Ga naar inhoud

Hallen allen!

Cocomelon
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Allereerst bedankt dat ik lid mocht worden!

Ik ben Louise en ik woon samen met mijn man, dochter van 2 en onze kater Theo. Over een halfjaar word ons huis flink verbouwd en daarna is de tuin aan de beurt.

Wij willen dan graag 2 of 4 konijntjes in de tuin gaan houden, ook vooral om onze dochter(misschien toekomstige kinderen) op de juiste manier te leren omgaan met dieren. Vandaar dat ik mij heb aangemeld om alvast veel informatie op te zoeken en tips te lezen/krijgen. Ik ben van plan het hok zelf op te bouwen op een stuk grond van grofweg 3x3 dus 9 vierkante meter. De konijntjes halen we uit de konijnenopvang zodat ze al gekoppeld en gecastreerd zijn. Al vind ik stiekem de Vlaamse reuzen ook geweldig leuk, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om konijntjes te kopen terwijl er zoveel in het asiel zitten. We twijfelen ook om te kijken naar de "kneusjes", oftewel de konijntjes met een chronische aandoening. 

Anyway, veel te lang gepraat weer haha.

Tips zijn altijd welkom! Ook wat betreft de konijnenopvang, wij wonen in omgeving Leiden.

Liefs! 

Louise en de rest van de bende🥳

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom. Wat leuk dat jullie konijnen uit een opvang willen halen. Ik denk als je voor een chronisch ziek konijn gaat, dat het wel goed is om je heel uitgebreid te laten informeren. Bijvoorbeeld medicijnen geven gaat bij het ene konijn heel makkelijk, terwijl je een ander (zoals de mijne) misschien met 2 man vast moet houden. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Marjoleink zei:

Welkom. Wat leuk dat jullie konijnen uit een opvang willen halen. Ik denk als je voor een chronisch ziek konijn gaat, dat het wel goed is om je heel uitgebreid te laten informeren. Bijvoorbeeld medicijnen geven gaat bij het ene konijn heel makkelijk, terwijl je een ander (zoals de mijne) misschien met 2 man vast moet houden. 

Komt goed! We gaan niet zomaar dingen doen die niet haalbaar zijn. Desondanks toch bedankt voor je tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn reuzen in de opvangen, als je de websites in de gaten houdt. Ikzoekbaas is groot: van heel nederland. Misschien kun je wat regelen om ze een tijdje voor jou onderdak te houden en dan door de opvang een groep laten koppelen. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op Bunnybunch!

10 uren geleden, Cocomelon zei:

Heb je misschien een website van de opvang waar dit soort konijntjes zitten?

Bij elke opvang zitten er wel groot formaat konijnen, het wisselt natuurlijk wel wanneer en hoeveel, soms complete nesten en vleeskonijnen zijn vaak geselecteerd op de grote nesten, dus bij die grote konijnen, zijn het dan ook nog vaak veel jongen. Elk jaar zijn er meerdere opvangen die of losse grote konijnen hebben, of ze per groep binnen krijgen. De websites van opvangen zijn daar ook meestal niet actueel in (zeker niet in deze drukke tijd van het jaar). Vergis je er niet in hoeveel konijnen er komen en gaan bij de echte grotere konijnenopvangen, dat zijn er honderden per jaar hoor. En die komen echt niet allemaal op de website te staan.  Grote konijnen zijn ook niet altijd even makkelijk te plaatsen omdat opvangen daar ook echt de nodige ruimte voor vragen, je krijgt geen Vlaamse reus mee als je maar een hokje van 4 vierkante meter hebt. Als je wil zou je bij de bunnybunch markt een topic kunnen starten waarin je vraagt of als mensen een groot konijn bij een opvang weten, daar een berichtje met, indien het er is, een linkje plaatsen. Dan krijg je er misschien een beter beeld van.

Ik denk dat chronisch zieke konijnen opvangen ook een mooi streven is, maar als je nooit konijnen hebt gehad vraag ik mij af of je je wel goed kan realiseren hoe intensief en slopend die zorg kan zijn, zowel voor de konijnen als voor de baasjes. Ook kunnen de kosten behoorlijk oplopen, afhankelijk van het soort probleem dat er is. Dat zijn voor mij in ieder geval dingen geweest die ik voor ik aan konijnen begon, niet zo had ingeschat. Het verdriet bij verlies is voor mij op het moment ook een ding, maar dat is omdat ik afgelopen tijd veel huisdieren verloren ben. Het verschilt natuurlijk per persoon hoe je dat verwerkt, maar ook de impact daarvan had ik persoonlijk wel onderschat voor ik aan dieren begon. En wat grote konijnen betreft, groot konijn = meer voedsel en meer kosten voor medicijnen en operaties. Ik weet niet of het een rol speelt, maar realiseer je het wel. En grote konijnen zijn vaak gevoeliger voor zere hakjes, wel iets om bij ontwerp van je ren rekening mee te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Evee zei:

Welkom op Bunnybunch!

Bij elke opvang zitten er wel groot formaat konijnen, het wisselt natuurlijk wel wanneer en hoeveel, soms complete nesten en vleeskonijnen zijn vaak geselecteerd op de grote nesten, dus bij die grote konijnen, zijn het dan ook nog vaak veel jongen. Elk jaar zijn er meerdere opvangen die of losse grote konijnen hebben, of ze per groep binnen krijgen. De websites van opvangen zijn daar ook meestal niet actueel in (zeker niet in deze drukke tijd van het jaar). Vergis je er niet in hoeveel konijnen er komen en gaan bij de echte grotere konijnenopvangen, dat zijn er honderden per jaar hoor. En die komen echt niet allemaal op de website te staan.  Grote konijnen zijn ook niet altijd even makkelijk te plaatsen omdat opvangen daar ook echt de nodige ruimte voor vragen, je krijgt geen Vlaamse reus mee als je maar een hokje van 4 vierkante meter hebt. Als je wil zou je bij de bunnybunch markt een topic kunnen starten waarin je vraagt of als mensen een groot konijn bij een opvang weten, daar een berichtje met, indien het er is, een linkje plaatsen. Dan krijg je er misschien een beter beeld van.

Ik denk dat chronisch zieke konijnen opvangen ook een mooi streven is, maar als je nooit konijnen hebt gehad vraag ik mij af of je je wel goed kan realiseren hoe intensief en slopend die zorg kan zijn, zowel voor de konijnen als voor de baasjes. Ook kunnen de kosten behoorlijk oplopen, afhankelijk van het soort probleem dat er is. Dat zijn voor mij in ieder geval dingen geweest die ik voor ik aan konijnen begon, niet zo had ingeschat. Het verdriet bij verlies is voor mij op het moment ook een ding, maar dat is omdat ik afgelopen tijd veel huisdieren verloren ben. Het verschilt natuurlijk per persoon hoe je dat verwerkt, maar ook de impact daarvan had ik persoonlijk wel onderschat voor ik aan dieren begon. En wat grote konijnen betreft, groot konijn = meer voedsel en meer kosten voor medicijnen en operaties. Ik weet niet of het een rol speelt, maar realiseer je het wel. En grote konijnen zijn vaak gevoeliger voor zere hakjes, wel iets om bij ontwerp van je ren rekening mee te houden.

Bedankt voor je berichtje!

Ik hoef niet perse een groot konijn. De Vlaamse reuzen trekken me vanwege hun grootte en hun karakter, dus als die in het asiel zit wil ik die graag samen met een vriendje. Is dat niet zo ga ik voor een ander koppeltje🤷

Het gaat mij erom dat ik een konijn uit een asiel/opvang haal om bij ons een goed en lang leven te hebben. 

Wat betreft je stuk over de grote zorgen voor de zieke konijntjes.

Ik heb niet geen ervaring met konijnen maar ook niet veel. Onze dierenarts is erg goed met en voor konijntjes en weet er dus ook veel van. Dat ben ik al nagegaan😉 Kwa kosten haalt het niet uit, onze kat heeft ons in 6 jaar tijd ook al 5 maandsalarissen gekost aan medische kosten alleen. Dat is geen punt, daardoor en doordat ik zelf medisch onderlegd ben kan ik stellen dat we de uitdaging van zieke beestjes wel aankunnen. We onderschatten dat echt niet.

Onze dierenarts heeft ons te vaak in het weekend/avond/nacht gezien dat ze ons zelfs regelmatig de kosten van het consult niet aanrekenden. Wij hebben heel goed contact met ze😊 

Maar! Een grote maar, omdat we dus weinig ervaring hebben met konijnen doe ik vast alle informatie en tips op die ik kan vinden. De tuin word begin volgend jaar pas gedaan dus pas dan komt er een ren in van dus zo'n 7 a 8 vierkante meter(misschien 3x3=9 als ik het voor elkaar krijg bij mijn man🤣)

Dus wees gerust, we maken geen overhaaste en onjuiste beslissingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen 😄 Ik had ook niet de indruk dat jullie overhaast en impulsief bezig waren hoor!

Maar als ik zelf terug, zijn de zorgen en het verdriet, en toch ook wel de kosten (niet dat wij het niet kunnen betalen, maar soms had je het toch liever aan andere dingen gespendeerd dan je zieke dieren), voor mij wel groter geweest dan ik vooraf had bedacht. Vandaar dat ik het noemde. 

Ik heb zelf twee koppeltjes in rennen van 8 vierkante meter, en dat vind ik voor een koppel prima. Voor een viertal zou ik wel echt een groter verblijf kiezen, 10-12 vierkante meter zeker wel, zeker als je er ook één groot konijn in zou doen. Dan zou ik het lekker bij een koppel houden op 7 a 8 vierkante meter. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Evee zei:

Fijn om te horen 😄 Ik had ook niet de indruk dat jullie overhaast en impulsief bezig waren hoor!

Maar als ik zelf terug, zijn de zorgen en het verdriet, en toch ook wel de kosten (niet dat wij het niet kunnen betalen, maar soms had je het toch liever aan andere dingen gespendeerd dan je zieke dieren), voor mij wel groter geweest dan ik vooraf had bedacht. Vandaar dat ik het noemde. 

Ik heb zelf twee koppeltjes in rennen van 8 vierkante meter, en dat vind ik voor een koppel prima. Voor een viertal zou ik wel echt een groter verblijf kiezen, 10-12 vierkante meter zeker wel, zeker als je er ook één groot konijn in zou doen. Dan zou ik het lekker bij een koppel houden op 7 a 8 vierkante meter. 

Dankjewel! Duidelijk, we houden het bij een leuk koppeltje konijnen uit het asiel!

De kosten, ja het is vervelend maar als het is om het beestje beter te maken dan doen hebben we dat er wel voor over. Bij de aankoop zit ook gelijk een zorgplicht vinden wij, pas als leven lijden word houdt het op. Ik herken wel wat je schrijft over het verliezen van huisdieren. Dat is hier wel een dingetje denk ik ja. Weegt het bij jou heel erg op tegen de vreugde die je ervan ondervind?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Cocomelon zei:

Ik herken wel wat je schrijft over het verliezen van huisdieren. Dat is hier wel een dingetje denk ik ja. Weegt het bij jou heel erg op tegen de vreugde die je ervan ondervind?

Soms. Soms heb je tijden dat alles prima gaat en je lekker volop kan genieten. Van de simpele leuke dingen. De binkies, bunnyflops, knuffelmomentjes, drukke ren- spring en graafbuien. Het gedrag van konijnen onderling, het kribbige, knorrige dat ze soms hebben. Alle redenen waarom ik zo van konijnen houd 😄

Maar als je een paar keer een wat langer en heftig ziekteverloop hebt met konijnen, zoals bijvoorbeeld met chronisch snot, EC, ouderdomsartrose en dat soort slepende ziektes het geval kan zijn, dan vind ik het wel een schaduw over het plezier van konijnen houden werpen. Dat er achterin je hoofd constant de zorg is "mis ik niets". Konijnen laten namelijk zo ontzettend slecht zien dat er iets mis is. En als dan eenmaal duidelijk is dat er iets speelt, realiseer je je vaak dat je toch al subtiele dingen gemist hebt. Dat maakt dat je toch wel een schuldgevoel hebt, en je je ook als het wel goed gaat soms best zorgen kan maken dat je niets mist. En als je eenmaal aan konijnen begint, kun je ook niet zomaar makkelijk stoppen zonder dat je een konijn moet afstaan.

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .