Ga naar inhoud

Kruiden tegen myiasis/ kadaver vlieg


tam86

Aanbevolen berichten

Ik kan me niet zo voorstellen dat een konijn door bepaald voedsel nou zo anders gaat ruiken dat zo’n vlieg er geen eitjes gaat leggen.

Het komt op mij over als een verkooppraatje.

 

Het is wel belangrijk om op het voedsel te letten, in de zin van dat poep in de vacht zulke vliegen aantrekt om eitjes te leggen. Dus voeding waar het konijn geen plakpoep van krijgt en dat zijn blindedarmkeutels niet in de vacht blijven hangen.
 

Het is ook slim om langharige konijnen in de zomer bij hun kont kort te knippen. Dan blijft er geen urine achter in de vacht en blijven er geen keutels in hangen. 
 

Dat zijn wel echt dingen die helpen om maden te voorkomen. Er blijft dan verder nog altijd een risico, maar ik kan me dus niet voorstellen dat die kruiden daar nou zoveel bij helpen.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik heel geïnteresseerd in kruiden en ik weet dat er inderdaad kruiden en planten zijn die dat soort ongedierte weren. Meestal zijn dat echter planten die giftig of niet geschikt zijn voor konijnen. Dus ik vraag me af wat er in zit, daar is deze verkoper naar mijn idee niet zo open over. Ontwormen heb je weer andere planten voor dan om vliegen te weren. Het is een leuk idee en in theorie zou het kunnen, maar of het werkt, geen idee. Ik vind het knap dat ze het allemaal in 1 zakje heeft zitten.

 

Als je echt een konijn hebt dat gevoelig is voor maden, dan zou ik persoonlijk toch voor de spray gaan. Maar ik snap ook zeker je overweging om het op een natuurlijke manier aan te willen pakken. Maar wat als het toch niet voldoende werkt? Ik vind dat zelf een te groot risico. Heel eerlijk, ik heb het niet zo op deze verkoper vanwege het gebrek aan openheid van wat ze precies in de mixen stopt. Je zou het maar eens zelf nabootsen! Stuk goedkoper, dat wel 😉

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat dit gaat werken, tenminste niet voor volledige bescherming. Vaak werken kruiden echt maar heel specifiek voor één soort worm of parasiet, en dan nog niet volledig. Het werkt niet zo goed als wat de meeste mensen er van verwachten tenminste.

 

Qua natuurlijke ontwormingsmiddelen en anti parasietenmiddelen is er eigenlijk geen één middel wat volledig werkt, en als het wat doet is het meestal het extract van de werkzame stof wat dan resultaat geeft, als je het in losse kruiden geeft, is de concentratie van die werkzame stof meestal echt te laag om veel effect te hebben. 

Er zijn heel veel halve waarheden over dit onderwerp in de wereld. Zo werken anti-parasietenmiddelen die natuurlijk zijn, vaak maar zeer kort. echt maar 5 minuten bijvoorbeeld. Het werkt dus wel, vandaar dat het er ook bij staat, alleen vermelden ze nergens hoe goed en voor hoe lang 😉  Als een natuurlijke ontwormer, die vaak ook maar echt één soort worm beïnvloeden (dus dan moet je konijn ook maar net last hebben van die soort), de hoeveelheid wormen voor dat moment kan verminderen met 5%, dan kun je dus zeggen dat het een natuurlijk wormenmiddel is. Dat je konijn dan nog steeds wormen heeft, zeggen ze er niet bij.  En eerlijk is eerlijk, het doet ook wel iets. Dus een leugen is het ook niet. Maar het ligt meestal dus echt wel gecompliceerder dan dit. Ik adviseer mensen die er naar vragen meestal gewoon eerlijk dat dit soort producten (mits geen wisselwerking) zeker wel ondersteunend kunnen helpen als onderdeel van een oplossing, maar geen oplossing op zich zijn.

 

Ik denk dat er wat vliegen betreft genoeg andere pesticide-vrije oplossingen zijn die beter werken dan de kruiden: de boel goed schoonhouden, muggengaas gebruiken, een vliegenval kopen. Schoonmaakmiddelen gebruiken op basis van  azijn, citroen of eucalyptus olie in het verblijf (niet van laten eten of likken), maar ook dat werkt maar heel kort na gebruik (meestal zelfs maar enkele minuten). Het doet dus wel iets, vandaar dat het er op staat. Maar echt grondig of langdurig werkt het niet. Daar zijn toch vaak echt de geconcentreerde stoffen voor nodig die in de chemische middelen zitten. Helaas, ik ben er ook geen voorstander van en zou het ook graag anders zien.

 

Ik weet niet welke kruiden er precies in zitten, als ze gewoon geschikt zijn voor konijnen kun je het natuurlijk prima geven als lekkernij en voor de positieve eigenschappen. Maar ik zou er echt geen wonderen van verwachten.  En pas op dat de kruiden geen diarree geven, want dan heb je juist meer kans op myiasis door het gebruik van dit product!

 

Is er extra risico dat jouw konijnen myiasis krijgen? Bijvoorbeeld urinebrand, traanoogjes, gevoelige spijsvertering? Dan zou ik toch overwegen wel echt een anti-madenspray te gebruiken.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen voor het uitgebreid reageren. Jammer dat er geen perfecte oplossing is tegen vliegen.
 

Mijn konijnen hebben een goede gezondheid, geen lange vacht oid en ik haal twee keer per dag alle keutels en plasjes uit de kooi. Ik kijk regelmatig hun kontjes met een spiegeltje onder de billen 😅. En misschien dan toch maar een keertje sprayen als ik echt veel vliegen zie. Een vliegenval is ook een goede tip, deze ga ik halen.

 

4 uren geleden, Kolino zei:

Zelf ben ik heel geïnteresseerd in kruiden en ik weet dat er inderdaad kruiden en planten zijn die dat soort ongedierte weren. Meestal zijn dat echter planten die giftig of niet geschikt zijn voor konijnen. Dus ik vraag me af wat er in zit, daar is deze verkoper naar mijn idee niet zo open over. Ontwormen heb je weer andere planten voor dan om vliegen te weren. Het is een leuk idee en in theorie zou het kunnen, maar of het werkt, geen idee. Ik vind het knap dat ze het allemaal in 1 zakje heeft zitten.

 

Als je echt een konijn hebt dat gevoelig is voor maden, dan zou ik persoonlijk toch voor de spray gaan. Maar ik snap ook zeker je overweging om het op een natuurlijke manier aan te willen pakken. Maar wat als het toch niet voldoende werkt? Ik vind dat zelf een te groot risico. Heel eerlijk, ik heb het niet zo op deze verkoper vanwege het gebrek aan openheid van wat ze precies in de mixen stopt. Je zou het maar eens zelf nabootsen! Stuk goedkoper, dat wel 😉

Ik kan inderdaad niet veel vinden op de site welke kruiden erin zitten. Behalve dit: inhoud 18 soort kruiden met o.a goudsbloem, weegbree, boerenworm kruid, olijfblad en nog veel meer.

Waar ik dus niets wijzer van word. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .