Ga naar inhoud

Voedster eet, maar minder


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Hoihoi!

 

Mijn voedster eet opeens minder. Ik voer mijn ram en voedster in de avonden apart van elkaar, omdat Pim (ram) heel gulzig eet en Misty (voedster) anders bijna niks krijgt. Pim duwt haar letterlijk weg. Daarnaast hebben ze niet gedurende de hele dag brokjes tot hun beschikking omdat ik het fijn vind om te weten hoe veel ze ieder binnen krijgen, Pim heeft nogal snel last van zijn buikje en ik wil niet riskeren dat hij te veel brokken binnenkrijgt. Dat doe ik al op deze manier sinds ik Misty heb, sinds oktober 2020. Pim eet altijd zijn bakje leeg, Misty laat soms een heel klein beetje liggen. Die krijgt ze dan de volgende ochtend opnieuw aangeboden buiten het bereik van Pim. Gisteravond liet ze echter best wel veel liggen. Toen ik het haar vandaag aanbood kwam ze er direct op af en begon ze direct te eten, maar at weer best weinig en hoefde het daarna niet meer. Een half tomaatje wilde ze ook niet. Hooi wilde ze wel, maar wederom niet in de grote hoeveelheden die ik van haar gewend ben. 

 

Aangezien ze nog wel eet, en ook wel hoeveelheden hooi waar ze op zou kunnen teren, ben ik nog niet direct naar de dierenarts gesprint. Ze gedraagt zich ook zoals ik haar gewend ben. Natuurlijk hou ik haar goed in de gaten en bied ik gedurende de dag zo nu en dan wat brokjes aan om te kijken of ze het wil. Elke keer wil ze het wel hebben, maar dan eet ze een paar brokjes en dan is ze klaar. Snoepjes wil ze wel en eet ze gretig. (en nogmaals: hooi eet ze wel meer van dan een paar strootjes. Hun ruif is gewoon bijna leeg na een hele dag, dat doet Pim sowieso niet in zijn eentje). Als ze over de komende paar dagen niet weer meer gaat eten ga ik natuurlijk alsnog naar de dierenarts, maar ik ben nieuwsgierig of jullie vast een idee hebben waar ze eventueel last van kan hebben of wat ik haar kan aanbieden/wat ik kan doen? 

 

Ik heb nog niet haar buik kunnen voelen omdat Misty vrij schrikkerig is en direct in de stress ziet als ik met een hand op haar buik ga. Omdat ze nog wel eet en zich verder volledig normaal gedraagt bespaar ik haar dit voor nu. 

 

Kanttekening: ik heb momenteel een kat op bezoek aangezien mijn ouders op vakantie zijn. De kat is 17 jaar oud en doet helemaal niks op de konijnen uit: het dichtstbij wat ze komt is als ze langs hun ren wandelt, maar misschien kan dit voor stress zorgen? Echter is deze kat al een week bij ons, en begint ze vandaag pas met dit gedrag. De vorige keer dat ik deze kat hier had was Misty aan het begin wel wat aan het stampen, maar nu totaal niet. Ik ging er dus vanuit dat ze de geur van de kat herkende en wist dat dat de vorige keer ook geen gevaar betekende. Maar misschien dan toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Piku zei:

Die van mij aten de laatste tijd ook minder, maar dat deden ze altijd als het ineens een stuk warmer werd.

Ja de mijne eten ook wel ietsje minder als 't erg warm wordt, maar dan komen ze ook niet gulzig op de groente af. Brokjes blijven ze altijd erg goed eten. Almetal klinkt het verhaal van Suuzan voor mij wel erg alsof er iets met haar gebit aan de hand is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Miekmoek zei:

Ja de mijne eten ook wel ietsje minder als 't erg warm wordt, maar dan komen ze ook niet gulzig op de groente af. Brokjes blijven ze altijd erg goed eten. Almetal klinkt het verhaal van Suuzan voor mij wel erg alsof er iets met haar gebit aan de hand is. 

Ja dat is waar, dan is de interesse over de gehele linie minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt mij als een gebitsprobleem. Als je er zo bovenop zit, merk je een beginnend gebitsprobleem vaak sneller op en zie je het door steeds iets minder willen eten. Dat enthousiast aan komen hobbelen en vervolgens na een paar happen stoppen met eten is voor mij typisch een teken van gebitsproblemen. Ze is overigens wel jong voor gebitsproblemen als dat het zou zijn. 

Sneu he dat ze pijn met eten hebben? Gelukkig is een haakje, als dat het is, meestal heel goed te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .