Ga naar inhoud

Dominant gedrag: stopt dit op natuurlijke wijze?


FritzyFilip

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Wij hebben twee konijnen die sinds ongeveer een maand bij elkaar in het hok leven: Fleurtje, een ongesteriliseerde voedster van 3 maanden oud, en Freddie, een gecastreerde ram van 1 jaar oud. De koppeling is zeer goed gegaan, ze konden al na een dag bij elkaar in het hok en er is nooit agressie vertoond.

Sinds twee weken is Fleurtje begonnen te rijden op Freddie. Zij springt dan onrustig om hem heen, graaft in zijn vacht en bespringt hem dan uiteindelijk. Dit doet ze elke dag wel een paar keer. Ik heb begrepen dat dit gedrag is om bij konijnen dominantie te bepalen. Nu is mijn vraag: stopt dit gedrag op natuurlijke wijze? Freddie is een echte goedzak en laat het rijden meestal maar gewoon over zich heen komen. Hij bijt nooit terug, hij wordt nooit agressief, en ik heb hem nog nooit op Fleurtje zien rijden. Fleurtje aan de andere kant is ontzettend brutaal, maar ook zij heeft nog nooit agressief gedrag vertoond naar Freddie. Dus zal ze op een gegeven moment stoppen met dominant gedrag vertonen of zal dit blijven aanhouden? En als het blijft aanhouden, zou steriliseren dan een verhelping zijn?

 

Groetjes,
FritzyFilip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat de koppeling makkelijker ging, je voedster is te jong om het te snappen. Als ze nu 12 weken is begint dat pas te komen, dat ze karakter genoeg heeft ontwikkeld. We adviseren pas te koppelem vanaf 14 weken, liever nog 16 weken. Omdat konijnen die nog in de kleutertijd zitten nog niets van relaties snappen. Dit is dus pas het begin van een koppeling en het is ook niet zeker dat deze twee samen kunnen blijven. Dat ligt aan hoe het karakter van de voedster ontwikkeld. 

 

Of het mindert? Dat kan. Maar voorlopig zal het waarschijnlijk alleen erger worden. Vanaf 5 a 6 maanden tot 1.5 jaar zitten konijnen namelijk in de puberteit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fleurtje is in de pubertijd gekomen en dat is ook een leeftijd waarop konijnen de rangorde willen bepalen. Ze is nu nog te jong om gecastreerd te worden, dit wordt pas vanaf de leeftijd van een half jaar oud aangeraden te doen. Het kan best minder worden op het moment dat de rangorde voor beiden duidelijk is, maar dan moet die wel eerst bepaald worden. Ik ben het er mee eens dat het nog twee kanten op kan gaan. Je hebt het over een hok, hoeveel ruimte hebben ze permanent tot hun beschikking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .