Ga naar inhoud

Teken in de tuin en op de konijnen


Frommel en Hopper

Aanbevolen berichten

Onze konijnen lopen meerdere malen per dag los in de (kleine) tuin. De laatste weken hebben ze daarna steeds teken op hun neus, soms wel 5 per dag. We halen ze steeds weg met een tekenpen en ontsmetten de plekjes.

Voorgaande jaren hadden ze ook wel eens een teek, maar dat was nog te overzien. Nu is het zo extreem. Ik ben er nog steeds niet achter waar die beestjes vandaan komen. Zelf hebben we er geen last van terwijl we regelmatig in de tuin rommelen. 

De dierenarts adviseert de konijnen in te smeren met tea tree olie. Wat zijn jullie ervaringen? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komen er egels, honden of katten in de tuin? Die kunnen de teken meenemen. 


Ik zou eigenlijk niet veel meer weten dan de standaard tips: Je gras en struiken laag en kort houden. Losse afgevallen bladeren verwijderen. Kippen laten rondscharrelen (die eten teken). Je insectenhuisjes en houtopslag enzo niet op plekken hangen of leggen waar jij of je konijnen veel komen. Grind schijnt ook goed tegen teken te werken, en dat kun je als bufferzone gebruiken. Maar dat is misschien lastig toe te passen als de konijnen overal kunnen lopen. Maar misschien wel bruikbaar als je weet hoe de tekenin je tuin komen. 

 

Met tea tree olie heb ik geen ervaring bij konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .