Ga naar inhoud

Yula

Eefje
 Delen

Aanbevolen berichten

Yula was zondagavond ineens super bang. Geen aanwijsbare reden, behalve misschien toch opgebouwde stress van die feestjes. Zondag was het de hele dag prima, na het wandelingetje vroeg in de avond was het ineens helemaal mis, terwijl er niks is gebeurd op die wandeling, niks wat ons is opgevallen in elk geval. Zenuwachtig ijsberen met haar staartje tussen haar beentjes, onder tafel wegkruipen, verschrikkelijk om te zien. Later in de avond toen we rustig op de bank zaten kon ze gelukkig slapen en in de nacht heeft ze ook geslapen. Ochtendwandeling gisteren was verschrikkelijk, zo angstig 💔. Daarna heeft ze weer geslapen en vroeg in de middag ging het ineens beter. Nu is ze weer zichzelf. Wel knetterdruk, ze is zaterdag ochtend voor het laatst naar het strand geweest. In zo'n toestand kun je geen potentieel spannende dingen ondernemen. Morgenochtend maar weer naar het strand en even zien hoe we vandaag haar energie kunnen kanaliseren. Vooralsnog houdt ze zichzelf bezig met het vangen van vliegen. Wat haar niet lukt, dus dat is wel bezigheidstherapie 🤣. Gelukkig is ze nu wel weer even gaan slapen. Straks maar wat korte trainingen doen in huis. We zijn bezig met 'hier'. En ik wil haar ook leren 'afblijven' als ik zie dat ze iets smerige wil pakken. 

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, mammafelina zei:

Ah wat zielig dat Yula ineens zo bang was 🙁

Gelukkig gaat het nu alweer een beetje beter.

Ja zo rot.. vanmiddag had ze het weer tijdens de wandeling. Wandelingetje net ging weer beter. Nog niet zo relaxed als eerst en op veel dingen letten, maar niet meer zo bang, meer alsof ze alles voor het eerst ziet. Zal dan toch een angstfase zijn denk ik. Echt staartje tussen de beentjes en bij elk geluidje schrikken, terwijl ze normaal vrolijk langs vuilniswagens en andere gekkigheid loopt. Ik hoop maar dat het snel voorbij is, arm ding. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Eefje zei:

Ja zo rot.. vanmiddag had ze het weer tijdens de wandeling. Wandelingetje net ging weer beter. Nog niet zo relaxed als eerst en op veel dingen letten, maar niet meer zo bang, meer alsof ze alles voor het eerst ziet. Zal dan toch een angstfase zijn denk ik. Echt staartje tussen de beentjes en bij elk geluidje schrikken, terwijl ze normaal vrolijk langs vuilniswagens en andere gekkigheid loopt. Ik hoop maar dat het snel voorbij is, arm ding. 

Ach klein schatje toch. Ik hoop dat ze deze fase snel weer voorbij is ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je het vraagt! Gaat beter, ze is niet meer bang, wel erg alert, niet zo relaxed als ze was, maar dat komt wel weer. Ze is in elk geval weer vrolijk en onderzoekend en thuis op haar gemak. Voor de zekerheid urine laten onderzoeken, omdat ze veel kleine plasjes doet en ineens besprongen wordt door reuen al is ze gesteriliseerd. Is niks uitgekomen, volgende week nog een keer voor de zekerheid. Komt daar niks uit dan advies om het af te wachten. Gebeurt het over een half jaar weer, dan bloedonderzoek om te kijken of de sterilisatie wel goed is gegaan, maar dierenarts vindt dat niet zo waarschijnlijk dat dat het is. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Boefje zei:

Wel vreemd dat zo uit het niets ze besprongen wordt door reutjes terwijl ze dat normaal nooit deden. 

Ja, daarom dacht de dierenarts aan een blaasontsteking, in combinatie met die kleine plasjes. Ze kunnen daardoor anders gaan ruiken. Maar vooralsnog dus niks op te vinden. Verder in de gaten houden of haar vulva zwelt, dat schijnt ook te gebeuren als een sterilisatie niet goed is gegaan, maar dat is ook niet het geval. Ze was altijd wel interessant voor reuen, maar nu worden ze echt wild, ik heb er 2 echt vanaf moeten trekken. Yula snapt dan niet wat er gebeurt, die ziet het als spelen, maar toch twijfelachtig leuk of te spannend, beetje van beide. Ze blijft ze wel opzoeken, maar likt vaker aan haar neusje en schudt zich dan uit. Ik vind het in elk geval niet leuk en ook niet dat de baasjes niet opletten. Vandaag op het strand ook weer eentje, een jonge labrador die veel te lomp met haar was. Die heb ik ook op zijn kop gegeven, baasje liep een flink eind verderop op het strand. Ja hij is gecastreerd. Ja kan zo wezen, maar hij dendert haar zo ondersteboven, houdt geen rekening met dat ze veel kleiner is en probeert er op te kruipen. Uncool. Dat is geen leuk spel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yula was steeds bezig met iets wat achter de kast rende, ging ze aan de andere kant wachten tot het daar weer achteruit kwam, wat natuurlijk niet gebeurde. Ik dacht een spin, maar toen zag mijn vriend ineens een muis. Dus met een stok die muis achter de kast uit gejaagd en Yula joeg hem naar buiten. Heel trots op haar, wij hebben geen kat nodig! Maar een uur later had ze een spin te pakken. En die maakt ze niet dood, nee, daar ga je leuk mee gooien en dan rent hij weer weg en dan pak je hem weer en gooi je hem weer ergens neer. Het liefst in de buurt van baas die dus rustig blijft bij muizen, maar echt niet bij spinnen. En mijn vriend zat rustig op de wc, waar hij dan ook lekker de tijd voor neemt. Dus mij restte niks anders dan jammeren op de bank. Oh nee oh nee oh neeeeheeee hou nou ohooopp. Maar ik heb het overleefd. De spin niet. Mijn vriend heeft hem opgeruimd en door de wc gespoeld. Ik ga dus even alleen boven naar de wc natuurlijk. 

• Haha 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu dat angstige gedoe weer helemaal achter de rug is heeft ze ineens 100 sprongen vooruit gemaakt! Ze doet het beter dan ooit! Blaft en gromt binnen helemaal niet meer naar geluiden van buiten en als de bel gaat doet ze 2 blafjes en stopt dan, ipv helemaal uit haar plaatje woewoewoewoewoe. Buiten is ze alert, maar niet bang, ze reageert veel minder en is onderzoekend, ook naar dingen die ze gek vindt, heel dapper! Het enige wat haar echt triggert zijn andere honden en rennende katten, daar wil ze heel graag op af om te spelen. Vogels vindt ze interessant, maar ze reageert er minder heftig op dan eerder. In de wijk luistert ze dan goed, maar als ze aan het strand ganzen ziet heeft ze bananen in haar oren. Ik heb een lijn van 15 meter die ik pak voor de strandjes, op de meeste stukken heb ik de helft nog nieteens nodig, omdat ze in mijn buurt blijft. Ze houdt me goed in de gaten en luistert dan ook goed, als er geen leuke dingen zoals ganzen zijn. Onze band is dus echt ontzettend gegroeid! Blaffen naar dingen die ze spannend vindt op straat komt bijna niet meer voor en als ze het weleens doet is het ook 2 keer wafwaf en is het klaar als ik haar meeneem, terwijl ze er eerder in bleef hangen. Ik laat haar onderweg vaak zitten en wachten als ze ergens heen wil stormen of in de verte op iets zit te fixeren. Ze blafte ook erg als ze uit de auto sprong bij het strand, dus blijft ze nu zitten in de auto, trek ik mijn laarsjes aan, haal de riem uit de knoop etc en als ze er uit mag blaft ze nu niet meer en is ze niet zo over de hyp. 

In huis kunnen we nu uitgebreid met haar knuffelen, eerst ging ze meteen in wat wij de sharky modus noemen. Happen en spelen en wild doen. Nu doet ze dat alleen als ze toch al een beetje wild was, maar we krijgen haar snel rustig. 

Ik ga er vanuit dat dit een up is waar weer een down op kan volgen, maar het is fijn om te zien dat er een stabiele hond in zit die er steeds meer uit komt. Ontzettend trots op haar, en op ons! 

Donderdag komt iemand van een uitlaatservice kennismaken. Denk dat het goed is als ze in een stabiele roedel de wijde wereld in kan, om te leren van de andere honden. Zij doen onderweg ook veel oefeningen in wachten en impulscontrole, dus dat is in lijn met wat wij doen en wat werkt voor haar. Mijn enige zorg is dat ze in de bus in de bench moet en dat is ze niet gewend. De enige keer dat ze dat heeft gehoeven was op haar transport van Roemenië naar hier, wat heel erg lang was, dus hopelijk heeft ze daar geen trauma van, anders wordt dat wel een belemmering. We gaan het gewoon proberen. In de auto vindt ze prima en ze zit dan ook met andere honden in de bus en niet zo lang. Duimen maar. 

Vrijdag proeflesje detectie! Ben heel benieuwd! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, het is 6 stappen vooruit, 7 achteruit en dan weer 15 vooruit! 

Gisteren kon ik zo lang met haar knuffelen zonder dat ze sharky ging doen dat ik dacht dat ze ziek was. Ze had in de middag ook gekotst. Maar ze was niet ziek, ze is gewoon lief en rustig ❤️ 

Wel een dikke claim op knuffels hier. Zit ze mij zo brutaal aan te kijken terwijl ze zich uiterst tevreden in de aandacht van mijn vriend gewurmd heeft 

IMG_20220901_145320.thumb.jpg.25b7873eb71b633064143471b29df8e0.jpg

• Vind ik leuk 1
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kennismaking met de uitlaatservice was prima, maar toch besloten het niet te doen. Ik voelde me er niet prettig bij en mijn vriend ook niet. Het voelde als teveel, te lang, te heftig. We hebben haar steeds zo beschermd en alles zorgvuldig stap voor stap, dit voelt alsof we haar in 1 keer in het diepe gooien, zonder dat we er zelf bij zijn. De wandeling geloof ik nog wel, maar dat vervoer in die bus, geen tussenstapjes, gewoon hupsakee in de kooi en 3 a 4 uur mee, ik kan me echt niet voorstellen dat dat in dit stadium goed is voor haar. Misschien later. 

Vandaag proefles detectie gedaan. Dat vond ze heel leuk en ze kan het ook heel goed! Dat gaan we vaker doen. Volgende week ook een proefles speuren. Zij heeft binnenkort ook een gezamenlijke wandeling in de uiterwaarden met een groepje van 5 hondjes, daar kunnen wij ook nog bij. Dat wil ik wel graag. Zo maakt ze ook veel leuke nieuwe dingen mee, lekker bij mij in de auto ipv in zo'n bench in een busje met een vreemde mee. 

Ik had haar ook nog gevraagd wat ze vindt van de uitlaatservice. Zij zag voor Yula ook veel meer in een fijne doggy daycare voor haar sociale contact. Zitten allemaal stampvol, maar goed, niks heeft haast. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Eefje zei:

dit voelt alsof we haar in 1 keer in het diepe gooien, zonder dat we er zelf bij zijn.

Goed dat jullie dat inzien en dus geen fijn plan vinden voor Yula! 👍

Een hond heeft geen contacten nodig in een (wisselende?) groep om "sociaal" te (leren) worden en zeker niet als ze zoals Yula juist héél rustig aan, gecontroleerd en in haar tempo door jullie begeleid wordt om het drukke leven in Nederland te leren hanteren. Als je goed kijkt én luistert naar een groep honden dan is er zelden sprake van allemaal ontspannen honden. Tenzij het een op karakters samengestelde vaste groep is. Er is bijna altijd negatieve spanning onderling, ook al vloeit er geen bloed. Ook positieve spanning is spanning waar een hond zich niet prettig/veilig (meer) onder kan voelen trouwens. Daarbij lopen veel uitlaatservices in gebieden waar ook andere wandelaars met of zonder honden/kinderen/scootmobielen/buggies/bolderkarren, zelfs andere HUS-sen en fietsers vertoeven dus dan weet je helemaal niet in wat voor situaties je hond terecht komt of kan komen. "Gelukkig" hoor je de meeste groepen honden al van verre dus dan kun je je route aanpassen om zo'n groep te ontlopen. 😁

Als Yula speuren e.d. leuk vindt dan is dat toch geweldig voor haar en jullie? Samen bezig zijn, zicht op en zeggenschap houden over je eigen hondje, Yula voelt zich veilig bij jullie dus kan ze zich helemaal concentreren op haar neus gebruiken en lol hebben. 🥳

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .