Ga naar inhoud

Konijnenvoeding brokvrij, onbeperkt bladgroente 


De konijntjes

Aanbevolen berichten

 

Hallo allemaal,

 

Ik heb wat vragen over de voeding van konijnen. Ik kende zelf altijd het standaard geadviseerde 80% hooi, 10 of 15% groenvoer en 5% brok. Momenteel geef ik dat nog steeds aan mijn konijnen. Maar ik twijfel omdat ik de laatste tijd zoveel verschillends hoor. Ik hoor steeds meer over brokvrij voeren, dat brokken slecht zijn en mensen die onbeperkt bladgroente adviseren. Ik vraag me nu af wat echt goed is voor konijnen. Bladgroente is wel de natuurlijke voeding. Het zou beter zijn voor de blaas en nieren van konijnen. Brokken zouden voor spijsvertering en tandproblemen zorgen. Maar zijn brokken echt zo slecht, en is het geven van onbeperkt bladgroente wel verstandig? Daarnaast hoor ik ook dat hooi slecht is omdat het te droog is. Ik ben benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen. 

aangepast door De konijntjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het ermee eens dat onbeperkt bladgtoente het beste dieet en het meest gezonde dieet is voor konijnen. Daar zit wel een hele grote maar aan. In het wild eten konijnen een onwijze verscheidenheid aan grassen, kruiden en bladeren om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen. Als je brokvrij zou willen voeren, moet je daar echt wel de juiste kennis voor hebben. Vergeet ook niet dat het veel meer tijd en geld kost, want je zal heel veel porties over de dag moeten geven. Of konijnen gezondheidsproblemen krijgen door brokken durf ik niet te zeggen. Als je een natuurlijke brok kiest zonder toevoegingen die niet natuurlijk zijn voor konijnen, denk ik dat de impact heel beperkt is. Uiteraard zou dat dan wel een klein onderdeel van de dagelijkse voeding moeten zijn.

Ik zou graag brokvrij willen voeren, maar vanwege bovenstaande redenen kies ik daar bewust niet voor en kies ik dan voor een graanvrije brok. Bij oudere of zieke konijnen kies ik soms wel voor een wat minder natuurlijke brok, omdat ze anders onvoldoende binnenkrijgen. Dat is dan een bewuste keuze en daarnaast bied ik een ruime hoeveelheid groenvoer aan met wat gedroogde kruiden en onbeperkt hooi.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je jaarrond dagelijks 20-30 soorten verse bladgroenten en grassen geven elke dag, afwisselend genoeg om balans in voedingsstoffen te hebben? 

 

De meeste mensen niet.  Vandaar dat ik brok-arm voeren fijner vind, dan helemaal zonder brokken. Een kleine basis van brokjes, als een vitaminepilletje, en verder lekker hooi, gedroogde kruiden en verse grassen, kruiden en groenten. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoppen met brokvoer geven is best een uitdaging, want je moet uitzoeken hoe je een goed uitgebalanceerd menu voor ze samenstelt, zodat ze wel alle voedingsstoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben. De meeste mensen hebben daar de tijd niet voor of vinden het teveel moeite.

 

Onbeperkt bladgroen vind ik een lastige, omdat je vers groen niet heel lang kunt laten liggen, omdat het snel slecht wordt. Dan zul je dus een aantal keer per dag vers groenvoer aan moeten bieden. Daar moet je maar net de tijd voor hebben en wat de anderen al aangeven, kun je zo divers voeren dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen?

 

Hooi is niet slecht omdat het te droog is, in hooi zitten alleen niet zoveel voedingsstoffen als je eigenlijk zou willen. Een konijn kan dus nooit op alleen hooi leven. Hooi gebruik je om de darmen op gang te houden, het meeste van het hooi belandt gelijk als ronde keuteltjes in het toilet, want die ronde keutels zijn afvalstoffen waar het lichaam klaar mee is, maar zijn ook belangrijk om beweging in de darm te houden.

 

Mijn persoonlijke mening is: geef je konijnen een goede portie groenvoer, waarvan een deel (wilde) kruiden en vul dat aan met hooi en brokjes. Ik heb dagen dat mijn konijnen amper hooi eten, als ik ze voldoende groen aanbied, maar daar zit dan wel gras bij.

 

Ik heb een konijn gehad dat op een gegeven moment niet meer tegen brokjes kon, dat heeft mijn ogen wel geopend om kritisch naar brokken te kijken. Om die reden krijgen mijn huidige konijnen een brok waar ik qua samenstelling wel achter sta. Zeker omdat ze al op leeftijd zijn ben ik anders bang dat ze niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vorige zomer overgestapt op brokvrij. Mijn meiden doen het er veel beter op. Chibi had last van blaaszand en beiden hebben ze vaak verstopping doordat ze erg veel haar hebben.

 

Voor ons werkt het, Chibi haar blaas is nu perfect in orde en ze hebben beide minder last van verstopping. Maar dit is niet volledig weg.

 

Het is zoals al gemeld niet gemakkelijk. Maar met onze tuin, behulpzame boeren, en de wekelijkse markt wel haalbaar. In ee winter is het iets moeilijker om afwisseling te krijgen, maar in het wild schakelen ze ook over op naaldbomen en boomschors en dergelijke. Het voordeel van zonder brok te voeren is dat ze hierdoor een snellere spijsvertering hebben waardoor je ook koolsoorten gemakkelijker kan voeren (heel goed opbouwen)

 

Dat idee dat hooi niet goed is omdat het droog is klopt niet helemaal. Hooi blijft belangrijk, en moet ook net zoals de bladgroenten/onkruiden/gras/bladeren onbeperkt aanwezig zijn. Maar als je een konijn hebt dat gevoelig is voor verstopping zijn vochtige vezels altijd een hulp om alles gemakkelijker naar beneden te krijgen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! Ik hoor de laatste tijd zoveel verschillende informatie waardoor ik het soms niet meer weet. De redenen waarom brok slecht zou zijn, is van wat ik heb gehoord is omdat het uitzet in de maag en daardoor zouden verstoppingen plaats kunnen vinden. Daarnaast zou het eten van brokken een onnatuurlijke beweging zijn omdat het te hard is en zo zouden de kiezen dieper in het kaakbot worden geduwd waardoor kaakabcessen zouden kunnen ontstaan. Dat is van wat ik heb gehoord. Ik twijfel daardoor nog steeds. Ik wil niet dat mijn konijnen tekorten krijgen, maar ik wil ook graag die problemen voorkomen (als zo erg blijkt te zijn als er gezegd wordt)

 

Het probleem met hooi zou zijn dat het te droog is. De spijsvertering van een konijn is ingesteld om vochtrijke voeding te verteren. Daardoor zou het voor vertraging in het spijsverteringskanaal zorgen waardoor gasvorming zou kunnen ontstaan. Ook het calcium kan door te droge voeding niet goed weggespoeld worden (geld ook voor brok). Als laatste nog omdat het te hard zou zijn en het gebit van een konijn gemaakt is om zacht voedsel (gras en bladgroente) te verteren. Ik twijfel eigenlijk nog steeds, toen ik het eerst hoorde dacht ik ook dat het niet zo erg was als er gezegd werd. Maar ik hoor het de laatste tijd zo vaak ook door dierenartsen, dat ik het eigenlijk niet zo goed weet wat het beste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het beste is voor jouw konijn is iets wat je alleen weet door het tijd te geven. Als jouw konijnen het goed doen met wat ze nu krijgen, prima. Wil je toch veranderen, doe het in ieder geval langzaam genoeg zodat ze goed kunnen wennen.

 

Al die redenen die jij net noemde waren inderdaad de redenen waarom ik overgestapt ben op natuurlijke voeding.

 

Maar zoals ik al zei is dat ook niet perfect. Shep heeft nog steeds een paar keer per jaar verstopping omdat ze verschrikkelijk harig zijn. En zoiets als clicker training heeft het ook moeilijker gemaakt omdat ik geen droge snoepjes kan geven. En als ik binnenkort op vakantie ga, moet ik bedenken hoe mijn oppas aan genoeg groenvoer gaat komen.

 

Ook moet je je ervan bewust zijn dat je konijnen dan echt permanent groenvoer moeten hebben. Zeker s'nachts. Mieren en slakken vinden dit ook erg lekker.

 

Maar aan de andere kant zijn mijn meiden allebei bijgekomen (wat wel mocht) en hebben ze duidelijk veel meer energie. En kijken ook gewoon gelukkiger.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als ik jou was pas overstappen als er echt reden toe is. Zijn je konijnen gelukkig en klachtenvrij? Gewoon lekker doorgaan met brokjes als vitaminepilletjes. Hebben ze altijd verstoppingen of blaasontsteking? Dan kan je altijd kijken wat onbeperkt groente voor ze doet.

 

We kunnen huisdieren nou eenmaal niet complete vrijheid geven als wilde konijnen. Dan zou je in z'n geheel moeten stoppen met het houden van huisdieren. Honden en katten krijgen ook niet het voedsel wat ze in het wild gewend zijn. 

 

Ik denk zelf niet dat het kleine bakje brokjes wat ze bij mij 1x per dag krijgen tot gezondheidsproblemen kan/zal leiden. En ze zijn er dol op.. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat brokken uitzetten in de maag komt denk ik uit de hoek van het hondenvoer. Daar is het wel veel erger mee dan met konijnenvoer. Geperste brokken zetten niet uit maar verkruimelen, dus als je een geperste brok kiest en geen geextrudeerde, heb je dat punt al niet. Overigens vind ik de mate waarin konijnenbrokken uitzetten maar minimaal, ook als het een geextrudeerde brok betreft. Het zet wel iets uit, maar verpulvert / verkruimelt. Dat veel brok geven slecht is, ben ik ook met je eens. De samenstelling van een brok kan zo mooi zijn, maar als je het onbeperkt aanbied krijgen ze echt te veel voedingsstoffen binnen. 

 

Genoeg water drinken is bij veel konijnen een probleem omdat ze alleen droge brok en droog hooi krijgen, en dan voldoende water uit een drinkfles moeten trekken. Daar komt niet lekker veel uit in één keer, dat kost veel moeite, en vaak moeten ze in rare houdingen drinken. Vandaar dat het advies hier ook is om in ieder geval ook een waterbak neer te zetten zodat konijnen lekker gulzig in een natuurlijke houding kunnen drinken.

 

Vers groenvoer (grassen, kruiden, bladgroenten) geven, zorgt zeker ook voor meer vocht in het lichaam, dus ook dat promoten we zeker ook!  Vroeger dacht men dat als je vers voerde aan je konijn ze geen water moesten hebben, want dan kregen ze diarree. Dat is een fabel, zelfs als je vers groenvoer geeft, moeten ze water hebben. Ik hoop dat die fabel niet terug in de wereld komt! 

 

Het probleem met helemaal brokloos (en hooiloos) is dat niet alle konijnenbaasjes vers kunnen voeren in de hoeveelheid die een koppel konijnen nodig heeft, gevarieerd genoeg, jaarrond. Het is duur, het is intensiever (meer voermomenten), het is inderdaad minder makkelijk met vakanties. Als mensen het kunnen, prima! En ik geloof ook zeker dat het goed is voor konijnen.

Ik ben alleen bang dat veel mensen toch voor gemak kiezen, misschien niet gelijk, maar mensen zijn echt gewoon van gemak. En als je zomaar drie bladgroenten en standaard gras uit een (soms ook nog bemest) grasveld geeft. Met weinig variatie in soorten, dan red je het niet en krijg je op termijn echt ondervoedde konijnen en konijnen met allerlei tekorten of overschotten aan bepaalde voedingsstoffen.

 

Vandaar dus dat het advies op bunnybunch is om brok echt maar minimaal te geven (5%), veel hooi of gras, maar wel gevarieerd (80%), en dan inderdaad 10% vers groenvoer en 5% verantwoord lekkers (knaaghout, gedroogde kruiden, een stukje fruit of groente). 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden! Ik denk zelf ook dat onbeperkt groenvoer voeren ook wel heel lastig is, maar ik zou wel meer groenvoer kunnen voeren dan 10%. Is dat ook goed of hebben konijnen echt 80% hooi nodig? Hooi bevat niet zoveel voedingstoffen er gaat ook veel verloren tijdens het drogen. Wat ik gehoord heb van het vocht was, dat konijnen wel drinken (uit een bakje), maar onderzoeken hadden aangetoond dat konijnen eigenlijk niet genoeg water erbij drinken, als zou moeten waardoor er problemen met de calcium zouden kunnen ontstaan. Daar komt het idee van onbeperkt groen ook (deels) vandaan volgens mij. 

 

Wat ik mij verder nog afvroeg was, wat voor belangrijke voedingstoffen zitten er in brokjes en zou je dat ook ergens anders uit kunnen halen qua groenvoer? Want in principe zijn de ingrediënten in brok niet per sé natuurlijk voor konijnen zoals tarwe, erwtenvlokken, bietenpulp en soja. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een percentage toch altijd wel wat lastig is in de praktijk. En vergeet niet dat het een richtlijn is, geen vaststaand iets. De hoofdmoot van de voeding moet of hooi of vers gras zijn. 

 

Er zijn ook hele mooie graanvrije konijnenbrokken te vinden hoor, bunny nature konijnendroom of rosewood meadow menu bijvoorbeeld. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het wel een uitdaging om een konijn genoeg eiwitten te geven, zonder een brok te gebruiken. De vitamines maak ik me minder druk om, als je de juiste (wilde) kruiden geeft kom je daar een heel eind mee. Maar zoals anderen al aangaven, dat is in de winter best een uitdaging, dan zit je aan gedroogde kruiden vast, gecombineerd met supermarkt groenten. Ik heb wel eens gelezen dat sommige baasjes dan van een redelijke brok dan een papje maken met van alles er doorheen. Want eenmaal nat kan het voer niet meer verder uitzetten in de maag.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een pap van brok maken wordt inderdaad ook wel gedaan in de winter. Maar de Duitse groepen die ik volg ivm brokloos voeren bouwen ook koolsoorten op richting de winter. Maar daarvan wordt duidelijk gezegd heel langzaam opbouwen, en zeker geen droge brokken geven vanwegen de vertraging van de spijsvertering. Door die combinatie zou je namelijk de kans op gas vergroten.

 

Ook naaldbomen gebruiken zij als voedsel in de winter.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe zouden konijnen dus wel zonder brok kunnen, zonder dat ze voedingstoffen missen? Door het aan te vullen met kruiden kom je wel aan de vitamines en voedingstoffen? Graanvrij is ook wel een optie, maar ik heb toch het liefst natuurlijke voeding waar hun gebit en spijsvertering het beste op werkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kan dat wel, maar er komt wel heel wat bij kijken. Ik had opbergboxen vol met gedroogde kruiden en dergelijke om 1 *ananas* zakje met brokjes te vervangen. Zolang je geen bakken vol brokjes geeft zou ik me geen zorgen maken. Al zijn er ook artikelen te vinden over mensen die hun konijn onbeperkt brokjes geven. Het verhaal is dat die konijnen leren dat er altijd brokjes zijn en zo minder gulzig ervan gaan eten. Laat je niet gek maken door wat er allemaal op internet staat!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook waar inderdaad, misschien valt het geven van brok in kleine hoeveelheid ook wel mee. Er zijn zoveel verschillende meningen erover vooral in Duitsland zijn ze echt tegen brok en wordt er veel geschreven hoe slecht brok zou zijn. Ook de konijnkundige dierenartsen daar raden brok af en onbeperkt bladgroente. Als je sites daarvan leest zitten er wel degelijk goede argumenten bij, maar de over de nadelen wordt dan weer niet veel over gesproken. Toch blijf ik het verschil wel vreemd vinden, hoe in Nederland het geven van brok (en hooi) aangeraden wordt en in Duitsland het totaal anders is. Dat maak het zo tegenstrijdig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het beste gewoon kijken naar waar je konijnen het goed op doen, ipv afgaan op alles wat je op internet leest. Ik heb jarenlang naar volle tevredenheid supreme science selective gevoerd, ben eens overgestapt op trovet, wat ook prima beviel. Maar mijn huidige ram laat erg snel zijn blindedarmkeutels liggen. Dat probleem is over nu ik graanvrij geperste brok geef in minimale hoeveelheden. Ik was altijd erg no nonsens, goed is goed als het om voer gaat. Maar bij hem was het niet zo simpel dus ben ik verder gaan kijken. Mijn konijnen wegen samen 4 kg en krijgen samen 30 gram beaphar nature. Daarnaast groenten, gedroogde kruiden in verschillende mixen en natuurlijk hooi. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg ook die Duitse groepen en ze hebben mij wel kunnen overtuigen, mede door de problemen die mijn konijnen maar bleven hebben (we hadden al heel veel dingen geprobeerd). Met name de blaas en darmproblemen.

 

Maar ik woon op de boeren buiten, waar ik goed aan voldoende verse voeding kan komen voor mijn konijnen. In Duitsland hoor je veel minder de negatieve kanten omdat er dingen bestaan als Grünhopper waar je groenten, kruiden, onkruiden online kan bestellen als je zelf niet voldoende hebt. Ook gaan veel mensen daar dagelijks met een grote zak of mand wandelen en langs de weg, op het land of in het bos wildplukken. In Nederland is dit denk ik verboden, en in België mag het langs de weg wel, maar in bossen en zo enkel voor persoonlijk gebruik (dus geen kruiwagen vol of zo)

 

Zoals al aangegeven, kijk wat voor jou en jouw konijnen werkt. Is dat puur groenvoer prima, is dat een dagelijkse hoeveelheid brok, ook prima. Dat jouw konijnen het goed doen is het aller belangrijkste.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Vreemd dat er zoveel verschil tussen zit in verschillende landen, terwijl het allemaal om dezelfde soort konijnen gaat. Ik denk over wat het voer betreft dat ik het dan zo laat. Alleen zou ik misschien wel willen overgaan op een andere brok. Wat is de beste brok, of is dat niet zo simpel te zeggen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

14 minuten geleden, WOKKY zei:

Ik volg ook die Duitse groepen en ze hebben mij wel kunnen overtuigen, mede door de problemen die mijn konijnen maar bleven hebben (we hadden al heel veel dingen geprobeerd). Met name de blaas en darmproblemen.

 

Maar ik woon op de boeren buiten, waar ik goed aan voldoende verse voeding kan komen voor mijn konijnen. In Duitsland hoor je veel minder de negatieve kanten omdat er dingen bestaan als Grünhopper waar je groenten, kruiden, onkruiden online kan bestellen als je zelf niet voldoende hebt. Ook gaan veel mensen daar dagelijks met een grote zak of mand wandelen en langs de weg, op het land of in het bos wildplukken. In Nederland is dit denk ik verboden, en in België mag het langs de weg wel, maar in bossen en zo enkel voor persoonlijk gebruik (dus geen kruiwagen vol of zo)

 

Zoals al aangegeven, kijk wat voor jou en jouw konijnen werkt. Is dat puur groenvoer prima, is dat een dagelijkse hoeveelheid brok, ook prima. Dat jouw konijnen het goed doen is het aller belangrijkste.

 

Ik kende ook iemand die dat aanraadde en daardoor was ik eerst ook wel overtuigd geraakt, maar ik blijf het lastig vinden wat nou echt goed is. Ik heb met vorige konijnen ook wel wat gezondheidsproblemen gehad en daarom wil ik dat graag zoveel mogelijk voorkomen door onder andere goede voeding te geven. Alleen is het voor mij wel heel lastig om aan zoveel groenvoer te komen. Ik kan wel gras afknippen, maar verder wordt het lastig. Ik denk dat een combinatie met hooi en gras en wat beperkt groenvoer dan beter is. 

aangepast door De konijntjes
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .