Eefje Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 Vanmorgen hebben we Yula opgehaald bij SOS dogs Nederland. We waren op alles voorbereid, ze heeft gisteren een ontzettend lange reis gemaakt. Maar we waren niet voorbereid op een hartstikke blij enthousiast meisje dat ons vrolijk kwam begroeten! Ze heeft maar 12 uur in de opvang gezeten en alle harten van de mensen daar meteen veroverd. In de auto ging ze lekker liggen snoozen gelukkig. Nu thuis begint ze na een hoop ontdekken en spelen haar rust te vinden, wel heel dicht bij ons in de buurt. Yula heeft sinds januari in een gastgezin gewoond, daar heeft ze al geleerd aan de lijn te lopen en ze is ook zindelijk. Het kan wel zijn dat ze door de stress en nieuwe omgeving een terugval krijgt, maar ik moet zeggen dat ik haar heel chill vind, naar omstandigheden. Ja ze is wel druk, maar ze ligt nu ook lekker, als wij opstaan moet ze wel achter ons aan lopen, maar ze gaat ook wel snel weer terug naar haar plekje in de zon. Haar gastgezin heeft een brief meegegeven, ze zijn erg gek op haar, dat blijkt uit alles. Ze is wel een beetje stout, maar reageert direct op een 'UH'! Ik denk dat ze heel slim is en brutaal, ze zal consequente training nodig hebben, maar dat komt wel goed. Eerst even wennen en nu meteen consequent zijn in wat ze wel en niet mag. (Niet op de bank en niet in het gras graven 😉). Ze heeft wel haar bot meteen in de tuin begraven. Dat vond ik te grappig om te corrigeren, maar we moeten haar maar niet te veel botjes geven als we nog een tuin over willen houden 🤣. 12 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boefje Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 Wat een mooie lieverd!! En wat fijn dat ze gelijk blij was haar nieuwe baasjes te ontmoeten. Zo dankbaar. Geniet van jullie nieuwste gezinslid! Ik weet zeker dat jullie heel veel liefde en plezier van haar zullen krijgen. En andersom natuurlijk ook. 😊 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 24 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 24 april 2022 Wat zindelijkheid betreft, ik dacht ze zal toch een keer moeten plassen, maar ze deed het maar niet. De stichting had aangeraden haar de eerste drie dagen alleen in huis en in de tuin te doen, vanwege de prikkels. Maar ik heb haar toch meegenomen voor een heel klein rondje, omdat ik het idee had dat ze niet in de tuin wilde plassen. En jawel, eenmaal buiten plaste en poepte ze binnen 5 minuten! Wil natuurlijk niet zeggen dat er geen ongelukjes kunnen gebeuren, maar dit is wel erg prettig. Ze was ook niet zenuwachtig buiten, of overprikkeld ofzo. Gewoon vrolijk nieuwsgierig. Wel meteen nadat ze haar ding gedaan had weer naar huis natuurlijk. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 Gefeliciteerd met Yula! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 Fijn dat het goed gaat! Ze is echt leuk om te zien! Veel plezier en geluk samen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 Ah wat een leukerd! Ja, daar ben je meteen verliefd op. Prettig dat ze vanaf januari bij een gastgezin heeft gewoond een ook zindelijk is. Ze is nu zo’n 6 maanden? Meteen consequent zijn is inderdaad handig 😉 Ik vind Yula ook wel bij haar passen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 Yeay, ze is er! Ze kan in ieder geval een wit voetje halen 😉 Veel plezier met haar 🙂 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 Veel geluk met Yula. 👍 Een hond "corrigeren" is uit de oude foute doos, want dat betekent dat hij/zij bewust iets fout zou doen waarvan hij/zij wéét dat het fout is gegaan/gedaan. En dat is natuurlijk zeker in het geval van Yula niet zo. Aanleren wat wél gewenst is, is veel makkelijker voor de hond (en dus baasjes) dan iets corrigeren/afleren. Dus bedenk wat jullie wél graag willen zien bij haar en beloon dat met iets lekkers, stembeloning, spel. "Uh" (foei of nee of wat dan ook) betekent niet dat ze snapt wát er fout gedaan is, het geluid en de toon trekt haar aandacht of soms schrikt een hond er ook gewoon van waardoor zeker een pup vaak stopt met waar ze mee bezig is. Voorkomen is beter dan genezen, maar niet altijd makkelijk natuurlijk. 😁 Als je denkt bijv. dat ze wil gaan spitten, leid je haar af met een voertje of speeltje. Iets begraven voor later is heel normaal gedrag, zeker voor een hondje dat het wellicht niet makkelijk heeft gehad met eten bemachtigen, een plekje in de tuin afzetten waar ze wel mag spitten, kan een oplossing zijn om je tuin mooi te houden zonder haar in de (be-)graafbehoefte te beperken. Een hond leert zo op een hondvriendelijke manier snel wat wel en wat niet gewenst is. Niet vergeten dat het nog maar een pup is, hè, die heel veel meegemaakt heeft al en dat allemaal moet zien te verwerken dus ook al lijkt het alsof ze niet moe is, ze is het zeker wel, maar ze wil waarschijnlijk niets missen van alle lieve aandacht die ze krijgt. De bofferd. 🙂 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 Super leuk! Veel plezier met haar! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Annasbeestenbende Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 7 uren geleden, Eefje zei: Ik ken een hond die Jula heet die vaak precies zo ligt 🥰 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Deeskuh88 Geplaatst: 24 april 2022 Delen Geplaatst: 24 april 2022 Corrigeren vind ik al heel anders overkomen dan 'straffen'. Dieren corrigeren elkaars gedrag onderling ook en dat is heel wat hardhandiger dan ons 'UH!' Als mijn puppy-puber-paard mij wil ontdekken met zijn tanden, krijgt hij ook gewoon een tikje hoor. En als hij dat bij een van de andere paarden probeert, krijgt hij een mep die ik nooit kan evenaren. Slaan uit frustratie is nooit een optie, maar dat doe ik niet en ik ken Eefje goed genoeg om te weten dat zij dat ook niet doet. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mississippi Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 7 uren geleden, Deeskuh88 zei: Corrigeren vind ik al heel anders overkomen dan 'straffen'. Dieren corrigeren elkaars gedrag onderling ook en dat is heel wat hardhandiger dan ons 'UH!' Als mijn puppy-puber-paard mij wil ontdekken met zijn tanden, krijgt hij ook gewoon een tikje hoor. En als hij dat bij een van de andere paarden probeert, krijgt hij een mep die ik nooit kan evenaren. Slaan uit frustratie is nooit een optie, maar dat doe ik niet en ik ken Eefje goed genoeg om te weten dat zij dat ook niet doet. Er is inderdaad wel eens een nuance die ontbreekt. Straffen doe ik sowieso niet, maar ik gebruik wel altijd een soort gemixte aanpak. Als iets niet de bedoeling is dan vermeld ik dat er wel altijd (vriendelijk) bij om vervolgens te laten zien wat dan wel mag of moet. Ik ben helemaal voor gedrag ombuigen, alternatieven bieden en vooral het positieve belonen, dat werkt ook echt wel, maar een heel hondenleven doorkomen zonder een incidentele 'uh!' lijkt me ook wel weer ingewikkeld. Als Texas bijvoorbeeld bij uitzondering ineens interesse in een plant heeft dan zeg ik echt wel 'uh! afblijven!'. Natuurlijk heeft hij eerst geleerd wat afblijven is, natuurlijk ga je even samen kijken zonder de tanden te gebruiken, natuurlijk bied je hem eventueel iets te knagen aan, maar ja, ik zeg dan toch ook wel even duidelijk nee. Maar ik weet inderdaad zeker dat Eefje dat helemaal onder controle heeft en haar eigen weg in gaat vinden. Had ik al hoera en welkom Yula gezegd? Ze is echt wel een leukerd zeg ❤️ 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 Wij gebruiken ook "corrigerende" geluidjes. Werd ons op de hondenschool ook aangeraden, gekke geluidjes waar je pup van opkijkt en daardoor stopt met hetgeen hij doet. Van woorden tot fluitjes en rare geluiden die je maar kan verzinnen, waardoor jij de aandacht trekt van je hond. Je kan nou eenmaal niet altijd direct naast ze staan om iets te voorkomen, en op die manier kun je ze afleiden van het foute wat ze aan het doen zijn, of waarvan je ziet dat ze het van plan zijn 😉 Je wil voorkomen dat je haar naam gebruikt voor dat soort dingen. De geluiden "nee" en "eh eh eh" snapt ze inmiddels ook echt wel als correctie. Dan stopt ze en kijkt ze eigenlijk altijd naar ons met een blik van "wat bedoel je?" Wat je tijd geeft om of hetgeen wat ze doet te begeleiden, of afleiding te verzorgen. Ik ben wel benieuwd hoe de eerste nacht is gegaan, @Eefje? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bammyflurry Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 Welkom knappe Yula! Heerlijke oren! Leuke naam! Klinkt een beetje als mijn Yunah. Ik heb wel wat met die laagbenige zwarte mixjes. Heb zo'n 5 jaar geleden ook heel sterk overwogen om een zwart, spaniel-achtig, laagbenig hondje te adopteren. Maar omdat het een vrij angstig hondje betrof dat op de leeftijd van 5 maanden al gecastreerd was, heb ik het niet gedaan. Ik ben van mening dat een (onzekere) hond, voordat zij gecastreerd worden, de kans moeten hebben gehad om geestelijk en lichamelijk uit te groeien. Men name reuen, maar in veel gevallen ook teven. Ik snap dat je bij straathonden die teruggeplaatst worden op straat niet (alleen) naar leeftijd kunt kijken. Daar is het vooral belangrijk dat ze zich niet voortplanten. Maar bij de hondjes die als huishond geplaatst worden speelt dit niet. Maar goed, dat is mijn mening. In de bijna 40 jaar dat ik rondloop in de hondenwereld, heb ik wel geleerd dat er over allerlei hondenzaken zoals castratie, voeding, opvoeding enzovoort heel veel meningen zijn. Toen mijn zus ruim een half jaar geleden haar eerste hond kreeg werd ze helemaal gek van alle ongevraagde adviezen m.b.t. haar pup. Ik heb toen tegen haar gezegd; welkom in de wereld van hondeneigenaren! Volg vooral je eigen gevoel. Als het maar is met veel respect voor het wezen hond. Want het is een prachtig dier! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 25 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 april 2022 Yula is gesteriliseerd, dat is logisch, want ze komt uit een sterilisatie/castratie programma. De honden zijn niet bedoeld als huishonden, de basis is het terugdringen van het straathondenprobleem, de herplaatsers zijn bijzaak en een manier om aan geld en bekendheid te komen. Meestal plaatsen ze ze terug waar ze ze gevonden hadden, kan dat niet omdat ze niet op een veilige plek zaten, dan komen ze in open asielen. Hele grote stukken grond waar ze schuilplekken, eten en medische zorg krijgen. Vaak niet omheind, de honden blijven daar zelf dan hangen en leven in roedels. Daar gaan mensgerichte honden opvallen en die gaan dan voor adoptie, maar dat zijn er maar een paar, op de honderden honden die in die open asielen leven. Bij Yula is het anders gegaan, zij is als kleine pup op straat gevonden door een vrijwilliger van de stichting die ervoor gekozen heeft haar in huis op te voeden, maar nog steeds is het castratie/sterilisatie programma de basis van wat zij doen. Dus zij is gesteriliseerd en ik vind dat wel fijn zo. Ik lees veel, volg mijn eigen gevoel en kijk naar Yula wat werkt en wat niet. Er zijn zoveel adviezen, ze spreken elkaar ook tegen en ik lees ook veel dingen waar ik echt niks mee kan. Tussen al die dingen gaan we onze eigen weg wel vinden. Het zal niet in ieders ogen perfect zijn, maar wel goed. Natuurlijk wordt zij niet gestraft. Maar ze moet wel weten wat wel en niet mag. Op de bank mag niet, maar kijk eens hoe fantastisch het op de vloer is! De stichting is heel nuchter, die zegt gewoon: kijk naar je hond. Wees lief, maar heel duidelijk, een hond heeft een baas nodig om zich veilig en zeker te voelen. En bij problemen zeggen ze: ga alsjeblieft niet naar één of andere random trainer of gedragsdeskundige, maar kom naar ons met je vragen. Straathonden zijn anders, de problemen, als die er zijn, zijn anders. @Eveede eerste nacht is goed gegaan! Ik heb in de woonkamer op de bank geslapen en ze heeft lekker in coma gelegen. Vanmorgen is ze voor het eerst tien minuten alleen geweest toen ik me ging aankleden en Marcel in een vergadering zat boven. Ze had een kluifje en heeft niet naar me omgekeken. Nu zit ik in de woonkamer te werken, ze vond het even lastig met zichzelf, maar ligt nu lekker in een mandje te slapen. Even lekker uitrusten en veiligheid geven de eerste dagen, rustig oefenen met alleen zijn, maar nu nog heel minimaal. het komt wel goed met haar. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 25 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 april 2022 Oren 🥰 Ze heeft het wat lastiger vandaag, onrustig en veel piepen, kan haar draai niet zo vinden. Uiteindelijk zoekt ze toch wel haar plekjes op en gaat ze slapen of iets met een speeltje doen. Ze vindt het ook lastig dat Marcel boven zit te werken, ze kan hem daar wel horen praten natuurlijk. Blijft dan eerst bij de deur piepen, maar na een paar minuten zoekt ze toch haar plekje op en pakt ze wel wat rust. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bammyflurry Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 Aaach, jaaa...😍 Het is ook niet niks wat het meiske allemaal in korte tijd meegemaakt heeft. Wat zijn ze eigenlijk flexibel hè? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 Die foto… 😃 Het zal inderdaad wennen zijn voor haar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 Ahhh wat een super lief schatje! Zo eentje zou ik ook wel willen 😍 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 25 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 april 2022 Ik heb vandaag contact opgenomen met de mensen die haar de afgelopen maanden hebben opgevangen. In hun brief hadden ze hun telefoonnummers gegeven met de vraag of we misschien wilden laten weten hoe het met haar gaat. Ik heb nu allemaal foto's van ze gekregen. Heel fijn om wat te kunnen zien en vragen over haar leven voordat ze hier kwam. Het ziet er uit of ze daar heel veel lol had 😁. Ze heeft wat meer rust gevonden nu en ze vindt het leuk om dingen te leren, ze pikt het snel op en het is goed voor haar. Het zijn hele korte momenten, steeds vijf minuutjes, waarin ze na moet denken wat ze moet doen om een brokje uit mijn hand te krijgen. Ze kan nu al zit en poot. Wel reageert ze op het handgebaar en niet het woord, maar dat vind ik al super knap! Dat kan ik later wel goed aan een woord koppelen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mississippi Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 59 minuten geleden, Eefje zei: Ze heeft wat meer rust gevonden nu en ze vindt het leuk om dingen te leren, ze pikt het snel op en het is goed voor haar. Het zijn hele korte momenten, steeds vijf minuutjes, waarin ze na moet denken wat ze moet doen om een brokje uit mijn hand te krijgen. Ze kan nu al zit en poot. Wel reageert ze op het handgebaar en niet het woord, maar dat vind ik al super knap! Dat kan ik later wel goed aan een woord koppelen. Wat een knapperd! Ze zijn ook zo slim he? Onze trainer werkt juist veel met handgebaren en gebruikt woorden eerder ter ondersteuning dan andersom, dus wat dat betreft doet ze het hartstikke goed 😉 Komt vanzelf dat ze het beide kan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Deeskuh88 Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 Op de hondencursus van de beide Rotties van mijn ouders werken ze ook met gebaren en woorden ter ondersteuning. Ook met veel omgevingsgeluid weet de hond dan wat de bedoeling is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 25 april 2022 Delen Geplaatst: 25 april 2022 1 uur geleden, Eefje zei: Ik heb vandaag contact opgenomen met de mensen die haar de afgelopen maanden hebben opgevangen. In hun brief hadden ze hun telefoonnummers gegeven met de vraag of we misschien wilden laten weten hoe het met haar gaat. Ik heb nu allemaal foto's van ze gekregen. Heel fijn om wat te kunnen zien en vragen over haar leven voordat ze hier kwam. Het ziet er uit of ze daar heel veel lol had 😁. Ze heeft wat meer rust gevonden nu en ze vindt het leuk om dingen te leren, ze pikt het snel op en het is goed voor haar. Het zijn hele korte momenten, steeds vijf minuutjes, waarin ze na moet denken wat ze moet doen om een brokje uit mijn hand te krijgen. Ze kan nu al zit en poot. Wel reageert ze op het handgebaar en niet het woord, maar dat vind ik al super knap! Dat kan ik later wel goed aan een woord koppelen. Wat leuk dat je contact hebt met het opvangadres! Honden reageren ook meer op lichaamstaal dan op woorden. Wij hebben altijd van de hondenschool als tip gekregen beide aan te leren, als ze ooit blind of doof worden, ben je daar blij om. Wat is ze smal op die laatste foto 😄 Ik vind het heel lastig om in te schatten hoe groot ze nou precies is van je foto's! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 25 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 25 april 2022 Haha ja ze is lang en smal en laag op de pootjes. Gek lang lijf, ik zal je wat spammen over de app, misschien krijg je dan een idee 🤗 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 april 2022 Auteur Delen Geplaatst: 26 april 2022 Deze foto die ik van haar gastgezin kreeg 🤣🤣🤣🤣🤣 3 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.