Ga naar inhoud

Yula

Eefje

Aanbevolen berichten

Ja ze kan wel rottigheid uithalen, maar ik denk dat ze gaat piepen voordat ze rotzooi gaat trappen. De deur naar de hal doe ik wel dicht, voordat al mijn schoenen er aan gaan, een plant naar buiten, salontafel leeg en geen losse tassen laten slingeren. Dan eerste half uur op de camera bekijken en slaapkamerdeur open, dan hoor ik het direct als ze gaat piepen. Dat is zo'n geluid waar je zo op gefocust bent dat je het altijd hoort, zelfs in je diepste slaap. En die is bij mij wel erg diep 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Namu hebben we er 2 nachten bij geslapen. Daarna zijn we (nouja, één van ons) elke avond bij haar blijven zitten tot ze rustig was en in slaap viel, en dan naar boven gegaan. Dat merkte ze wel, maar ze bleef dan rustig liggen. Hoewel het best lang duurde soms voor ze haar rust vond, dan zat je dus nog een uur beneden. En soms gaf ze dan in die tijd ook nog aan weer te moeten plassen, dus dan moest je ook weer naar buiten. 

Als Yula geen sloper is, zou ik het inderdaad ook best durven proberen. Er een tijdje bij zitten tot ze rust heeft, dan welterusten zeggen of wat voor woord je er aan wil koppelen en naar boven gaan.

Moet ze 's nachts nog wel plassen of slaapt ze wel de hele nacht door? Als ze nog moet plassen dan zou ik wel nog in het begin een wekker zetten daarvoor, om ongelukjes in huis te voorkomen. En die dan telkens een beetje doorschuiven tot het niet meer nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze slaapt de hele nacht door, of nou ja, ik hoor haar zichzelf wel af en toe wassen enzo, maar ze blijft op haar plek. Zodra ik op de bank ga liggen gaat ze haar bench in en daar komt ze pas uit als ze me flink hoort bewegen in de ochtend, niet na 1 keer omdraaien, maar als ik echt aan het rommelen ben, dan weet ze dat ik wakker ben. Ik heb er dus wel vertrouwen in dat als ze inderdaad in haar bench gaat liggen in het eerste kwartier/half uur, dat ze daar gewoon blijft tot we weer beneden komen. Ze heeft vanaf de eerste nacht heel braaf geslapen, behalve toen ze ziek was natuurlijk, maar ja, ik blijf ook niet in bed liggen als ik een hoestbui van jewelste heb en er van moet kotsen. Ze sloopt alleen bij stress, en vanmiddag vond ze het wel even gaaf om op de punt van het kleed te kauwen voor de lol, want stress had ze zeker niet. Speeltje gegeven en toen ging ze daarmee verder. Maar dat is toch een oud kleed en daar heeft ze ook 100 keer op gekotst dit weekend, zitten al een paar koffievlekken in ook die er niet goed meer uitgaan, dus als ze daarmee aan de gang gaat vind ik dat geen ramp. Nu laten we het liggen tot we weten hoe zij zich gedraagt ook straks alleen thuis. Gaat het allemaal goed en is de situatie stabiel dan komt er een keer een nieuw kleed. In een wat donkerdere tint 😅😅.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We komen net terug van een lange, fijne wandeling met ons drietjes, waarin Yula super veel leuke dingen heeft meegemaakt. En nu heb ik hier twee diepe slapers. Ik geloof dat ik degene ben die nu boodschappen moet gaan doen 💁

IMG_20220505_190530.jpg.ce4ae17e77ca77fcf5d2ab717728d6cd.jpg

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft alleen geslapen!! 🥳🥳🥳🥳

Inderdaad bij gebleven tot ze echt rustig was, toen naar boven gelopen. Is gewoon blijven liggen tot Marcel vanmorgen beneden kwam. Ik heb niet zo goed geslapen als zij, omdat ik steeds de camera wilde checken om er zeker van te zijn dat ze geen stress had. Zij had geen stress hoor 🤣

• Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige waar ik me nu echt wel een beetje zorgen om maak is staartjagen. Ze doet het als ze zo'n temper tantrum heeft en niet weet waar ze heen moet met haar energie. Zodra ze er kort mee ophoudt geef ik haar een alternatief, wat ze vaak wel pakt, maar soms keert ze toch weer even terug naar haar staart. Tot ze zich dan echt enorm op een kauwstaaf stort ofzo. Ze doet het als ze aandacht heeft gehad, ze een beetje druk is en de aandacht gaat van haar weg. Ik heb van het gastgezin meerdere filmpjes ontvangen waarin ze dat deed, er werd gelachen en ze werd gefilmd, veel aandacht dus. Dat heeft het lekker aangemoedigd natuurlijk. Ik pas de tips van de gedragsdeskundige hierop toe en het is volgens haar nog niet compulsief, maar wel onwenselijk. Ze doet het vrij kort en is af te leiden. Maar die plukken haar die ze in de gauwigheid eruit trekt zijn niet grappig. Lastig om dan zelf rustig te blijven, maar dat is wel de key. Het schijnt lastig maar noodzakelijk te zijn om dit weer er uit te krijgen als ze geleerd heeft dat het haar wat oplevert (aandacht), maar goed. Adem in adem uit, rustig blijven, tips toepassen en consequent zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat ook niet iets is wat je er in een paar dagen of weken uit hebt. Je hebt wel kans dat als ze opgroeit en de minder drukke puppytijd en puberteit door is, dat het dan zelden nog te zien is. Ik zou ook niet weten wat je er nog meer aan kan doen dan je al doet. Die plukken haar is inderdaad wel zonde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bowy deed dat ook, maar we hebben dat nooit als iets geks gezien wat we haar af moesten leren. Ze trok er geen plukken haar mee uit, dus we hebben dat eigenlijk altijd zo gelaten. Lady deed het nooit, Murphy ook niet. En bij Semmy kan ik het me niet goed meer herinneren. Volgens mij wel, maar Bowy veruit het meest. Die had ook wel de meeste energie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Bowy deed dat ook, maar we hebben dat nooit als iets geks gezien wat we haar af moesten leren. Ze trok er geen plukken haar mee uit, dus we hebben dat eigenlijk altijd zo gelaten. Lady deed het nooit, Murphy ook niet. En bij Semmy kan ik het me niet goed meer herinneren. Volgens mij wel, maar Bowy veruit het meest. Die had ook wel de meeste energie. 

Tex heeft dat inderdaad ook een tijd gedaan toen ie klein(er) was. Ik heb het wel altijd met een half oog in de gaten gehouden omdat ik weet dat het probleemgedrag kan worden, maar me er verder toch ook niet zo sappig om gemaakt. En het is ook vanzelf over gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dreigende temper tantrum succesvol doorgesluisd naar slapen in de bench 🥳🥳🥳. Ik leer het wel. Straks lekker wandelen tussen de weilanden, fijne tip @Mississippi

Ik vind dat staartjagen problematisch, vooral omdat er een halve hond aan haren op de vloer ligt binnen een halve minuut. Dat kan de bedoeling niet zijn. Ze heeft ook zo'n lang lijf en een enorme staart, kan er lekker goed bij 😉. Maar dit corrigeer ik dus wel. Eerste keer moest ik haar echt even laten schrikken door in mijn handen te klappen om het te doorbreken, nu stopt ze bij de eerste 'uh' en pakt dan een kluifje. Dus hopelijk is het minder problematisch dan het eruit zag. Ze kan het blijkbaar goed laten nu ze weet dat het niet mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een super goeie dag gehad. Paar korte wandelingen, 1 lange in een rustig gebied. Ze heeft veel geslapen. Ook even kort bezoek gehad, na een veel te enthousiaste begroeting die genegeerd werd ging ze rustig aan mijn voeten liggen en toen heeft ze knuffels gehad. Dus savonds laat nog even naar buiten en fijn afsluiten. Dacht ik. Maar er was een concert in de stad en de wind stond blijkbaar onze kant op. Bon Jovi was er, dat kon niet missen 😁. Yula kon dat niet plaatsen, het galmt tussen de huizen dus dat geluid lijkt van alle kanten te komen. Die kwam helemaal crazy thuis en begon haar mand uit de bench te trekken, wat natuurlijk niet lukte dus die bench ging de hele kamer door. Kluif gegeven, is ze die een half uur te lijf gegaan. Toen ik de groenten voor de konijnen ging maken verloor ze haar interesse in de kluif, heb ik haar in ruil een stuk wortel gegeven, kluif weggepakt en naar boven gegaan, Marcel was nog bij haar. Toen is ze vrij snel gaan liggen, eerst aan zijn voeten en toen in de bench. En daar is ze braaf gebleven tot 9 uur vanmorgen. Goed gegaan zo vind ik. 

Ik heb bij het gastgezin doorgevraagd. Zij woonden in een flat in de stad en ze werd 3 keer per dag een kwartiertje uitgelaten heel dicht bij huis (dat is ook de reden dat ze alleen tijdelijk honden opvangen, ze kunnen niet een langdurig goed leven bieden). Overdag gebeurde er niks met de honden, die vermaakten zichzelf en elkaar. Ze is dus toch echt weinig gewend. Alleen al het feit dat ze naar buiten kan kijken en vanalles voorbij kan zien lopen is al heel wat. Het is dus helemaal niet gek dat haar emmertje snel vol zit. Ook niet erg, als we het maar weer leeg krijgen. Advies is ook om situaties niet te vermijden, maar wel te verkorten als je ziet dat het stress geeft. Ze moet gewoon erg wennen en is ook nog een puber. We beginnen het door te krijgen en blijven zelf nu ook rustig als zij zo druk is. Ik ben er zelf wel rustig onder, Marcel heeft het wel even moeilijk, de impact op ons vrije leven is wel erg groot nu. Maar hij komt er ook wel overheen en Yula doet het hartstikke goed. Beetje bij beetje krijgen wij onze vrijheid wel terug. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer even een stapje terug met Yula. Ze laat meer stress zien, blaft snel en ongerust, is onrustig en slaapt te weinig. De stress van de reis en veranderingen kan wel weken tot maanden in haar lijfje blijven, dus het emmertje loopt snel over en het is lang niet altijd duidelijk waarvan. Goed observeren dus en rustig aan, welkom in de eerste weken (of mogelijk maanden) met een herplaatser uit het buitenland. Ik slaap weer bij haar op de bank nu. Ze zoekt erg veel nabijheid, dus ze ligt nu naast me. Als ze zich daardoor veiliger en rustiger voelt hebben we daar allemaal baat bij. Liever een paar lange goede nachten op de bank dan korte slechte in bed 💁. Duimen maar dat zij lekker slaapt vannacht, dan geldt dat ook voor mij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden weer een paar wanhopige dagen met Yula, ze was totaal overprikkeld en niet te stoppen. Gisterenochtend huilend met de gedragsdeskundige aan de telefoon gehangen (die ook echt een therapeut voor mensen is zeg). Ze heeft me gekalmeerd, dat ik echt niet in zo'n korte tijd een hond kan verpesten, want daar was ik bang voor. En heel rustig en concreet tips gegeven op overprikkeld gedrag. Ik zat weer op het paard en had een hele rustige dag. Daarna mijn vriend toen hij thuiskwam meegenomen in alle tips. We hebben nu weer grip op de situatie en kunnen haar emmertje weer leegmaken. Dat gaat wel even duren, ze komen sowieso met een overvol emmertje aan en de eerste weken loopt dat nog regelmatig over. Daarbij hebben wij wat fouten gemaakt die het telkens lieten overlopen ipv het leeg te laten lopen. Nu zitten we in een strak en ontzettend saai regime. Het doet haar goed, we kunnen haar beter lezen nu we haar beter kennen en hoewel we haar niet tegen alle prikkels kunnen beschermen, kunnen we haar wel nadien rustiger krijgen met strakke regels en consequente begeleiding. Het verschil met gisteren is nu al heel groot, hopelijk zit het er in een paar dagen steeds beter in. Ik merk nu al dat ze sneller voor ander gedrag kiest, de kracht van geduld en herhaling en zelf rustig en duidelijk blijven. En dit is het resultaat steeds vaker en sneller 🥰🥰🥰.

IMG_20220513_154312.thumb.jpg.79e6987073000f62043a84570a37cccc.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Yula net in de auto geknikkerd en met de 15m lijn meegenomen naar een park waar het normaal heel rustig is. Nu waren er ineens op 1 stukje heeeeeel veel honden! Leuk dat ze dat vond! Daarna uit laten razen op een veldje en moe maar voldaan weer terug. Het park is niet ver van ons huis, maar het is nog too much qua prikkels om haar daar zelf heen te laten lopen, dus dan maar zo. Ze heeft zich heerlijk uitgeleefd en ligt nu voor pampus. Dit ga ik elke dag even doen denk ik, krijgt ze ook positieve associaties met de auto. 

IMG_20220519_204325.thumb.jpg.c99dfa18383bfade7de9cd8124a1543e.jpg

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels hebben we de gebruiksaanwijzing redelijk in de smiezen. De balans is nog te fragiel, dus we blijven toch bij de kleine wandelingetjes in de buurt en die rustig uitbreiden. Op die rondjes doet ze het heel goed, we hebben ook flink geoefend. Ze loopt ontspannen met een boogje in de lijn, wil in eerste instantie nog weleens op een kat of vogel af rennen, maar meestal is 1 keertje omdraaien en teruglopen voldoende om daarna rustig te passeren. Andere honden zijn te leuk, dan heeft ze bananen in haar oren. Maar dat hoort ook echt bij haar leeftijd. Bijna 9 maanden volgens haar paspoortje.

In huis gaat het goed. Ze reageert vrijwel niet meer op geluiden van buiten en we zijn bezig met deurbeltraining. Heb het geluid op mijn telefoon opgenomen zodat ik het volume kan regelen. Dat gaat erg goed. De echte bel nog niet, maar dat is ook wel heel moeilijk en we zijn nog niet lang bezig.

Ze kan heel goed alleen beneden in de woonkamer blijven en heeft nu een fijn slaapplekje waar ze graag ligt. Het was het plekje waar we haar in eerste instantie al graag wilden, een rustig hoekje achter de bank. In het begin wilde ze midden in de kamer of aan onze voeten liggen, dat laatste vindt ze nog steeds wel fijn, maar nu vindt ze het blijkbaar ook fijn om een rustig hoekje op te zoeken. 

Ze vindt het lastig om haar rust te vinden als wij allebei beneden zijn. Als ze te lang wakker is moeten we daar rekening mee houden, meestal gaat één van ons dan weg, of net als gisteravond hadden we een fles wijn en zak chips mee naar boven genomen en op bed een filmpje gekeken, zodat zij zou gaan slapen. We zijn gisteren ook begonnen met oefenen met de voordeur. Als zij alleen thuis kan blijven is het veel gemakkelijker om te zorgen dat ze voldoende slaapt.

We hoeven dus ook niet meer te wachten met naar bed gaan tot zij rustig is en slaapt. Juist niet, zodra wij weg zijn gaat ze binnen een half uur slapen, omdat ze weet dat er dan geen kans meer op aandacht is. Als wij er niet bij zijn blaft ze ook helemaal niet naar geluiden van buiten. 

Al met al zitten we op het juiste pad nu. We hebben nog een lange weg te gaan, het kost veel tijd voor zo'n hondje om te stabiliseren en voor ons om de juiste strategie te bepalen samen met de gedragsdeskundige. Niks wat je leest over puppy's, pubers of buitenlandse honden is één op één naar haar te vertalen. Ja ze heeft nog stress van de reis en veranderingen, maar ze is geen straathond geweest, is gewend in huis te leven, maar wel op een flat waar veel minder prikkels voorbijkomen dan in ons huis in een stadswijk. Ja ze is een puber, maar wel eentje die in een totaal nieuwe wereld terechtkomt op een moment dat haar hersenen al weinig aankunnen, dus de dingen die voor puberhonden worden aangeraden qua activiteit en uitdaging zijn niet geschikt voor haar nu. Ze is niet bang, maar positieve prikkels zijn ook prikkels en die komen net zo hard binnen en zorgen voor adrenalinepieken en hoge cortisol niveaus. 

De dagelijkse dingen zijn al genoeg voor haar, daar kunnen we kleine oefeningetjes aan toevoegen die zorgen voor rust en duidelijkheid, en dat is het voor nu. Waar 2 weken geleden haar stresslevels op 300% zaten schat ik in dat dat emmertje nu rond de 80% zit. Nog steeds hoog risico op overlopen dus. Dat gaan we verder omlaagbrengen. Ze geeft grenzen gelukkig snel en duidelijk aan, waardoor ze ons meteen laat zien dat iets teveel was. Daardoor krijgen we goed zicht op wat kan en wat niet. 

Ze ligt nu lekker in haar donut achter de bank te chillen 🥰

IMG_20220527_110302.thumb.jpg.8b7c3ad2d2ed26880d1c1f5e80f0cc5a.jpg

• Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Eefje zei:

Dankjewel voor je cadeautje @Deeskuh88! Ze heeft m nu echt dood gemaakt, maar wel met veel plezier 🤣

🤣 was het een sloopknuffel of zit Deeskuh nu heel beteuterd te kijken hoe haar mooie slaapknuffel voor Yula vernietigd wordt? Wel grappig dat Yula naar je toe komt om van dat stuk vulling af te komen dat ze aan haar bekje had zitten. Ze leek inderdaad veel plezier ervan te hebben. Mijn hond vroeger sloopte geen knuffels maar stal ze uit mijn kamer en deed ze bij hem in de mand. En als je er iets van zei keek hij je aan met die halve maanoogjes. Who? Me? 😏

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Eefje zei:

Misschien verandert dat als ze later groot is,

Waarschijnlijk niet 😅 Onze honden hebben 't altijd gedaan. Wij stopte altijd de vulling weer leuk terug, konden ze weer opnieuw beginnen. Sommige laten we ook wel leeg, zo slingert er bij m'n ouders op dit moment een lege apekop door de woonkamer 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is Yula 6 weken bij ons en volgens haar paspoortje is ze gisteren 9 maanden oud geworden alweer! De laatste twee weken zien we een heel andere hond tevoorschijn komen. Ze heeft veel meer rust, slaapt goed, luistert goed en is zelfstandiger. Ze vindt het niet meer lastig als wij naar boven gaan en kan nu ook lekker slapen als wij allebei beneden zijn. Als we druk zijn en rondlopen is ze wel alert en ergens in onze buurt te vinden, maar ze wordt er niet meer gestresst van. Blaffen en grommen als reactie op geluiden van buiten lijkt voorbij, behalve op de deurbel en brievenbus, maar dat is heel normaal hondengedrag waar we op gaan trainen met een nieuwe bel. Ze voelt zich eindelijk thuis en veilig lijkt het.

Na een wandelingetje (steeds hetzelfde rondje) is ze niet meer hyper en overprikkelde buien heeft ze niet meer gehad. Wel soms even te druk en een beetje stout, maar dat is echt van een andere orde en normaal pubergedrag, dat we vrij eenvoudig kunnen ombuigen. Ze kan bepaalde impulsen heel goed beheersen, zoals dat staartjagen. Gisteren na het spelen zag ik dat ze de neiging had maar zichzelf corrigeerde en haar koffiestok pakte. Dat is echt ontzettend knap! Als de deur naar de tuin open staat reageert ze nauwelijks nog op alle geluiden, maar echt slapen kan ze dan niet, dus om te zorgen dat ze rust krijgt doe ik hem dan wel weer dicht na een tijdje. Ze mag nu regelmatig aangelijnd in de tuin en ook al korte momentjes los, maar dan wil ze zichzelf nogal snel verliezen in extreem druk doen, dus we zijn daar nog voorzichtig in.

Vandaag komt een vriendin die ook een buitenlandse hond heeft gehad even langs om te oefenen. Gewoon even een kopje thee drinken en weer weg. Zij weet precies hoe het is en komt haar dus een stevig potje negeren, zodat ze gewoon rustig blijft/wordt als er mensen komen. We zijn ook sinds 2 dagen aan het oefenen met alleen thuis blijven. Nu nog heel kort, hopelijk kunnen we dat de komende weken gaan rekken. 

Echt leuk om die ontwikkeling te zien, eigenlijk is dit de perfecte eerste hond, ze wijst ons precies de weg. En nu zitten we absoluut op de goede weg 🙂!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .