Ga naar inhoud

Kan mijn konijn van 9 jaar oud nog zwanger raken?

Delen

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Coco (een voedster) is 9 jaar oud en niet gecastreerd. Ze is in topconditie, maar haar (gecastreerde) mannelijke maatje is onlangs overleden. We hebben een nieuw thuis voor haar gevonden bij een rammelaar van 2 jaar oud, maar die moet nog gecastreerd worden. Dat willen we Coco namelijk niet aandoen op haar leeftijd, is te risicovol. De rammelaar kan dinsdag gecastreerd worden, maar nu blijkt dat een rammelaar nog 4 tot 6 weken na de castratie vruchtbaar kan zijn. (Soms zegt men 2 weken, soms zelfs 8 weken, maar de meeste sites komen met 4 tot 6 weken)

Dat is wel lang alleen zijn voor Coco... ik zou haar graag eerder opnieuw proberen te koppelen. En ik vroeg me dus af: is een konijn van 9 jaar oud nog vruchtbaar? Want zo niet, dan kunnen we haar misschien wat eerder bij haar nieuwe maatje brengen (in de hoop dat het klikt). Castratie van het mannetje blijft dan sowieso wel een aanrader om te voorkomen dat hij haar te agressief seksueel benadert.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede vraag, ik durf echt niet te zeggen of konijnen hun vruchtbaarheid verliezen. Bij elkaar zetten kan wel eerder, vanaf dag 15 na de castratie van de ram zou dat kunnen. De hormonen blijven zoals Marjoleink zegt wel wat langer in het lijfje aanwezig. Maar ik vond het best snel afnemen, in ieder geval het oversekste gedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens ergens gelezen of gehoord dat het best uitzobderlijk is dat de mens vanaf een bepaalde leeftijd niet meer vruchtbaar is, dat het bij diersoorten maar zelden is dat ze niet hun hele leven vruchtbaar zijn. Maar waar ik dat ooit heb meegekregen, geen idee meer.

Maar zoals de reacties hierboven ook aangeven, je kunt vanaf de 15e dag na de castratie koppelen, want dan is de ram niet meer vruchtbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het er niet op wagen. Best kans dat ze nog zwanger kan worden, maar dat een zwangerschap en bevalling haar op die leeftijd wel fataal worden. 

De ram castreren en in de derde week na castratie kan hij dan gekoppeld worden (14 dagen is hij nog vruchtbaar, dus pas na die termijn).

De langere termijnen hebben inderdaad betrekking op hormonen. Als je een konijn laat castreren om hormonaal gedrag kan het soms wel drie maanden duren voor dat echt tot rust komt. Laat je een voedster castreren, dan is in verband met het herstel van die operatie,  die bij voedsters ietsje zwaarder is dan bij rammen, het advies wel om pas na 4-6 weken te koppelen. Er staat veel wisselende informatie op internet, helaas. En zelfs dierenartsen weten het vaak niet dus adviseren dan maar wat ze voor een kat geleerd hebben (alsof konijnen enigzins op katten lijken?). Voor katers is het zo dat ze tot 6 weken na castratie vruchtbaar zijn. Maar bij konijnen is het 2 weken. Konjinenopvangen houden dat ook aan, en die willen zeker geen nestjes. Als je in de derde week koppelt, zit je veilig. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .