Ga naar inhoud

E. cuniculi bij Doodle


KingDibbes

Aanbevolen berichten

Helaas heeft Doodle E. cuniculi , we zijn nu twee weken verder en hij kijkt wel iets op te knappen. Hij tolt wel rond nadat ik hem medicijnen heb gegeven, daarna is hij zo moe dat hij soms wel tot een half uur op zijn zij ligt te rusten.

 

Maar hij eet en drinkt en vertoont zijn oude irritante trekgedrag aan drinkfles, daar merkte we aan dat het in eerste instantie niet goed ging.

 

hoe groot is de kans dat zijn kopje weer recht wordt? En als hij weer beter wordt, kan het dan later alsnog weer net zo erg terugkomen, en kan ik daar dan helemaal niks tegen doen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat er echt een bepaalde kans aan te geven is, of het kopje recht komt. Soms wel, soms blijft het ook scheef. Vaak wel minder scheef dan op het ergste punt van de ziekte, maar het gaat dus niet altijd volledig weg. 

 

Als hij beter word, kan het inderdaad alsnog terug komen. Wat je daar aan kan doen is de weerstand hoog houden, stress zo veel mogelijk voorkomen en als dat niet lukt kun je altijd preventief een tijdje fenbendazol geven in periodes van stress om dat direct op te vangen. Bijvoorbeeld als je een nieuwe koppeling moet doen of naar een dierenarts moet voor vaccinaties. 

 

Eén van mijn konijnen heeft in 2019 EC gehad, en dat is niet teruggekomen tot nu toe. Zijn hoofd staat ook weer recht. Er zijn nog wel wat kleine restklachten, maar niets heel groots. 

 

Heeft hij ook wel een waterbak? Zeker als konijntjes moeite hebben met de balans, is het wel belangrijk dat ze makkelijk kunnen drinken. Trekken aan de drinkfles kan een teken zijn dat het konijn dorst heeft maar er geen / niet makkelijk water uit krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is afhankelijk waar de E.C. zich manifesteert hoe groot de restschade is. Een kopje kan inderdaad wel weer helemaal of gedeeltelijk rechttrekken. Maar bijvoorbeeld schade aan de nieren is niet reparabel. Het kan overal gaan zitten, zo uit mijn hoofd zeg ik: ogen, hersenen, ruggenmerg en nieren zijn veel voorkomende plekken.

 

Sommige medicatie die gebruikt wordt bij het bevechten van E.C. kan leverschade geven, dit gaat om de zogenoemde corticosteroïden. Let wel, het is hier kiezen uit 2 kwaden en daarom wordt deze medicatie maar heel kort gegeven, om het lichaam een boost te geven om de ontstekingshaarden onder controle te krijgen.

 

Ik heb uit schade en schande wel geleerd dat ik bij symptomen echt niet meer wil behandelen zonder ook ontstekingen aan te pakken, dan wel met meloxicam, als de klachten mild zijn, dan wel met cortisonen, als de prognose slecht is. Let op: deze 2 middelen mogen niet tegelijk worden ingezet. Meestal beginnen ze daarom met een aantal dagen cortison en als dat voorbij is wordt overgestapt op meloxicam. Al die tijd wordt er uiteraard fenbendazol gegeven.

 

Terugkomen kan altijd, de meeste konijnen dragen het ook latent bij zich, dus het kan nagenoeg ieder konijn overkomen dat het vroeg of laat deze ziekte krijgt. Goed blijven opletten en als je je daar beter bij voelt preventief behandelen bij stress of andere dingen die het immuunsysteem onderuit halen. Mijn konijn kreeg het bijvoorbeeld na een operatie, net als vaccinaties zijn dat momenten om alert te zijn op symptomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben wel novacam meegekregen voor de eerste paar dagen en meranox voor 28 dagen. Maar geen behandeling voor ontstekingen.

 

Kan ik daar om vragen? En wat moet ik dan precies aangeven? Ik heb nogal een dwarse dierenarts, ik acht de kans zeer klein dat ik uberhaupt iets meekrijg maargoed het valt te proberen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik een lastige, gevoelsmatig zeg ik in ieder geval de tijd dat je de hoge dosis meranox (fenbendazol) geeft. Dat is 2 weken. Kijk, het helpt bij de ontstekingen die E.C. veroorzaakt in het lichaam, daardoor neemt de zwelling af en mede daardoor kan een koppie dus ook weer rechter komen staan. Dus in die zin wil je er niet te vroeg mee stoppen. Voor hoelang heeft de dierenarts het voorgeschreven? Op Bunnybunch staat ook een informatief artikel over de ziekte. In het artikel staat ook een link naar het behandelplan van Wilhelminapark, dat is ook wel een goede om door te lezen. Hier heb je de link: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We geven nu Fenbenazol 2,8ml per dag dat moet 28 dagen. We gebben gen hoge of lage dosering fenbenazol gekregen.

 

over die pijnstiller heeft ze niks gezegd want die kreeg hij in eerste instantie voor oorontsteking, maar dat bleek toch E.cuniculi. We hebben het dus eigenlijk helemaal niet voorgeschreven gekregen voor de E.cuniculi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je dierenarts met oude informatie werkt, in de boekjes stond toen een maand behandelen met fenbendazol. Nu is het advies om 2 weken de dubbele dosering te geven (dat is de dosering tegen wormen x2) en daarna nog minimaal 2 weken de normale dosering. Afhankelijk van de ernst van de klachten en hoe het herstel is. Er zijn konijnen die genoeg hebben aan die maand, maar er zijn ook konijnen die hierna nog 2 a 3 maanden behandeling nodig hebben en zelfs konijnen die levenslang fenbendazol moeten blijven gebruiken. Daar is dus geen eenduidig antwoord op. Het minimum is in ieder geval 2 weken dubbele dosering en 2 weken normale dosering en van daaruit kijk je verder.

 

De pijnstillers zijn geen must, al denk ik dat in jouw situatie de cortisonen zelfs wel ingezet zouden kunnen worden. Die scheve kop is er wel een indicatie voor, de kop gaat scheef staan door de ontstekingen in het lijf die de parasiet veroorzaakt.

 

Weet je zo of je naar een konijnkundige dierenarts gaat? Zou je het behandelplan van Wilhelminapark voor durven leggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor morgen een telefonisch consult met een konijnkundige dierenarts in een andere praktijk. Tevens alvast een afspraak voor as donderdag on langs te gaan.

 

ik ga alles gewoon voorleggen, incl onvrede over huidige dierenarts, en behandeling. Niet eerste keer overigens dat ik ontevreden ben, dit is de druppel dat ik nu moet lezen dat de behandeling die Doodle krijgt achterhaald is, arme beest had al opgeknapt kunnen zijn met de juiste hulp. Je weet t natuurlijk nooit zeker.

 

in ieder geval heeft hij nu dus vanaf koningsdag Meranox gehad, en maar een paar dagen  novacam (voor zogenaamde oorontsteking).

 

ik ga nu vragen wat we alsnog kunnen doen om hem beter te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij ligt nu op zn zij bij me op schoot, net alsof hij in trance is, ik weet wel beter, hij is gewoon heel erg ziek en alles kost superveel energie.

 

mijn konijnenhart huilt, ik zou willen dat hij snel opknapt maar ik heb er nu nog weinig vertrouwen in. Stiekem hoop ik soms dat hij vredig inslaapt en dit allemaal bepaard blijft bij hem. Zo dubbel allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag telefonisch consult gehad met andere dierenarts, hij twijfelt of het geen oorontsteking is. Waarvoor Doodle dus ook behandeld is. We blijven doorbehandelen volgens dit schema:

1x d 2,8ml Meranox

2x d 0,5ml Novacam

 

Dan as donderdag consult bij deze dierenarts. 
hij heeft aangegeven dat als ik het gevoel blijf houden dat het slechter gaat en dat het echt ondraaglijk lijden wordt, dat dan alle dierenartsen in de praktijk genoeg kundig zijn om in te schatten hoe erg het is. 
 

Toen ik zei dat ik mijn info van bunnybunch forum had, zei hij dat dat een goed forum was! En hij zei dat hij het behandelplan van Wilhelminapark aanhield. En hij vond het heel logisch dat een bezorgde  konijneneigenaar op internet info ging opzoeken. Toch wel anders dan mn eigen dierenarts….

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is wel een geruststelling toch? Ik vind alleen de 1x daags fenbendazol zo raar, in mijn idee moest ik dat altijd 2x daags geven. Volgens de Meranox is je konijn rond de 3,5 kilo, maar volgens de Novacam zou ik zeggen rond de 2 kilo, of net daar onder (als ik uit ga van novacam hond).

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Kolino zei:

Nou dat is wel een geruststelling toch? Ik vind alleen de 1x daags fenbendazol zo raar, in mijn idee moest ik dat altijd 2x daags geven. Volgens de Meranox is je konijn rond de 3,5 kilo, maar volgens de Novacam zou ik zeggen rond de 2 kilo, of net daar onder (als ik uit ga van novacam hond).

Dat vind ik ook, ik heb ook twee keer per dag gegeven. Ik heb het idee dat je het dan toch efficiënter aanpakt… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Kolino zei:

Nou dat is wel een geruststelling toch? Ik vind alleen de 1x daags fenbendazol zo raar, in mijn idee moest ik dat altijd 2x daags geven. Volgens de Meranox is je konijn rond de 3,5 kilo, maar volgens de Novacam zou ik zeggen rond de 2 kilo, of net daar onder (als ik uit ga van novacam hond).

Hij krijgt novacam kat.

25mg/ml

 

en doodle is idd 3,5 kilo.

 

dus jullie zeggen smorgens en savond meranox geven? En dan 50/50?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, KingDibbes zei:

Hij krijgt novacam kat.

25mg/ml

 

en doodle is idd 3,5 kilo.

 

dus jullie zeggen smorgens en savond meranox geven? En dan 50/50?

correctie: Het is 0,5mg/ml novacam kat trouwens


 

Als ik dan even reken volgens de AST farma doseringswijzer dan adviseren ze:

0,25 - 0,5 mg/kg

 

Doodle weegt 3,5 kilo dus hij zou dus mogen:

minimaal:

3,5x0,25=0,875mg (=1,75ml novacam)
maximaal:

3,5x0,5=1,75mg (=3,5ml novacam)

 

Dus dan zou hij maximaal dus idd bijna het 4 dubbele mogen van wat hij nu krijgt. Ik ga morgen de dierenarts nog wel even bellen en overleggen. En dan gelijk vragen voor honden metacam, want dit gaat wel hard zo met de Metacam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zou volgens mijn berekening 2x daags 2,8 ml meranox moeten krijgen. Maar ik ben geen dierenarts, dus ik weet niet of het beleid hierin anders is geworden. Het enige dat ik kan bedenken is een onderhoudsdosering, maar dat lijkt me in deze acute situatie niet gepast.

 

Wat betreft novacam, de hond variant is voor grote konijnen inderdaad fijner, daar zit uit mijn hoofd gezegd 1,5mg per ml in. Ik dacht dat de meeste dierenartsen 1mg/kg per dag aanhouden. dus dat is 7ml novacam kat en 2,3ml novacam hond, in jouw geval. Dat is dus per dag en kun je verdelen over 2 keer. De dosering kan ook lager en er zijn zelfs gevallen dat er een nog hogere dosering wordt gegeven.

 

Goed om nog even te bellen met de dierenarts, ik hoop dat jullie er samen uit komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag doodle gewogen, hij woog volgens zijn paspoort op 1-4-22 3kg.

Nu nog maar 2,5kg

 

We hebben heb geschoren, gekukkig had ik de wol bewaard, dat was 70 gram. En er zat blijkbaar 100 gram afwijking in de weegschaal.

 

Hij is dus ongeveer 330gram afgevallen in 1,5 maand, dat is 10% lichaamsgewicht.

 

Dat ga ik maandag ook maar even aangeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doodle is 330 gram afgevallen, van 3kg naar 2,67kg

Dat is wel zorgwekkend. Maar hij blijft steady, hij eet en ‘s avonds geef ik hem nog een spuitje met water gevuld achter zijn medicatie aan. En hij heeft nu een bakje water ipv fles.

 

 

Meneer lag net net op zijn rug met zijn poten omhoog, ik schrok me kapot, dacht echt dat hij was overleden. Lag meneer een dutje te doen… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk een bunnyflop proberen te maken, die de mist in ging. Gelukkig is hij er nog! Kan me voorstellen dat je je kapot schrikt.

 

Dat gewichtsverliest past wel echt bij E.C. Even goed overleggen met de dierenarts dus, zeker omdat de hoeveelheden medicatie dan niet meer kloppen. Even opnieuw (laten) uitrekenen dus 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, KingDibbes zei:

Doodle is 330 gram afgevallen, van 3kg naar 2,67kg

Dat is wel zorgwekkend. Maar hij blijft steady, hij eet en ‘s avonds geef ik hem nog een spuitje met water gevuld achter zijn medicatie aan. En hij heeft nu een bakje water ipv fles.

 

 

Meneer lag net net op zijn rug met zijn poten omhoog, ik schrok me kapot, dacht echt dat hij was overleden. Lag meneer een dutje te doen… 

Mijn voedster ligt regelmatig zo te slapen, de eerste keer dat ik het zag schrok ik ook zo 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, DaniëlleV zei:

Mijn voedster ligt regelmatig zo te slapen, de eerste keer dat ik het zag schrok ik ook zo 🙈

Dat geloof ik. Alleen doodle is 4 en heeft nog nooit zo gelegen. Nu hij ziek is gaat hij ineens op zijn rug liggen. Toch wel bizar.

 

Maargoed, morgen een afspraak bij een minder konijnkundige dierenarts in de nieuwe praktijk. Ik wil niet meer wachten tot donderdag. Hij is me te slecht er aan toe, de dierenarts die ik telefonisch heb gesproken heeft me ook dit advies gegeven. Tevens heeft hij dit ook opgeschreven in zijn patientenkaart, dus de praktijk is op de hoogte.

Ik vrees wel dat ik Doodle morgen moet gaan laten inslapen, tenzij ze morgen met een wondermiddel of idee op de proppen komen. 
Dit is geen leven voor het beesie, mijn arme ventje die zo levenslustig was, ligt al 3 weken op zijn zij in zijn hok (als hij niet eet of drinkt).
 

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist besloten Doodle morgen in te slapen tenzij de dierenarts zwaarwegende bewaren heeft om het niet te doen, wat ik echt niet verwacht.

 

In de spoilers foto’s van hoe Doodle er nu aan toe is, zijn zielige foto’s, vandaar spoiler. 
 

Het hok is vies, I know, maar Weedle zijn vriendin is nu ook lekker beneden aan het keutelen en zo ziet het er uit na 1 dag, ik hou het namelijk dagelijks bij).

 

Spoiler

2D030E3D-ADD6-4BF7-956D-33776E62FCC7.thumb.jpeg.1493a98f1ee17f75577ca92a17981306.jpeg

Spoiler

 

8CF263BD-D700-44FC-BCDB-D6C4FD95CF1B.thumb.jpeg.1fc2896c121f9d5f363ecf8a96ec7e2d.jpeg
 

 

 

 

 

Doodle zo als hij paar weken terug was.

 

CCB030DB-F77B-4CB7-8804-73A11F3AB3E9.thumb.jpeg.900d89c4d2b27280ae26705f589c97c9.jpeg

aangepast door KingDibbes
Spoiler info.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wel heel herkenbaar voor een konijn met E.C. Jij kent je konijn het beste, de enige overweging die ik je mee zou willen geven, misschien kun je hem nog 1 kans geven met de juiste medicatie. Dus dat echte behandelplan van wilhelminapark met de cortisoneninjecties etc. Het is natuurlijk geen must, maar neem het in overweging. Het is heel normaal om inslapen te overwegen bij E.C. zeker omdat de konijnen er zo zielig en ziek van worden. E.C. is wel een aandoening waar je een lange adem voor nodig hebt, even door dat zieke konijn heen kijken en met jezelf de afspraak maken, binnen die en die tijd wil ik verbetering zien en anders dan laat ik het konijn gaan. 4 tot 6 weken is daarin denk ik vrij gangbaar. Natuurlijk kijkt niemand je raar aan als je toch besluit hem te laten gaan. Wat ik al zei, jij kent je konijn het beste. Heel veel sterkte morgen bij de dierenarts! Wat een prachtkonijn is het!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .