Ga naar inhoud

Konijnenkoppel knaagt aan werkelijk alles.


Hello.pluis

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben al weken aan het zoeken op internet maar kan nergens een vergelijkbaar verhaal vinden. Dus ik denk ik meld me aan op het forum en ga zelf de vraag stellen.

 

Ons konijn, voornamelijk onze voedster knaagt aan alles. Ik bedoel niet een paar keer per dag maar de gehele dag door. Plinten, het hok, tafelpoten en deurposten. Zonder te overdrijven. Onze plinten zijn inmiddels rond en er mist een centimeter aan hout van onze deur. En dan heb ik het nog niet over het het geluid. Gelukkig is alles konijnproof, dus kabels en andere gevaren kan ze niet bij.

 

Wij hebben ze nu een jaar. We hebben ze de eerste tijd in aparte hokjes naast elkaar gehouden en nadat onze ram oud genoeg was, hem laten helpen en ze bij elkaar gezet. Gelukkig gaan ze erg goed samen en zitten ze dus vanaf die tijd bij elkaar. 

Wij laten ze iedere avond loslopen, ze hebben speeltjes in het hok, ze krijgen gevarieerd eten, groenten, knabbel stokjes, er er ligt altijd een houtje of iets anders in het hok om lekker aan te knabbelen. 


Wij hebben een deel van de huiskamer afgezet met delen van een ren en daar staat het hok in zodat ze ook genoeg ruimte hebben om te lopen als wij werken. Ze hebben dus een oppervlakte van ongeveer 5m2 en savonds lopen ze vrij door het huis. 

 

We praten tegen ze, in de ochtend proberen we ze even te aaien en als wij thuis komen van werk doen wij hetzelfde. Ze zijn nogal op zichzelf en willen dus vaak niet geaaid worden, als ze vrij rondlopen en ik probeer ze te aaien rennen ze weg. 
 

Ik heb alle tips en dergelijke op internet al geprobeerd om ze iets tammer te krijgen maar het wil niet lukken. Nu vind ik dit als ze gelukkig zijn samen niet zo erg maar het geknaag begint ondertussen erg vervelend te worden, het gaat vaak uren achter elkaar door en niets helpt. Afleiden met snoepjes, aandacht of een speeltje helpt niet, een keer hard in de handen klappen helpt ongeveer een minuut, dan is het weer raak. 


Ik begrijp dat wij twee knaagdieren hebben en ik snap ook dat dit soms wat lawaaierig kan zijn. Echter heb ik vroeger meerdere konijnen gehad en geen enkele was zo extreem met knagen als onze voedster. 
 

Wat kan ik hier aan doen? Zal de ergens last van hebben? Ze is een paar keer bij de dierenarts geweest en ze heeft geen te lange tanden.

 

Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst en het meedenken!
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk zit er helaas niets anders op dan te zorgen dat ze niet meer bij de plinten en deurposten kan. Ze heeft dit nu geleerd als een soort projectje/aangeleerd gedrag, denk aan tralieknagen, en nu is het niet meer af te leren. De rest doe je goed, ze heeft een maatje, afleiding, genoeg ruimte en gevarieerde voeding. De basisbehoeften zijn goed, dus daar zou het niet aan moeten liggen. 

 

Ik zit nog wel te denken aan iets wat een tijd geleden op het forum voorbij kwam, een konijn dat aan het toilet bleef likken als ik het me goed herinner. Dat bleek uiteindelijk een calciumtekort te zijn, dus werd opgelost door ander voer en extra gedroogde kruiden. Dat zou je eventueel nog kunnen proberen, of een ander soort voer, misschien een harde brok zoals trovet of beaphar, kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .