Ga naar inhoud

Hamster heeft wond met kleine beestjes

Miep2812
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoii,

Ik heb een Russische dwerghamstertje van ongeveer een jaartje. 

Nu heb ik met haar voor de tweede keer hetzelfde probleem, ze heeft een wondje met piepkleine rode beestjes erop. De eerste keer had ik heel het hok gewassen, alle houten dingen met maar ook een klein rood beestje naar buiten gegooid, en in voorplaats zaagsel, wc-papier in het hok gedaan. Maar nu zijn die beestjes weer terug. 

Wat moet ik er tegen doen?? En waar kan die wond vandaan komen

Mn hamster is voor de rest zo als altijd, ze heeft geen andere problemen, het gaat dus heel goed met haar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er verder geen verstand van, maar ik moest direct aan bloedluis/bloedmijt denken en na even googlen blijkt dit ook bij hamsters voor te komen. Dat zou het dus misschien kunnen zijn. In ieder geval mee naar de dierenarts gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik zal vandaag het spul tegen bloedmijten kopen

Dierenarts is echt niet nodig, het wondje is klein en zeker niet diep, binnen een paar dagen zou er niks meer van te zien zijn

Heeft iemand een idee hoe het wondje is gekomen, ze zit alleen in het hok en er zitten  geen scherpe voorwerpen in

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Bloedmijt is heel hardnekkig. Daarvoor kan je het beste de roze stronghold gebruiken voor puppys en kittens (bij de dierenarts te halen). Ook gelijk je hamster wegen dan kunnen ze daar zeggen hoeveel je ervan mag geven (opzuigen met een ml spuitje en dan in de nek geven). Je moet het ook herhalen om de zoveel weken en bij elke behandeling alles van hout 48 uur in de vriezer,  alles goed schoonmaken ook de omgeving waar de kooi staat. Ik weet niet hoevaak je moet herhalen en om hoeveel weken bij bloedluis maar dat valt vast te vinden op internet. Als je er niet op tijd bij bent met herhalen vermeerderen ze zich weer en kan je van voor af aan beginnen. Bloedluis kan ook bloedarmoede veroorzaken zeker bij zulke kleine beestjes dus belangrijk om het snel te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit even gekopieerd en geplakt van internet:

Bron: beestenspullen.nl

Bloedmijt (of bloedluis, zelfde beestje) komt veel bij kippen en duiven voor, maar helaas ook soms bij ratjes! Bloedluis is een stuk hardnekkiger en gevaarlijker dan mijt. Onbehandeld kan dit zelfs tot zeer ernstige bloedarmoede leiden. Bloedluis jeukt erg. Daarbij kun zijn ze zo groot dat je ze met het blote oog kunt zien als hele kleine rode beestjes. 

BEHANDELING
De behandeling van bloedluis is nagenoeg hetzelfde als die voor mijt, met een beetje extra. Echter kun je het beste Stronghold gebruiken voor al je ratten. Dit werkt veel effectiever. 

Naast je kooi, hangmatjes en huisjes wassen of invriezen is het nu ook heel belangrijk de rest van de omgeving mee te nemen! Bloedluis is veel hardnekkiger dan mijt.  Je kunt bijvoorbeeld een omgevingsspray gebruiken voor de plekken waar ze loslopen. Ook andere huisdieren die eventueel aanwezig zijn dien je te behandelen.

Alle bodembedekking die je weggooit, moet ook gelijk uit huis; ze blijven zich ook in prullenbakken en containers voortplanten en kunnen een ware invasie worden. 

Herhaal de behandeling, net als bij mijt, na 7 en 14 dagen en nog eens na een maand. 

Naast chemische middelen kun je ook een natuurlijk middel inzetten tegen bloedluis: Roofmijt! Roofmijten zijn ongevaarlijk voor je huisdieren. Ze voeden zich met (schadelijke) parasieten zoals bloedluis! Zodra er geen voedsel (lees bloedluis) meer te vinden is, zullen de roofmijten vanzelf verdwijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Ik merkte inderdaad dat bloedmijt erg hardnekkig is, nadat ik mijn hamster met beaphar anti-parasiet heb behandeld, was het zo weg. Na een paar weken kwam het weer terug, weer beaphar gegeven, weer in een keer weg.

Ondertussen hebben mijn gerbils het ook gehad, die heb ik ook beaphar gegeven, de volgende dag was het weg. Alle huisjes en speeltjes heb ik er toen uitgehaald, en buiten neergezet, na dagen zaten er nog steeds mijten op, ik durf ze niet in de diepvries te zetten, (misschien kruipen ze in het eten) dus ik heb alles weggegooid. Nu durf ik niet meer aan houten huisje enzo te beginnen, want die mijten kunnen heel makkelijk tussen alle spleten en gaten zitten. Heeft iemand een oplossing hiervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miep2812 heb je de tekst doorgelezen die ik stuurde? Je moet de behandeling na 7 en 14 dagen herhalen en nog eens na een maand. En daarbij ook steeds weer de omgeving meenemen. Anders komen er weer nieuwe eitjes uit

Er is geen oplossing voor houten huisjes, als je dat idee niet fijn vind dan moet je overstappen naar plastic. Al is het natuurlijk zeldzaam dat je bloedmijt krijgt, maar snap dat je ze niet in de vriezer wilt doen nee. Met gewone mijt doe ik dat altijd wel. Door de temperatuur gaan ze dood en de eitjes ook

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Miep2812 zei:

Ik heb net die omgevingspray gekocht, en dus alles onder gespoten, datzelfde moet dus over 1,2 en 4 weken?

Yep. En dus alle dieren ook tegelijk behandelen bij 1,2 en 4 weken en de kooien schoon en alle bodembedekking weg en uit huis. Succes hopelijk blijven ze dan weg deze x 😅

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt trouwens ook anti-parasiet van beaphar wat eigenlijk voor vogels is maar waarvan ik weet dat je het ook voor ratten en dan ook andere knaagdieren kunt gebruiken. De werkzame stof die erin zit is hetzelfde. Dit is een flesje waar je lang mee kan doen en is dus ook goedkoper. Het is 1 druppel in de nek per 200 gram (naar boven afgerond). Ik weet niet watvoor hamster je hebt als die lichter is als 150 gram zou ik het geloof ik niet gebruiken.

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Jonna zei:

Je hebt trouwens ook anti-parasiet van beaphar wat eigenlijk voor vogels is maar waarvan ik weet dat je het ook voor ratten en dan ook andere knaagdieren kunt gebruiken. De werkzame stof die erin zit is hetzelfde. Dit is een flesje waar je lang mee kan doen en is dus ook goedkoper. Het is 1 druppel in de nek per 200 gram (naar boven afgerond). Ik weet niet watvoor hamster je hebt als die lichter is als 150 gram zou ik het geloof ik niet gebruiken.

Dat van vogels kun je bij hamsters inderdaad gebruiken.

Maar bij bijvoorbeeld cavia's, mag dat absoluut niet, dan is het zelfs giftig

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Konijnenliefhebber1993 zei:

Ivermectine is niet giftig voor cavia's nee.

Maar daar heb je gewoon de normale voor van knaagdieren. Heeft waarschijnlijk te maken met de dosering erin

Volgensmij kan je dan die van vogels ook gebruiken hoor. Het is inderdaad een andere dosering voor knaagdieren geld 1 druppel per 200 gram, dat is niet anders voor een rat als voor een cavia 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jonna zei:

Volgensmij kan je dan die van vogels ook gebruiken hoor. Het is inderdaad een andere dosering voor knaagdieren geld 1 druppel per 200 gram, dat is niet anders voor een rat als voor een cavia 😉

Waarom zul je die van vogels geven terwijl er ook voor knaagdieren zijn?

Bovendien kan de dosering wel degelijk anders zijn.

Mij is op aanraden van de DA inderdaad beaphar gegeven omdat ik 30 cavia's heb. Dan is dst goedkoper dan stronghold. Maar ook zij zegt: alleen voor knaagdieren en niet voor vogels, zijn andere doseringen, en dus kan het gevaarlijk zijn voor cavia's.

aangepast door Konijnenliefhebber1993
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-6-2022 om 16:07, Miep2812 zei:

Hoi!

Ik merkte inderdaad dat bloedmijt erg hardnekkig is, nadat ik mijn hamster met beaphar anti-parasiet heb behandeld, was het zo weg. Na een paar weken kwam het weer terug, weer beaphar gegeven, weer in een keer weg.

Ondertussen hebben mijn gerbils het ook gehad, die heb ik ook beaphar gegeven, de volgende dag was het weg. Alle huisjes en speeltjes heb ik er toen uitgehaald, en buiten neergezet, na dagen zaten er nog steeds mijten op, ik durf ze niet in de diepvries te zetten, (misschien kruipen ze in het eten) dus ik heb alles weggegooid. Nu durf ik niet meer aan houten huisje enzo te beginnen, want die mijten kunnen heel makkelijk tussen alle spleten en gaten zitten. Heeft iemand een oplossing hiervoor?

Plastic zou ik niet zo snel gebruiken. Misschien keramieken hamsterhuisjes? Je hebt best veel verschillende.

Happy Pet Knaagdierhuisje Hamster Appel Keramiek - 9x9x10 Cm         Trixie Keramiekhuis Boomstam - Kooi Accessoire - 11x6x10 cm Terracotta      Flamingo Hamsterhuis Hopper - Kooi Accessoire - 11.5x11.5x14 cm Grijs        TRIXIE HUIS KERAMIEK MUIS / HAMSTER

Dat konijn is wel lollig, in het kader van BunnyBunch 😄

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .