Ga naar inhoud

Haken kiezen teruggegroeid binnen 2 weken?


Flopsie

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

4 weken geleden is mijn konijn geopereerd aan haken op de kiezen. Een week na de operatie merkte ik dat ze alweer slecht at en veel kwijlde.

Dus na 2 weken terug gegaan naar de dierenarts. Die gaf aan dat het mogelijk nog wondjes waren, of dat ze een groeispurt had gehad en er alweer nieuwe haken waren gegroeid. Ik kreeg pijnstilling mee om eerst even te kijken of het misschien wondjes waren die nog moesten helen. Want zo snel opnieuw onder narcose wilde de dierenarts liever niet. De metacam heb ik nu 2 weken gebruikt, maar het is alleen maar erger geworden lijkt het. De vacht rond haar bekje is helemaal nat, een beetje groenig (?), een deel heeft ze uitgetrokken en is gaan klitten en ze eet weer slecht, ze ziet er dus ook heel slecht uit. Afgelopen dinsdag heb ik voor morgen een afspraak kunnen maken bij de dierenarts (geen spoed, want op dat moment at ze nog en zag het er nog niet zo slecht uit als vandaag). Nu vermoed ik dat het weer haken aan de kiezen gaan zijn. Kunnen die echt zo snel teruggroeien? En zo ja, betekent dat dan dat ik elke 4 weken met haar naar de dierenarts moet? Terwijl ze de eerste 2 jaar zonder haken is doorgekomen (terwijl ze toen gemengd voer had en tegenwoordig science selective en beaphar care)? Of heeft de dierenarts de eerste operatie misschien niet goed uitgevoerd?

aangepast door Flopsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer meegemaakt dat de haken na 6 weken terug waren. Na twee weken lijkt me erg snel. Ik zeg niet dat het niet kan hoor. Maar heeft je dierenarts alle haakjes weggehaald of alleen aan de kant waar je konijn echt last van had?

Ik heb bij een ander konijn gehad dat ze drie dagen na de operatie nog steeds niet wilde eten, en toen ik naar een andere dierenarts ging, bleek dat ze maar een kant hadden gedaan.

Het kan denk ik geen kwaad om gewoon eens te vragen wat ze vorige keer precies gedaan hebben. Misschien hebben ze een klein haakje laten zitten, en heeft je konijn er toch last van.

Sterkte morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kwijlen en een groen bekje herken ik niet van simpele haken. Dat klinkt mij als een flinke ontsteking of een abces onder de kiezen. Zeker terug gaan naar de dierenarts en ik zou zelf denk ik ook aandringen op gebitsfoto's. Dan pas kan je zien wat er onder die kiezen zit en of er bik de wortels iets zit te pruttelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Marjoleink zei:

Ik heb een keer meegemaakt dat de haken na 6 weken terug waren. Na twee weken lijkt me erg snel. Ik zeg niet dat het niet kan hoor. Maar heeft je dierenarts alle haakjes weggehaald of alleen aan de kant waar je konijn echt last van had?

Ik heb bij een ander konijn gehad dat ze drie dagen na de operatie nog steeds niet wilde eten, en toen ik naar een andere dierenarts ging, bleek dat ze maar een kant hadden gedaan.

Het kan denk ik geen kwaad om gewoon eens te vragen wat ze vorige keer precies gedaan hebben. Misschien hebben ze een klein haakje laten zitten, en heeft je konijn er toch last van.

Sterkte morgen!

 

Het kan wel, maar dan moet er echt sprake zijn van een extreme afwijking. Mars heeft niet zoveel kiezen meer over en zit nu op vijf à zes weken gemiddeld, maar toen hij alles nog had moest hij ook elke twee weken. Bij hem is de afwijking dermate groot dat er 0 slijtage is.

 

Ik sluit me bij James aan, hier moet meer aan de hand zijn en is uitgebreid onderzoek nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bericht gehad van de dierenarts, het waren inderdaad geen haken op de kiezen. De hele onderkaak was ontstoken, vol met pus en opgezwollen, waarschijnlijk problemen met de wortels van de kiezen. Daarvoor zou ze naar Utrecht moeten voor een CT, foto's waren niet genoeg, maar na behandeling was haar kans alsnog niet hoog  en zou ze waarschijnlijk veel pijn lijden(ze is ook niet echt tam, dus dwangvoeding en medicatie toedienen is al een strijd). Ze was eigenlijk nu al te erg verzwakt (de narcose was de arts al bang voor), dus het advies was om haar te laten inslapen. Ze was nog niet bij uit de narcose, dus heb maar gezegd dat ze in slaap mag blijven 😭 (kon ook nog kiezen om haar eerst wakker te laten worden om haar daarna weer in te laten slapen, maar dat leek me ook niet zo konijnvriendelijk).

Overigens zagen de kiezen er dus prima uit en de vorige keer waren blijkbaar de haakjes zo klein dat de dierenarts het al vreemd vond dat ze daar last van had.

Nu maar even bij haar maatje gaan zitten, hij heeft geen afscheid kunnen nemen (maar laatste tijd was ze ook niet meer zo lief voor hem).

  • Verdrietig 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .