Ga naar inhoud

konijn wil niet in hok

Pluis_Snuf
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi, ik laat sinds kort m'n konijnen in de tuin lopen. Eerst deed ik het in 2 grote rennen. Maar ik wou ze toch meer ruimte geven dus liet ik ze in de tuin lopen... maar nu ze de vrijheid hebben is het heel lastig om ze 's avonds weer in het hok te krijgen... hebben jullie tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn de afmetingen van je hok? 

Hier mogen ze niet meer los in de tuin omdat terug naar hun eigen plek altijd onnodig veel stress gaf, daarbij is het hok inclusief overdekte ren groot genoeg (minimaal 2m²).

Ik snap heel goed dat het leuk is om ze de vrijheid van de tuin te geven maar als het hok met ren waar ze 24/7 inzitten groot genoeg is, is dat voor sommige koppels beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Pluis_Snuf zei:

Hoi, ik laat sinds kort m'n konijnen in de tuin lopen. Eerst deed ik het in 2 grote rennen. Maar ik wou ze toch meer ruimte geven dus liet ik ze in de tuin lopen... maar nu ze de vrijheid hebben is het heel lastig om ze 's avonds weer in het hok te krijgen... hebben jullie tips?

Ik zou niet weten wat de afmetingen van het hok zijn, ik doe ze trouwens om en om in de tuin laten lopen omdat ze niet gekoppeld zijn... dus samen in een ren aan het hok is ook geen oplossing...

Maar bedankt voor je reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, niet meer los laten lopen.. 

Is er een reden dat ze nog niet gekoppeld zijn? Krijgen ze wel een permanente ren zodra ze gekoppeld zijn? Een konijn heeft namelijk een permanente ruimte (dus ook 's nachts) nodig van 2 vierkante meter. Een koppel konijnen heeft dus zo'n 4 vierkante meter nodig. Geen enkel hok is zo groot en daarom je altijd een veilige ren nodig waar ze altijd zelf in en uit kunnen vanuit hun nachthok. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppelen doe je ook niet meerdere keren. Het liefst zet je ze 's ochtends vroeg samen op een neutrale plek (waar ze allebei nog nooit zijn geweest) en dan laat je ze samen. Je haalt ze alleen uit elkaar als ze vechten (als één bolletje samen rollen) of als eentje zo bang is dat die niet eet. Lees dit artikel nog eens goed door;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Hierin staat alles uitgelegd. Je kan dus zelf een zaterdag waarop je de hele dag thuis bent uitkiezen voor het koppelen. Schakel ook de hulp in van je ouders en lees anders samen het artikel in de link goed door. 

Hoe oud zijn je konijnen? Welk geslacht hebben ze en zijn ze gecastreerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even puur over je konijnen weer in hun hok krijgen: ik heb die van mij geleerd om op commando 'in je hok' hun ren weer in te gaan. Ik heb ze eerst gelokt met wat lekkers, ondertussen zei ik steeds 'in je hok'. Al na een paar dagen hadden ze het door. Zodra ik 'in je hok' zei, renden ze hun ren in om vervolgens bij het deurtje te wachten op hun lekkers!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MiekMoek een kennis van mij zegt dat je ze wel meerdere keren per dag bij elkaar moet doen en soms ook verwisselen van hok. en zij heeft al jaren lang ervaring met konijnen en heeft zelfs als dierenarts assistente gewerkt... Maar ik zal het proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Pluis_Snuf zei:

@MiekMoek een kennis van mij zegt dat je ze wel meerdere keren per dag bij elkaar moet doen en soms ook verwisselen van hok. en zij heeft al jaren lang ervaring met konijnen en heeft zelfs als dierenarts assistente gewerkt... Maar ik zal het proberen!

Meeste mensen hier zijn daar geen voorstander van. Koppelen is namelijk gewoon bepalen wie de baas is. Dat is een proces waar ze doorheen moeten. Als je ze steeds uit elkaar haalt dan onderbreek je dat proces en moeten ze steeds opnieuw beginnen. Daarom zeggen wij altijd: zet ze bij elkaar als je ze een paar dagen in de gaten kunt houden. Dan laat je ze samen, behalve als ze echt met elkaar op de vuist gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze rechtop staan en boksen,  als ze zich in elkaar vastbijten en als een harige voetbal over de grond rollen, of als ze gillen, dan is het echt vechten en moet je ze onmiddellijk en definitief uit elkaar halen voor er serieuze verwondingen ontstaan. Al het andere is normaal koppelgedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ovenwanten zijn onmisbaar bij een koppeling.

Volgens mij is dit gewoon geen match. Ik zou ze uit elkaar houden  en een plan B bedenken, bijvoorbeeld allebei bij een konijnenopvang laten koppelen en twee verblijven bouwen, of eentje bij een opvang laten koppelen en de andere daar "inruilen". Dat is niet leuk, maar ik neem aan dat je ze ook niet nog 10 jaar alleen wilt laten zitten.

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene keer gaat het heel goed met koppelen en laten ze het echte koppel gedrag zien (rijden , vlinderen etc) maar de andere keer vechten ze elkaar de tent uit... Snuf is heel onderdanig en laat eigenlijk alles gebeuren... en Pluis is altijd degene die begint met vechten... Maar ik weet dat het soms heel lang kan duren voor je ze hebt gekoppeld... en tot dan blijf ik het gewoon proberen... en als het toch niks word bedenk ik een plan B...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk echt niet dat dit nog goed komt. Koppelen kan lang duren, maar ook niet zo lang. Als je koppelt via de methode koppelen op neutraal terrein in één lange sessie, zie je eigenlijk in de eerste dagen echt wel of het een match gaat zijn of niet. Dan kan het zeker nog weken tot een maand of drie duren voor ze echt helemaal gewend zijn aan elkaar, dat je dus een tijdje nog wat onrust ziet en dat ze aan elkaar moeten wennen. In die weken zie je steeds minder jagen en rijden en steeds meer momenten samen.  Ze groeien in die weken steeds meer naar elkaar toe en worden steeds een stabieler koppel. De eerste twee dagen tot aan twee weken zie je de meeste onrust, afhankelijk van hoe goed de match is. Maar daarna moet je wel echt duidelijke groei in de relatie zien. Zeker geen vechtpartijen.

Vechten hoor je helemaal niet te zien bij een koppeling en is echt een teken dat ze elkaar niet mogen.  Als ze echt vechten, dan gaat het niet meer goed komen. Ook niet als je het langer laat duren. Dit gaat alleen maar meer stress en verwondingen geven. Ik denk dus echt dat het tijd is voor een plan B.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .