Ga naar inhoud

Welk formaat konijnen heb jij?

Evee

Hoe groot zijn jouw konijnen?   

126 leden hebben gestemd

1. 1. Welk formaat konijnen heb jij?

• Klein: - tot 2 kg
      81
    • Middel 2-4 kg
      63
    • Groot - 4+ kg
      12

Aanbevolen berichten

Ik heb zelf op het moment alleen nog maar kleintjes, in de categorie tot 2 kg. Dat is eigenlijk gewoon zo gekomen omdat dat denk ik ook wel het formaat is dat het meest in winkels, en dus ook in asielen zit. En op één na zijn het allemaal asielkonijntjes die hier rondlopen.

Ik heb vroeger wel vlaamse reuzen en een kruising franse hangoor x vlaamse reus gehad, maar het nadeel vond ik dat die toch meer kwaaltjes hebben en ook jonger doodgaan.Ik heb ook wel meerdere middelmaat konijnen gehad, en als ik echt een voorkeur zou op kunnen geven, zou ik ook kiezen voor de 2-4 kg konijntjes. Ik vind dat wel een fijn formaat, zo rond de 3 kilo. Voor mijn gevoel ook wel gezond voor een konijn. Niet te klein gefokt, niet te groot, maar gewoon in verhouding, zoals het hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijnen, 1 van 1.7 kg dus wel en klein konijn, en 1 "dikzak". Een hangoor die ik als klein ventje had gekocht (ontwetendheid) en met officiele papieren voor NHD'er, waarop stond dat hij zo'n 2kg zou worden aam de hand van het gewicht van zn ouders. De laatste keer dat ik m woog was hij 2.5kg 😅😅 gewoon groter uitgevallen gelukkig, zeker niet te dik! Grappigste vind ik vooral dat bezoek dat een groot konijn vinden, terwijl bij een volgens konijn het er best eentje mag zijn van 3-4 kg 😆🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze zelf het liefste om en nabij de 2 kilo, ik vind dat een leuk maatje. Nog goed handelbaar als ik zorg moet verlenen in mijn eentje. Ik moet er niet aan denken om een vlaamse reus te hebben, nee dat is mij echt te lomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren geleden konden wij een konijn van drie kilo van iemand overnemen. Mooie maat, en het is eigenlijk puur toeval dat alle konijnen die daarna kwamen maximaal 2 kilo wogen of wegen. Met Merien als kleinste/lichtste: die weegt net iets meer dan een kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 franse hangoren en ze wegen allebei bijna 7 kilo. 
Ik heb mega konijnen dus. Vooral de ram is een echte lobbes. 
Ik heb eerst middelmaat konijnen gehad, tot er 1 van dat koppeltje doodging en ik een fransoos uit de opvang haalde als maatje voor degene die achterbleef. 
Sindsdien werd ik verliefd op dit ras en heb ik tot nu toe steeds weer fransozen gehad.
Dat zegt niet dat ik nooit meer voor een ander ras of kleiner konijn zou kiezen hoor. Ik zag pas ergens een leuk koppel, 1 fransoos en 1 dwergkonijntje. Ze waren geweldig leuk samen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brammetje is een kleintje van 1,7 kg en Miffy een middelmaat van 2,4 kg. De keuze voor een kleiner konijn (Brammetje) was semi-bewust, ik wilde een wat fitter konijn, dus een makkelijke vacht, staande oortjes, en vooral een vuilnisbakje. In de opvang waren toen twee opties, de grote vond Miffy niet aardig, maar Brammetje was een goede match. Hoe schattig ik Miffy ook vind, de volgende (hopelijk pas over een heel aantal jaren) wordt ook een kleiner konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide onder de 1,5 kg

Van Tody geen bewuste keus, die was nu eenmaal niet groter toen ik hem vond, van Snoes was het enigzins een bewuste keus, aangezien ik niet echt een groot formaat verschil wilde. Het was echter niet doorslaggevend, het feit dat het het enige gecastreerde kortharige vrouwtje in de opvang was, was voor mij de belangrijkste redenom voor haar te kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje is 2.7 kilo. Wist niet dat ze toch nog aan de middelmatige kant zou worden. Sowieso is ze stevig gebouwd, de dierenarts vond haar net een ram. Ze is ook flink gespierd. 2.8 is echt het maximale wat ze mag wegen. Gelukkig blijft ze daar tot nu toe onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-5-2022 om 12:57, Eefje zei:

Gijs is 1.6kg en Milly 2.4. 

Frits was 1.8, Betsy 1.3 en Wilma 1.7. Milly is dus erg groot voor ons 😁

Toevoeging: bewuste keuze voor kleintjes ivm de ruimte en ze spreken me meer aan. Kleine konijntjes met opstaande oren vind ik gewoon het leukst. Hoewel ik vlamen qua oren ook geweldig vind, maar qua gezondheid dan toch een heel stuk minder 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dit de afgelopen jaren had gevraagd, dan had ik gezegd; middelgroot/groot. Ik heb altijd wat grotere konijnen gehad.

Een aantal Franse hangoren die gelukkig voor hun ras wat aan de kleine kant waren, 4-5 kilo. Wel zo fijn voor het dier zelf. En een aantal rasloze middelmaatjes 3-4 kilo.

Dat vind ik eigenlijk het leukste formaat; 3-4 kilo. Net wat meer konijn en ook weer niet zo ongezond groot.

Op dit moment heb ik twee kleine konijnen. Toen Hubbel overleed en ik voor Lien een nieuw rammetje zocht hebben we gekozen voor ons ex-pleegkonijntje Kip. Hij paste geweldig goed bij Lien. Wij waren, toen hij bij ons logeerde, al erg gek op dit kleine zwarte mannetje. Hij was heel erg welkom om nu echt bij ons te komen wonen.

En hij was een klein konijntje...

Toen Lien onlangs overleed heb ik lang getwijfeld. Er zat een medium Vlaamse reus-achtige witte dame in de opvang en ik vond haar erg leuk. Uiteindelijk heb ik toch voor een wat rustiger, ouder dametje gekozen en zij is net 2 kilo, dus weer een kleintje. Vandaar dat we nu 2 kleine konijntjes hebben.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment heb ik 2 Franse hangoren. Nika is ongeveer 3,5 kg en Baily 6 kg. Beide zijn ze dus middel(groot). Ze zijn beide op een gezond gewicht voor hun formaat. Ondanks dat Baily best groot is, is ze erg actief! Rennen, binkies maken, graven. Ze kan het allemaal even hard als de kleintjes! Nika heb ik uit een konijnenopvang. Ze dachten dat het een Franse hangoor is. Maar hij is toch een stuk kleiner en anders gebouwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik tot 3 kg nog niet echt middelgroot vind, maar volgens de verdeling hier heb ik zes middelgrote konijnen (2.3, 2.2, 2.4, 2.5, 2.4, 2.3), vijf kleine (1.6, 1.7, 1.2, 1.6 en ik denk rond de 1,8) en één medium Vlaamse reus-achtige witte dame die iemand anders niet wilde 🤭 van 4,5 kg, dus één grote.

aangepast door Dollie
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Muffin tikt de 3 kilo aan en Monster is 2,5 kilo. Mensen vinden ze altijd zo groot als ze hen zien, die zijn natuurlijk alleen maar dwerg ukkies gewend uit de dierenwinkel. Ik vind dit wel een fijn maatje, ik vind grote konijnen leuk maar heb er de ruimte niet voor, dus dan is dit een mooi compromis. Al vind ik het ook altijd super schattig als je 1 ukkie hebt met een grotere erbij.

Mijn vorige konijntje was ergens tussen de 2 en 1,8 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nina is net geen 2 kilo en Hulst gaat richting de 4 kilo, dus een klein en een middel groot konijn. Nina hadden we al in ons vorige huis waar de konijnen op onze binnenplaats zaten. Daar wilde ik liever niet al te grote konijnen hebben. In onze huidige woning met een grotere tuin heb ik echter de voorkeur voor een wat groter slag konijn. Dus toen Hazel (helaas) overleed, kwam er een middel groot konijn voor terug. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .