Ga naar inhoud

Hoe zorg je ervoor dat beide konijnen de juiste voeding binnenkrijgen


Cheeta26

Aanbevolen berichten

Mijn kersverse duo leeft nu 11 dagen samen.. qua gedrag geen problemen.. 

Echter ben ik nog erg zoekende wat betreft voeding... Kushi is 500 gram zwaarder dan Pieter en is volgens de dierenarts te zwaar.. Kushi eet heel goed hooi.. Pieter zie ik sporadisch een spriet pakken. Ik bied het hooi inmiddels ook op de grond aan want de hooiruif doet hij niet veel mee.

Hij is een erg voorzichtige ram die graag de kat uit de boom kijkt... ik merk het ook aan zijn keutels... die zijn een stuk kleiner dan haar.. hij is ook erg rustig maar dat is hij zijn hele leven al.

Omdat hij zo slecht hooi eet wil ik ze toch 2 keer per dag voeren.. dan weet ik zeker dat hij het eet... maar zij eet sneller. Omdat zij 500 gram zwaarder is geef ik smorgens 20 gram SS in een snuffelmat. hij gaat daar langer mee door als zij. 

Vanavond gaf ik wortelloof en per konijn 10 gram SS..in 2 aparte bakken per bak hetzelfde.. wat denk je wat er gebeurt... Kushi at voornamelijk het wortelloof in haar bak.. Pieter at zijn brokjes uit zijn bak en toen de zijne op waren ging hij bij haar de brokjes pakken. zij heeft dus vanavond bijna geen brokjes gehad.

Ik wil het groenvoer opbouwen omdat veel forumleden dat hier doen en ik ze een goed dieet wil geven. Maar wat kan ik nu het beste doen. Enkel brokjes en hooi aanbieden? 

 

Hij is in de rui.. ik heb dus lijnzaadbrokjes in huis.. maar bij alles wat nieuw is moeten ze aan wennen en pakken ze niet zo snel van me aan. Heb ook gezonde snacks in huis maar dat gaat ook niet zo makkelijk. Als je het bijvoorbeeld in een voerbak laat liggen en het is later weg dan weet je niet wie het opgegeten heeft.

Ik wil graag goed voor ze zorgen maar het houden van een duo is nieuw voor me. 

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lukt het om de brokjes en het groen op 2 losse momenten te geven? Bijvoorbeeld de brokjes smorgens (en hooi aanvullen) en dan als je zelf gaat avondeten wat groen en voor je gaat slapen nog wat brokjes. Het is maar een voorbeeld he, het hoeft niet precies op die manier. Hoe oud zijn ze ook alweer, nog niet zo oud toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord

 

Ze zijn nu ruim 11 maanden en het zijn buitenkonijnen. Qua groen kennen ze alleen wortel, paardenbloemblad, gras (kan ik niet bieden want wij hebben geen gras) en nu dus wortelloof. Groen krijgen ze nog nietzoveel.. 50 gram ofzo

 

Op hun oude adres hadden ze Compact Grass volgens mij.  Dat zijn van die hele korte sprieten.

 

Ik ben gewoon aldoor bang dat hij te weinig eet.. met alle gevolgen van dien.. zijn gebit is door een niet konijnkundige dierenarts gecheckt van de week toen ze hun entingen kregen. Er is in zijn bek gekeken.. verder geen foto's gemaakt ofzo. Maar ik wil ze ook niet weer een dierenarts bezoek aandoen in korte tijd 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al heel veel soorten hooi geprobeerd? Ook bijvoorbeeld kruidenhooi? Meestal eten ze hooi wat niet samengeperst zit en lekker dikke knapperige stengels heeft. Soms moet je gewoon echt goed zoeken naar hooi wat ze beide goed eten.

 

Heb je dit al gelezen?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet antwoord op je vraag over apart voeren, maar tip voor hooi. Het premium alpenhooi van D-tails vinden mijn konijnen erg lekker (lekkerder dan kruidenhooi en vers hooi). Het is wel prijzig, maar bijna elke spriet wordt opgegeten, in tegenstelling tot andere soorten. Misschien kan je die eens proberen voor Pieter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie berichten..ik ga ermee aan de slag.... ik heb net vers hooi gegeven (weidehooi) en ik zag hem zowaar ervan eten! 
Hij heeft gisteren een ketting keutel gelegd... gelukkig neemt hij lijnzaadbrokjes van me aan.
Ze krijgen over een half uur pas brokjes van me. Ik heb contact gehad met mijn schoonzus (daar zijn ze geboren).. Die vertelde dat Pieter bij de geboorte ook al een slag kleiner was dan zijn 3 nestgenootjes. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, MarieElsa zei:

Ik heb verwende snuffels ben ik bang, timothy vinden ze niks aan 😅

Ik dacht dat timothy het chicste hooi op de markt was. Dat hooi waar jij het over hebt ziet er op de foto ook niet heel speciaal uit.  Maar misschien is het in het echt wel top. Het goedkoopste pak uit de supermarkt is ook alpenweide. En wat kun je nu premium maken aan hooi? Nou ja, als ze het maar eten vind ik het prima! 😄 Ik geef nu een mix van dat goedkope alpenweidehooi en timothyhooi. Wol vindt het lekker en er zit geen ongezonde troep in, dus ik vind het allang best!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lollie zei:

Ik dacht dat timothy het chicste hooi op de markt was. Dat hooi waar jij het over hebt ziet er op de foto ook niet heel speciaal uit.  Maar misschien is het in het echt wel top. Het goedkoopste pak uit de supermarkt is ook alpenweide. En wat kun je nu premium maken aan hooi? Nou ja, als ze het maar eten vind ik het prima! 😄 Ik geef nu een mix van dat goedkope alpenweidehooi en timothyhooi. Wol vindt het lekker en er zit geen ongezonde troep in, dus ik vind het allang best!

Haha nee dat snap ik ook niet zo goed! Ze hebben nl ook de niet premium variant van dit hooi en geloof het of niet, maar die eten mijn konijnen dus ook weer niet 😅 ik heb het een keer getest met verschillende plukjes hooi neerleggen, kijken waar ze op aan vallen en deze is dan echt favoriet. Ik ben eigenlijk allang blij dat ze eindelijk een variant goed eten... Fijn dat Wol makkelijker is daarmee!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier even een update. Ze krijgen nu 2 keer per dag 24 gram SS.

Ik heb ze beide gewogen en Kushi weegt nu 1857 gram. Flink afgevallen dus maar 7.5 m2 is natuurlijk een verschil met wat ze hadden en ze is vrij actief. Pieter weegt 1524 gram. Ik heb ze nu ook gisteren en eergisteren wat gesneden andijvie aangeboden. 

 

Ik heb een hooiruif en een hooibal en voer daar standaard weidehooi van Puik. Pieter is nog steeds in de rui. Die krijgt 1 tot 2 lijnzaadbrokjes per dag. Ik heb ze ook aan Kushi aangeboden maar die lust ze niet. Ze pakte het aan.. knabbelt een beetje en spuugt het weer uit haha. Bij Pieter is het wel nodig want die had gisteren weer een kettingkeutel. Hij is zo'n rustige eter dat je hem echt langer moet observeren zodat je hem ziet eten. Behalve met brokjes... daar is ie echt dol op. 

 

Wellicht nog een rare vraag.  Maar is het normaal als een konijn languit ligt en je zijn darmbewegingen ziet onder de vacht?

Ik maak me dan weer  meteen zorgen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .