Ga naar inhoud

Verkouden konijn


X_Dominique

Aanbevolen berichten

Even een vraagje .. ben vanmorgen met luna naar de dierenarts geweest omdat ze de afgelopen twee dagen een beetje nieste maar sinds vanmorgen wel erger en een gorgelend geluid alsof er veel slijm zat.. ze niest geen snot en oogjes zijn verder prima alleen is ze erg moe en doet verder niet veel. Ze eet op dit moment alleen maar beetje groenvoer maar goed iets is beter als niks .. Dierenarts zegt dat het waarschijnlijk een soort 'verkoudheid' is want de longen klonken prima dus geen longontsteking heb nu antibiotica gekregen voor 10 dagen en na 2 dagen moet het al beter gaan .. maar dacht dat konijnen niet echt verkouden konden worden ? Ben er gewoon niet helemaal gerust op , misschien dat iemand anders een idee heeft ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt konijnen kunnen niet verkouden worden, zoals mensen. Konijnen kunnen wel om verschillende redenen niezen: Snot (pasteurella), een vreemd object in de neus, bijvoorbeeld een grasaar of rhinolieten (schrijf ik dat zo goed). Goed dat je een antibiotica hebt meegekregen, dat zou moeten helpen tegen snot. Helpt dat niet, dan zou je verder onderzoek in de neus kunnen laten doen. Rhinoscopie noemen ze dat geloof ik, met een cameratje in de neus kijken, dit kan alleen niet bij heel veel praktijken omdat ze de apparatuur er niet voor hebben. Mocht dit nodig zijn dan kunnen ze je uiteraard doorverwijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat snot een chronische ziekte was .. we hebben een konijntje gehad dat met 3 maanden ingeslapen moest worden omdat die zo benauwd werd dat het niet meer levenswaardig was .. daarom gelijk ook de ongerustheid van het niezen .. oke dus toch de antibiotica even afwachten of dat aanslaat en haar wat groenvoer geven en verder lekker met rust laten .. ja onze praktijk heeft dat wel, normaal heb ik ook mijn eigen konijnen dierenarts maar die was ziek , heb dan toch altijd minder vertrouwen bij die andere 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk me nu dat een stofallergie ook nog zou kunnen. Snot begint natuurlijk niet chronisch, het kan het wel worden. Ik zou naast groente nog wel andere dingen aanbieden.

 

Mijn konijn met chronisch snot (heeft dit al ruim 7 jaar) moet op het moment van z'n eigen haren niezen. Doe je ook al dingen om stof in het verblijf te verminderen? Denk dan aan bodembedekking/toiletvulling, haren, hooi etc. Hoe minder dingen de neus kunnen irriteren, hoe beter.

 

Zoals gezegd mijn konijn is ongeveer 8 jaar oud en behalve niezen en kuchen merk je niks aan hem. De longen zijn nog steeds schoon, gelukkig 🙂 Het betekent dus niet perse het einde voor een konijn als hij of zij chronisch snot krijgt, natuurlijk speelt het wel altijd in mijn achterhoofd en blijf ik alert op verandering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja snap dat het niet gelijk chronisch is maar dacht omdat ze dit nooit gehad heeft. We hebben hennepvezel als bodembedekking, timothy hooi, zand in toilet en ook in graafbak. Verder bedenk ik me wel dat ons kleed buiten heeft gelegen 1 dag en daar liggen ze altijd op .. kan het pollen zijn ? Ze lopen alle twee gewoon binnen los 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt het echt dat je zand in het toilet hebt? Ik ben dat denk ik nog niet eerder tegengekomen! 😅 Zijn ze dan wel zindelijk in het toilet maar niet de graafbak?? 

 

In principe hoeven binnenkonijnen niet echt bodembedekking te hebben behalve in het toilet. Dus als het klopt dat je in het gehele hok hennepvezel hebt, dan kan je dat in het toilet doen en de rest van het hok "kaal" houden. Als dat hard en niet zo'n fijn plastic is kan je een stukje vinyl op maat knippen om erin te leggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze willen alleen zand in het toilet , zijn zindelijk en keutelen alleen soms in de graafbak maar verder niet 😇 we hebben een extra binnenhok bak waar ook hooi inzit en dan daarin ook hennepvezel zodat ze wel een eigen plekje hebben , misschien is vinyl ook nog een optie, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand nog een idee hoe ik haar aan het drinken en eten krijg ? Ze keutelt en plast wel maar eet en drinkt niet , zal wel niet smaken zonder geur omdat haar neus zo vol zit?  Groenten eet ze niet , gister alleen beetje sla .. ben aan t dwangvoeren en water in een spuitje maar is niet ideaal .. alle ideeën zijn welkom! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien eetlustopwekkende kruiden aanbieden, peterselie en selderij werken vaak goed. Je zou ook wortelloof van bospeen kunnen proberen. Hier werkt weegbree altijd goed, maar dat moet je maar net in de tuin hebben. Weegbree kun je echter ook gedroogd kopen in sommige dierenwinkels en online webshops met konijnenkruiden. Hier in de webshop wordt het ook verkocht, maar daar heb je vandaag niks aan. Ik zou dus gaan voor verse kruiden en dingen waarvan je weet dat ze dat heel lekker vindt.

 

Dwangvoeren is inderdaad niet heel fijn om te doen, het geeft stress. Toch kun je soms niet anders, dus ik zou daar wel mee doorgaan. Het is belangrijk dat de darmen in beweging blijven en dus moet er eten in. Als ze niet eet is dwangvoeren de enige oplossing. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat een konijn niet wil eten door snot, waardoor ik ineens ga denken aan gebitsproblemen. Is daar naar gekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al basilicum gegeven wat ze normaal erg lekker vindt , witlof, paksoi en sla maar ze eet niks. Nu weer brokjes geweekt voor dwangvoeren, ze krijgt wel vechtlust terug dat ze weer wegrent als ik haar wil pakken. Tanden is naar gekeken, ze had 1 klein haakje en een iets grotere maar daar had ze nog geen last van maar dat wordt zodra ze hiervan beter is meteen weggehaald.. snap alleen niet dat ze totaal niet drinkt .. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft ze toch last van de haakjes, je zal niet de eerste zijn met een konijn dat om die reden weigert te eten. Ik snap uiteraard dat je eerst de luchtwegproblemen onder controle wilt hebben. Je loopt de kans dat ze al die tijd niet wil eten, ik zou dus wel een vinger aan de pols houden en als de antibiotica na 3 dagen niet lijkt aan te slaan zeker even contact zoeken met de dierenarts om andere oorzaken uit te sluiten. De reden dat ik aan gebitsproblemen dacht is dat er misschien mogelijk iets in de kaak niet goed zit. Maar ik heb je konijn niet gezien, dus het is pure speculatie.

 

Geef je water uit een flesje of een bakje? Konijnen die zich ziek voelen willen vaak niet uit een flesje drinken, omdat het teveel energie kost. Je zou dan een bakje neer kunnen zetten. In dwangvoer zit natuurlijk ook al vocht, dus dat kan ook een reden zijn om niet te drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water uit een bakje, ze is vanavond opgenomen omdat het niet goed ging. Camera naar binnen gekeken maar ze kunnen niks vinden .. krijg nu weer novacam extra erbij en mag haar nu weer ophalen .. als ze maandag nog zo is dan moet ik een knoop doorhakken .. ben al in twijfel om te zeggen dat het goed zo is omdat ze zo ziek is en al zoveel problemen heeft dat ik niet weet of het nog levenswaardig is .. maarja realistisch blijven daarover blijft moeilijk .. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft sinds het begin al erge darmproblemen waar geen een arts iets kan vinden .. zeker wel 2 x per maand stilliggende darm , ze is vaak gewoon ziek. Nu weer dit en gewoon zoveel medicijnen er telkens in moeten pompen. Ze is weer thuis, ga de nacht aankijken, heb afgesproken dat als ze morgen nog zo is dat het klaar is omdat het niet meer te doen is dan voor haar ..  ze eet nu ineens sla. Ze is nog helemaal suf maar er was niks te vinden in de neus of keel dus dit is ook de laatste optie .. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn de nacht doorgekomen maar daar is ook alles mee gezegd, ze drinkt niet , eet niet en loopt niet .. lijkt alsof ze er geen kracht voor heeft als het niet hoeft .. ook gorchelt ze als een gek. Net de antibiotica, novacam en dwangvoer gegeven maar ben bang dat het niet meer te redden is .. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel , bleek dat ze al ziek was zei de dierenarts want de bloedsomloop was niet goed , hoe moeilijk het ook is , het is goed zo .. We hebben allemaal onderzoeken gehad maar nergens was iets te vinden dus dan kon ik haar niet zo door laten gaan , vanmorgen ging ze de raarste dingen doen , met kop tussen de vriezer en met haar nagels tegen de muur krabben .. ze was gewoon niet goed meer .. nu afwachten hoe haar maatje het gaat doen ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .