Ga naar inhoud

Nieuwe koppelpoging gedoemd te mislukken?

Amor83
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb al twee topics (over de kou) uitstaan en op een ander forum ook wat vragen gesteld over mijn konijnen maar ik krijg toch steeds te horen dat mensen denken dat het niet meer samen zal werken. Dit is het verhaal:

eind maart twee konijntjes gehaald. Ram en voedster. Ram was toen 13 weken en voedster 11 weken. Ze is waren erg close samen en hadden veel steun aan elkaar.

Na drie weken begon de ram te rijden en heb ik ze snel uit elkaar gehaald en heb ik de ram laten castreren.
Na ruim twee weken apart weer bij elkaar. Ik had de hokken steeds uitgewisseld aan elkaar  en op neutraal terrein weer bij elkaar. Dit ging erg goed. Ze waren super blij weer bij elkaar te mogen zijn. Over en weer likten ze elkaar en lagen continu naast elkaar.

Het lekkere weer kwam er aan en gingen ze samen naar hun (voorlopig nog) buitenverblijf. dit verblijf is nu 3/3,5 vierkante meter, ik weet het ietwat klein maar de grote permanente verblijf is in aanbouw) Samen hierin ging meteen prima. Na een week had ik een ren op het gras gezet met de konijnen erin die hier zichtbaar van genoten (dacht ik in eerste instantie) en toen begon ik te zien dat de voedster ineens erg op de ram begon te rijden. Dit ging over en weer want de ram reed ook weer op de voedster. De volgende dag zette ik een met hooi gevulde wilgenrol in hun verblijf waar ze (dacht ik) al gauw aan begonnen te knagen. Ik hoorde vlak daarna een enorm kabaal en zag twee vechtende konijnen rollend en vliegend door het hele buiten en binnenverblijf. Ik kon gelukkig snel de ram weghalen. Die was helemaal slap en uitgeteld en moest echt even een uur bijkomen. Beiden hadden ze bloedende wondjes aan de oren. (Zijn trouwens dwerg hangoor konijnen) ze zijn een week uit elkaar  geweest. Toen ben ik met ze naar een konijnenopvang geweest voor een koppelvakantie. De mevrouw zette ze in een ren en samen hebben we er naar gekeken hoe dit in eerste instantie ging. De ram was erg nieuwsgierig die wilde op onderzoek uitgaan waar hij was en wilde overal aan snuffelen. De voedster had eigenlijk alleen maar oog voor het ram en wilde en probeerde alleen maar te rijden. Dit liet hij soms toe. Soms wilde hij dan ook op haar rijden maar hij wilde het liefst gewoon de omgeving verkennen. De voedster ging maar door. Ook terwijl de mevrouw van de opvang wat eten in de

ren en allerlei attributen neerzette voor afleiding. We zagen het een paar keer bijna escaleren (bijten naar elkaar) de mevrouw van de opvang heeft ze uit elkaar gehaald en zei dat de koppelvakantie het nu niet ging worden. Zij adviseerde eerst castratie van de voedster. Die afspraak staat nu voor aankomende vrijdag. Maar nu lees ik eigenlijk steeds dat de kans van slagen van dit koppel eigenlijk nihil is doordat het al te ver is gegaan en konijnen dit altijd wel onthouden. Ik snap dat jullie geen glazen bol hebben en zeker geen garantie kunnen geven maar jullie hebben ervaring en verstand van konijnen. Gaat het hem misschien nog wel worden?

Ik zit er anders over na te denken om de castratie te annuleren en de voedster om te ruilen bij de opvang voor een ander maatje voor de ram. Dit gaat echt met heeeel veel pijn aan mijn hart maar twee verschillende verblijven zal niet lukken. Ik kan dan nooit de fijne verblijven bieden die ik nu wel aan 1 koppel kan bieden. Ik vind een castratie van een voedster te

duur om een risico te nemen die in veel ogen van mensen met konijnen kennis toch lijkt te mislukken. Ik vind het echt heel erg naar. Het zit ook zo niet in mij om op te geven maar ik ben er achter gekomen dat konijnen wat dat betreft erg complex in elkaar zitten en ik ben echt op dit moment zo met de konijnen bezig om ze maar een beetje gelukkig te maken. Ik merk namelijk dat beide erg eenzaam zijn en vooral de voedster enorm onrustig is nu ze uit elkaar zijn. Ik ben echt continu met ze bezig ( tot soms wat  ergernis van mijn man) om ze aandacht te geven en te tobben over wat we nu moeten doen. Hoe denken jullie erover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk als ik dit verhaal lees, dat dit het inderdaad niet gaat worden.

Misschien dat je het tot een bepaalde acceptatie kan krijgen na castratie van de voedster. Maar echt een gelukkig hecht stel verwacht ik niet dat dit zal worden. 

Wel een tip voor de toekomst: wissel zo min mogelijk van terrein. Zorg voor een voldoende groot permanent verblijf en laat ze daar in. Zeker tot ze echt een goed hecht koppel zijn. Wisselen van terrein zorgt er voor dat ze de rangorde weer willen bevestigen, zeker voor koppels die nog niet lang samen zijn en/of in de puberteit zitten, kan dat net de reden zijn dat het misloopt met de relatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel evee, voor je reactie. Ik besef me ook nu echt dat ik gewoon had moeten wachten met het nemen van konijntjes. We zijn nog niet zo lang geleden verhuisd. We hebben nu een ruime tuin en dus ook de ruimte voor een prachtig konijnenverblijf. 
Konijnen hebben is een lang gekoesterde wens van mijn dochter en ik wilde haar dat al snel geven ondanks dat het echte verblijf waar ze in komen nog niet klaar was. Ik heb (zoals het meerendeel van de mensen) het houden van konijnen echt onderschat. Ze hebben zoveel meer nodig dan verwacht (ruimte en kennis) er komt zoveel bij kijken. Ik had ook als ik van te voren echt wist hoe het zat het heel anders aangepakt, gewacht tot hun permanente verblijf klaar was en  een koppeltje gehaald uit de opvang maar in mijn ogen zouden dit niet zo snel tamme konijntjes zijn waar mijn dochters een leuke band mee zouden krijgen. Dit is een wijze les waar nu de voedster en mijn oudste dochter die hoogstwaarschijnlijk afscheid van haar konijn moet nemen de dupe van worden. Het gaat me ook echt aan mijn hart. Ik ben van nature niet snel een opgever…. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw verhaal hoor zou ik het inderdaad ook niet goed weten. Als je het aandurft zou ik nog 1 laatste keer proberen na de castratie van je voedster. Maar dan echt minimaal 2 weken volledig gescheiden en op volledig neutraal gebied. Ik zou ook een echt grote ren voorzien. Een volledige kamer of zo, zodat ze zich goed uit de weg kunnen gaan. Dan gaat het sowieso wat langer duren, maar heb je bij deze 2 misschien wel een hogere slaagkans. Ook zeker van alle schuilplaatsen en toiletten 2 voorzien, dat ze zeker in het begin niet in elkaars buurt gedwongen worden. En wat eten verspreid over de vloer. Zo zie je ook of ze allebei eten.

En bij deze sterke karakters een plan B bedenken voor het geval ze gewoon echt niet bij elkaar passen.

Een tip die bij mijn voedsters heeft gewerkt (klinkt wel een beetje raar) net voor de koppeling de diertjes insmeren met elkaars ontlasting. Zo ruiken ze in eerste instantie zichzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, WOKKY zei:

Een tip die bij mijn voedsters heeft gewerkt (klinkt wel een beetje raar) net voor de koppeling de diertjes insmeren met elkaars ontlasting. Zo ruiken ze in eerste instantie zichzelf.

Dit zou ik niet aanraden, zeker niet in de zomer met kans op myiasis. Zelf ruik je toch ook niet naar je eigen poep?! Maar weinig dieren ruiken naar hun eigen uitwerpselen!

Geur is ontzettend belangrijk voor konijnen, maar ze insmeren met uitwerpselen zou ik echt afraden.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helaas aan bij degenen die zeggen dat de kans van slagen niet zo groot is. Castratie van de voedster haalt wel de scherpe kantjes van haar karakter weg, maar wat jij beschrijft zijn geen scherpe kantjes, dat lijkt meer een combinatie die niet werkt. Het is echt maar zeer de vraag of je dat oplost met castratie. Bovendien zijn ze aan het puberen, dat kan nog wel een jaar onrust geven. Jonge konijntjes vinden elkaar altijd wel aardig, die hebben nog niet echt een eigen mening. Die beginnen ze vanaf een maand of 4 te ontwikkelen.

Heel jammer dat je niet vanaf het begin juiste informatie hebt gekregen. Helaas is het niet in het belang van fokkers en dierenwinkels om je dit soort dingen te vertellen. Maar daarom adviseren wij eigenlijk altijd om een volwassen koppeltje te halen bij een opvang.

Hoe naar het ook is, ik zou er inderdaad voor kiezen om een konijn bij een goede konijnenopvang te laten koppelen aan een volwassen partner, en je andere konijn daar te laten, zodat die een tweede kans krijgt op een goed leven met een partner die bij hem of haar past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het reageren. Ja mijn gevoel zegt nu dit waarschijnlijk de beste optie is. Ik had vanmorgen ook even contact gehad met een andere konijnenopvang (elders in het land) en die waarschuwde mij ook dat castreren met 5 maanden echt te vroeg is bij voedsters. Zij adviseerde het liefst vanaf 7 maanden. Heel apart dat de dierenarts assistente zei dat dit prima kon. Ze deden het zelfs al met 4 maanden. Ik zal dan sowieso de afspraak annuleren wat mijn voedster is net 5 maanden. Verder zal ik nog contacten met konijnenopvangen hier in de buurt. Ik zal sowieso wachten met koppelen (met waarschijnlijk een nieuwe volwassen voedster) totdat het nieuwe verblijf klaar is. Dat zal ongeveer 2 maanden duren. Die komt tegen een schuur aan die nu wordt opgebouwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Amor83 zei:

Bedankt voor het reageren. Ja mijn gevoel zegt nu dit waarschijnlijk de beste optie is. Ik had vanmorgen ook even contact gehad met een andere konijnenopvang (elders in het land) en die waarschuwde mij ook dat castreren met 5 maanden echt te vroeg is bij voedsters. Zij adviseerde het liefst vanaf 7 maanden. Heel apart dat de dierenarts assistente zei dat dit prima kon. Ze deden het zelfs al met 4 maanden. Ik zal dan sowieso de afspraak annuleren wat mijn voedster is net 5 maanden. Verder zal ik nog contacten met konijnenopvangen hier in de buurt. Ik zal sowieso wachten met koppelen (met waarschijnlijk een nieuwe volwassen voedster) totdat het nieuwe verblijf klaar is. Dat zal ongeveer 2 maanden duren. Die komt tegen een schuur aan die nu wordt opgebouwd. 

Het kan ook al vanaf 4 maanden. Er zijn opvangen die dat doen om zo ongewenste nesten te voorkomen, castratie & beperken van het konijnenoverschot in één. Het is dus zeker niet zo dat dat altijd een slechte optie is, er zijn echt redenen waarom je daarvoor zou kunnen kiezen. Als dat soort dingen niet spelen is de meest ideale tijd om een voedster te castreren tussen 6 maanden en 1.5 jaar.

Vanaf 6 maanden is bij de meeste voedsters alles in zo verre volgroeid dat het ook wat minder kwetsbaar is tijdens de ingreep, wel zo fijn voor de dierenarts. Dus castreren zo tussen een half jaar en anderhalf jaar is ideaal. Dan heb je de minste risico's: Een fit, jong en gezond konijn dat qua lichaam voldoende gegroeid is voor zo een ingreep. Daarna kan ook nog prima, maar is het voor de dierenarts net wat lastiger omdat er meer buikvet is. 

En vaak heeft het op latere leeftijd meer risico omdat je dan ook meer kans hebt op problemen met die baarmoeder en eierstokken. Dat er dus al plekken op zitten, of tumoren zijn. Dan is er alleen maar meer noodzaak om het wel te doen, maar tegelijk ook meer risico omdat er al problemen zijn en het konijn dus niet met volle gezondheid de ingreep in gaat.

Maar zoals de rest aangeeft, voor gedrag is het geen wondermiddel. Ja, ze zal minder hormonaal worden, rustiger worden, geen schijnzwangerschappen, over het algemeen wel wat fijner en stabieler om in een koppel of groep te leven. Maar het is niet zo dat ze volledig ontdaan worden van alle pit 😉 Er worden op meer plekken in het lijf hormonen gemaakt en ook karakter speelt mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet trouwens dat de meeste dierenartsen maar beperkt verstand van konijnen hebben. In de opleiding vallen ze nog onder exotische dieren, en komen ze amper aan bod. Je moet echt het geluk hebben dat je dierenarts er belangstelling voor heeft. Het is dus misschien ook wel de moeite waard om eens bij je dierenarts te informeren hoe het met hun konijnenkennis is. Vaak vermelden ze het wel apart op de website.

Hiermee bedoel ik niet iets te zeggen over jouw dierenarts hoor, dit is echt iets algemeens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .