Ga naar inhoud

Hoelang duurt het voor koppel stabiel is?

Lindaenluna
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

Is er iets over te zeggen hoelang het meestal duurt voor een koppel stabiel is? Ik merk namelijk dat mijn konijntje wat eenzaam is. Ik wil haar binnenkort laten castreren/steraliseren. Maar begin augustus ga ik op vakantie en dan gaat ze voor 1 weekje naar mijn ouders. Ik twijfel dus of ik haar eventueel na de castratie en het herstel zal laten koppelen of na de vakantie. Maar is daar er iets over te zeggen hoelang dat gemiddeld duurt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is heel moeilijk te zeggen. Sommige koppels zijn na een dag of een week stabiel, maar soms duurt het weken of een paar maanden. Ligt er ook aan wat je stabiel noemt, want er zijn ook koppels die altijd wat onrustig blijven en rijden tijdens voermomenten en in het voorjaar. 

Wat is je plan qua koppelen? Ga je naar een opvang voor een koppelvakantie? Eventueel zou je dat dan misschien ook tijdens je vakantie kunnen doen. Dan kun je bij terugkomst een koppeltje konijnen ophalen en de voedster daarna, als ze stabiel zijn, laten helpen.

aangepast door Jamesthebunnybutler
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wilde weer een koppelvakantie doen. Heb ik paar maanden geleden ook gedaan. Maar helaas is mijn voedster best dominant en ging het mis. Dus nu raden ze aan haar eerst te laten helpen en dan opnieuw te koppelen. 

Met stabiel bedoel ik zo'n lief koppeltje die je hier meer ziet. Heb geen ervaring met konijnenkoppeltjes. Maar hiervoor waren ze eerst lief samen. Tegen elkaar aanliggen en wassen. Maar ineens ging Luna op hem rijden en toen werd het kort daarna vechten. Dus hoop dat niet weer mee te maken. Maar wellicht hebben ze altijd wel periodes van rijden en jagen? Ik hoop eigenlijk op een rustig koppeltje straks  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slim. Castratie kan zeker helpen maar is geen wondermiddel. Een goede match is het belangrijkst. Wel verstandig om dat dan eerst te doen na je eerdere ervaring.

Zo'n klef stel kan meteen komen, maar ook maanden duren. Ik heb verschillende koppels gehad en ik heb nu een koppel sinds oktober dat nu pas klef begint te worden. Verder nooit gedoe of problemen, maar ze waren gewoon niet zo klef. Dat is lastig te voorspellen dus. Aan de koppeling zie je soms wel of je verwacht dat er onrust zal blijven op sommige momenten of dat daar geen sprake van gaat zijn.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Hoi Lindaenluna, ik zit met dezelfde twijfels. Ik wil ook mijn ram laten koppelen en ga halverwege augustus een weekje op vakantie. Normaal gezien zou mijn konijn ook naar mijn ouders gaan en in het geval van een koppeltje gaan ze alletwee. Ik ben ergens ook bang dat ze daar zouden vechten en dat lijkt me heel vervelend. Vooral omdat ik dan zelf er niet bij ben.

Ik ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze wordt, misschien zijn er forumleden die een soortgelijke situatie hebben gehad en antwoord kunnen bieden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Bruine Veder zei:

Hoi Lindaenluna, ik zit met dezelfde twijfels. Ik wil ook mijn ram laten koppelen en ga halverwege augustus een weekje op vakantie. Normaal gezien zou mijn konijn ook naar mijn ouders gaan en in het geval van een koppeltje gaan ze alletwee. Ik ben ergens ook bang dat ze daar zouden vechten en dat lijkt me heel vervelend. Vooral omdat ik dan zelf er niet bij ben.

Ik ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze wordt, misschien zijn er forumleden die een soortgelijke situatie hebben gehad en antwoord kunnen bieden?

Ja lastig he, maar je hebt je konijn al laten koppelen of nog niet? Als ze gewoon stabiel en lief zijn zou je het erop kunnen wagen. Ik weet niet of jouw ouders weten wat ze moeten doen, mocht het fout gaan? De mijne niet denk ik. Dus probeer toch na de vakantie te koppelen. Of misschien tijdens de vakantie. Ben maar 1 weekje weg. Maar zit nog in dubio. Merk toch dat ze erg aan het veranderen is. Maar weet nou niet of het de puberteit is of eenzaamheid. Voel me zo schuldig als ik haar alleen moet laten. Maar wil ook niet weer overhaast doen en het risico lopen dat de koppeling weer fout loopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn koppel zit een jaar bij elkaar en tsja, op hun manier kun je ze stabiel noemen, in die zin dat ze situatie niet verandert. Ze hebben gezelschap aan elkaar, slapen soms samen, soms ook niet, vechten niet, maar hebben wel allebei voernijd, dus etenstijd is niet erg gezellig. Van een andere omgeving worden zij juist iets liever voor elkaar, iets in de trant van stress verbindt ofzo. Ik heb zelf nooit zo moeilijk gedaan over vakanties vlak na koppelingen. Zelfs een keer een kleine week na de koppeling al. Stressvol, ja, maar goed die vakantie was al lang geboekt en ik kon ook niet vooraf voorspellen wanneer een konijn doodgaat en de ander een nieuw maatje nodig heeft. Maar goed, Bottomline is dat het hier op mijn instabiele koppel eerder een positief dan een negatief effect heeft. Ik zou het van je konijn af laten hangen. Lijkt ze eenzaam, dan koppelen. Mijn vorige koppels waren overigens allemaal binnen een paar dagen echt goed stabiel en heel klef. Ik heb nu gewoon een lastige ram 🤦

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .