Ga naar inhoud

Gras en kruiden


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei:

En hoe zit het met net gemaaid gras? Op BB staat aangegeven dat dat voor gasbuiken kan zorgen, maar geld dat ook als je zelf in de tuin maait en ze direct hiervan een plukje geeft? 

Gemaaid gras kan inderdaad zorgen voor gasbuiken, als ik het goed heb door de manier van afsnijden komen er dan bepaalde sappen vrij die kunnen gaan gisten in de buik. Dus ook als je het direct geeft nadat het gemaaid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemaaid gras gaat snel gisten, en dat veroorzaakt echt hevige gasbuiken. 

 

Maar als voedsel is het dus niet goed geschikt: Paarden mogen het ook niet, konijnen ook niet. Volgens mij is het ook kippen niet aan te raden.  Je kan het geven als je het vers plukt, of echt laten drogen tot het hooi is. Maar maaien kneust het gras zoveel, dat het proces van gisten veel sneller gaat en de kans op gasbuiken en spijsverteringsproblemen echt te groot is.  Ik las laatst ergens dat het ook goed geschikt zou zijn voor het produceren van biogas, als alternatief voor fossiele brandstoffen, dat je dat dus ook van gemaaid gras kan maken. 

 

De kruidensoorten die je noemt zijn niet giftig, maar ook niet helemaal vrijblijvend te voeren. Vandaar dat ze niet op de lijsten hier op de website staan. 

Madeliefjes mag je voeren, wel een beetje met mate (dat heeft invloed op rode bloedcellen als je het te veel geeft) Klaver mag wel, maar moet je een beetje voorzichtig mee zijn omdat konijnen die gevoelige spijsvertering hebben daar niet goed tegen kunnen. Dus ook met mate, en rustig opbouwen en kijken of jouw konijnen er tegen kunnen. 

 

Edit: je vroeg ook nog naar distels. Er zijn zoveel distelsoorten, ik durf niet te zeggen of alles eetbaar is. Melkdistel is in ieder geval wel eetbaar voor konijnen, dat is een soort waar ik het zeker van weet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Akkerdistel en mariadistel mogen sowieso ook. De enige distel in tuinen die ik zo snel kan bedenken is de kogeldistel en die mag ook. Nog even nazoeken zegt dat vederdistel en wegdistel ook mag. Weet iemand nog andere soorten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit een soort werkstuk gemaakt over distels omdat ik dat best interessante planten vind. Destijds gelezen dat konijnen distels eten, en volgens mij gaat dat over alle distels. Madeliefjes? Geen idee. @Kolino jazeker, kruldistel, moesdistel, knikkende distel, tengere distel, langstekelige distel... Hoe lang zal ik nog doorgaan? 😄

aangepast door Lollie
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .