Ga naar inhoud

E. Caniculi?


Ilona1985

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Alvast sorry voor het lange verhaal. 

Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende. Het gaat om mijn kleine Peanut. 

Helaas gaat het met haar niet goed 🥺, dinsdag viel ze vanuit het niets om in haar kooi, licht scheef hoofdje, gelijk naar de dierenarts gegaan en ze heeft oorontsteking (zat behoorlijk wat pus in haar oortje). Hier injecties antibiotica voor meegekregen (gaat perfect) en een pijnstiller met ontstekingsremmer. (Nieuwe afspraak gemaakt voor morgen voor een check up).
 

Ik vertrouwde het echter niet, denk zelf ook aan E. Caniculi en ben sinds vrijdag met medicijnen gestart. Zo zielig want zodra ze haar medicijnen krijgt dan begint ze te tollen (sinds deze ochtend), blijft dan muisstil op haar zij liggen (oogjes gaan snel heen en weer) en plast uit angst. (Nu ziet ze er weer goed uit). Dit breekt mijn hart en ik weet niet zo goed wat ik moet doen. 

Ze is trouwens nooit zo’n fan geweest van het oppakken. 
 

Ik heb haar binnen staan in een kleiner hok met het hoognodige erin. Ze drinkt niet uit zichzelf (krijgt wel veel groente) en probeer ieder half uur haar drinken aan te bieden maar dit duwt ze met haar snoet weg. Eten doet ze wel goed (alleen kijkt ze al dagen niet om naar haar “harde voer”). 
Ik ben me er bewust van dat het een lastige rotziekte is en als het niet gaat dan weet ik wat me te doen staan maar ik wil ook niet zomaar de handdoek in de ring gooien want ze ziet er echt niet ongelukkig uit en ik weet dat het echt een tijdje duurt voordat het beter kan gaan.

 

Ik vroeg me alleen het volgende af:

- omdat ik haar geen stress wil bezorgen en de injecties met antibiotica perfect gaan, weten jullie of het mogelijk is om de medicijnen tegen E. Caniculi via injecties te geven? Het is zo’n strijd om het via het mondje te geven en inwikkelen in een handdoek is ook een drama want ze vecht zich eruit. 
 

Groetjes Ilona en alvast bedankt voor het meedenken ☺️

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is e cuniculi,  maar lastig uit te spreken dus vaak korten we het af naar EC. 😉

 

Er is een artikel met informatie en tips op de website over de ziekte. 

 

De medicijnen kunnen niet met een injectie, moeten echt als vloeistof gegeven worden. Er zijn wel veel tips te vinden op het forum over hoe je dat doet. Zo kun je het bijvoorbeeld verstoppen in iets van voedsel. 

 

Sterkte gewenst en veel beterschap. Ik hoop dat het snel beter gaat. 

 

Link plaats ik zo hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je snelle reactie, ik hou het voortaan ook op EC haha 😉.

 

Ah jammer dat het niet via injecties kan. Met de dosis die ze krijgt kan ik het helaas niet in voedsel doen, ik vraag morgen anders even aan de dierenarts of ze een spuitje heeft met een lang gebogen tuutje, hopelijk gaat het dan wat beter ☺️
 

Ik ga gelijk even op het forum kijken voor de tips. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook oppassen als je het met een lang gebogen tuitje gaat doen dat je de medicijnen niet in de longen terecht laat komen. 

 

Een beetje van iets lekkers aan het tuitje van het spuitje stoppen kan soms ook al helpen, dat je bijvoorbeeld wat banaan aan het tuitje smeert 😉 

En anders is de bunny-burrito de beste oplossing, daar staan filmpjes van op youtube. Dan wikkel je het konijn in een handdoek op een manier dat hij er niet uit kan, en kun je vrij snel toch de medicijnen toedienen zonder dat ze tegen kunnen stribbelen. Voor een konijn met balansproblemen door EC kan dat nog de beste optie zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef panacur pasta en dat eet de één bij mij op op een stukje gedroogde kiwi wat ik er dan opdoe en het dan omdraai bij het aanbieden zodat het onderop zit als ze hapt anders ruikt ze het teveel en bij de ander geef ik het op/in een meadow loop snoepje van selective. Ik spuit het dan in het open rondje in het midden en omdat het pasta is blijft het prima ertussen hangen en gaat het in 1 keer mee naar binnen. 
Ieder konijn is anders en daarom kun je het beste even proberen wat bij jouw konijn het beste werkt. Ik vind de pasta fijner dan vloeibaar omdat het makkelijker zonder knoeien ergens op blijft zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevoeging: Op dit moment geef ik de pasta overigens niet maar ze zijn gevoelig voor ec dus rondom stressmomenten krijgen ze het wel en dan vind ik het super dat ze het op deze manier makkelijk zonder stress opeten. 
Ik hoop dat jij ook een makkelijke manier vindt zodat je het zonder al teveel stress kunt geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is inderdaad zo Danielle, die Meranox is aardig vloeibaar dus dat kan echt alleen via een spuitje in de mond. Ik moet morgen zoiezo met haar op controle en zal dan even vragen of er wellicht een alternatief is. Nu gaat het redelijk goed met haar, ze zit echt te wachten op wat lekkers om te eten. Ze drinkt alleen niet, zelfs geen verse hooi-thee 🥺

aangepast door Ilona1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Ilona1985 zei:

Ze krijgt nu 2 maal daags 2,9 ml Meranox en ook nog 1 maal daags Loxicom maar dat gaat best goed om te geven. Probleem zit hem echt in de Meranox omdat dat aardig vloeibaar is 🤷‍♀️

Ja vloeibaar is best lastig geven, het moet bijna altijd met een spuitje omdat het teveel is. Ik heb Franse Hangoren en omdat ze zo groot zijn moesten dus ook altijd veel van die vloeistof, daarom ben ik blij met de pasta, die blijft makkelijker ergens op zitten. Nadeel van de pasta is wel dat het denk ik, zeker als je het lang moet geven duurder is dan de vloeibare variant.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, DaniëlleV zei:

Ja vloeibaar is best lastig geven, het moet bijna altijd met een spuitje omdat het teveel is. Ik heb Franse Hangoren en omdat ze zo groot zijn moesten dus ook altijd veel van die vloeistof, daarom ben ik blij met de pasta, die blijft makkelijker ergens op zitten. Nadeel van de pasta is wel dat het denk ik, zeker als je het lang moet geven duurder is dan de vloeibare variant.  

Ik zal er morgen gelijk even over beginnen. Mocht het mogelijk zijn dan ga ik zeker over. 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Je moet ook oppassen als je het met een lang gebogen tuitje gaat doen dat je de medicijnen niet in de longen terecht laat komen. 

 

Een beetje van iets lekkers aan het tuitje van het spuitje stoppen kan soms ook al helpen, dat je bijvoorbeeld wat banaan aan het tuitje smeert 😉 

En anders is de bunny-burrito de beste oplossing, daar staan filmpjes van op youtube. Dan wikkel je het konijn in een handdoek op een manier dat hij er niet uit kan, en kun je vrij snel toch de medicijnen toedienen zonder dat ze tegen kunnen stribbelen. Voor een konijn met balansproblemen door EC kan dat nog de beste optie zijn.

We gaan vanavond de Bunny wrap proberen. M’n vriend houdt haar dan vast in de deken en ik geef de medicijnen. Hoop zo dat het beter gaat. ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Ilona1985 zei:

Ja dat is inderdaad zo Danielle, die Meranox is aardig vloeibaar dus dat kan echt alleen via een spuitje in de mond. Ik moet morgen zoiezo met haar op controle en zal dan even vragen of er wellicht een alternatief is. Nu gaat het redelijk goed met haar, ze zit echt te wachten op wat lekkers om te eten. Ze drinkt alleen niet, zelfs geen verse hooi-thee 🥺

Fijn dat het nu redelijk met haar gaat, ik hoop dat ze opknapt! 
Jammer dat ze niet drinkt. Geef je ze iets van groente, of is ze dat niet gewend? Anders krijgt ze natuurlijk wel wat vocht binnen via groente en je kunt het nog wat extra vochtig maken eventueel.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Ilona1985 zei:

Ik zal er morgen gelijk even over beginnen. Mocht het mogelijk zijn dan ga ik zeker over. 😊

Het is dezelfde werkzame stof in zowel de meranox als de panacur pasta, namelijk fenbendazol. Van de pasta hoef je alleen minder te geven. 
Zeker het proberen waard. Bij de dierenarts is de pasta overigens vaak wel duurder dan wanneer je het op internet besteld. Scheelt bij mij echt vier euro per tube/spuit (hoe je het ook noemt) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Fijn dat het nu redelijk met haar gaat, ik hoop dat ze opknapt! 
Jammer dat ze niet drinkt. Geef je ze iets van groente, of is ze dat niet gewend? Anders krijgt ze natuurlijk wel wat vocht binnen via groente en je kunt het nog wat extra vochtig maken eventueel.. 

ja ik ook, we houden ons kleine meisje goed in de gaten en hoe raar ook, ondanks het licht scheef staande hoofdje ziet ze er wel gelukkig uit. Ik geef haar lekker veel groente zodat ze toch haar vocht binnenkrijgt. Extra vochtig maken is een hele goede tip! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, DaniëlleV zei:

Fijn dat het nu redelijk met haar gaat, ik hoop dat ze opknapt! 
Jammer dat ze niet drinkt. Geef je ze iets van groente, of is ze dat niet gewend? Anders krijgt ze natuurlijk wel wat vocht binnen via groente en je kunt het nog wat extra vochtig maken eventueel.. 

 

4 minuten geleden, Ilona1985 zei:

ja ik ook, we houden ons kleine meisje goed in de gaten en hoe raar ook, ondanks het licht scheef staande hoofdje ziet ze er wel gelukkig uit. Ik geef haar lekker veel groente zodat ze toch haar vocht binnenkrijgt. Extra vochtig maken is een hele goede tip! 

oh je geeft ze veel groente dan krijgt ze in elk geval vocht binnen dat is fijn. 

Succes ermee verder! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote konijnen kun je ook goed behandelen met tabletten (Panacur KH 250). Een (halve) tablet verpulveren tussen 2 lepels en de juiste hoeveelheid poeder tussen 2 hele dunne plakjes appel strooien. Door het sap blijft het lekker plakken. Of een stukje andijvieblad nemen, daar een heel klein beetje honing op smeren met de achterkant van een theelepel en daar het poeder op doen. Andijvieblad oprollen en het gaat zo naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien goed om ook aan de dierenarts te vragen of er dexamethason en vitamine b injecties bij kunnen. Op de website van dierenkliniek Wilhelminapark staat een goed behabdelplan. Soms kan dat nodig zijn om de ontstekingen te verminderen en de schade te beperken of te laten herstellen. Met alleen panacur bestrijd je wel de parasiet, maar voorkom je niet de schade. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jamesthebunnybutler zei:

Misschien goed om ook aan de dierenarts te vragen of er dexamethason en vitamine b injecties bij kunnen. Op de website van dierenkliniek Wilhelminapark staat een goed behabdelplan. Soms kan dat nodig zijn om de ontstekingen te verminderen en de schade te beperken of te laten herstellen. Met alleen panacur bestrijd je wel de parasiet, maar voorkom je niet de schade. 

Top! Ga ik zeker om vragen! Bedankt voor de tip! 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .