Ga naar inhoud

Gaas van de konijnenren verven

To van de Veluwe
 Delen

Aanbevolen berichten

We zijn er nu uit en gaan voor een aluminium ren. De maat zal zijn 6 x 3 m of 6 x 4 meter. We plaatsen hem tegen de garage aan zodat één wand een stenen muur is.

De ren is zichtbaar vanuit ons huis. Nu zou ik het liefst gaan voor het zwarte gaas van 19x19 en 14.5 mm dik. Maar ik twijfel nog. Ergens voel ik ook voor het Esofort gaas met een dikte van 2.1 mm. Nu las ik op vogelfora dat gaas met een roller heel makkelijk zwart te maken is. En iedereen is er erg lovend over. Het lijkt net of er geen gaas te zien is. In een oud topic hier zag ik dat Evee schreef: 

Kun je gaas trouwens zelf ook verven? Ik heb daar eigenlijk nooit echt naar gekeken, weet ook niet of metaalverf wel goed is voor konijnen (betwijfel het). En weet ook niet of dat mooi zou zijn. Maar stel dat je uit financieel oogpunt zilverkleurig gaas kiest en het later toch echt niet mooi vind, wie weet dat dat dan nog een optie is?

Zou dit voor konijnen ook kunnen? Ik heb onze konijnen nooit echt aan gaas zien knagen. Het lijkt mij ideaal dan zou je voor het dikkere gaas kunnen gaan.

Ik weet ook niet of het een verschil uit maakt waar je tegenaan kijkt. Ik wil wat dichte panelen erin dus je kijkt wel tegen een wand aan.

Zijn er hier mensen met ervaring met zwart gaas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een zwarte panelenren aan het hok staan, hier knaagde mij vorige rammetje behoorlijk op dus die is op bepaalde plekken niet meer zwart, maar verroest. 

Het dikke gaas van 19*19 mm van het hok wordt af en toe door Brammetje aangevallen, zijn neus is spits genoeg waardoor dit kan. 

Zelf zou ik dus niet voor gecoat of geverfd gaas gaan, want die coating of verf krijgen ze dan toch binnen. ( Of iig mijn Brammetje krijgt dat dan binnen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Zwart gaas staat wel netter zou ik denken. De veiligheid voor de konijnen gaat uiteindelijk voor, maar als het kan...

Dit gaas lijkt mij wel heel mooi en sterk (maar is wel erg duur):

Dubbelstaafmat hekwerk zwart 6/5/6 | 250 x 103 cm

Ik vind het er erg mooi, stevig en ook professioneel uitzien. Dubbelstaafmat hekwerk zwart heet het. Het is nu in de korting en dus 69,99 euro voor een lapje van 183 cm x 250 cm en voor 42,29 euro 103 x 250 bij nubuiten. Lijkt mij top voor konijnen, ik weet niet wat je er max aan uit wil geven?

Ik denk dat je dit gaas bedoelt? ⬇️

Garmix Volieregaas 19 x 19mm 1.45mm 100cm x 25m black

Esafort kan ik niet echt vinden, ik kom uit op dit gaas ⬇️:

Volièregaas 2,05 mm dik, maas 5,08, 1 m hoog | De Gaasgigant

Van je genoemde opties lijkt die zwarte me het mooist, maar de esafort doet steviger aan, dus als je besluit te verven zou ik idd daarvoor gaan. Ik denk dat verven wel kan. Als het goed is gaan ze er niet aan knagen, en doen ze het toch dan is het toch al wel slecht voor ze (om even pessimistisch te denken). Op tralies van (binnen)kooien zit vaak ook een coating.

Als vogelhouder hoef je trouwens geen rekening te houden met knagen, want met een snavel gaat dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lollie Het probleem met gaas voor de konijnen en de kleur er van, is dat de dunnere soorten wel met coating bestaan. Maar het stevige gaas met kleine mazen dat dus echt de roofdieren buiten houd, dat helaas niet. Dat is er alleen in zilver / metaalkleur. Meestal heet dat martergaas, nertsengaas of parkieten of papegaaien gaas. Als je daar op zoekt kom je meestal wel wat opties tegen die ook voor konijnen geschikt zijn. 

Hier staan ook veel tips over een roofdierveilig verblijf:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zoek op zwart nertsengaas kom ik bij dit spul uit:

DTZ Volieregaas 25 x 50mm 2mm 100cm 5m Zwart gepoedercoat RVS

Volgens de beschrijving voor/tegen dassen, marters, vogels, konijnen en (muskus)ratten. Van giga-gaas.nl. Het is wel 5 x 1 meter, dus die afmeting is misschien wat onhandig. En 132 euro vind ik ook zeker niet goedkoop. De mazen lijken wel heel groot, maar als het ook vogels, marters etc. tegenhoudt... Dan zou dat wel geschikt zijn denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat is niet marterproof. En tussen een vogel en een vogel zit wel een groot verschil: een winterkoninkje is niet van dezelfde grootte als een zeearend.

Ik heb me er de laatste tijd erg in verdiept en giga gaas zegt ook gaas te hebben dat gecoat is maar volgens een kenner zit er een een plastic laagje om dat volièregaas 12x12mm 1,5 mm draaddikte. en gepoedercoat. Ik heb het nu van Esafort.

Zoals al eerder gezegd, ga ik kijken hoe het zilverkleurige gaas me bevalt en dan kan ik mijn proefstukje proberen te verven. 

Ik heb geverfd gaas gezien en het zag er tof uit.

Op vogelfora wordt er veel over geschreven. Er werd ook aangeraden iemand aan de buitenkant met een roller met verf te zetten en aan de andere kant een persoon met een roller zonder verf en dan gelijk op te werken. Dan heb je gelijk binnen- en buitenkant geverfd. Men is er zeer tevreden over. Dus als je geen knagende konijnen hebt, lijkt me dit een zeer goede optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .