Ga naar inhoud

Wat voor brokken geef jij aan jouw konijnen?


Evee

Konijnenvoeding  

37 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat voor brokken geef jij aan jouw konijnen?

    • Zo goedkoop mogelijk
      0
    • Een graanvrije brok
      8
    • Een geperste brok (staafjes)
      6
    • Een geextrudeerde brok (bijv. Care+ of supreme selective)
      24
    • Gemengd konijnenvoer
      2
    • Ik geef geen brokvoer
      2


Aanbevolen berichten

Wat voor brokken geef jij jouw konijnen?

 

En is er een reden dat je juist die brok gekozen hebt? Geef je bijvoorbeeld graanvrij voor de spijsvertering, of juist geextrudeerde brokken zoals care+ of supreme selective omdat die makkelijker gegeten worden en overal te krijgen zijn?

Of geef je misschien helemaal geen brokken en gevarieerd hooi, kruiden en groenvoer?

 

Als het een combinatie is van opties (bijv. een graanvrije geperste brok) dan kun je beide opties selecteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef juist sojavrij, omdat een van mijn konijnen gevoeliger is voor brokken waar soja in zit. Toevallig is het ook graanvrij, maar dat is niet bewust. Ze krijgen namelijk wel snoepjes met granen er in.

 

Ik heb best vaak van brok gewisseld in de jaren dat ik ze heb en ook een konijn gehad die geen brok meer at. Ik vind het jammer dat ik de brok die ik geef niet overal verkrijgbaar is, naar mijn idee is hij juist heel aantrekkelijk om te (ver)kopen. Prijs is netjes, kwaliteit goed, oke de acceptatie is misschien net wat minder dan geextrudeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef in de basis een geextrudeerde brok, en meng kapotte zakken en over de datum voeding uit de webwinkel er doorheen. Op het moment krijgen ze burgess dual care met bunny nature konijnendroom junior er door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment geef ik ze hobby first rabbit complete.

 

Ik heb voor deze brok gekozen omdat hij goedkoper is dan bijvoorbeeld ss of care+ maar tegelijkertijd wel goed.

Het liefste voer ik graan vrij en dan met voorkeur de Rosewood meadow menu, maar met de hogere kosten voor zo’n beetje alles momenteel, is dat gewoon te duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Science Selective. Ik vind het belangrijk dat het goed gegeten wordt, ze moeten erop af rennen en het op schrokken, want dan kan ik het goed zien als er een keertje iets mis is.

 

Hobbyfirst (nieuwe formule) heb ik een keer geprobeerd, dat is het enige voer wat ze met geen teentje aanraakte. Dus die zak heb ik niet eens op gemaakt. Beaphar lusten ze ook graag, maar is iets duurder dan Science Selective. Ik heb ook een tijdje graanvrij gevoerd (Beaphar Nature als ik het me goed herinner), die aten ze wel maar wel met lange tanden. Dus toch maar weer terug naar Science Selective, ze doen het er heel goed op en vinden het lekker, dus ik ben er blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen Sience Selective graanvrij. Ik gaf eerst de normale maar Bennie kon er op de een of andere manier opeens niet meer goed tegen. 
Sindsdien heb ik graanvrij geprobeerd en nu gaat het goed! 😊 ze vinden het lekker ook. Dat is natuurlijk ook altijd fijn, niks zo onprettig als wanneer je een konijn met lange tanden ziet eten.

 

 

Nadeel vind ik wel dat het alleen maar in kleine zakken te koop is, van de gewone kocht ik altijd minimaal 3 kilo tegelijk. Soms 5 kilo. 

aangepast door DaniëlleV
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Best kans dat over een tijdje de 3kg er bij komt hoor!

Met de andere brokken van supreme duurde dat ook altijd even. Ze proberen eerst met een kleine zak om te kijken of het verkoopt. Als dat zo is, komt er na een paar jaar een grotere verpakking.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees heel goede verhalen over geextrudeerde brokken, maar lees ook dat ze eigenlijk te zacht zijn, waardoor sommige konijnen sneller haakjes op de kiezen krijgen. Zelf dacht ik aan hobbyfirst complete. Is granenvrij beter voor de ontlasting? Of hebben ze granen eigenlijk nodig? Iets met 👀🌳🌳🌳🌳

 

Nu krijgen ze Kasper Faunafood (soms gemengd). Als ze alles op eten en niet selectief eten, is het dan prima?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De samenstellingen van brokken verschillen wel heel erg. Soms zit er anti-coccidiosemiddel in, dat voer wil je niet hebben. Gemengd voer is meestal niet hoogwaardig genoeg en kan er voor zorgen dat ze selectief gaan eten. Al moet ik zeggen, als je het met kleine beetje geeft en ze alles opeten, dan kan het in theorie wel. Maar waarom zou je dat doen? Je oppert hobbyfirst complete, dat is een prima brok! Niet te duur, samenstelling is voldoende.

 

Mijn konijnen krijgen nu geperste brok, maar ik heb ze heel lang op geextrudeerde brokken gehad. Ik merk geen verschil in het gebit. Brokken zijn ook alleen maar een bijvoeding. De hoofdvoeding bestaat uit hooi en groenvoer.

 

Misschien heb je wat aan dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn binnenkoppel krijgt Beaphar Care+ omdat ze kneusjes zijn en heel slecht eten. Mijn buitenkoppel krijgt Beaphar Nature. Kosten maken me niet uit, ik vind gezond voer het belangrijkst. Idealiter zou ik enkel groenvoer en verse kruiden geven met hooi, maar aangezien ik daar de tijd en kennis niet voor heb kies ik een kwalitatief goede brok als aanvulling. Bij slechte eters waar niets aan te veranderen kies ik voor hetgeen er het beste in gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren Versele Laga Cuni Sensitive gegeven vanwegen darmproblemen. Maar nadat Chibi ook nog last kreeg van de blaas ben ik gestopt met brokken.

 

Ze krijgen nu onbeperkt vers gras, (on) kruiden, bladeren, bladgroenten en hooi, aangevuld met groenten en hier en daar een klein beetje fruit.

 

De blaasproblemen zijn volledig weg, en de darmproblemen zijn er nog maar gelukkig nu minder vaak. Je merkt natuurlijk ook wel steeds beter wat de alarmsignalen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest hier over nadenken.

Toen ik net konijnen had,  las ik over Science Selective en dat het allerlei kwalen voorkomen kan. Het was best duur voor mij, maar er zat zeker schuldgevoel achter. Ik geloofde dat ik veel verkeerd deed en maakte dat 'goed' met goede brokken.

 

Daarna nooit meer nagedacht of gewisseld van merk. Maar intussen wel een konijnen kenner geworden en ik weet dat met hun dagelijkse eten de brokjes niets toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .