Ga naar inhoud

Konijn wilt geen spuitje voor ontwormen


Anoniem6

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

mijn konijntje heeft wormpjes en daarvoor heb ik een kuurtje. De eerste keer kon ik het spuitje gewoon voor zijn mond houden en likte hij het gewoon op. Maar nu krijg ik met geen mogelijkheid meer dat spuitje erin. En ik wil hem ook niet dwingen of bang voor me maken. Heeft iemand de gouden tip? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het bij medicijnen vaak toch een kwestie van dwingen. Het is voor hun eigen bestwil en je moet er zeker van zijn dat ze de juiste hoeveelheid binnen krijgen.

Soms wil het nog wel eens helpen om het bijvoorbeeld op een blaadje witlof of tussen twee blaadjes basilicum te doen, omdat dan de geur van de groente/kruiden overheerst. Maar dat ligt erg aan het konijn en het type medicijn of ze daarin trappen.

Anders is het een kwestie van even snel doorpakken, dat geeft wel stress, maar dan zijn ze er ook het snelst weer van af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, als mijn konijnen het niet zelfstandig uit een spuitje willen nemen, dan gaan ze in de houdgreep, Niet leuk, maar ze moeten toch de medicatie binnenkrijgen. Panacurvloeistof krijg ik hier echt niet vrijwillig naar binnen. De petpaste vinden ze wel lekker, maar is een stukje duurder (zelfde werkzame stof, fenbendazol). De band met je konijn komt vanzelf wel weer goed hoor, daar hoef je je geen zorgen over te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vind ze al vanaf een 10tje per spuit. Afhankelijk van het gewicht van het konijn heb je 1 of 2 spuiten nodig voor een hele kuur. Maar wat ik al zei, het is heel moeilijk doseren. Dat is met het vloeibare spul een stuk makkelijker. Ik zou alleen naar de petpaste van panacur uitwijken als het echt niet lukt met de vloeistof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft geen schrik te hebben voor de band met je konijn, zeker niet als die al sterk is. Wij hebben Lowie toch enkele keren moeten dwangvoeren, en dan zijn ze even van hun melk en wat boos, maar dat komt echt wel terug goed.

 

Als tip voor het spuitje toedienen: achter hun snijtanden is er een (vrij grote) ruimte voor hun kiezen beginnen. Steek het spuitje langs de zijkant van zijn mond door dat gat en zie dat je spuitje goed in de mond zit. Als je dan (traag) de medicatie er uit duwt, kunnen ze niet anders dan het naar binnen werken. Zie wel dat het spuitje niet te ver zit, want das niet goed...

Als je met 2 bent kan je best iemand zich laten focussen op het vasthouden van het konijn. Ga tegen de rand van een tafel staan en zet het konijn op tafel met zijn achterste tegen jou, en hou hem vast met je hand rond zijn schoudertjes. Dan kan de andere persoon zich focussen op het toedienen van de medicatie.

 

Op deze manier heb je het konijn zodanig vast dat hij niet wegkan, en je geen kracht moet gebruiken. We hebben deze manier geleerd van de dierenarts. Als je alleen bent kan het ook op die manier, maar heb je wel maar 1 hand om het konijn vast te houden, en moet je dus met dat hand zowel vasthouden aan de schoudertjes, als zijn hoofdje in een goeie positie houden zodat je medicatie kan toedienen. Is dus moeilijker maar het lukt wel hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nu geprobeerd in een soort mini smoothie en dat ging er perfect in zonder dwang. Ik kreeg het ook met dwang en met z’n 3en niet voor elkaar. Heb een beetje banaan blauwe bes water en havermout in de blender gedaan en daar z’n kuurtje doorheen gedaan. Dat ging perfect en hij vond het zelfs lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .