Ga naar inhoud

Opnieuw koppelen

MariekevO
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste mensen.

Wij hebben van schoonmoeder een ram ( Lucifer) en voedster gekregen

Vorige jaar oktober bleek de voedster zwanger te zijn

Uit dit nest zijn een ram (Charlie) en voedster geboren

De ram moest natuurlijk op gegeven moment in een andere hok.

Deze is nu geholpen... je raad het al , koppelen lukt niet. 

Eerst zo bij elkaar gedaan, zag er niet zo goed uit

Toen weer geprobeerd met een iets ertussen,  Lucifer ging zn frustratie op de andere konijnen gooien

Vandaag weer zo geprobeerd, zonder iets ertussen, ze gingen vechten

Is het nu einde verhaal?

Groetjes ,

Marieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je beter te kunnen helpen hebben we iets meer informatie nodig. Welke konijnen probeer je nu precies met elkaar te koppelen? Alle 4? Of alleen de rammen Lucifer en Charlie? Over de konijnen die je koppelt; zijn ze gecastreerd en hoe oud zijn ze?

En hoe heb je dit koppelen precies aangepakt? Op welk terein/hok/ren? Wanneer en hoe lang en wat zag je precies dat de konijnen deden? 

Verder staat in dit artikel heel veel informatie over hoe je koppelen het best kan aanpakken;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Miekmoek

De 2 rammen weer bij elkaar , Lucifer en Charlie 

Alle2 gecastreerd. Lucifer is nu 1 en Charlie is een half jaar oud. 

In het hok waar Lucifer zit, daar voor is een ren. Dus er zit gaas zeg maar tussen en daar had ik Charlie ingezet 

Eerst deed ik ze allemaal in de ren, dus hok het deur open en ze kunnen zo ren in . Luficer zat achter Charlie aan en leek te happen

Toen 2x Charlie in de ren en Lucifer in zn hok

Lucifer gaat de andere konijnen dan achterna / happen / bijten

Vandaag deur weer open van het hok, dat ze weer ren inkunnen. Ren staat in het gras, Charlie erbij en toen ging het vrijwel meteen mis. Vechten 

Ze zaten dus eerst bij elkaar, maar na deze mislukte koppel , kan het weer goed komen?

Bedankt voor je antwoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee rammen gaat zelden goed, of het karakter moet echt matchen. Hoe dan ook moeten beide rammen gecastreerd zijn, maar dat heb je gedaan toch? Heb je ze wel op neutraal terrein aan elkaar proberen te koppelen? Dus een plaats waar geen van de konijnen geweest is. Ik zie dit eigenlijk somber in als ik je verhaal zo lees. Hoeveel konijnen probeer je nou aan elkaar te koppelen? 4? Heb je al een plan B, mocht deze koppeling niet lukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kolino

Ze zaten hiervoor al bij elkaar. Ze kenden elkaar dus. Dat ging super. Charlie werd geboren,  moest op gegeven moment uit het hok

Ja beide gecastreerd 

Nee niet neutraal gebied? Is dat een stukje verderop in het gras bijvoorbeeld? 

2 konijnen weer opnieuw proberen te koppelen

Meerdere plannen

Misschien wilt mn zus Lucifer en zn zus Chloe

Lucifer alleen aan iemand anders geven lees ik is niet zo fijn voor het konijn

Of 2 hokken met 2 konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charlie is in de pubertijd en het kan dus zo zijn dat, waar ze elkaar eerder wel dulden dit nu niet meer het geval is. Charlie en Lucifer gaan elkaar daardoor als rivalen zien. Als ze echt vechten komt het niet meer goed. Echt vechten is, boxen, vastgrijpen en niet meer loslaten, als een bolletje konijnen over de grond rollen, dat soort dingen.

Neutraal terrein zijn plekken waar ze nooit zijn geweest. Het nadeel van een ander stukje gras is dat ze vanuit daar waarschijnlijk nog wel hun bekende terrein kunnen zien, dit zou invloed kunnen hebben op hun gedrag. Het liefste wil je dat geen enkel konijn een voordeel heeft ten opzichte van het terrein, of beter gezegd dat ze niet kunnen denken, dit terrein is van mij en iedereen waarvan ik vind dat die er niet thuishoort moet wieberen! Helaas laten konijnen dat hardhandig weten en kunnen ze vechten tot de dood. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Je zou natuurlijk voor Lucifer of Charlie een ander vriendinnetje kunnen zoeken als de rest van de groep die je hebt wel stabiel is. Twee koppels van 2 konijnen zou ook kunnen, als je daar de ruimte voor hebt zou ik dat zeker overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 1 jaar zit Lucifer nog vol in de puberteit. Ik ben het eens met Kolino dat 2 rammen niet vaak samen gaat helaas. Hiervoor waren ze nog te jong om een territorium op te willen eisen. 

Wat ik zou doen als ik jou was zou ik niet verder gaan koppelen met Charlie en Lucifer, maar één van je mannetjes met één van je voedsters koppelen.

Dit koppelen moet inderdaad gebeuren op een neutrale plek wat ze niet kennen. Als dit goed gaat (niet vechten, rangorde bepalen mag wel) laat je ze minstens een week samen op deze neutrale plek. In de tussentijd maak je het echte hok met ren goed schoon, waarna ze hier in mogen. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Miekmoek

Dat scheelt want ze kennen elkaar. Zoals het leek gaat Charlie nog steeds goed met mama om en zn zusje. 

Alleen weten we nog niet of we dat willen , 2 hokken , vind ik zo raar staan maar goed dat is mn autisme haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe bedoel je 2 hokken? Je wilde toch alleen Charlie en Lucifer koppelen en niet ook met de voedsters? Konijnen mogen niet alleen zitten en hebben altijd een partner nodig. Dus in plaats van Charlie en Lucifer koppelen, zal je nu één van beide koppelen aan een voedster. Als je niet meer konijnen wil dan kan je de anderen naar een konijnenopvang brengen. Dan weet je zeker dat ze een mooie ruime ren krijgen met een vriendje en bij een lief baasje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad kijken of je 2 koppels kunt maken en ja daar zijn dan 2 verblijven voor nodig. De verblijven in spiegelbeeld neerzetten van elkaar, zou dat helpen? Lucifer wegdoen en zorgen dat hij een eigen vriendin krijgt, zou ook kunnen. Alleen zijn drietallen vaak niet heel stabiel, er valt er dan meestal eentje buiten de boot. Dat is wel iets om mee te nemen in de overweging. 2 verblijven en 2 koppels, mits 1 van de 2 voedsters het met lucifer kan vinden, zou dan niet eens zon gekke oplossing zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
4 uren geleden, MariekevO zei:

Miekmoek

Nou aangezien we 4 konijnen hebben en Lucifer en Charlie niet meer bij elkaar kunnen , zullen we nog 1 hok nodig zijn om toch de andere 2 onderdak te kunnen geven

Ik raakte verward omdat je zei alleen Lucifer en Charlie te willen koppelen en dus niet met de voedsters. Maar als ik het goed begrijp wilde je ze dus toch eigenlijk wel allemaal aan elkaar koppelen? Een groepskoppeling is sowieso erg lastig en heeft weinig kans van slagen als de konijnen niet op karakter gekozen zijn. Ook heb je een groot oppervlak aan ruimte nodig voor een groepje konijnen om problemen te voorkomen. Dus wat dat betreft zijn 2 koppels van ram +voedster sowieso handiger. 

Als je de rammetjes gaat koppelen aan de voedsters, zorg je dat je dan wel een neutrale ruimte hebt? Dat maakt het een stuk makkelijker! 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat lekker met mij en de berichten 

Ik wil even antwoorden op miekmoek

Ze waren alle 4 al bij elkaar dus de bedoeling was Charlie weer bij de andere 3 te zitten, Lucifer de ram en gecastreerd en de 2 voedster, zn moeder Chloe en zn zusje

Ik denk dat de keuze sowieso word 2 hokken voor charlie en zn zusje, dus op neutrale terrein weer te koppelen, al leek dat laats wel goed te gaan en Lucifer bij zn zus te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .