Ga naar inhoud

Welk tuigje voor hond?

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Wat voor tuigjes gebruiken jullie voor de hond?

Ik heb in het verleden altijd een H-tuig gebruikt voor de honden. En een x-back trektuig, maar dat is echt voor het voor de step of kar lopen.

Namu vind een H-tuig echter totaal niet fijn. Al dat gehannes met je poot er door, maar ook één die twee clips heeft (volgens mij heet dat dan weer een Y-tuig) is geen succes, ze knaagt er op uit frustratie, heeft er echt gewoon duidelijk last van.  Het blijft ook niet zo goed zitten en draait, ze heeft een flinke vacht waardoor je het nooit helemaal goed passend krijgt zonder dat het draait. Ze vind het helemaal niets.

Nou had ik ook nog een instaptuig liggen (dat gebruikte ik als Qila een kraag om moest). Dat gaat beter bij Namu, maar is van pasvorm voor haar (nog) niet perfect.  Het aandoen is niet zo handig omdat beide voorpoten er heen moeten. Maar als het éénmaal aan is, vind ze dat wel ok. Maar dat tuig draait weer meer, waardoor het niet super fijn zit, of ik moet het echt strak doen, maar dat vind ik dan ook weer niet fijn.

Ik ben dus aan het kijken geweest voor een norweger hondentuig, ik heb er al gepast bij Namu en dat lijkt ze wel heel prettig te vinden, maar lees ik weer dat dat nadelen zou hebben omdat de schouderbladen niet goed vrij kunnen bewegen en omdat het een band bij de borst heeft. Maar je leest van bijna elk model wel voor- en nadelen, en ik wil ook wel iets wat ze zelf prettig vind om te dragen.

Voor nu kunnen we het nog wel bij de halsband houden, maar als we straks na de zomer gaan sporten met haar wil ik toch wel een tuigje hebben. Hebben jullie tips voor mij? 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yula heeft een y tuigje van Hunter, die hebben we tweedehands van de stichting overgenomen. Vind het wel praktisch en Yula heeft er goede bewegingsvrijheid mee. Alleen onhandig als ze gaat liggen als ik hem vast wil maken, maar dat is met alle tuigjes zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze liggen is het lastig ja 😄 Namu gaat meestal niet liggen maar wil het tuig opeten / slopen. Dat is ook niet handig. Dan denk je dat het goed zit, heeft ze haar kaak er gewoon nog ergens tussengestopt 😂

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een Y tuigje (Hunter). Werkt top. Hij steekt zelf zijn kop erin, klik en vast. En als hij terugkomt van de wandeling klik ik die dingen los en de hond schud hem zelf uit. Hartstikke handig, mooi snel en en het past perfect. En de poten hoeven nergens doorheen. De dierenwinkel heeft ons ook goed geholpen om de juiste maat te vinden. Ik heb geen ervaring met de dierenwinkel van @Mississippi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Mississippi zei:

Ho ho, Mississippi heeft geen dierenwinkel 😛 Al zou dat met de hoeveelheid dierenspullen hier ondertussen zomaar kunnen... 🤔

Ik bedoelde ook de dierenwinkel waar jij je spullen haalt, haha

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Ik heb net een tuigje besteld van perfect fit. Er zit niks in de buurt waar ik het aan kon laten meten, dus ze hebben me met foto's en meetinstructies geprobeerd te adviseren. Als er iets niet goed zit mag dat gewoon teruggestuurd worden en sturen ze gratis de goede maat weer op.. Duimen maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb uiteindelijk niets meer gekocht. Ze is in één van de tuigjes die ik nog had van Qila gegroeid, een y-tuig. Ik hoop dat ze over een tijdje in het sporttuigje van Keiko en Qila past ook, na de zomer, als we gaan sporten. Trektuigen heb ik in meerdere maten liggen dus dat komt tegen die tijd ook wel goed. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik had blijkbaar een verkeerd tuigje. Ik heb zo'n ander soort tuigje geen Y-tuig. Ik wist niet dat dat beter was, misschien toch maar een ander tuigje kopen dan 😁

Een halsband kon echt niet met mijn hond daarvoor trok ze te veel waardoor ze zichzelf stikte. En het schijnt ook slecht te zijn voor de nek als ze dat doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Tumtum heb ik ook tuigen in alle soorten en maten…. Dat is net zo’n Houdini, die komt echt overal uit. Uit echt ieder tuig. Ze is bij de HUS al 2 Hurtta tuigen in het bos kwijtgeraakt, waarschijnlijk blijven hangen aan een tak of zo. Weg €40. 
Anny-X tuig hebben we er ook 2 van, maar die zitten haar ook niet goed, teveel ruimte op de borst. 
Julius K9 tuig gaat scheef zitten. 
Heb nu een tuig van Wish wat met los lopen in ieder geval goed blijft zitten. En loopt ze aan de lijn, loopt ze tegenwoordig met een Mazter anti trektuig. Die zit ook goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yula's perfect fit tuigje is net binnen. Ik ben nog bezig met het ook echt perfect fit maken, maar ze gaat in sharky modus van dat gefrummel rond haar lijfje, dus straks weer even verder 🤣. Voor nu zit het in elk geval stukken mooier dan alles wat ik geprobeerd heb. Het is ook heel zacht en aan alle kanten verstelbaar. Net de foto's weer naar de hondenfysio gestuurd waar ik het besteld heb, misschien heeft ze nog tips voor als ik het nu niet goed heb afgesteld. Ik twijfel over de voorkant, of die niet te laag zit. Maar ze zeggen op het borstbeen en daar ligt het wel 🤷

IMG_20220701_151806.thumb.jpg.ef0841d1048a51f350265839fa6cab8e.jpgIMG_20220701_151822.jpg.50330ea222c5c8e79194125deaaa2386.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, mammafelina zei:

Ik vind Yula zo’n mooi hondje 😍

Mag ik gelijk een vraag stellen over de soort hondenriem?

Wat is aan te raden? Een gewone simpele lijn of zo’n verstelbare lijn met zo’n rol automaat zeg maar?

Ik vind zo'n verstelbare echt super handig ik zou niet meer zonder willen. Op plaatsen waar het rustig is kan ik mijn hond wat meer ruimte geven en als er mensen zijn maak ik de lijn weer kort. Je kan die verstelbare ook veel korter maken als een eenlengte riem waardoor je als je honden kruist op een smal pad je jou eigen hond veel dichterbij kan houden. En het ligt lekkerder in de hand als zo'n lus die aan een 1 lengte riem zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gedragsdeskundige is anti rollijnen. Omdat honden daar van gaan trekken, die lijnen staan altijd onder spanning, terwijl je wilt lopen met een boogje in de lijn. Als je wel zo'n ding wilt neem er dan eentje met een lint en niet met zo'n rond dun touw, dat kan narigheid veroorzaken als ze daarin gedraaid raken (en dat gebeurt sneller dan je denkt als ze op straat een andere vrolijke aangelijnde hond tegenkomen). Voor buitenlandse honden is het sowieso een no go, omdat die meestal banger zijn en stel dat je zo'n ding uit je handen laat vallen, de hond schrikt daarvan, zet het op een hollen en dan klettert er zo'n ding achteraan. Die vind je dan bijna niet meer terug, want ze blijven rennen omdat ze achtervolgd worden door dat ding. Ik heb zelf een gewone korte riem, die is verstelbaar van 1 tot 2 meter met clipjes. Dan een 3 meter riem voor op open stukken en in het bos en eentje van 15 meter om te trainen en haar te laten rennen, omdat ze nog niet los kan. Rollijnen komen er bij mij niet in, na alle horrorverhalen die ik daarover gehoord heb. Vroeger heb ik wel eens zo'n lijn gekocht voor mijn oude hond. Maar die heb ik nauwelijks gebruikt, omdat ik het zelf niet fijn vind, zo'n ding in mijn hand dat je niet even om je pols kan doen als je poep moet rapen ofzo. Of als je koude handen hebt en je handen in je zakken wilt steken. Dat gaat niet met zo'n gigantisch plastic geval.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere artikelen over de voors en tegens, zoals deze. Even googlen op rollijn hond wel of niet levert behoorlijk wat op. Maar eigenlijk precies de voors en tegens die Jonna en ik hier al noemen haha 

https://www.doggo.nl/artikelen/hondenspullen/voor-en-nadelen-flexlijn/

https://thedogcompany.nl/waarom-wij-geen-flexi-rollijnen-verkopen/#:~:text=Met name voor honden die,er staat altijd spanning op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond zo'n lijn ook altijd rot. Wat Eefje zegt de lijn staat altijd onder spanning waardoor het lastig is om de lijn terug te halen wanneer het nodig is. Bijvoorbeeld bij wat onverwachts. Een fietser die voorbij knalt sneller dan je gewend bent dankzij de elektrische fiets wat ik ondingen vind. Plus hij draait om een boom heen om van alles heen en dan mag je weer puzzelen om het weer goed te krijgen. En ik was altijd bang dat dat mechanisme stuk ging waardoor je je hond niet meer terug kan halen zonder dat je aan die dunne lijn moet trekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veron heeft wel een rollijn met stevige brede band. Maar hij trekt ook niet zo en heeft geleerd zichzelf uit de knup te halen. Er zitten inderdaad ook wel nadelen aan, maar ik vind het wel fijn als de lijn niet de hele tijd over de grond sleept en je kunt hem ook makkelijk op bepaalde lengte vastzetten. Hij is ook steviger (hij heeft de flexi giant) en valt goed op door het felle neon geel. Die spanning vind ik dan weer het grootste nadeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .