Ga naar inhoud

Vliegen uit het niet achter elkaar aan


CelineS

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Wij hebben twee konijnen een ram en een voedster. In maart is de voedster gesteriliseerd. We hebben ze toen moeten herkoppelen, hier heb ik toen ook een topic gestart. Voor de sterilisatie was de voedster heel overduidelijk de baas. Na de herkoppeling was het de ram, al was dit veel minder overtuigend/duidelijk. Nu heb ik het idee dat ze opnieuw de orde aan het bepalen zijn. Stinkende poepjes (medische redenen zijn uitgesloten), ineens plas door de woonkamer terwijl ze zindelijk zijn, mannetje knoort af en toe en dan probeert die soms te rijden. Maar gisterenavond gaven we ze een nieuw knaag speeltje, daar kwamen ze beide normaal op af, beide aan het knagen en ineens uit het niets vloog de ram op de voedster af en gingen ze de hele woonkamer door, er lagen overal plukken haar. Ze zijn zelf uit elkaar gegaan en na een uur ongeveer, (daarvoor was de voedster bang voor hem en rende weg) ging het weer goed en likte hij haar weer. Dus wij dachten dat het weer goed was. Vanmorgen niks aan de hand, met eten geven ging het prima. De ram ging spelen met een knaagwortel (deze hebben ze ook pas 2 dagen) en toen vloog de voedster op hem af en gingen ze weer de hele kamer door, maar uiteindelijk was zij weer bang voor hem. 10 minuten later zit zij te spelen met een speeltje wat er al meerdere maanden ligt, hij komt daar op af en toen was het weer alsof er niks aan de hand was.

 

Is dit normaal en kan ik ze alleen laten met boodschappen doen of werken? Mijn vriend en ik werken beide dus sowieso drie dagen per week zitten ze overdag alleen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou heel goed kunnen. Hoewel je het aan de buitenkant niet ziet, kan het herstel van een buikoperatie echt wel langere tijd duren, bij mensen staat er ook 6 weken tot een jaar voor. Het zou kunnen dat ze al die tijd niet 100% hersteld was en de ram daardoor de baas was. En nu ze wel goed hersteld en fit is, dat ze de touwtjes weer terug wil nemen.

 

Hoe oud zijn ze? Zijn ze de puberteit al wel voorbij? Of zitten ze er middenin?

 

Als het echt alleen de rangordebepaling is zou ik ze gewoon laten en niet uit elkaar halen. Jagen, rijden, een pluk haar uit trekken.  Ze moeten er doorheen. Als het goed is zijn ze er met een paar dagen wel aardig over uit en zie je dan echt steeds meer rust terugkomen. Wel is het fijn als er regelmatig toezicht is, controleer meerdere keren per dag wel even op wondjes en of ze goed eten en drinken, dit soort momenten geven toch wat stress. Let ook op dat er niet te veel plekken zijn waar ze echt klem kunnen zitten (nachthokjes met 2 uitgangen zijn daarom zo fijn voor konijnen).

Pas als het echt vechten is, dan moeten ze uit elkaar. Maar dan is het definitief uit elkaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nu ruim 10 maanden bijna 11. Dus ze zitten nog wel echt in de puberteit. Het gedrag van knagen aan plinten etc. is al weg, maar dit blijft dan misschien toch nog wat langer hangen. Als het dit weekend dan nog aanhoud, vraag ik of mijn moeder langs kan komen een paar keer per dag als ik weg ben. Vooralsnog was vanmorgen de laatste keer. Net lagen ze weer bij elkaar in de buurt en aten ze hooi samen.

 

Ze lopen los in de woonkamer en het hok staat er voor de wc en hooi. Deze heeft een ingang en de bovenkant is er af daar springen ze er ook regelmatig uit, dus qua klem zitten, zit het dan ook goed denk ik. 

 

Dan wachten we het nog even een paar dagen af 🙂 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist hebben we weer geprobeerd speeltjes te geven. Dit lokte het helaas weer uit. De ram ging achter de voedster aan, maar nu zijn ze weer lief en likt de ram de voedster en andersom. Raden jullie aan gewoon te wachten net geven of juist de speeltjes te geven en te laten liggen en ze uit te laten razen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

We hebben het inderdaad er uit gelaten. Gisteren hebben we weer een speeltje gegeven van de winkel hier uit het dorp waar we ze normaal halen. Dit ging goed, er gebeurde niks. Toen hebben we 1 van de 'nieuwe' speeltjes weer geprobeerd (online gekocht), dit ging ook goed. Ze vinden die zo leuk dat we vanmorgen een 2e gaven en toen ging het weer fout. Hij beet zelfs m'n vriend in zijn hand, dat doet die nooit. Iets veroorzaakt dus dit agressieve gedrag en ik betwijfel dus of het daadwerkelijk een kwestie is van wie is de baas. Ik heb de speeltjes gelijk weggegooid. We laten het nu weer enkele weken rustig worden (want nu gebeurd het weer bij alle speeltjes) en dan houden we het maar bij de bekende speeltjes van de winkel hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update: we weten nog niet 100 procent wie, maar we hebben de urine laten testen en daar kwam uit dat het een blaasontsteking was. Dat verklaard dus mogelijk het gedrag. Mijn onderbuik gevoel was al die tijd dus toch correct, al vanaf het probleem met de stinkende keutels vertrouwde ik het niet helemaal.  Ik ben blij dat we naar een nieuwe dierenarts zijn gegaan!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

We hadden het weg gedaan omdat we dachten dat dat het gedrag veroorzaakte. Gelukkig zat het nog niet in de prullenbak zelf dus we hebben het nog! We geven ze nog niet. De voedster wordt gelijk bang als we ze geven, ze associeert het nu met dat de ram haar aanvalt. Ze hebben ondertussen weer meer dan genoeg speelgoed van de winkel hier 🙂

 

Helaas is het toch meer dan een blaasontsteking dus volgende week een röntgenfoto. Tussen de twee konijnen gaat het weer super!

aangepast door CelineS
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .