Ga naar inhoud

De Grote Konijnquiz

Lollie
 Delen

Aanbevolen berichten

En het antwoord is...

C!

Ik had mijn vraag net gesteld en bedacht toen dat hij toch misschien te makkelijk was. Maar konijnen kunnen niet braken omdat ze geen spieren in hun maag hebben. Ze hebben een geurklier in hun kin waarmee ze hun territorium kunnen afbakenen. Graven is natuurlijk gedrag wat ze leuk vinden en heeft dus niets met stress te maken. In het wild doen ze het ook.

@Annasbeestenbende had het dus goed!

Waar of niet waar: De kleurdwerg is in Nederland ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het geen makkelijke vraag, juist een lastige. 

Als een konijn iets nog niet volledig heeft ingeslikt, als het dus in de slokdarm is blijven hangen, dan kunnen ze het nog wel opbraken. Als het in de maag zit inderdaad niet meer. 

Overmatig graven kan door verveling en stress komen, bij konijntjes die echt klein zitten zie je dingen als drinkfles trekken, tralieknagen, overmatig wassen, haar uittrekken en overmatig graven als echt van dat "ijsbeer" gedrag ontstaan. 

Het antwoord op jouw vraag is waar. Het is ontstaan uit de pooltjes en andere (ook wilde) konijnen, in Nederland. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Ik vond het geen makkelijke vraag, juist een lastige. 

Als een konijn iets nog niet volledig heeft ingeslikt, als het dus in de slokdarm is blijven hangen, dan kunnen ze het nog wel opbraken. Als het in de maag zit inderdaad niet meer. 

Overmatig graven kan door verveling en stress komen, bij konijntjes die echt klein zitten zie je dingen als drinkfles trekken, tralieknagen, overmatig wassen, haar uittrekken en overmatig graven als echt van dat "ijsbeer" gedrag ontstaan. 

Het antwoord op jouw vraag is waar. Het is ontstaan uit de pooltjes en andere (ook wilde) konijnen, in Nederland. 

Graven doen ze net zo goed in het wild, en vinden ze ook leuk. Als het eten in de slokdarm is blijven hangen zou ik het toch eerder uitspugen dan overgeven noemen. Dat konijntjes extra veel gaan graven als ze klein zitten, dat wist ik niet! De andere dingen die je noemt overigens wel. Nu de konijntjes eindelijk wel groot genoeg zitten merk ik juist dat ze meer gaan graven! Maar dat heeft er denk ik eerder mee te maken dat ze nu zand i.p.v. stro als bodembedekking hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-6-2022 om 10:38, Lollie zei:

Waar of niet waar: De kleurdwerg is in Nederland ontstaan.

En het antwoord is...

Waar!

In het Engels wordt de kleurdwerg dan ook ''Netherland Dwarf'' genoemd. Hij komt voor in alle konijnenkleuren. Het ras is in de jaren '30 ontstaan uit de Roodoog Pool en kleine wilde konijnen. In 1940 werd het ras officieel erkend. Het is het meest gewilde konijn onder fokkers en ook erg geliefd als huisdier. (Bron: dierenfun.com en konijnenrassen.nl). @Evee had het dus goed!

Nieuwe vraag: Je konijn is ontsnapt en je wilt hem vangen. Wat doe je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Annasbeestenbende zei:

Ben ik hem kwijt of zie ik hem lopen? Is het een tam konijn of niet? Heb ik een omheinde tuin of niet? 

Niet zulke moeilijke vragen stellen 😉. Je gaat achter een boom zitten en doet het geluid van een worteltje na!

Oké, die was een beetje flauw. Iemand een nieuwe vraag?

• Haha 2
  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...
6 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Mag een konijn vasten voor een operatie?

Nee, voor zover ik weet niet. Omdat hun darmen zo kwetsbaar zijn, moeilijk weer op gang te krijgen als ze zijn stilgevallen, moeten ze altijd iets te eten hebben zodat die in beweging blijven. Vaak eten konijnen ook slecht na een operatie, dus is het juist goed om ze tot zo kort mogelijk voor de operatie nog te laten eten. 

Maar ik ben geen dierenarts, kan zijn dat het voor bepaalde operaties wel moet, maar ik zou dan wel om een duidelijke uitleg vragen. Want standaard is het zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dit is een lastige vraag! Ik probeer uit te vinden of er een giftige groente tussen zit, of dat ik het fruit eruit moet halen. 

het enig dat ik zou kunnen bedenken is misschien dat asperge giftig zou kunnen zijn.

Of moet ik de enige “beginnersgroente” eruit halen? Witlof?

9 uren geleden, happy211 zei:

Oeps, was duidelijk nog niet wakker en had niet door dat het een spelletjestopic was 😅

Nou, dan voor de nieuwe vraag: wat hoort niet in dit lijstje thuis:

Banaan, witlof, broccoli, asperge, spinazie, appel, courgette, koolraap

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Evee zei:

Ik denk dat asperge er niet in hoort 😄  De rest mag een konijn wel hebben.

Klopt inderdaad

48 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Oei dit is een lastige vraag! Ik probeer uit te vinden of er een giftige groente tussen zit, of dat ik het fruit eruit moet halen.

Daarom had ik expres twee soorten fruit erin gezet, om die verwarring te voorkomen 😉 dus jouw tweede gok was goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later...
15 uren geleden, Lollie zei:

Mogen konijnen gemaaid gras eten?

A. Nee

B. Ja, dat is zelfs heel goed voor ze

C. Met mate

En het antwoord is...

A!

Konijnen mogen wel gras eten, maar geen gemaaid gras. Dat heeft ermee te maken dat dat kan gaan gisten in de buik. Voor paarden geldt dat overigens ook. (Bron: BunnyBunch 😉)

@To van de Veluwe en @Annasbeestenbende hadden het dus goed!

14 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Vraag: mogen konijnen knaagstenen?

Nee

6 uren geleden, Evee zei:

Bestaan er naaktkonijnen?

Ja

5 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Bestaan er konijnen die op hun voorpoten lopen?

Ja, konijnen lopen op alle 4 hun pootjes. Als de vraag is, bestaan er konijnen die alleen op hun voorpootjes lopen ga ik voor nee.

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Lollie: Als de vraag is, bestaan er konijnen die alleen op hun voorpootjes lopen ga ik voor nee.

Dat is dus fout. Er zijn wel konijnen die op hun voorpoten lopen!!!

https://scientias.nl/sommige-konijnen-kunnen-alleen-op-hun-voorpoten-lopen-en-we-weten-nu-waarom/

Dat wist ik niet! Sneu wel, maar ziet er hilarisch uit. Niet te hopen dat er mee doorgefokt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .