Ga naar inhoud

Sam en Olivia koppelen - gaat dit goed?

Annelisa
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunchers,

Vandaag ben ik mijn twee konijntjes; Sam (gecastreerde ram, 7 maanden) en Olivia (voedster, 7 maanden) aan het koppelen. 

Vanochtend heb ik ze samen gezet op neutraal terrein (de badkamer). 

Het begon heel rustig. Beiden waren ze de ruimte aan het verkennen. Sam zocht toenadering tot Olivia, maar elke keer als hij bij haar in de buurt kwam, rende ze weg. Soms rent hij dan achter haar aan, soms niet.

Daarbij geeft hij haar met regelmaat even rust. 

Ze hebben vervolgens allebei zich al zitten wassen en bunnyflops laten zien. Dus dat leek mooi. 

Olivia kwam op een gegeven moment ook even op Sam af. Maar na 2 sec snuffelen rent ze dan weer weg.

Inmiddels zijn we een aantal uren verder en blijft dit gedrag bestaan. Ze hebben nog niet gevlinderd, nog niet gereden op elkaar. 

Het gaat telkens van: Sam zoekt Olivia op. Als hij dicht in de buurt komt, rent ze weg. Sam kiest om wel of niet achter haar aan te gaan. Vervolgens is er een rustmoment, waarbij 1 of beide zich gaan wassen of languit liggen. 

O ja, af en toe als Sam bij Olivia komt begint Olivia met haar staart te wiebelen. Als ik dat opzoek op het internet kan dat betekenen dat ze ofwel opgewonden is danwel geïrriteerd. Ik vind dat lastig in te schatten.

Ik ben tot nu toe bij een paar koppelingen geweest en elke was anders. Ik vind het lastig om te bepalen of dit alles goed gedrag is of niet. Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons was dit ook zo. Shep liep altijd weg, zelfs als ze zelf toenadering zocht. Bij mijn dames gaat de liefde door de maag. Misschien kan je eens proberen of ze samen durven eten?

Zo lang ze niet over de grond liggen vechten is er in ieder geval niets mislukt. Het kan wel zijn dat jouw nijntjes hun tijd nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien Sam niet buiten een konijnenwc plast en het anders ophoudt, heb ik ze een uur geleden een hele grote wc (was voorheen een zandbak van eerdere konijnen) gegeven met daarin een grote pluk hooi. 

Ze hebben er allebei van gegeten, maar zodra Sam tijdens het eten te dicht bij Olivia komt, rent ze weg. 1x sloeg ze kort met de voorpoten, voordat ze wegrende. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dat is fijn om te horen! 

Het gaat nog steeds wat hetzelfde. Heb ze zojuist brokjes gegeven. Ik heb ze rond gesprokkeld. Zo gingen ze rustig naast elkaar zitten eten. 

Sam zoekt nog steeds toenadering. Olivia rent iets minder hard weg. Dus ik ben hoopvol! 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie nog tips om de nacht goed door te komen?

Is één wc genoeg? Ik zal ze nog nieuw hooi geven. Is het verstandig dit op meerdere plekken te geven? Of juist op 1 plek? 

Ik zal op een gegeven moment ook moeten slapen, natuurlijk. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update...

Ik heb vannacht weinig geslapen. Beide konijnen waren behoorlijk druk en maakten veel lawaai 🙈

We zijn een klein stukje verder gekomen. Olivia snuffelt iets langer aan Sam als ze met de neuzen bij elkaar zitten. Vervolgens loopt ze alsnog weg.

Vanochtend vroeg kregen ze een gezonde snack van mij (elk 1) om te kijken hoe ze het hierbij deden. Sam was er eerder, maar die eet langzamer. Dus toen Olivia klaar was met die van haar, liep ze naar Sam. Dat vond Sam niet goed, dus die duwde met zijn neus haar opzij en zij hem. Vervolgens liep Sam achter Olivia aan en liep zij weg. 

Daarna lieten ze elkaar weer met rust.

Ze gaan allebei wel wassen en languit liggen, maar nog niet tegen elkaar aan. Ook heb ik ze elkaar nog niet zien wassen en heb ik het idee dat de rangorde nog niet bepaald is.

Voor nu denk ik dat het beste is ze in de neutrale koppelruimte te laten totdat er wat verandert. Is het het beste te wachten tot ze elkaar wassen en naast elkaar durven te liggen voordat ze naar hun hok gaan?

Kan ik iets doen om het koppelproces te verbeteren of versnellen? Of kan ik ze het beste de tijd geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Annelisa zei:

Voor nu denk ik dat het beste is ze in de neutrale koppelruimte te laten totdat er wat verandert. Is het het beste te wachten tot ze elkaar wassen en naast elkaar durven te liggen voordat ze naar hun hok gaan?

Ja, liever te lang wachten dan te kort. Van ruimte wisselen is altijd een stap terug in het koppelproces, dus dan zal je verwachten dat ze weer minder goed samen zijn en zie je weer onrust. Als je ze dus te vroeg terugzet, kan het mis gaan. 

37 minuten geleden, Annelisa zei:

Kan ik iets doen om het koppelproces te verbeteren of versnellen? Of kan ik ze het beste de tijd geven?

Lekker de tijd geven! Het gaat al zeker heel goed; ze nemen rust, hebben af en toe contact en ze kunnen samen eten. Ze moeten het verder toch zelf uit gaan zoeken. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooruitgang!! 

Ze zitten samen in de wc van het hooi te genieten. Dit kon gisteren echt niet! Olivia (NHD, wit/grijs) rende dan altijd weg. Ditmaal ging Olivia zelf erbij zitten. Ze zitten heerlijk rustig te eten. Geen gesnauw, gewoon rustig. 😃😃😃

20220525_115853_resized.jpg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het onrustig is zou ik hooi op twee plekjes geven, je zou bijv. 2 kleine toiletjes met wat hooi kunnen zetten. Als het goed gaat, zou je dan naar één bak kunnen. Dat doe ik zelf dus een beetje op gevoel. Het is wel belangrijk dat ze allebei ook rustmomentjes hebben en goed eten en drinken. 

Ik zou ze inderdaad samen laten voorlopig in deze ruimte. Beter langer op neutraal terrein en echt zeker zijn, dan dat je te snel de overstap maakt en het mis loopt. Geduld is echt nodig bij een koppeling 🙂

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, oeps. Ik heb ze direct 1 grote samen gegeven. Maar dat gaat nu dus goed. Ze hebben allebei hun rustmomenten en kunnen rustig eten en drinken. 

Volgens mij willen ze wel allebei de baas zijn, maar Olivia rijdt niet op Sam. Sam is het 1x gelukt (alleen verkeerd om, dus op haar kop. Ik wilde ingrijpen, maar toen liep Olivia al weg), verder wel pogingen, maar hij doet heel rustig naar haar. Als zij wegloopt, dan is dat ook goed. 

Ze willen allebei graag door de ander gewassen worden, maar dat gebeurd nog niet. 

Ik ben benieuwd hoeveel tijd ze nodig gaan hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff.. weer een zware nacht achter de rug. Ze zijn allebei ontzettend druk s nachts en houden me de hele nacht wakker. 

Vanochtend lagen er twee plukken haar van Olivia. 

Zowel vannacht als vanochtend heb ik Sam kort Olivia zien wassen (de neus en haar oor), waarna hij weer op haar probeert te rijden en Olivia wegloopt. 

Wat moet ik daarvan denken?

Voor mijn nachtrust zou ik graag ze naar buiten doen, maar ik wil wel graag dat het koppelen goed gaat. Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn schemerdieren, dus dat is niet gek. S avonds laat en 's ochtends vroeg (echt vroeg) zijn ze het meest actief.

Ik zou ze toch nog even hier laten zitten, het klinkt nog niet of ze er al uit zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank! Ik zal ze op neutraal terrein laten zitten. 

Het gaat nog steeds een beetje gek. Net waste Sam zowaar Olivia best een lange tijd. Beide oren, de neus en een stukje van de rug. 🎉

Maar... vervolgens gaat Sam toch weer op Olivia's kop rijden. En dan rent ze weg. 

Pff.. lastig dit hoor. Ik wil zo graag dat het allemaal goed gaat. Maar, met babystapjes komen we er ook. 

Dus nog even volhouden.

20220526_130712_resized_1.jpg

20220526_130855_resized_1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toen opeens veel lawaai. Er liggen plukken haar van Olivia. De ren is overhoop. En Sam is aan het stampen. Geen idee wat er gebeurd is. 

Brr.. toch nog niet zo goed dus. 

Olivia wappert trouwens veel met haar staart. Iemand enig idee waarom ze dat doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de staart wapperen betekent dat ze "opgewonden" is. Ik bedoel niet perse seksueel gezien, maar dat ze toch tekenen laat zien van dominantie en territoriumdrang. Zeker nog een tijdje op neutraal terrein laten, want het klinkt alsof ze er echt nog niet uit zijn wie de baas is. Hopelijk komen ze er zonder kleerscheuren doorheen.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ze er helemaal uit zijn. Alhoewel, ze liggen gewoon tegen elkaar, door elkaar, en zitten in elkaars haren als ze mijn aandacht willen krijgen (als ik eraan kom lopen bijv.). Dat maakt ze niks uit. 

Het samen eten gaat goed. 

Ze gaan gerust naast en tegen elkaar liggen slapen. Ook met de konten naar elkaar zitten wassen. Ze hebben beiden elkaar al gewassen. 

Het enige wat af en toe blijft gebeuren is dat Sam Olivia wil berijden en Olivia dan wegloopt. Sam loopt dan af en toe nog achter haar aan en dan loopt ze weg. Ze rent niet meer weg, zoals eerder.

Maar daar komt de afgelopen 2 dagen geen verandering in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag allemaal,

Gisteren heb ik Sam en Olivia overgeplaatst naar hun hok. Woensdag had ik het hele hok al uitgebreid schoongemaakt, dus gisteren hoefde ik dat alleen nog in te richten. 

Ik heb de indeling veranderd en de ren aangepast. 

Eerst moest er uitgebreid op onderzoek uit worden gegaan, overal snuffelen en geur afgeven. Inmiddels hebben ze samen gegeten en samen geslapen. Nog niet uitgebreid tegen elkaar aan, maar dat komt vast. Het is rustig en ze eten beide goed. 

Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat. 

IMG-20220528-WA0011.jpg

aangepast door Annelisa
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .