Ga naar inhoud

Angst of ziek?


Mitty

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb twee hele lieve konijntjes, maar de lente is wel een uitdaging. Ze zijn tijdens de rui in de lente erg gevoelig voor verstoppingen waar ik vorig jaar ook voor naar de DA moest. Die konden niets zien/voelen en gingen uit van verstopping/gas. Sindsdien heb ik standaard Cisaral in huis en naar hun advies geef ik ze dat wanneer ze een aantal uur niet eten (5x moeten gebruiken bij Mitty of Stamper in de afgelopen twee jaar). Daarnaast ben Ik twee weken geleden met de vrouw des huizes, Mitty, naar de DA geweest vanwege een ontstoken wondje en omdat ze blindedarmkeutels liet liggen. De DA kon opnieuw niets voelen en voor het wondje twijfelde hij om antibiotica te geven. Wel leeggeknepen (de man at het bijna op?!) daarna honingzalf en Metacam meegekregen. Het wondje is weer mooi, de blindedarmkeutels vind ik niet meer al krijgt ze meteen grote natte keutels (sorry voor de vieze details:)) als ze los mag rennen.

 

Nu vond ik Mitty vanmorgen overstuur in haar nachthok, terwijl ze s'ochtends bijna altijd hongerig in de ren zitten te wachten op eten(waar Stamper nu wel te vinden was). Haar oogjes halfopen, ze trilde , had een klein plasje gedaan en weigerde te eten. Dit is een maand geleden ook al een keer gebeurd, waarna ik in paniek de DA had gebeld en ik het advies kreeg wortelhapje te voeren en Cisaral te geven. Een halfuur na het geven van Cisaral begon ze toen uit zichzelf te eten en gedroeg zich weer als vanouds. Dit heb ik vanmorgen dus weer herhaald en ook nu huppelt ze weer rond.

 

Mijn excuses voor het lange verhaal, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden. Ik vind het raar dat dit een terugkomend iets lijkt te zijn. Dat het binnen een half uur weer goed gaat is erg fijn, maar wel erg snel. Is het misschien is een stressreactie op iets wat snachts is gebeurd? Ze zitten buiten en we hebben een grote buurkat die graag jaagt en ze erg interessant vindt. Alleen is het telkens één van beide die zo'n reactie heeft. Het kwakkelen maakt mij wel ongerust. Ze lijken al een tijdje ook iets minder enthousiast wat betreft eten en spelen. Hebben jullie ideeen/tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kat uit de tuin weren? Dan kun je in ieder geval uit naan sluiten of het door stress komt.

 

Andere redenen dat dit vaker gebeurd kunnen zijn, het gebit, de voeding, wormen en er zijn nog wel wat opties te bedenken. Dat het zo snel beter gaat doet me wel het meeste aan stress denken. Dus daar zou ik beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met Kolino, maar ook nog even een aanvulling. Weet je zeker dat jr DA konijnkundig is? Vaak moet er namelijk wel iets te vinden of te voelen zijn. Zeker als dit een terugkerend probleem is, verwacht je dat er iig ook naar het gebit gekeken wordt en misschien zelfs verder onderzoek zoals een röntgenfoto gedaan wordt. Ik vind persoonlijk enkel cisaral geven bij een gasbuik gek, ik zou daar altijd een flinke dosis pijnstiller bij geven en ook emeprid. 

 

Aanvulling: medicatie natuurlijk wel altijd in overleg met de DA geven en niet zelf gaan tobben zonder voldoende kennis en ervaring.

aangepast door Jamesthebunnybutler
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee daar kan ik wel iets op bedenken. Afgelopen avond waren ze ook erg onrustig. En anders toch vragen naar verder onderzoek, ik laat mij denk ik te makkelijk wegsturen.

Ik twijfel inderdaad of mijn DA konijnkundig is.. Dat van emeprid hoorde ik laatst ook van mijn nichtje die dierenartsassistente is en die was ook verbaasd dat ze dat er niet bij gaven en op zijn minst niet het gebit hadden gecheckt. Ik zit bij een praktijk met meerdere dierenartsen en heb tot nu toe elke keer een andere gehad. De laatste was wel de meest bizarre.. Toen hij wat haar ging wegscheren nam hij ook huid mee.. Toch maar eens de lijst met konijnkundige dierenartsen bekijken...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Even een update:) Het gaat goed met Mitty en Stamper, maar ik blijf ze wel in de gaten houden. Ik ben erachter gekomen dat Mitty stiekem de groentes van Stamper pikt als ik na een tijdje wegloop, dus ik blijf er nu maar bij zitten. Het zijn ook net kleuters!

Ze zitten nog steeds in de rui, maar het valt mij op dat ze nogal vaak hun wangen en oren krabben. De oren zien er schoon uit en ik zie niets afwijkends in de vacht. Kunnen ze gewoon jeuk hebben door de rui of kan het toch (vacht)mijt zijn? Ik lees wel dat vachtmijt vaak in kleine mate op konijnen leeft zonder dat ze er last van hebben en ze zich kunnen gaan vermeerderen wanneer konijnen een verminderde weerstand hebben of stress. Kan ik het even aankijken tot ik wel wat zie of maak ik mij over niets ongerust? Details en kleine afwijkingen vallen mij altijd net te snel op. Het is zowel een vloek als zegen, omdat je er vroeg bij kan zijn of juist van niets een probleem maakt.. Daarom bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Onze ram Hubble zie ik ook regelmatig krabben. Hij heeft echter een een hele dikke vacht en is nog steeds in de rui. Ik kan bij hem geen vachtmijt ontdekken dus wijt het maar aan de rui.

Hij heeft een lotharinger aftekening wat vaak gevoelige darmen met zich meebrengt. Dat is bij hem ook zo. 
Dit jaar 2 x gehad dat hij niet wou eten, na Emeprid, Metacam en Lactulosesiroop eet hij idd na een half uur weer en vind ik later kettingkeutels. Het kan dus wel, zo’n snelle reactie.
Hij krijgt nu standaard 2 lijnzaadbrokjes en een goede portie groente. Ik was eerder wat terughoudend met de groente omdat hij snel plakpoep had. Sinds hij graanvrije brokken krijgt, heeft hij betere keutels dus het lag niet aan de groente.

Wel vervelend dat je konijntjes om de beurt aan het kwakkelen zijn, het is soms echt een zoektocht naar waar het nou aan ligt. Maar misschien heb je wat aan bovenstaande. Sterkte maar en hopelijk blijft het nu een tijdje goed gaan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .