zoals wij mensen niet uitgehuwelijkt willen worden. Als je zelf met twee willekeurige konijnen start, is de kans dus groot dat ze elkaar helemaal niet leuk vinden als ze volwassen worden. En dan moet je lastige keuzes maken, heb je maar plek voor één koppel, dan moet je één van de konijnen herplaatsen en wel een passende partner zoeken voor het overgebleven konijn, om eenzaamheid te voorkomen. Heb je wel plek voor twee koppels, dan kun je op karakter dus elk konijn een wel passende partner geven. Maar twee koppels is twee keer zoveel leefruimte nodig, minimaal 4 vierkante meter voor elk koppel, en twee keer zoveel kosten - vooral ook dierenartskosten. Dit moet je wel kunnen en willen.
- Helaas merken we dat konijnen heel jong, nog voor ze een jaar zijn, afgestaan worden omdat mensen op dit punt de fout zijn in gegaan, of dat de konijnen nog voor ze een jaar zijn tot een leven als kluizenaar veroordeeld worden. Wel met menselijke aandacht, maar geen soortgenoot. En dat is heel treurig.
 Toch is dit probleem heel simpel te voorkomen. Adopteer konijnen uit een konijnenopvang. Ook als je jonge konijnen wil, zitten die daar, maar al wel gecastreerd en je kan terugvallen op hun hulp als het op latere leeftijd toch mis loopt met jouw koppel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
9 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Hoe is het met de castratie gegaan? 

Ik las trouwens de benaming nog eens goed. Loffelohr satijnen dwergkonijntjes? Ik weet niet welke fokker dat is geweest, maar het is een behoorlijk hippe benaming voor een normaal dwergkonijn 🙂

 

Zo te lezen iets té hip:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-loffelohr

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik woon in de buurt van zo'n konijnenfokker. Mijn hart draait om als ik er langs rijd. Als de staldeur dan openstaat, zie je allemaal kleine hokjes. Ik weet dat ze voor 50 euro verkocht worden en dan niet gevaccineerd zijn. En ze gaan vaak met konijn en allerlei attributen weg.

Nee, geef mij de konijnenopvang maar. Top.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .