Ga naar inhoud

Konijn eet alles, alleen heel weinig hooi na stilvallen darmen


Bas_R

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Onze rammelaar is na meegaan naar de dierenarts met onze voedster voor sterilisatie waarschijnlijk zo gestresst geraakt dat hij opgezwollen maagje heeft gekregen. Het viel pas op toen hij echt niet meer wilde eten opeens. Meteen mee naar dierenziekenhuis gegaan en daar is hij 2 nachten gebleven aan infuus en dwangvoeding.

 

Sinds afgelopen dinsdagmiddag is hij weer thuis, omdat hij wel weer wat keutelde en begon te eten van groenvoer leek het de arts beter om thuis aan te sterken. Wij geven hem sindsdien 2 keer per dag al zijn medicijnen en dwangvoeding en comtinu groenvoer.

 

Zijn eetlust is dan ook echt stuk beter, hij eet groenvoer en beetje droogkorrels (high fiber) goed en is weer super bewegelijk. Enige enorm grote zorg die we hebben is dat hij echt maar heel weinig hooi blijft eten en niet drinkt… 

 

Iemand ervaring mee en weet wat te doen???

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het niet drinken zou door veel groenvoer kunnen komen, mijn konijnen drinken ook minder als ik ze een flinke bult groen geef. Wat me wel zorgen baart is weinig hooi eten, dat zou toch op gebitsproblemen kunnen wijzen. Is hier naar gekeken? Hoewel, hetzelfde als bij het drinken, als mijn konijnen veel groen ( en gras) krijgen eten ze minder hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken dit wel van onze ram. Hij had ook een beginnende verstopping. Hij is pas geleidelijk meer hooi gaan eten en drinken, dit heeft wel een aantal dagen geduurd. Ik deed wat peterselie en andere kruiden door het hooi maar ook dat hielp niet veel, had uiteindelijk gewoon tijd nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik moet zeggen dat sinds vandaag hij weer aan het knagen is aan het hooi (nog niet zoals het was, maar wel stuk meer) en dat het inderdaad is na het stoppen met bepaalde medicatie (Metacam, Emeperid en Parrafine), alleen Cisaral krijgt hij nog en dwangvoeding, maar dat proberen we nu wel iets minder te doen omdat hij zelf steeds meer aan de gang gaat. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij nu gewoon zelfstandig eet zou ik ook gewoon helemaal stoppen met dwangvoeding. Waarschijnlijk gaat hij dan ook weer wat meer eten. Mocht het toch niet zijn zou je het alsnog terug kunnen aanbieden op een schoteltje of zo. Scheelt meteen ook weer in stress.

 

Oh en als je dat groen onbeperkt aanbiedt is het normaal dat het hooi wat achter blijft. Is dan ook helemaal niet zo erg. Hier eten ze dat ook veel liever, vooral gras (vers hooi dus 😉)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .