mammafelina Geplaatst: 6 mei 2022 Delen Geplaatst: 6 mei 2022 Sinds eind december hebben wij Syrische hamster Saar in huis. Toen wij haar kochten was Saar 9 weekjes oud, nu is ze dus ongeveer 6 maanden. Ongeveer een maand of 2 geleden begon Saar slechter te eten, toevallig viel dit net samen met het wisselen van merk voer. Na het even aangekeken te hebben heb ik weer ss voor haar gekocht, dit at ze altijd goed. Ook nu viel ze de eerste dagen enthousiast aan op de brokjes, maar langzaam werd het steeds minder. Net hoorde ik van mijn zoon dat ze al 3 dagen de brokjes uit haar bakje niet aangeraakt had. Op 20 april ben ik begonnen met haar te wegen. Ik zal de gewichten hieronder neerzetten. 20/4 126 gram 25/4 134 gram 06/5 121 gram Ik heb nieuwe brokjes neergezet maar ook die raakt ze niet aan. Ze heeft net wel een half blaadje witlof gegeten en een snoepje ging er ook goed in. Op internet staat dat het normale gewicht van een Syrische hamster tussen de 130 en 180 gram zou moeten zijn en dat vrouwtjes vaak aan de zware kant zitten met hun gewicht. Wat moet ik nu doen? Bij voeren? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 7 mei 2022 Delen Geplaatst: 7 mei 2022 Ik weet niet veel van hamsters, maar wat ik vaak hoor is dat ze bijgevoerd kunnen worden met havermout, eventueel een papje ervan. Hoe gezond dat is voor een hamster weet ik eerlijk gezegd niet zo goed, ik weet niet of het in hun dieet hoort. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 7 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2022 3 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei: Ik weet niet veel van hamsters, maar wat ik vaak hoor is dat ze bijgevoerd kunnen worden met havermout, eventueel een papje ervan. Hoe gezond dat is voor een hamster weet ik eerlijk gezegd niet zo goed, ik weet niet of het in hun dieet hoort. Thanks! Ik zie heel vaak Brinta pap aangemaakt met koude kitten melk voorbij komen. Misschien moet ik dat maar eens proberen dan. Ze lijkt geen pijn te hebben, pakt wel gewoon snoepjes en groenten aan om te eten, maar wil alleen de brokken niet. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 mei 2022 Delen Geplaatst: 7 mei 2022 Dat is wel veel. Dan is er denk ik toch wel iets aan de hand. Zijn de keutels goed? Is het kontje van de hamster goed schoon? Zijn de tanden in orde qua stand, ook bij hamsters kunnen die wel eens afwijkend zijn waardoor ze minder goed eten. Drinkt ze nog wel goed, is het flesje ook niet verstopt geraakt? Staat er ook een waterbakje? Dat kan ook reden van afvallen zijn (uitdroging). Wormbesmettingen komen ook bij hamsters voor, dat kan ook nog iets zijn om in gedachten te houden. Diabetes en nierproblemen komen ook regelmatig bij hamsters voor. Ik heb zelf ook een hamster met nierproblemen gehad. Die bleef wat achter in groei, dronk veel, at weinig. Verder zijn er best wat dingen die je bij kan voeren om ze weer op gewicht te laten komen, met zuivel zou ik wel een beetje oppassen bij hamsters, ik weet dus niet of ik echt voor de kittenmelk tip zou gaan. Ik maakte de brinta altijd met water aan voor mijn hamsters. Een stukje van een gekookt eitje, een stukje pasta, wat groenvoer. Een meelworm. Dat soort dingen kun je ook aan hamsters geven om ze weer aan te laten komen. Maar dan is het wel belangrijk om te achterhalen waarom de hamster zo afvalt, een hamster van 6 maanden zou dat niet moeten doen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 7 mei 2022 Delen Geplaatst: 7 mei 2022 Ik zou dan toch even langs een dierenarts gaan die verstand heeft van hamsters. Brinta met kattenmelk, dat klinkt niet zo goed vind ik. Ik zou dan toch een pakje dwangvoeding halen bij de dierenwinkel wil je dat doen... Als ze drie dagen niet gegeten heeft denk ik dat ze niet lang meer te leven heeft als je niet op tijd ingrijpt. Bij kleine dieren kan het hard gaan... Aan de andere kant vind ik het dan wel weer gek dat ze wel het lekkers eet. Alsof ze haar voer niet meer lust. Maar als ze er eerst enthousiast op aanviel zou dat weer gek zijn... Ben je wel rustig gaan wennen aan het nieuwe voer en ook weer toen ze terug ging op het oude voer? SS is volgens mij wel 1 brok, misschien vindt ze dat saai? Dan zou je rustig kunnen overstappen op gemengd voer. Wel goed opletten dat ze daar álles van eet. Mijn eerste gedachte blijft z.s.m bij de dierenarts aankloppen, die hebbben er het meeste verstand van Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 mei 2022 Delen Geplaatst: 7 mei 2022 10 minuten geleden, Lollie zei: Mijn eerste gedachte blijft z.s.m bij de dierenarts aankloppen, die hebbben er het meeste verstand van Ik ben het met je eens dat een dierenartsbezoekje verstandig is, maar met die laatste zin ben ik het toch niet helemaal eens. Als een konijnen-dierenarts al lastig te vinden is, is dat met een goede dierenarts voor hamsters vaak nog wel lastiger. Kans is groot dat je simpelweg een pijnstiller of antibiotica mee krijgt en weer naar huis gestuurd word, omdat de dierenarts geen idee heeft wat ie met een hamster aan moet. Dierenarts is dus verstandig, maar wel één die ook echt iets weet van kleine knagers. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 7 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2022 7 uren geleden, Evee zei: Dat is wel veel. Dan is er denk ik toch wel iets aan de hand. Zijn de keutels goed? Is het kontje van de hamster goed schoon? Zijn de tanden in orde qua stand, ook bij hamsters kunnen die wel eens afwijkend zijn waardoor ze minder goed eten. Drinkt ze nog wel goed, is het flesje ook niet verstopt geraakt? Staat er ook een waterbakje? Dat kan ook reden van afvallen zijn (uitdroging). Wormbesmettingen komen ook bij hamsters voor, dat kan ook nog iets zijn om in gedachten te houden. Diabetes en nierproblemen komen ook regelmatig bij hamsters voor. Ik heb zelf ook een hamster met nierproblemen gehad. Die bleef wat achter in groei, dronk veel, at weinig. Verder zijn er best wat dingen die je bij kan voeren om ze weer op gewicht te laten komen, met zuivel zou ik wel een beetje oppassen bij hamsters, ik weet dus niet of ik echt voor de kittenmelk tip zou gaan. Ik maakte de brinta altijd met water aan voor mijn hamsters. Een stukje van een gekookt eitje, een stukje pasta, wat groenvoer. Een meelworm. Dat soort dingen kun je ook aan hamsters geven om ze weer aan te laten komen. Maar dan is het wel belangrijk om te achterhalen waarom de hamster zo afvalt, een hamster van 6 maanden zou dat niet moeten doen. Vanmorgen was haar bakje voor de helft leeg. Toevallig was het vandaag verschoon dag, dus kon goed kijken of ze ergens een voedsel voorraad had aangelegd, nee dus. Dat betekent dat ze de brokjes die ze tot nu toe gekregen heeft gewoon heeft gegeten. Dan blijft het natuurlijk wel vreemd dat ze zo schommelt met haar gewicht en soms dus een paar dagen niet naar haar brokjes omkijkt. Drinken doet ze goed en volgens mij niet overdreven veel. De fles is gecontroleerd en werkt goed. Vanmorgen woog ze ineens weer 134 gram. Ik zal haar vanavond nog een keer wegen en dan even dagelijks om dezelfde tijd om een beter beeld te krijgen. Ze is niet lusteloos en haar poep ziet er ook goed uit. Ik kijk het nog een paar dagen aan, als ze tenminste blijft eten, anders bel ik de dierenarts. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 7 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 7 mei 2022 @Evee ik wist niet dat diabetes en nierproblemen regelmatig voorkomen bij hamsters. Ik was zelf nog een klein meisje toen ik voor de laatste keer hamsters had voor Saar en ik vind de info die ik op internet kan vinden nu ook best wel beperkt. Had jou hamster medicatie toen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lollie Geplaatst: 7 mei 2022 Delen Geplaatst: 7 mei 2022 6 uren geleden, Evee zei: Ik ben het met je eens dat een dierenartsbezoekje verstandig is, maar met die laatste zin ben ik het toch niet helemaal eens. Als een konijnen-dierenarts al lastig te vinden is, is dat met een goede dierenarts voor hamsters vaak nog wel lastiger. Kans is groot dat je simpelweg een pijnstiller of antibiotica mee krijgt en weer naar huis gestuurd word, omdat de dierenarts geen idee heeft wat ie met een hamster aan moet. Dierenarts is dus verstandig, maar wel één die ook echt iets weet van kleine knagers. Zeker waar, dat zeg ik ook, eentje die verstand heeft van hamsters. Dat klinkt ook wel logisch, dat een konijn makkelijker te behandelen is dan een hamster. Eerlijk gezegd heb ik (gelukkig) geen persoonlijke ervaringen met de dierenarts voor kleine knagers, alleen voor de hond. De dierenarts die verstand heeft van hamsters heeft er in elk geval voor gestudeerd en weet (als het goed is) in welke gevallen dwangvoeding nodig is, en hoe je dat nou precies moet geven. En ziet het waarschijnlijk ook als het echt heel ernstig is. En hoe goed het idee van Brinta met kattenmelk is. Snap eigenlijk niet waarom je niet ''gewone'' havermout moet geven? Brinta is toch gewoon havermout met suiker en andere troep? Dat kan nooit goed zijn, zeker niet voor een hamster denk ik zo... Zuivel lijkt mij ook geen goed idee. En de informatie op internet is zeker beperkt. Veel keus in dwangvoeding is er ook niet, ik zie er maar één, die van JR Farm. Geen idee hoe goed die is, maar het lijkt me in elk geval stukken beter dan brinta met kattenmelk. Koffiemelk lees ik ook wel, en ook dat ze er dik van worden. Dat lijkt me nou ook niet direct de bedoeling. Mocht je nou naar de dierenarts gaan zou ik gelijk vragen of gemengd voer een goed idee is of überhaupt ander voer. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 8 mei 2022 Delen Geplaatst: 8 mei 2022 Brinta is tarwemeel met zout, dus ik zou ook eerder kiezen voor havermout. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 8 mei 2022 Delen Geplaatst: 8 mei 2022 15 uren geleden, mammafelina zei: @Evee ik wist niet dat diabetes en nierproblemen regelmatig voorkomen bij hamsters. Ik was zelf nog een klein meisje toen ik voor de laatste keer hamsters had voor Saar en ik vind de info die ik op internet kan vinden nu ook best wel beperkt. Had jou hamster medicatie toen? Nee, geen medicijnen, ik heb het dieet er toen op aangepast. Ze is niet heel oud geworden helaas. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 8 mei 2022 Delen Geplaatst: 8 mei 2022 Brinta mag zeker met kittenmelk gegeven worden. Hier 40 hamsters gehad en allemaal toen ze hoogbejaard waren ( allemaal 3+ en zelfs 4 a 5 jaar oud geworden), heb ik toen ze begonnen met vermageren brinta met kittenmelk gegeven, werkt perfect. Wat je ook nog kan doen, is extra eiwitten gaan geven ( poeder voor vogels) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten