Ga naar inhoud

Versele-Laga biks


Dionne1208

Aanbevolen berichten

Ik heb dit voer ook gebruikt voor mijn vorige konijntjes, maar is deze eigenlijk wel goed? Het is 5kg voor €5 en net ook even bij die Supreme Science Selective gekeken die kost €10 voor 1.5kg. Zit hier veel verschil in en zou de goedkope ook echt ongezonder zijn?

112A1B69-2AF5-4F37-AC53-55BBA53E7E37.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel kun je vinden hoe je de ingrediënten/voedingswaarde van konijnenvoer kunt lezen en kijken welke van de twee soorten dan de voorkeur heeft. Vaak zal het ene voer beter scoren op een bepaalde waarde en het andere voer weer beter op iets anders. Dan is het ook even voor jezelf afwegen wat dan het beste bij jouw konijnen past.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gekeken op de website van versele laga voor de samenstelling. 

 

Wat mij als eerste opvalt is dat het één brok is voor meerdere diersoorten, die wel echt verschillende voedingsbehoefte hebben. Dat kan eigenlijk al niet. 

 

Er zitten veel granen in (hoofdingrediënt is tarwe). Granen zijn niet zo goed voor de spijsvertering van konijnen en kun je beter maar zo minimaal mogelijk geven. Tegenwoordig zijn er ook veel graanvrije brokken om die reden. Maar dit is dus echt een graanrijke brok.  Voor een gezond konijn als je de brok heel minimaal geeft en verder niets met granen bij geeft zou dat kunnen. Bedenk wel dat konijnen folivoren zijn, bladeters (graseters) graan hoort niet de hoofdmoot van wat een konijn eet te zijn. 

Bij de ingrediënten zie ik zo snel niets wat echt niet kan (soms zit er aardappel of dierlijk vet in bijvoorbeeld, dat zie ik hier niet) maar ook niet veel goeds wat mij zou overhalen dit te voeren. Het zijn vooral de ingrediënten die je verwacht in goedkoop voer, vaak restproducten (in de vorm vam schroot of meel) van andere productie lijnen. 

 

Het heeft 17% vezels, dat kan mits je konijn er wel echt goed hooi bij eet.

 

Wel behoorlijk veel calcium (1.1%!) Terwijl 0.8% eigenlijk wel het maximale is wat je wil voeren.  

 

Er zitten veel (niet natuurlijke) toevoegingsmiddelen en antioxidanten in. Dat is vaak bij goedkoop voer, omdat ze anders niet aan voldoende voedingsstoffen komen. 

 

Ik zou deze brok niet geven aan mijn konijnen, ik zie meer nadelen dan voordelen, en vooral het hoge calcium gehalte vind ik zorgelijk.

 

Er zijn wel betere keuzes. En dan hoef je echt niet alleen naar de hogere prijs te kijken, maar vooral naar wat er in zit. 

aangepast door Evee
auto correct had van versele laga "vervelend laga" gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .