Ga naar inhoud

Yula

Eefje

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Evee zei:

Fijn dat er zoveel vooruitgang in zit!

Ja hè! Ben echt blij en opgelucht. En trots op haar en op ons zelf. Ze heeft net haar nieuwe luxe mand gekregen van Omlet. Ze is er meteen in gaan liggen ipv op de bank en slaapt nu. Zo schattig 🥰. En fijn ook voor ons, want dat is een duur ding joh.

IMG_20220605_181648.thumb.jpg.7d754b46b4ca92c11abb48d0129a78c5.jpg

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Hier leeft de gerepareerde outdoor mand nog steeds. Hij staat nog wel in huis, niet in de ren. Maar als het zo blijft gaan als nu, wissel ik dat binnenkort een keer.

Ooh wat zou dat fijn zijn als ze eens stopt met slopen en ze heerlijk in een mand kan ❤️. Wat dat betreft zijn wij wel gezegend, Yula sloopt alleen haar speelgoed, en dat mag natuurlijk, daar mag ze mee doen wat zij leuk vindt 💁.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Evee zei:

Dat is waar, hoewel namu ook stukken speelgoed opeet. Helaas beperkt dat onze opties wel behoorlijk.

Ja dat is wel echt vervelend, zal ze dat ooit afleren denk je? 😅

Gisteren was mijn beste vriendin hier even en vandaag mijn moeder. Voor de eerste keer sinds een paar weken bezoek! Onder strikte instructies om Yula volledig te negeren. Niet aanhalen, niet tegen praten, zelfs niet naar haar kijken, ook niet zijdelings. Heb haar in het begin even aangelijnd toen ze binnen kwamen (hebben allebei de sleutel dus geen bel). Toen ze een beetje rustig deed losgelaten en is ze gaan snuffelen en aan blote enkels gaan likken 🤣. Kluif gegeven en ging ze daarmee bezig. Met mijn moeder zat ik op de bank, Yula is op gegeven moment op haar dekentje op de bank naast mijn moeder gaan liggen zonder zich verder op te dringen, dus dat deed ze heel goed! Voorlopig mogen alleen deze twee hier komen, ik wil dat Yula aan ze gewend raakt, want zij zullen ook af en toe op haar passen. Maar ze is vooral enthousiast, jeeeuuujjj mensen! En ze moet even leren dat die mensen niet voor haar komen en haar net als wij geen aandacht geven als zij daarom vraagt. Als dat een paar keer goed gaat kunnen ze haar op hun initiatief even bij zich roepen en wel aandacht geven. Maar voor nu beter even zo, zodat ze niet zo door het dolle gaat en gewoon rustig blijft/snel wordt als er mensen komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Weer een weekje verder en ze doet het zo goed! De wandelingetjes zijn we aan het uitbreiden, elke week een stukje bij het vaste rondje erbij. Ipv een rondje van 10 minuten lopen we er nu ongeveer 20. Afhankelijk van hoe de rest van haar dag eruitziet natuurlijk. Als er wat meer reuring is geweest dan houden we het buiten kort, om te voorkomen dat ze overprikkeld raakt. Dat is van de week nog een keertje gebeurd, maar niks heftigs. Stond ze ineens naar niks te grommen bij de achterdeur na een drukke wandeling. Haar daar weggehaald en toen is ze lekker in slaap gevallen.

In de middag kan ze nu gemakkelijk een uur alleen zijn, denk wel langer, maar we bouwen het langzaam op. Echt de vroege ochtend, in de ochtendspits zeg maar, dat trekt ze niet. Ze is dan de hele nacht al alleen geweest en je vertrekt dan vanuit een drukke energie. Dat gaan we rustig oefenen, want het is natuurlijk wel handig als dat straks kan.

In de tuin zit ze aan een lange lijn, ivm giftige planten en veelvuldig graven. Dat gaat erg goed. Eerst moest ze binnen 10 minuten weer naar binnen, omdat ze te wild werd, nu kan ze rustig 2 uur buiten blijven. Ze is dan wel bezig, maar niet heel druk, gaat regelmatig even liggen en laat de tuin redelijk intact, maar we moeten haar wel in de smiezen houden. Ze heeft ook geen last meer van de prikkels in de tuin. Natuurlijk is ze niet zo rustig als binnen, maar ze kijkt een keer op en gaat weer verder met wat ze aan het doen was. Een heel verschil met op alles reageren, snel blaffen en meteen overprikkeld. In huis blaft ze alleen nog naar de deurbel, brievenbus en als er mensen binnenkomen (dat laatste is echt uit overenthousiasme). We hebben een nieuwe deurbel, die is nog niet in gebruik maar we laten haar er wel aan wennen. Straks vooral op ons eigen gedrag letten als die in gebruik genomen wordt. Niet meteen opspringen en naar de deur lopen, want dan hebben we binnen 3 dagen weer hetzelfde. Al met al ben ik zo trots op haar en op ons! 

Dinsdag gaan we even naar de dierenarts. Haar nageltjes moeten geknipt, even een apk en ik wil even een planning maken qua vaccinaties. Ze heeft pas alles gehad wat je maar kon bedenken voordat ze geïmporteerd werd, maar ik weet niet precies wat wanneer en met welke frequentie moet, dus dat kan ik dan mooi even vragen. Ik verwacht geen problemen bij de dierenarts qua gedrag. In de spoedkliniek vond ze het ook hartstikke leuk. Geef haar aandacht en ze is de gelukkigste hond op aarde, ze vindt alle andere honden machtig leuk, dus dat komt vast goed.  

IMG_20220616_175222.thumb.jpg.e2fdaa3b46a2f41ce101e7589bec1a99.jpgIMG_20220616_175200.thumb.jpg.df0b4630bbb60edc7985c2a03b2848d5.jpg

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even bij de dierenarts geweest. Ik vond haar nagels lang, soms schuurt ze met haar kont over de grond en ze heeft wat schilfers in haar vachtje. Ook even nagevraagd hoe en wat qua medisch onderhoud als vaccinaties en ontwormen enzo. Ze heeft de boel op stelten gezet, ze vond het zo spannend en is dan all over the place. Wil met alles en iedereen spelen en knuffelen en ging blaffen en piepen toen haar nieuwe hondenvriend weer naar huis ging. Maar ze heeft het goed gedaan verder, ze was bang op de tafel maar de dierenarts mocht wel alles doen en ze wilde ook wel koekjes. Iedereen verliefd op haar daar haha! 

Glansrijk door de apk! Mooi slank, houden zo, hartje en longetjes goed, tanden goed, oren en ogen schoon, netjes in haar vachtje en glanst mooi, alleen even wat olie over haar voer tegen de schilfertjes en hij wil dat ze wat vaker poept dan 2 keer per dag, want anaalklieren moesten uitgeknepen, olie helpt daar ook bij en bij de volgende zak voer letten op toegevoegde oliën. Hij kon zich vinden in de leeftijd in haar paspoortje. Ze is niet meer gegroeid sinds we haar hebben, toen we voor die kennelhoest bij de dierenarts waren woog ze precies hetzelfde als nu. Nageltjes waar ik eigenlijk voor kwam niet geknipt, zijn weliswaar wat aan de lange kant, maar te dicht op het leven. Dat zal voldoende moeten slijten nu we wat langere rondjes lopen. Verder regelmatig ontwormen, zeker nu ze in de fase zit dat ze vanalles van de straat pakt. Ze eet het meestal niet op en pakt geen poep ofzo, maar toch goed om wel vaker dan regulier te doen nu. Voor 1 ziekte adviseert hij tzt nog een andere vax, in Roemenië hebben ze daar een andere variant van. 

Nu bijkomen van dit avontuur 

IMG_20220621_121143.thumb.jpg.9fc1798178011b05e258bba8dc74c3a4.jpg

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed verlopen is bij de dierenarts. Het is zoveel waard als dat geen strijd is met je hond 🙂 

Grappig dat ze niets meer is aangekomen, toch een kleiner hondje dan, zo jong al een eind uitgegroeid. Namu komt de komende maanden nog zo'n 5 kg aan verwachten we. Niet meer zo snel als in het begin hoor. Nagels knippen bij de honden heb ik bijna nooit hoeven doen. Net even de klauwtjes bijhouden die hoger op de poot zitten. En Qila op het laatst een keer toen ze zo ziek was en daardoor minder ging wandelen. Als ze gewoon fit zijn wandelen wij genoeg om de nagels goed af te laten slijten. Ik knipte alleen soms het haar tussen de tenen van onze honden 😄 Wist je dat malamutes bredere poten en tenen hebben waardoor ze goed op glad ijs kunnen lopen? Onze dierenarts adviseert Namu 1x per maand te ontwormen, in ieder geval in het eerste jaar, zeker omdat zij ook veel van straat eet. 

2 keer per dag poepen is inderdaad niet veel. Namu poept in de ochtend 3x en dan eind middag of 's avonds nog 1x. Soms zelfs 5x per dag 🤔 De andere honden van ons ook zeker wel 3x. Namu staat nog steeds op 3 maaltijden per dag maar ik denk ook dat we dat zo laten. Ik heb het idee dat ze daardoor ook wel vaker moet. Maar ze lijkt misselijk te zijn van een lege maag als er lang tussen de maaltijden zit, dus ik geef het liever in 3 porties verdeeld over de dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had Yula ook een paar keer, kotsen 's ochtends. We geven haar nu voor het slapen nog een paar brokjes en nu heeft ze het niet meer. 

Ze heeft weinig gelopen al een tijd, bij het gastgezin ging ze 3 keer per dag 10 minuten op een veldje dichtbij, haar nagels vond ik al lang toen ze bij ons kwam. Wij lopen nu 2 keer 20 minuten en 2 keer ongeveer 10, die langere wandelingen breiden we steeds een stukje uit en ze loopt dan vooral op tegels, dus dat komt wel goed met die nageltjes. Ik heb een leuke route die ik graag met haar wil lopen en die is zeker 3 kwartier, maar daar is ze mentaal nog niet aan toe. Nieuwe omgevingen zijn nog erg lastig, dus we zijn vanuit het vaste rondje steeds een stukje erbij aan het pakken. Ik merkte het ook meteen toen ze uit de auto kwam bij de dierenarts. Echt druk en all over the place. Totaal andere hond dan op plekken die ze kent. Dat gaat nog wel even tijd kosten, maar ik ben al lang blij dat ze het in haar bekende omgeving nu zo goed doet.

Dierenarts zei inderdaad dat hij wil dat ze 3 of 4 keer per dag poept. Misschien wordt dat ook vanzelf wel meer als ze meer loopt, maar wat olie kan geen kwaad. Het eten gaan we wel iets opvoeren als ze straks nog meer beweegt, maar niet veel, hij vond haar prachtig slank en ik ook. 

Ze weegt precies 10.1 kilo, dat woog ze dus 7 weken geleden ook, maar echt precies. Ergens jammer, ik hoopte dat ze nog wat breder zou worden, want ik kan geen passende tuigjes voor haar vinden. Ze is zo lang en dun dat tuigjes of te kort of te breed zijn. Toch maar eentje van perfect fit laten aanmeten denk ik. Ik was aan het wachten daarmee tot ze uitgegroeid is, maar dat is ze dus blijkbaar wel. Nou ja zo beestje zo baasje. Ik ben ook dun met een iets te lang bovenlijf, T-shirts zijn ook vaak een uitdaging. Hoera voor hoge broeken! En we hebben ook allebei dun donker haar 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dat figuur heeft ze "van jou" dan 😄😉 

Lastig, die kleine rondjes. Ik kan ook alleen in de natuur lange wandelingen doen met Namu, in het dorp is 20 minuten echt meer dan genoeg van prikkels. Maar als we naar het bos of strand gaan, dan kan ze ongeveer 5 km / een uur wandelen aan. Met de warmte nu doen we dat niet zo heel vaak, dan lopen we wat korter en zitten we daarna lekker even aan het water, zodat ze daar lekker kan spelen en haar energie kwijt kan raken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is inderdaad jammer, maar weinig aan te doen. Ik heb haar eerder wel in de auto gegooid om ergens anders heen te gaan, maar dat pakte vrijwel nooit goed uit. Ze is dan niet op haar gemak en kan ineens uit haar pan gaan om iets wat zo ver weg is dat je het amper ziet. Geen positieve ervaringen dus. Vaste rondjes en die uitbreiden werkt wel goed. En ze kan nu ook lang in de tuin blijven. Van de prikkels in de tuin en op wandelingen wordt ze moe genoeg en dan kan ze ze ook nog verwerken. Straks appte mijn moeder of ze even langs kon komen. Dat mocht van mij pas aan het eind van de middag, als Yula haar dierenarts avontuur er een beetje heeft uit geslapen. We moeten echt doseren, als ze overprikkeld raakt draagt ze dat nog zeker een dag met zich mee voordat ze weer zichzelf is. Niet erg om af en toe de grens op te zoeken of overschrijden, dan weet je weer waar die ligt, maar als het even kan doen we alles goed gedoseerd. Bezoek ontvangen is intens voor haar. Ze vindt het hartstikke leuk, maar gedraagt zich dan precies zoals bij ons in het begin. Constant aandacht vragen, ze vindt helemaal geen rust. Bij ons weet ze inmiddels dat dat niet werkt en dat ze alleen aandacht krijgt op ons initiatief. Ik vond dat eerst zielig, maar dat is het bij haar echt niet. Het is juist zielig als ze bij elke beweging die je maakt opspringt in de hoop op aandacht. Bij ons weet ze nu hoe het werkt, bij bezoek moet ze dat nog leren. Afgelopen weekend was een vriendin hier, die heeft haar grondig genegeerd. Ging ik naar de wc, ging Yula meteen bij haar proberen aandacht te krijgen. Niet gelukt, maar zo krijg je wel een beeld van hoe ze is. We kunnen dus ook echt alleen bezoek ontvangen dat haar echt kan negeren. Anders beginnen we elke keer weer opnieuw. En heb je daarna steeds een hellehond in huis. Maar hopelijk wordt het met tijd, training, wennen en ouder worden wel rustiger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer meegedaan met het vragenuurtje van de gedragsdeskundige. Toch de prikkels gaan opvoeren, wel gedoseerd natuurlijk. Liefst vaak en n kort bezoek en 2 keer in de week in de auto naar een andere wandelplek rijden.  Ze moet het toch gaan leren, dus het moet met enige regelmaat, maar wel zo dat ze dan daarna een dag echt rust heeft om het te verwerken. Dit is precies de reden dat ik die vragenuurtjes zo fijn vind. Gewoon even sparren: dit is wat we zien, pas op de plaats of toch steeds kleine schepjes er bovenop. Inmiddels weet ik wel dat ze voor het laatste kiest nu, maar de check stelt mij gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een langer stuk gelopen dat afweek van haar normale rondje. Ze gedraagt zich dan wat wilder en nog meer alert, maar ze heeft het goed gedaan. We doen nu veel aandachtsoefeningen, dat helpt buiten wel om haar aandacht een beetje bij mij te krijgen, tenzij de andere prikkel wel erg sterk is, zoals een andere hond die dichtbij komt. Maar oefening baart kunst en het begin is er. Ze kwam een beetje wild terug van de wandeling, maar werd snel rustig en heeft de hele avond geslapen.

Ik ben ook met ´los´ aan het oefenen. Ze kan obsessief blaadjes en takjes van de straat pakken. Gelukkig eet ze de meeste dingen niet op, maar loopt er triomfantelijk mee rond. Als ze loslaat wat ze vast had krijgt ze een brokje. Moet haar dan wel met het brokje een paar stappen voorbij datgene lokken wat ze net heeft laten vallen, anders pakt ze het weer, maar het begin is goed, ze luistert en vindt het leuk.

De aandachtsoefening is ook fijn bij het oefenen met bezoek. Mijn moeder komt steeds korte momentjes, Yula is dan erg opdringerig, ik moet haar heel goed begeleiden daarin. Als ze mijn moeder zit te belagen en ik zeg haar naam, dan zit ze binnen 1 seconde kwispelend voor mijn neus, dus het lijkt erop dat Pavlov begint in te kicken. 

Al met al is onze grootste uitdaging haar gigantische enthousiasme. Mensen en andere honden vindt ze zo geweldig leuk, dat is erg moeilijk in te tomen. Ik heb wel hoop dat dat met de juiste training, tijd en geduld wat minder explosief zal worden. Ze moet leren welk gedrag haar iets oplevert en dat is met deze dingen erg lastig, want bezoek kan je instrueren, maar andere honden en mensen reageren buiten niet zoals je dat voor de training nodig hebt. Ze bevestigen haar in haar gedrag door naar haar te kijken en tegen haar te praten, andere honden gaan ook graag op haar uitnodigingen in, zelfs op een aardige afstand Wat dat betreft is het gemakkelijker een enorme rottweiler op te voeden dan zo'n schattig ding als Yula denk ik. Daar gaan mensen niet zo naar koetsjiekoe doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-6-2022 om 13:34, Evee zei:

2 keer per dag poepen is inderdaad niet veel. Namu poept in de ochtend 3x en dan eind middag of 's avonds nog 1x. Soms zelfs 5x per dag 🤔 De andere honden van ons ook zeker wel 3x.

Ik ben gewent dat mijn honden 2-3 keer per dag poepen. Mijn ervaring is wel dat het uitmaakt welk voer de hond krijgt. Bij brokvoer heb je meestal vaker en meer ontlasting, bij KVV vaak minder vaak en minder volume. De ontlasting is bij KVV vaak ook steviger, waardoor de anaalklieren gemakkelijker geleegd worden.
Olie (ik geef tijdens het verharen schapenvet en/of zalmolie) is goed voor de huid/vacht en voor de weerstand. Je moet het wel langzaam opbouwen om te voorkomen dat je hond er dunne ontlasting van krijgt, maar ik denk dat je dat wel weet. Bij minder vaste ontlasting worden de anaalklieren weer niet gebruikt.

Heeft de dierenarts het ook over de mogelijkheid van titeren gehad om te kijken hoe het met de hoeveelheid antistoffen  tegen die ene ziekte is om te bekijken of vaccinatie daartegen nu zinvol is?

Super dat ze zo netjes door de apk gekomen is! Dat geeft je als baasje toch een goed gevoel. Bij zo'n zwarte hond zie je het ook mooi als ze goed in de vacht zit he?

Haar enthousiasme is zeker een uitdaging, maar bedenk ook, dat het met het volwassen worden ook vanzelf wat minder wordt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het nu niet in goede banen zou moeten leiden, maar het kan je soms ook gerust stellen, dat een deel ook gewoon 'vanzelf' komt met het ouder worden.
Het niet meewerken van de omgeving met de opvoeding van je hondje herken ik. Ik heb wel eens een hele boze mevrouw gehad in een tuincentrum,omdat ik niet wilde dat zij (als zoveelste persoon dat kwartiertje) mijn jonge hond ongevraagd aanhaalde. Ik wilde mijn hond vooral gewoon op eigen tempo een winkel laten zien. En leren dat je niet met iedereen iets moet, want als ze volwassen zijn en iedereen bespringen vindt niemand dat meer zo leuk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies dat. Ze gaat dan op iedereen af, terwijl we juist aan het oefenen zijn dat niet te doen. Ze blijft zo klein als nu, maar als ze rustig doet en focus op ons heeft raakt ze niet overprikkeld en hebben we een stabiele hond, ipv eentje die van alles uit haar tetter gaat. Mensen realiseren zich niet wat ze overhoop kunnen gooien met even tegen haar praten. Al is het niet meer zo precair, ik wil het toch niet hebben.

We zijn alles flink aan het opvoeren, we wandelen langer en tijdens de wandeling trainen we met 'los' en aandachtsoefeningen. Ze komt langs druk verkeer (boeit haar niet) en schapen en geitjes (heeeeeel interessant). Straks kwamen we langs een buurtfeest met een hoop herrie en een springkussen (wel op een afstand van zo'n 50 meter) en een ijskarretje met een heel hard muziekje dat ons passeerde en toen vlak voor ons bleef staan. Ze wilde wel kijken en was onrustig de rest van de straat door, maar daarna weer ok. Dat had ik vorige maand niet durven dromen! Ze kan het allemaal goed aan en ze komt moe terug. Daardoor slaapt ze met veel dromen en het boeit haar nauwelijks als wij door het huis rommelen. We kunnen haar ook steeds gemakkelijker en langer alleen thuis laten. Gisteren voor het eerst weer samen buiten de deur geluncht, Yula heeft gewoon geslapen 🥳

Zalmolie krijgt ze maar heel weinig, in de ochtend en avond een paar drupjes over haar voer. De dierenarts zei dat een theelepeltje per dag genoeg zou moeten zijn. Binnenkort nieuw voer, deze keer voor carocroc skincare gekozen. Niet graanvrij, maar verder wel een samenstelling die me wat beter aanstaat dan wat ze nu krijgt. Gaat ze langzaam van het puppyvoer af en over naar stoere grote hondenvoer. 

Niks glanst zo mooi als een mooie zwarte vacht! Is erg verbeterd de afgelopen weken. In het begin verloor ze veel haar door de stress, dat is nu veel minder en ze wordt zachter. Ik heb het idee dat ze minder stinkt, maar misschien ben ik nu gewoon gewend geraakt aan de geur van hond, dat kan ook 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet standaard met een zak voer op pad, vanwege de 'orale fase'. Weet niet of dat bij jullie ook zo is, maar hier liggen overal dode vogeltjes, uit het nest gevallen enzo. Net had ze een vleugeltje te pakken. Dat wilde ze wel laten vallen voor een brokje. MAAR TOEN WAREN MIJN BROKJES OP 😭😭. En vond ze dus een heel vogeltje, zo'n uitgedroogd ding dat al een week in de zon lag te vergaan. Triomfantelijk met dat dode beest in haar bek. Ja en nu? Geen brokjes meer, ze ging het echt niet loslaten om even lief te luisteren en ik ging het ook ECHT NIET uit haar bek trekken. Al bedenk ik nu dat ik daar een poepzakje voor had kunnen pakken, maar daar dacht ik net niet aan. Ze had haar bek niet helemaal dicht en dat vogeltje tussen haar voorste tanden, dus ik heb er een stok tussen gestoken en dat vogeltje er uit gewipt. Kwamen we thuis, ik tegen mijn vriend: WAT JE OOK DOET LAAT HAAR NIET AAN JE ENKELS LIKKEN 🤣🤣🤣. Wat een gore beesten zijn het toch soms zeg. 

En nu onschuldig doen

IMG_20220627_134819.thumb.jpg.56cd17c58e660ca6a37e60c88c8c236f.jpgIMG_20220627_134427.thumb.jpg.8ac628cb4222f1df8980a15c2691da38.jpg

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .