Ga naar inhoud

Knijntje eet geen hooi meer.


KnijntjeSnuitje

Aanbevolen berichten

Beste konijnen liefhebbers,

 

Alvast bedankt voor het lezen/antwoorden van mijn vraag.

Knijntje is een NHD en bijna 10 jaar oud. Hij is echt een oud opatje geworden.

Hij was altijd al een moeilijke hooi eter. Ik moest altijd goed uitzoeken dat het hooi dik en wat verser/groen was.

Maar nu vertikt hij het gewoon om hooi te eten. Ook het duurdere kruidenhooi wil hij ook niet.

Z'n biks/konijnenkorrel eet hij wel goed en hij drinkt ook goed.

 

Daardoor krijgt hij ook diarree. Dat blijft in z'n vacht plakken dus ik moet regelmatig z'n kont wassen.

 

Ik ben vandaag bij de dierenarts geweest maar die had eigenlijk ook geen advies. Het normale advies bij diarree is, alleen hooi geven. Maar dat eet hij dus niet.

Zal ik proberen hem toch 1 avond geen korrels te geven en kijken of hij dan wel aan het hooi gaat?

Is er een "lekkere super kruidenhooi"?

Heeft iemand van u advies?

 

Alvast bedankt.

 

Peter en Knijntje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet stoppen met biks geven. Bij konijnen is het heel belangrijk dat de darmen bezig blijven. Na 24 uur niet eten kunnen ze stilvallen en dan overlijdt het konijn vaak. 

Je zou wat verschillende hooikoorts kunnen proberen, eventueel door elkaar, misschien wat kruiden erdoor, en op verschillende plaatsen aanbieden.

Is zijn gebit nagekeken? Vaak wijst selectief eten op gebitsproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook niet stoppen met biks, zeker zo'n oud konijn heeft gewoon de voedingsstoffen nodig. Ik zou een ontlastingsonderzoek laten doen en het gebit laten nakijken. Eventueel zou je naar de hoeveelheid biks kunnen kijken. Is je konijn gewend aan groenvoer? Dat kan ik niet uit je verhaal opmaken.

 

Welk merk biks geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor uw advies.

 

Hij eet de biks van het huismerk van Ranzijn (konijnenkorrel). Is een ander merk wellicht beter ter compensatie dat hij geen hooi eet? bv dat Supreme Selective biks?

Knijntje is niet gewend aan een groenvoer dieet. soms krijgt hij wel een klein stukje. (paardebloemblad, wilg en platte peterselie vind hij lekker)

Z'n gebit is onderzocht, dat lijkt goed te zijn. In het verleden heeft hij wel een haak gehad.

Z'n gewicht is gezond. 1,7kg en voor zijn formaat is dat prima. Dus de hoeveelheid biks zit wel goed.

 

Is het misschien een idee om hem verschillende soorten droogvoer/kruiden aan te bieden? Kunnen andere gedroogde planten composeren voor hooi?

 

Bedankt voor uw reacties 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat ook al aan fibafirst te denken, maar dat wordt door konijnen die niet van hooi houden ook slecht gegeten. Tenminste dat is mijn ervaring. Online kan ik zo niet vinden hoe het vezelgehalte van de brok is die je nu geeft, staat dat toevallig op de zak vermeld? Een van mijn konijnen krijgt plakpoep als ik net iets teveel brokken geef, maar doordat hij een kwaliteitsbrok krijgt kan ik hem minder geven. Dat kan bij zo'n goedkope brok vaak niet. Het is dus zeker een overweging waard om over te stappen, Er zijn zoveel opties (in  willekeurige volgorde): beaphar care+ senior, beaphar nature, science selective 4+, fibafirst van supreme, vetcare plus digestive van supreme, hobby first rabbit complete, hobby first rabbit balance of burgess zou ook nog kunnen en zo zijn er nog meer opties. Vetcare plus heeft het hoogste vezelgehaltes als ik het zo uit mijn hoofd zeg, maar dat is meestal niet in een winkel te krijgen en zul je online moeten bestellen. Het is ook relatief duur, om die reden geven mensen dat eerder als gezond snoepje.

 

Een deel van het hooi zou je op kunnen vangen met gedroogd blad, maar daar zit wel een 'maar' aan, gedroogde kruiden bevatten veel meer mineralen per gram dan verse kruiden. Wel zou je het kunnen gebruiken om het hooi interessanter te maken. Maar helemaal vervangen gaat niet lukken. Je zult dus echt verschillende soorten hooi moeten blijven proberen. Je zou ook eens kunnen kijken naar gedroogd gras of een mix daarvan. Zoek maar eens op grasmix in de webwinkel, dan kun je zien wat ik bedoel.

 

Misschien is een weerstandsmix ook wel  iets. Weegbree wordt ook eigenlijk door alle konijnen wel gegeten, hetzelfde geldt voor paardenbloem. Haverstengels vinden de meeste konijnen ook wel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend bedankt voor al uw reacties!

IMG-20220521-000424.jpg

 

Ik zie het aantal vezels er niet op staan.

 

Ik ga fibafirst en vetcare plus bestellen

 

Voor hooi zal ik Esve timothy kruidenhooi bestellen, mooie groene stengels klinkt als zijn smaak. Op het moment heeft hij barn-i kruidenhooi, maar dat wil hij ook niet helaas. Daarbij zal ik dan gedroogd blad en gedroogd gras er doorheen mengen.

 

En dan kijk ik hoe hij daar op geageerd.

 

Nogmaals ontzettend bedankt voor uw hulpzame reacties.

 

Groetjes,

 

Peter. en een dikke knuffel van Knijntje.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die brok en met weinig hooi is je konijn 10 geworden zonder grote gezondheidsproblemen? Dat is best bijzonder.

 

Ik denk dat elke overstap naar een goede konijnenbrok een grote vooruitgang is, de normale supreme Selective of beaphar care + al. En probeer gewoon echt verschillende hooi soorten uit om voorkeur te vinden. Er is ook een artikel met tips om je konijn meer hooi te laten eten op de website hier. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, voorheen at hij wel altijd hooi.  Ik weet niet waarom u deze informatie verzind. Ik moest wel elk pak hooi af gaan om dik groen kruidenhooi hooi te vinden. Maar nu eet hij dat zelfs niet meer. Dat is juist het probleem. Staat letterlijk in de topic. "Knijntje eet geen hooi meer"

 

Overigens wel echt een gemene opmerking. Net alsof ik mijn konijn niet goed zou verzorgen terwijl ik hier juist voor hulp kom terwijl ik net van de dierenarts af kwam. Alleen gebaseerd op het brok en je eigen verzinzel van het hooi?

Dat is dan admin en de enige opmerking die geen toegevoegde waarde heeft. Bedankt?  Bah.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, zo hard ik het niet bedoeld. Het spijt me dat het zo aankomt.  Ik bedoel het oprecht met verbazing en, zeker niet met de bedoeling jou een schuldgevoel te geven. Ik begreep het op deze manier door de zin "dat hij altijd al moeilijke hooi eter was. "

 

Van de brok zou ik wel echt overstappen.  Veel te veel calcium, vet, zout, veel te weinig vezels. Bij de ingrediënten zit niets wat van nature konijnen voeding is. De brok kan goed de oorzaak zijn van de diarree.

 

Hierbij de links naar de artikelen die ik in het eerdere bericht noemde:

 

Hooi - Hoe kies je het beste hooi voor jouw konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

 

Hooi - Tips om konijnen meer hooi te laten eten
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u wel voor uw clarificatie. Vergeven en vergeten 🙂

Hij heeft echt een heel leuk leven gehad. De grootste binnenkooi die ik kon vinden, 2 verdiepingen. Daar omheen een grote ren gemaakt van hekjes. Met een zandbak, een donker huis om te schuilen en wat speelgoed. Ik heb oprecht alles voor hem over en het is m'n beste vriendje en houd bijzonder veel van hem. Daarom komt het misschien een beetje gevoelig over, mijn excuses..

Ja, van dat hooi. Ik heb ontzettend veel hooi weg moeten gooien want het was "net niet goed genoeg".  Als het om hooi gaat heeft hij een hele hoge standaard. Ik heb er echt ontzettend veel verschillend hooi geprobeerd. Maar als ik het goed uitzocht at hij het wel altijd en nu niet meer, Dik groen hooi was een must voor hem. Hopelijk gaat hij met meer gedroogde bladen/gras/kruiden meer eten. En anders dat de andere biks voor een betere stoelgang zorgt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken denken we bij verandering in eetlust toch aan gebitsproblemen. Dierenartsen kunnen alleen onder narcose het hele gebit zien. Maar of je dat een konijn van 10 jaar moet aandoen is ook maar de vraag.

Hopelijk heb je iets aan de hierboven gegeven tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad ook ter sprake gekomen bij z'n controle. Deze arts heeft wel veel ervaring met konijnen en heeft het gebit gecontroleerd. Voor zo ver zij kon zien zag het er goed uit maar ze kon er niet inderdaad niet 100% zeker weten zonder narcose, en op zijn leeftijd vond ze narcoose niet verstandiig.Maar hij is juist iets aangekomen sinds z'n laatste pereodieke controle (wat voor hem juist goed was) De conclusie was dus dat z'n gebit wel goed zit.Maar over een maand gaat hij weer op controle en ik houd hem goed in de gaten. En eten doet hij echt wel, elke keer als ik hem aan kijk smeekt hij om iets lekkers. 😛

Ik heb zoiezo veel gehad aan de hierboven gegeven tips. Ontzettend bedankt.

Ik hoop dat ik hem met verschillende bladeren/kruiden/gras etc weer aan het hooi kan helpen. En anders dat de andere biks hem een betere stoelgang geeft. Bedankt allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn gek op "Versele-Laga Nature Timothy Hay" hooi.

Dat zijn mooie lichtgroene, dikke stengels. Ze vallen er altijd meteen op aan en laten geen enkele spriet liggen. Van ander hooi zijn ze ook niet zo gek.

Ik weet niet of je die al eens hebt geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .