Ga naar inhoud

Hoe geef je een konijn medicijnen?


Evee

Aanbevolen berichten

Het viel mij op dat deze vraag steeds vaker voorbij komt, ik denk tijd voor een informatief artikel 😉

 

Ik zet daar dan wat uitleg, waar op te letten, hoe kun je medicijnen in eten verstoppen, een filmpje van de bunny burroto, dat soort dingen. 

 

 

Dus bij deze mijn vraag aan jullie: hebben jullie tips voor het geven van medicijnen die ik echt in dat artikel moet zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee!

 

Mijn tip: zorg ervoor dat het konijn niet achteruit kan kruipen, dus zet hem bijvoorbeeld met zijn kont in een hoekje of ga zelf op je knieën zitten met je billen op je voeten, voeten bij elkaar en konijn tussen je benen op de grond, met zijn koppie vooruit bij je knieën.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Okki zei:

Goed idee!

 

Mijn tip: zorg ervoor dat het konijn niet achteruit kan kruipen, dus zet hem bijvoorbeeld met zijn kont in een hoekje of ga zelf op je knieën zitten met je billen op je voeten, voeten bij elkaar en konijn tussen je benen op de grond, met zijn koppie vooruit bij je knieën.

Dat doe ik idd ook altijd. Ik leg er vaak wel een handdoekje onder zodat ze niet weg kunnen glibberen en een koprol kunnen maken door het spartelen. Pas op dat je niet in je been gebeten wordt.

 

Bij pilletjes verstop ik ze in een plakje banaan, stukje gedroogde papaja of rozijntje, dat lukt meestal wel. Sommige konijnen nemen medicatie op een blaadje basilicum of door een stukje geprakte banaan, dan kan het zonder dwang.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Miekmoek zei:

Medicatie door biks prakken met een schepje olvarit wortel. 


Dit is vaak ook mijn strategie, maar als ze niks willen eten, dan gaat het met een spuitje en twee personen (één houdt het konijn vast en de ander dient het toe) toch het snelst en makkelijkst hier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Miekmoek zei:

Medicatie door biks prakken met een schepje olvarit wortel. 

 

Als ze echt niet uit zichzelf eten dan wordt 't toch de bunny burrito. 

Dat heb ik al bij diverse konijnen geprobeerd, maar olvarit wortel lustten ze allemaal niet! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat jullie om advies vragen maar ik heb juist een vraag. Oogzalven zonder stress hoe doe je dat. Ik las dat iemand ze klem zette in een hoek. Ik heb het net voor de 3e keer gedaan vandaag maar iedere keer wordt het vangen.. ze klem zetten in een hoek.. nou... ze rent meteen weg. In een ren van 7,5 m2 kunnen ze behoorlijk hard rennen en rent dan ook achter het hok door. Uiteindelijk kunnen pqkken omdat ze moe werd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pak mijn konijnen op, zet ze op m'n knie en dan houd ik ze met 1 arm in bedwang. Kontje zit tussen mijn zij en mijn elleboog en met mijn hand kan ik dan eventueel de kop nog vastpakken. Mijn andere hand heb ik dan vrij om spuiten te pakken. Zelf zit ik op mijn hurken, zodat als ze eventueel wegspringen er geen ongelukken gebeuren. Maar het liefste geef ik het zonder dwang, maar dat is afhankelijk van het konijn en de medicatie. Dan laat ik ze gewoon naar me toekomen en het medicijn uit het spuitje likken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-5-2022 om 19:39, Kolino zei:

Misschien helpt het om een fuik te maken met paneelrennen? Zodat je haar daarmee in de hoek drijft en haar dan kunt oppakken.

De fuik heeft gewerkt. Ze schiet vaak achter het schuilhok. Die gang is net zo breed als een konijn dus kon haar zo pakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht ook erin zetten hoe je oogzalf precies toedient. De eerste 4 keer kwam er bij mij geen zalf uit de tube en ik ben er net achter gekomen dat ik niet het ooglid zachtjes naar beneden heb getrokken maar het gewoon op de oogbol heb aangebracht zoals in de instructie staat. Krijg hier vast geen reactie op maar voel me een behoorlijke kluns

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een konijn oogzalf moeten geven, en die begon al te klappertanden van angst als ik in de buurt kwam. Daarbij heb ik ook gewoon snel een beetje zalf in zijn oog gemikt. Het heeft gewoon geholpen dus als ik jou was zou ik me er ook niet al te druk om maken. Maar goed, ik heb hier dan ook al meer kluns-punten dan jij denk ik 😉

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig! Vooral ook tips als je een niet tam konijn heeft die rustig blijft zitten. 😆

 

Wat ik gemerkt heb qua medicatie is dat vooral als ze net behandeld zijn ze niets van mij willen aannemen. Dus geen banaan, appel, zo’n selective nature rondje. De eerste paar keer is dus ze vangen en, terwijl ik op de grond zit, ze tussen mijn benen zetten, de linkerhand onder de voorpootjes en ze een beetje optillen, en dan met de rechterhand de medicatie inspuiten. Extreem eng voor ze, want ik hang over ze heen. (Ik zie dan in mijn gedachten al uren van hun leven kwijtraken.) 😱

 

Zodra ik dat 1-2 dagen gedaan heb, merk ik dat ze weer “trek” krijgen, dan geef ik de metacan of ciseral op een selective nature hoops (2 op elkaar met daartussen de medicatie). Ze mogen er eigenlijk maar 2 op een dag, maar ik zo’n situatie maak ik een uitzondering.

 

Vaak lukt dan ook om kruiden gedrenkt in een beetje appelmoes met medicatie te geven. Appelmoes los vinden ze niet lekker, maar met kruiden wel. Go figure… 🤷‍♀️

 

ik heb ook wel eens een klein stukje gedroogde broodkorst met medicatie gegeven, maar dat roken ze meteen. En daar stopte ik mee, omdat ze bij mij dit normaal niet krijgen. 

aangepast door Dee_Dee
Arm vervangen door hand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst al het andere proberen voor je over gaat naar dwang. Pijnstilling willen ze vaak wel zo uit het spuitje oplikken. Ik heb nog geen andere medicatie hoeven geven maar je kan makkelijk banaan prakken en het daarmee mengen. Of als ze geen banaan lusten wortel koken en prakken. Dat is gezonder en misschien nog lekkerder voor ze als de wortelhapjes van olvarit. Er vallen vast wel meerdere dingen te verzinnen 😊

Onder dwang lijkt me echt drama en veel stress voor het konijn zeker als die niet zo tam is. Als het niet anders kan moet het wel natuurlijk 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Jonna zei:

Ik zou eerst al het andere proberen voor je over gaat naar dwang. Pijnstilling willen ze vaak wel zo uit het spuitje oplikken. Ik heb nog geen andere medicatie hoeven geven maar je kan makkelijk banaan prakken en het daarmee mengen. Of als ze geen banaan lusten wortel koken en prakken. Dat is gezonder en misschien nog lekkerder voor ze als de wortelhapjes van olvarit. Er vallen vast wel meerdere dingen te verzinnen 😊

Onder dwang lijkt me echt drama en veel stress voor het konijn zeker als die niet zo tam is. Als het niet anders kan moet het wel natuurlijk 

 

Ik denk dat pijnstilling het enige is dat ik ze hier ooit met gemak uit een spuitje heb kunnen laten likken, en zelfs dat wil niet elk konijn. Eens hoor dat je eerst de makkelijke manieren probeert. Maar voor heel veel konijnen en voor heel veel medicijnen gaat dit echt helaas niet op. Vandaar dus tijd voor een informatief artikel er over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Evee zei:

 

Ik denk dat pijnstilling het enige is dat ik ze hier ooit met gemak uit een spuitje heb kunnen laten likken, en zelfs dat wil niet elk konijn. Eens hoor dat je eerst de makkelijke manieren probeert. Maar voor heel veel konijnen en voor heel veel medicijnen gaat dit echt helaas niet op. Vandaar dus tijd voor een informatief artikel er over.

Snap ik, dat lijkt me heel lastig als niks anders werkt. Toch zijn er best veel verschillende dingen kwa voer of om het doorheen te mengen wat je eerst nog kan proberen denk ik 😊 dat bedoelde ik ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die tips wil ik er ook zeker in zetten, dus suggesties (die nog niet genoemd zijn in dit topic) zijn er ook zeker welkom voor 🙂 

 

Ik weet ook dat er mensen zijn die de medicijnen door de brokvoeding mengen en daar dan wat kruiden om de geur te verdoezelen aan toevoegen, bijvoorbeeld iets wat sterk ruikt zoals kamille. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima artikel!

 

Twee dingen vond ik verwarrend, ten eerste dat je begint met het konijn oppakken, terwijl er ook best wat tips bij zitten waarvoor je geen konijn hoeft op te pakken. Is het een idee om de volgorde te veranderen? 

 

Ten tweede de volgende zin; "Het best pak je een konijn niet op aan het nekvel" 

"Het best" en "niet" gaat niet goed in één zin. Je kan beter zeggen; "Het best pak je een konijn onder de voorpoten en bij het kontje en dus niet aan het nekvel.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-6-2022 om 14:30, Evee zei:

Dit is wat ik er van gemaakt heb nu, tips zijn welkom 😄 Mocht je taalfoutjes of typfoutjes zien, laat het dan ook even weten.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn

Goed artikel, inderdaad zou ik ook de volgorde anders neerzetten. En ik denk dat er ook best wat dingen zijn die je kan prakken of waar je een smoothie van kan maken die niet ongezond of slecht voor de darmen zijn. Zoals een beetje geprakte wortel op een lepeltje lijkt me niet slecht voor de darmen? Of een gezonde smoothie met alleen maar komkommer en wat verse groente ook niet? Dat zijn dingen die ze normaal ook krijgen

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lepeltje wortel is natuurlijk wel te overzien. Meestal blijft het alleen niet bij 1 lepeltje per dag. Vaak heb je meerdere medicijnen en meerdere inname momenten per dag. Dat telt dus uiteindelijk wel op. Als het de keuze is, dat of geen medicijnen, dan kies je natuurlijk voor het wortelhapje. Ik moet zeggen dat ik de blaadjes basilicum goed vind gevonden, zijn er mensen die dit dagenlang keer op keer hebben kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Wortel is ook niet zo goed, bevat ook veel suiker. 

 

Er is een ander artikel dat er over gaat dat ik nog wel kan linken.

Klopt dat is ook zo. Ik geef ook niet elke dag een hele wortel maar een paar kleine stukjes kan denk ik wel 😊

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .