Ga naar inhoud

Yula

Eefje

Aanbevolen berichten

Spike deed het ook altijd. En er zo in ploffen en rollen ook. Kan me voorstellen dat het mega leuk is, zeker als je zo klein bent, dan is het toch echt een avontuur! En het is zacht en koel. Ik denk dat de meeste honden het doen, ik zou het zelf wel doen als ik hond was iig 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe hebben we Yula geen 'kunstjes' geleerd, behalve zit. De nadruk lag op huisregels en impulsbeheersing. Niet in de keuken als er gekookt wordt, niet onder tafel als er gegeten wordt, niet door de deuren stormen, maar rustig wachten, niet krabben bij de deur, wachten bij haar voerbak ipv er vol in duiken, dat soort dingen. Dat vroeg veel afleiding en doorzettingsvermogen, maar gaat nu super goed! 1 handgebaar en ze weet wat de bedoeling is. Grappig toen mijn moeder oppaste dat ze geen voet in de keuken zette toen mijn moeder ging koken, ze ging uit zichzelf netjes bij de onzichtbare lijn liggen die we altijd trekken. Bij ons probeert ze die lijn steeds iets op te schuiven 🤣. Ze weet het dus heel goed, maar test onze grenzen. PUBER!

Nu vind ik het fijn om buiten met eenvoudige dingen haar aandacht even vast te kunnen houden. Als ik haar naam noem en ze kijkt naar me krijgt ze een brokje, nu moet ze steeds iets langer naar me kijken, voordat ze het brokje krijgt. Ik gebruik haar naam en niet een commando als 'kijk', want als ze straks losloopt wil ik dat ze direct op haar naam reageert, dat is wat je roept als je ziet dat er iets aan de hand is, dus daar wil ik een scherpe reactie op. Netjes zitten en ook blijven zitten bij een drukke straat. En sinds gisteren kan ze super knap pootje geven. Had ze binnen 2 minuten door en ze kan het nu zelfs ook al buiten! Slim ding 😍. Dit soort foefjes helpen om rustiger te kunnen wandelen, haar aandacht snel bij me te krijgen en even te houden, als er iets gebeurt (of als er iets ligt waarvan ik al weet dat ze het gaat pakken) waar ze van afgeleid moet worden. 'Kom' moet er strakker in. Nu komt ze alleen als het haar uitkomt. Haar naam betekent kijken, kom betekent komen, dat ben ik nu ook op straat aan het oefenen. Daarna komt 'hier', als een meer urgente versie van 'kom'.

Alleen thuis zijn gaat erg goed, maar als we samen tegelijkertijd de deur uit stappen heeft ze een kong nodig, anders gaat ze enorm tekeer. Met een kong is er helemaal niks aan de hand. Als ze daarmee klaar is drentelt ze even rond, we komen nu eigenlijk altijd thuis bij een hond die uitgestrekt in coma op haar plekje op de bank ligt. 

Bijna elke dag maken we een wandeling van 40 minuten, die wandeling 2 keer per dag is nog te veel voor haar, als ik dat doe heeft ze de gekke 5 minuten als ze terugkomt. Niet erg, wel een signaal. Denk dat ze dat volgende week wel kan. En af en toe doe ik haar in de auto om naar een ander gebied te gaan. Ik zorg er wel voor dat dat prikkelarm is. Een andere omgeving is op zichzelf al spannend genoeg voor haar.

Alles bij elkaar beginnen we echt al stukjes te zien van de hond die ze straks gaat worden, als ze volwassen en goed gewend is. Ik ben erg trots op haar, zulke stappen die ze elke week weer maakt 😍

IMG_20220711_115343.thumb.jpg.d9480adb396319750fc466aa505da357.jpgIMG_20220711_115413.thumb.jpg.73840fcc3eaf98b010f1499aad811054.jpg

• Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yula gaat in september op training! Net gesproken met de trainster, die heeft zelf ook een hond uit het buitenland, dus dat is heel fijn. Het is bij een grote hondensport vereniging waar je veel verschillende dingen kunt doen. Ik denk dat ik al blij ben als Yula na een paar weken een beetje rustig kan zijn daar, dus de verwachtingen zijn laag haha! Maar denk dat het leuk en goed voor haar en mij is. En op een later moment kan ze dan leuk mee in één van de sporten die ze daar doen. 

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja, het vuurwerk gaat goed, de rest van de zomerfeesten niet zo. Valt echt net in een verkeerde periode voor haar waarin ze toch al veel te alert is steeds. Ze zit in een cirkeltje. Angstfase, daardoor heel alert, daardoor slaapt ze veel te weinig waardoor het erger wordt. We kunnen er even niet zoveel aan doen, behalve weinig met haar ondernemen, hersenwerkjes doen en proberen prikkels te minimaliseren. Maar er is gewoon veel herrie vanuit de stad, er zijn meer mensen op straat, ze zijn luidruchtiger en op rare tijdstippen. Ze heeft vannacht tot half 2 een paar keer flink geblaft. Daarna gelukkig geslapen. Mijn vriend zit nu beneden te werken, ik boven een cursus te doen. Hopen dat ze vandaag overdag dan maar wat meer slaapt. 

Net wel lekker liggen dromen, veilig naast de benen van mijn vriend. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yula is gelukkig wat gekalmeerd. Ze slaapt in elk geval meer, maar ze is nog wel prikkelbaar. Ze gromt en blaft snel als ze buiten iets hoort. Ben nu met tips van de gedragsdeskundige en 2 boekjes van Turid Rugaas die ze me heeft aangeraden bezig. Ik laat Yula zo merken dat ik haar waarschuwing gehoord heb en dat ik me wel bezighoud met de buitenwereld en zij zich daar niet druk om hoeft te maken. Als ze rustig is doet ze dat ook niet zo, maar nu is ze onrustig, dus dan is het een manier om rust te brengen. Ze stopt nu in elk geval direct met blaffen en grommen als ik dat doe, dus dat is goed. Nu hopen dat het snel zo ver indaalt dat ze er überhaupt niet meer aan begint. Ze is slim genoeg, dus dat pikt ze vast snel op. Het is op zich niet problematisch blaffen. Ze blijft niet aan de gang en als je de duur op een dag bij elkaar optelt heb je het nog niet over een 2 minuten in totaal, maar je schrikt je elke keer de tandjes en het is zo lastig voor haar om rust te vinden als ze het gevoel heeft zo alert te moeten zijn steeds. Dus dat hoop ik zo voor haar weg te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Haha als wij zelf gaan eten, krijgt Namu altijd iets om in haar rennetje te gaan. Op een gegeven moment zat ze dus braaf al in het kenneltje te wachten op het lekkers, op het moment dat wij de borden uit de kast pakten 😄 

Overigens doen we nu al een tijd het deurtje helemaal niet meer dicht terwijl we eten, en kan ze dus gewoon er uit, maar blijft ze toch gewoon liggen in de ren tot we de borden weer in de vaatwasser zetten. Dan zit ze klaar voor een wandeling 😉

Ze zijn niet dom he?

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We waren vanmorgen lekker op het waalstrand! Ik had de hondenschool afgezegd, omdat Yula een terugval heeft. Sinds de vierdaagse is ze meer gestresst en kan minder aan. Toen stelde de trainster voor om samen met haar hond naar het strand te gaan. Hij is een herplaatser uit Griekenland, met een fikse gebruiksaanwijzing. Dus vanmorgen zijn we gegaan en wat heeft Yula genoten! Trainster is het er wel mee eens dat de training bij de hondenschool nu geen goed idee is. Wel wat andere opties besproken, ik was zelf ook al bezig met online training bij stressless dogs en aanvullend ga ik contact opnemen met iemand in de buurt die @Mississippime ook al had aangeraden voor speurwerk. Ook wist die trainster een hondenschool in de buurt die de training in een dichte manegebak geeft, dat zou beter zijn. En 2 keer in de week vroeg opstaan om naar het strand te gaan. Verder in de buurt de wandelingen heel kort houden. Ze voegen te weinig toe en zijn te druk. Teveel honden, teveel katten, alles te vluchtig. Op zoek naar manieren dus waarop ze lekker hond kan zijn, zonder al die stadse stress. Is even aanpassen, maar ik was dat pad toch al aan het verkennen, fijn om de bevestiging te krijgen dat zij ook denkt dat dat de juiste weg is voor Yula. 

IMG_20220730_112920.thumb.jpg.c598e2ac25a008aa5de06032bf4b5935.jpgIMG_20220730_112905.thumb.jpg.128c4df686c400ef1e55b8d90671e6e5.jpgIMG_20220730_112854.thumb.jpg.023f7a4a996dce85685000bb85a5631c.jpgIMG_20220730_112831.thumb.jpg.1282236f0b429c2b0afa18a9875215c7.jpg

IMG_20220730_112842.jpg

• Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Kolino zei:

Wat een blij ei 😄 Die andere herplaatser is ook wel errug leuk hoor 😉 Zoiets wil ik haha.

Ziet er super leuk uit, maar die wil je niet hoor 😅. Hele moeilijke hond is dat, poooh ik zou het niet kunnen. 

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu 3 dagen achter elkaar naar het strand geweest, heb een ander strandje dichterbij huis ontdekt, daar is het heel rustig, gisteren was het al rustig, vandaag 1 iemand tegengekomen met een hond, verder niks. Het doet haar erg goed, heel andere hond joh! Veel meer ontspanning en rust, slaapt ook veel meer, geen omkijken meer naar. 

Volgende week gaan we naar de snuffeltuin van die gedragsdeskundige die ook detectie en speurwerk doet. Gaan we gewoon even kennismaken en gaat ze kijken wat we het beste met Yula kunnen doen. 

Vandaag was de trainster waar ik zaterdag mee weg was meegegaan naar de paarden, ze is nog even binnengekomen om te knuffelen met Yula. Mijn moeder was er ook geweest, die was mee naar het strand, en het baasje van mijn buurthond is ook even geweest. Allemaal kort, maar wel best veel voor Yula. Maar ook dat kan ze nu veel beter aan! Ze wordt wel druk, maar kalmeert ook sneller. Denk dat we nu echt op het juiste spoor terechtgekomen zijn.

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .