Ga naar inhoud

Konijnenhotel


Bunbunlove

Aanbevolen berichten

Iemand ervaring met een konijnenhotel? 

Onze konijnen lopen 24u los in huis en tuin. Nu willen we graag in oktober 1 a 2 weken op vakantie gaan maar vinden het zo moeilijk om ze bij iemand thuis brengen omdat we niet kunnen verwachten dat ze daar ook los mogen.

We zagen dat er verschillende konijnenhotels zijn maar ik vraag me af:

Kan de zindelijkheid veranderen als ze ergens anders geplaatst zijn voor een korte periode? 

 

Hoe lossen jullie dit op tijdens vakanties? 

Kunnen ze voor een lange tijd alleen zijn in huis? ( natuurlijk moet er iemand iedere dag komen voederen)

 

Alle tips en ervaringen welkom!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord op je vragen ligt wel een beetje aan het soort vakantieopvang waar je ze brengt.

Ja, zindelijkheid kan veranderen. Als ze na de vakantieperiode weer thuis zijn en de rust weer terug komt, zou dat wel weer goed moeten komen.

De relatie van een koppel kan wat onder druk komen staan door de aanwezigheid van andere konijnen in de directe omgeving. Het brengt toch vaak wel iets van territoriaal gedrag boven bij konijnen als ze kleiner gehuisvest zijn dan thuis en er meer geuren zijn van andere konijnen. Meestal valt het in de praktijk gelukkig wel mee, en zoeken ze steun bij elkaar en komen ze de vakantieperiode gewoon goed door. Maar er zijn ook konijnen die er heel veel stress van hebben. En dat is niet goed voor de weerstand. De kans dat ze ziek worden tijdens of na de opvang, is helaas ook wat groter.

Het verschilt ook echt per vakantieopvang hoe konijnen gehuisvest zijn, of het voldoende ruim en rustig is, of klein en vol. Maar houd er wel rekening mee dat de beste vakantieopvangen over het algemeen kleinschalig zijn en ook vrij snel volgeboekt. Als je nu nog voor het hoogseizoen zoekt, ben je echt aan de late kant. 

 

Zelf breng ik ze niet weg, ik heb oppas aan huis. Mijn vakantieoppas komt 2x per dag. Als een konijn 24 uur niet eet, kan het sterven. Als je oppas dus maar 1x per dag komt, en daar zit dan 24 uur of meer tussen, kan het zijn dat het konijn de ene dag prima in orde is, maar de volgende dag doodziek of zelfs al gestorven is. 2x per dag geeft wel echt de mogelijkheid om ziekte op tijd op te merken en naar een dierenarts te gaan, voor het kritiek is. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee precies hier dacht ik ook al aan. Daarom dat ik het heel moeilijk vind. Het ideale zou inderdaad zijn dat er iemand 2x aan huis zou komen. 

 

Ook omdat ze pas 7 maanden oud zijn en in hun pubertijd zitten ben ik bang dat hun gedrag gaat veranderen. Ze worden sowieso niet graag opgepakt en als je het probeert zie je gewoon hun houding veranderen. Dus ik vermijd dit zoveel mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer zelf altijd te zoeken naar een oppas die gewoon lekker bij ons in huis komt wonen. Jongere mensen (studenten leeftijd of soms ietsje jonger zelfs) vinden dat vaak maar wat geweldig. Zeker als ze vriend of vriendin mee mogen nemen. Misschien is dat nog een optie voor jou? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .