Ga naar inhoud

stilvallen darmen, konijn opgenomen bij DA


Jazz&Ik

Aanbevolen berichten

Ons konijn, Teddy, is sinds vanmorgen ziek.

Hij at en dronk niet meer, geen keutels en plasjes, en was apathisch en bewoog zich vreemd.

Gebeld met de dierenartsenpraktijk, assistente dacht aan een tia, en zei dat we het even aan konden kijken en als we het fijn vonden eind van de dag even langs komen.

 

Om 18.00 kindjes even weggebracht en naar de dierenarts gegaan, en zonder onze lieve Ted weer naar huis gegaan.

Hij is opgenomen omdat de darmen stilgevallen zijn en hij onderkoeld is.

De dierenarts zag een klein haakje op de kies, maar wist niet zeker of dit de oorzaak was.

Nu krijgt hij daar dwangvoeding, pijnstilling en gaan ze zijn temp weer op orde brengen.

Morgen eind van de ochtend zullen ze bellen voor een update.

 

Wat moet ik nu verwachten?

Als ik lees over stilgevallen darmen dan word ik heel ongerust.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stilgevallen darmen komt (helaas) vaak voor maar wat het belangrijkste is is dat je er op tijd bij bent. Met de juiste behandeling kunnen ze de darmen vaak weer op gang krijgen maar wat natuurlijk net zo belangrijk is, is dat je de oorzaak weet. Komt het door een gasaanval, een verstopping, haakjes etc. 
Ze zag een klein haakje dus dat kan best de oorzaak zijn dat hij niet wou eten. 
Was het plotseling dat hij niet wou eten of merkte je al wat verschil daarvoor? 
 

Heb je een konijnkundige dierenarts? Ik vind het namelijk vreemd dat wanneer je de dierenarts belt met dat soort klachten dat ze dan adviseren om het eerst nog even aan te kijken. Als ik met zulke klachten bel kan ik direct komen en zelfs als de dierenarts echt even geen tijd heeft nemen de assistenten mijn konijn alvast op.

 

Heel veel beterschap voor Teddy. Ik hoop dat hij vannacht is opgeknapt en je goed nieuws van de dierenarts krijgt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Jazz&Ik zei:

Nu krijgt hij daar dwangvoeding, pijnstilling en gaan ze zijn temp weer op orde brengen.

Krijgt hij niet ook medicijnen om zijn darmen weer op gang te helpen? Dan moet je denken aan cisaral en emeprid. Met alleen dwangvoeding en pijnstilling wordt het lastig! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij kreeg een injectie en ze legde uit dat het was om de darmen weer aan het werk te krijgen.

 

Eten was geen probleem, groen en brok niet althans. Hooi eet ie niet heel makkelijk, maar volgens mij was dat gewoon kieskeurigheid.

 

Ik ga zo even bellen hoe het gaat, kan echt niet wachten tot eind ochtend :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dat klinkt in ieder geval als wel een konijnkundige dierenarts, dus dat is fijn. Dan was alleen de assistente niet zo snugger om jullie te laten wachten 😅

 

Stilvallende darmen komt inderdaad vaak voor bij konijnen en als je er snel bij bent dan krijg je ze meestal weer aan de gang. Alleen is dan de vraag hoe het gekomen is, dat is wel fijn te weten zodat het niet meteen weer gebeurd. Soms kan je geen oorzaak vinden en dat is ook geen punt als ze daarna weer gewoon zichzelf zijn en het niet nog een keer gebeurd. 

 

Hopelijk is hij snel weer de oude en mag hij vandaag weer naar huis! 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee inderdaad, daar baal ik wel van. 

Zal dat ook nog even terugkoppelen...

 

Vanmorgen gebeld (zelfde aan de telefoon als gisteren), voelde een beetje alsof dat maar lastig was.

Maar, hij had nog niet geplast of gekeuteld.

Dwangvoer zat er wel in.

Verder kon ze me geen info geven, dus hopelijk volgende update meer info.

 

Voelt zo gek, zo zonder teddy in huis.

 

Wat kan de reden zijn? voor mij komt dit echt out of the blue.

Geen wissel van voer, vertrouwd groenvoer gehad de afgelopen dagen.

 

Ik hoop zo dat ie opknapt..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt vaak out of the blue. In deze tijd van het jaar is de rui vaak de boosdoener. Teveel haren binnengekregen, beetje verstopt geraakt, krijgen ze daar weer gas van etc. Bij mijn konijnen (en mijn vorige ook) is elke ruiperiode wel spannend. Zou dat het kunnen zijn? Dan zijn er preventief wel dingen die je kunt doen om het zoveel mogelijk te voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Eefje zei:

Het komt vaak out of the blue. In deze tijd van het jaar is de rui vaak de boosdoener. Teveel haren binnengekregen, beetje verstopt geraakt, krijgen ze daar weer gas van etc. Bij mijn konijnen (en mijn vorige ook) is elke ruiperiode wel spannend. Zou dat het kunnen zijn? Dan zijn er preventief wel dingen die je kunt doen om het zoveel mogelijk te voorkomen. 

 

het is me niet opgevallen mbt zijn keutels, dat er veel haar ofzo in zit.

Maar ruien doet ie enorm... 

Ik borstel hem elke dag met een borstelhandschoen, de rest pikt ie niet.

en daar komt best veel vanaf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Kolino zei:

Er zit in ieder geval vooruitgang in, nu nog keutelen. Dat zou je ergens vandaag wel verwachten. Hij is dus nog niet uit de gevarenzone, maar het klinkt hoopvol. Gaan ze nog wat aan het haakje doen binnenkort?

ik weet het niet, ik denk het?

Heb daar gisteren niet meer naar gevraagd.

Maar wat mij betreft doen we alles wat nodig is..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teddy is weer thuis!

 

Hij heeft bij de DA een paar brokjes gegeten, dus mocht mee.

We hebben metacam, cisaral en en critical care voeding meegekregen.

Hopelijk nu steeds een stapje vooruit.

 

Hij is nog wel heel rustig, hier thuis nog niet gegeten, wel gedronken.

Denk dat ik vannacht maar op de bank slaap, ben er nog niet helemaal gerust op.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20220430-134804.jpg

 

Gisteravond een beetje peterselie gegeten, klein gemaakt vanuit mijn hand. 

Vanmorgen 1 brokje.. Maar dit vindt ie nog niks. Als ik hem een brokje voor hou dan draait ie ook echt zn koppie weg.

Net wortelloof, dit gaat er ook goed in.

Van de DA mocht ik maar een klein beetje groen geven, maar als hij z'n brokken niet wil is groen toch beter dan helemaal niks?

Hij is gewend aan peterselie, wortel, witlof en wortelloof.

Aangezien hij alleen maar zachte dingen wil eten, lijkt het voor de hand te liggen dat het aan het haakje op zn kiezen ligt toch?

 

Ben in ieder geval blij dat ie weer lekker thuis is, en stapjes vooruit maakt ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat het alweer een stuk beter gaat.

Wat die gewend is, gewoon geven inderdaad. Zolang er maar wat naar binnen gaat. Over het algemeen zijn brokjes zowat het laatste wat ze terug willen eten. Dus groenten, gras, hooi. Zolang je konijn het gewend is is het geen probleem. Die dingen die je opnoemt zijn allemaal goed voor je konijntje. Zeker wortelloof is hier ook altijd een hit.

 

Zachte of harde dingen maken eigenlijk geen verschil voor haakjes. Tanden (ook bij mensen) zijn gemaakt van het hardste materiaal dat er bestaat. Dat je dus met takken of andere harde dingen tanden zou afschuren is een mythe. Tanden schuren over elkaar als konijnen eten en dat zorgt er net voor dat ze niet te lang worden. En dat gebeurt het beste bij zachte dingen. Brokjes zijn dan weer niet goed voor de tanden. Deze zijn zo hard dat ze een maalbeweging maken zoals mensen ipv over elkaar te schuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

thanks voor je bericht!

 

Inmiddels is ie een paar uur geleden aan zijn brokjes begonnen! 

Ook reageert ie weer op ons, zoekt ons op, en laat zich lekker knuffelen terwijl hij languit gaat liggen luieren.

Wat ben ik blij dat het zo de goede kant op gaat!

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-4-2022 om 15:04, WOKKY zei:

Wat goed dat het alweer een stuk beter gaat.

Wat die gewend is, gewoon geven inderdaad. Zolang er maar wat naar binnen gaat. Over het algemeen zijn brokjes zowat het laatste wat ze terug willen eten. Dus groenten, gras, hooi. Zolang je konijn het gewend is is het geen probleem. Die dingen die je opnoemt zijn allemaal goed voor je konijntje. Zeker wortelloof is hier ook altijd een hit.

 

Zachte of harde dingen maken eigenlijk geen verschil voor haakjes. Tanden (ook bij mensen) zijn gemaakt van het hardste materiaal dat er bestaat. Dat je dus met takken of andere harde dingen tanden zou afschuren is een mythe. Tanden schuren over elkaar als konijnen eten en dat zorgt er net voor dat ze niet te lang worden. En dat gebeurt het beste bij zachte dingen. Brokjes zijn dan weer niet goed voor de tanden. Deze zijn zo hard dat ze een maalbeweging maken zoals mensen ipv over elkaar te schuren.

Kleine rectificatie, maar dit is dus niet waar. Wat de altijd doorgroeiende tanden en kiezen op elkaar laat slijten is juist de kauwbeweging. En dan het liefst op lange vezels: Hooi dus, maar ook een goede brok. Groenten hebben ze nodig voor een voldoende gevarieerd dieet en de kauwbeweging op zich laat de tanden en kiezen ook slijten, maar minder goed als met de lange vezels. En dat komt puur en alleen door de vele kauwbewegingen die daardoor worden gemaakt. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .