Ga naar inhoud

Onverwacht nestje, welke geslachtjes best houden

Aanbevolen berichten

Wij hadden en koppeltje, gestereliseerde voedster + gecastreerde ram van konijnenopvang. Een paar maand terug is onze voedster overleden en hebben we een heel lief nieuw konijntje uit de opvang gehaald. Zij was nog niet gestereliseerd, maar doordat ons rammetje gecastreerd was hadden we geen probleem, dachten we... 
Tot we 5 weken later 6 kleine konijntjes ontdekten. We namen contact met de opvang en daar bleek er een foutje geslopen te zijn in hun registratie, ons rammetje was toch niet gecastreerd. Intussen is dit al gebeurd en zit hij apart. 

Van de 6 kleine konijntjes zouden we er graag 2 willen houden, de 4 andere hebben ook al (per 2) een nieuwe thuis gevonden. 
Nu gaan we volgende week naar de dierenarts om te geslachtjes te laten bekijken. 

Ik vroeg mij af wat we zelf het beste houden van geslachtjes, terug een koppeltje? of 2 voedstertjes? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig om je een goed advies te geven. Of konijnen een match zijn kun je eigenlijk pas zien als ze wat ouder zijn. Wil je 4 konijnen samen houden of 2 aparte koppels maken? Bij een viertal zou ik 3 voedsters+ram kiezen (dus 2 voedsters), maar bij 2 koppels juist 2x voedster+ram (dus een ram+voedster). Maar het is niet gezegd dat alles elkaar leuk blijft vinden. Je weet ook nog niet wat de geslachten zijn, dus je moet maar afwachten wat je opties zijn. Wat slordig van de opvang, heeft hij dan al die tijd niet gecastreerd bij jullie voedster gezeten, nog een geluk dat zij dan wel gesteriliseerd was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ja ons rammetje heeft een hele tijd niet gecastreerd bij onze vorige voedster gezeten, maar die was dus wel gesteriliseerd.

We zouden de konijntjes met 4 samen willen houden. Als er later problemen komen kunnen we de ren wel in 2 delen, dat hebben we nu ook gedaan, want ons rammetje zit nu apart sinds we het nestje gevonden hebben (een paar dagen erna werd hij dan gecastreerd). 

We wachten nu ook bang af of er geen 2e nestje volgt ... Aangezien we het eerste nestje pas na een paar dagen ontdekt hebben is de kans wel heel groot. 

We hebben het nestje vandaag 4 weken geleden gevonden, de dag erna hebben we het rammetje weggehaald. 

aangepast door -Debbie-
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik dan meteen zou gaan voor twee aparte koppels, dus een ram en een voedster houden. Dan zit je er wel weer mee dat met 10 weken de ram apart moet, tot 2 weken na zijn castratie. Maar daar staat tegenover dat wanneer de jongen gaan puberen, je kans loopt dat het niet meer klikt en ze alsnog uit elkaar moeten, en dan is twee voedsters geen goed idee. Er is zelfs een kans dat het zoveel onrust geeft binnen het bestaande koppel, dat dat uit elkaar valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-5-2022 om 19:33, -Debbie- zei:

Ja ons rammetje heeft een hele tijd niet gecastreerd bij onze vorige voedster gezeten, maar die was dus wel gesteriliseerd.

We zouden de konijntjes met 4 samen willen houden. Als er later problemen komen kunnen we de ren wel in 2 delen, dat hebben we nu ook gedaan, want ons rammetje zit nu apart sinds we het nestje gevonden hebben (een paar dagen erna werd hij dan gecastreerd). 

We wachten nu ook bang af of er geen 2e nestje volgt ... Aangezien we het eerste nestje pas na een paar dagen ontdekt hebben is de kans wel heel groot. 

We hebben het nestje vandaag 4 weken geleden gevonden, de dag erna hebben we het rammetje weggehaald. 

Je weet wel dat je geslachten nu nog niet kan bepalen? En ook dat veel dierenartsen vaak fout zitten? Dat zien wij hier veel als konijnenopvang.

Ik zal pas tussen een week of 6 tot 8 weken gaan bepalen en oppassen! Want de blaas kapot drukken kan heel makkelijk met zulke jonkies

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .