Ga naar inhoud

Voedster eet slecht na castratie?


MarieElsa

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Drie weken geleden is mijn voedster gecastreerd, maar helaas gaat haar herstel niet zo voorspoedig als gehoopt. Ze heeft op dit moment nog weinig eetlust, kleine keutels en reageert traag op eten (dingen waar ze normaal op afsprong moet je nu onder haar snuitje duwen wil ze het opeten) en is ook 600 gram afgevallen in twee weken tijd (ze had ook wat overgewicht en de baarmoeder is natuurlijk verwijderd, maar dit is wel heel veel). De dierenarts (ik zit bij WP in Utrecht) heeft aangegeven dat we om deze redenen metacam, cisaral en laxatract moeten geven (ze is wel goed bevoelt en beluisterd en de darmen/maag hoorden en voelden allemaal zoals het moest). Hier zijn we nu 4 dagen mee bezig en er is nog niet echt verbetering te zien in haar eetlust en ze blijft wat suffig (maar aan de andere kant speelt en graaft ze wel heel vrolijk). Ik heb haar nu even apart gezet van haar maatje (wel met een traliepaneel ertussen) zodat ik goed de keutels kan controleren morgen en zal dan de dierenarts weer bellen voor overleg... 

 

Mijn vriend en ik vermoeden dat ze door de operatie, haar schijnzwangerschap en de antibioticakuur die ze heeft moeten krijgen, volledig van slag is en daarom wat opstartproblemen heeft. En nu natuurlijk ook weer medicatie waar ze stress van heeft... Maar ja, ik vind het doodeng dat ze zo slecht eet. 

Hebben jullie misschien tips/advies? (p.s. mocht dit blijven ga ik vragen of ze onder narcose nogmaals naar de tanden kunnen kijken, maar omdat dit gedrag pas is ontstaan na de castratie en de dierenarts alles gecontroleerd heeft lijkt deze oorzaak me onwaarschijnlijk)

 

Dank jullie wel alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou eens kunnen overleggen of probiotica iets zou kunnen zijn, misschien helpt het om de darmflora weer in balans te krijgen. De medicatie is prima, maar wat wil je als je bij wilhelminapark zit.

 

Op het forum zijn wel eens gevallen geweest dat er na de verwijdering van de baarmoeder problemen waren in de buik. Als ik het goed zeg had dat te maken met littekenweefsel. Het klinkt niet alsof ze pijn heeft, dus ik ga hier eigenlijk niet van uit.

 

Zie je tekenen die mogelijk op E.C. kunnen duiden? Behalve dan het afvallen, maar als je niet goed eet...  Goed om in het bekje te laten kijken, als het niet verbetert, het gebit van een konijn groeit best snel, helemaal als ze niet goed eten, want dan slijt het niet goed af.

 

Hoe gaat het met plassen?

 

Ik zou vooral dingen aan blijven bieden die ze normaal gesproken lekker vindt, als ze groenten eet, geef dan lekkere kruiden die de eetlust een beetje kunnen stimuleren, peterselie is daar een goed voorbeeld van.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Kolino, probiotica is een goede tip. Ik zal morgen eens overleggen of dat dat een optie is...

 

Ze lijkt inderdaad geen pijn te hebben, ze speelt echt heel vrolijk en doet bunnyflops. Ze zit nu wel wat meer duf in een hoekje, maar ik vind dat ook niet zo gek als je 3 - 4x per dag een spuit in je bek gedrukt krijgt. Daar zou ik zelf ook niet blij van worden 😞 

EC zie ik verder geen tekenen van. Plassen gaat volgens mij wel goed, ik had het idee dat ze wat minder dronk (zeker na de castratie). Dus daarom geef ik voor nu steeds natte groenten, zodat ze daar ook nog vocht van binnenkrijgt. Ik zal morgens een extra aandacht aan de plasjes besteden, makkelijk om te zien nu ze toch apart zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .