Ga naar inhoud

Konijn slaapt niet in nachthok


Mariena

Aanbevolen berichten

Hallo wij hebben een konijntje we hebben een warm gezelig nachthok maar hij gaat er niet in we hebben hem dan opgesloten er in om we dan dachten dat hij het zou leren kennen maar hij gaat er niet in kunnen jullie ons helpen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn geen mensen die 's nachts in hun bed/nachthok slapen. Meestal kiezen ze alleen voor hun nachthok als het koud is. Mijn konijnen zitten nu vrijwel altijd buiten en komen zelden in hun nachthok. Konijnen hebben ook een heel ander ritme dan mensen, ze zijn tijdens de schemering het meest actief. Laat je konijntje maar lekker zelf kiezen waar en wanneer hij slaapt! Als hij buiten zit zul je merken dat hij in de winter vaker voor zijn nachthok kiest, zeker als je dat dan lekker warm volstopt met stro. Maar nu is het daar te warm voor, ook 's nachts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dat is mijn grote zorg voor aanstaande winter. De vorige konijnen liepen in een zeer grote ren van wel 40 vierkante meter maar die was niet overdekt en dat is ze noodlottig geworden. Deze konijnen gingen vaak in het hok zitten. Vooral als de zon scheen, lagen ze erin om van de zon te genieten. Verder lagen ze vaak als het te heet werd onder de loopplank. Maar ze hebben ook hele holen gegraven. Onvoorstelbaar. Dus ik heb me nooit zorgen gemaakt als het vroor of sneeuwde. Nu zitten ze in een ren met tegels als ondergrond. Ze eten in het hok en keutelen daar maar ik zie ze er nooit zitten. Ze zitten vaak tegen de buitenkant van de ren waar het ook wel eens inregent. Toen het te heet was, kozen ze voor een plek tegen de muur waar ik icepods gelegd had. Ze lagen er niet op maar wel in de buurt.

De ene kant van de ren is een muur en de andere kant is gaas. Van die kant is één paneel dicht. De ene korte kant is ook dicht dus daar kunnen ze schuilen. Toch zie ik ze daar zelden zitten. Zou een konijn met de kou echt voor het hok met stro kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn ren een dogvilla staan als nachthok. In de zomer zonder stro en met 2 in/uit gangen, in de winter vol gestopt met stro en met maar 1 in/uit gang ivm kou. Zowel in de zomer als in de winter wordt er goed gebruik van gemaakt. Fluffy en Pip zitten ook graag in de catcubes. Daar doe ik ook stro in als het kouder wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg trouwens in de winter als het echt koud is ook wel voor wat voedselverrijking in de schuilhokken, om ze ook wel te motiveren daar te gaan zitten. Ik leg er dan hooi en kruiden in zodat ze wat te knabbelen hebben. Bij echte kou zorg ik dat er ook drinkwater in staat. En vaak iets van speeltjes waar ze lekker een tijdje mee bezig zijn. Soms zelf geknutseld (gevulde eierdoos) soms iets gekochts, hooikoekjes, hooirollen, hooikubussen, dat soort dingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .