Ga naar inhoud

Beschadigd hoornvlies


hisdijk

Aanbevolen berichten

Mijn voedster Fien heeft door haar hoge leeftijd (12,5 jaar) last van verstopte traanbuizen en daardoor chronische traanoogjes. Het is best oké schoon te houden en ze leek er altijd weinig last van te hebben. Helaas werd één van haar oogjes een paar weken geleden opeens dik en rood, na onderzoek van de dierenarts bleek haar hoornvlies beschadigd. We zijn direct begonnen met zalven (ik ben vergeten welke we eerst hadden) en hebben pijnstilling voor haar gekregen. Na een week was er weinig verbetering zichtbaar, daarop heeft de dierenarts haar oog schoongemaakt in de hoop het hoornvlies te activeren om te herstellen en zijn we overgestapt op een nieuwe zalf, Isathal. Op deze laatste reageert haar huid een stuk rustiger dus haar oog is wat minder dik en rood. Echter blijft het oogje onrustig en heb ik het gevoel dat er nog niet echt verbetering in het oog zelf zit. We moeten een paar weken blijven zalven, de dierenarts gaf aan dat het wel eventjes kan duren.

 

Mijn vraag is of iemand ervaring hiermee heeft en hoe het verloop was? Gezien Fien haar leeftijd heb ik het idee dat het herstel traag gaat. En mijn zorg zit hem ook in de vraag, wat als het binnen een paar weken niet verbetert? De dierenarts gaf aan dat bij honden en katten het oog soms wat geschuurd(!?) wordt om het hoornvlies te herstellen, maar dat zij daar zelf bij konijnen geen ervaring in had. En de vraag die dan ook door m'n hoofd spookt, wat voor medische ingrepen wil ik mijn hoogbejaarde konijntje nog aan doen ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden al heel wat konijntjes met oogproblemen gehad, en de meeste dingen vragen inderdaad lange tijd zalven of druppelen, wat echt best lastig is (sommige zalf moest ook 6x per dag!).

 

 Ik heb één konijn gehad met een beschadiging aan het hoornvlies, dat werd uiteindelijk een grijs-witte vlek, een soort litteken, maar niet enorm groot en het konijn kon nog wel zien. Het is alweer even geleden, maar ik weet echt nog dat ik ook weken aan het zalven was. De zalf die je noemt heb ik nooit gehad, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .