Ga naar inhoud

Hoe snel gaat aankomen


hemmel

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Momenteel heb ik een sterk vermagerde reus in de pleeg. Hij weegt 3,5 en moet naar minimaal 5. Hij krijgt per dag 60gr juniorbrokken, hooi gemengd met een handvol gedroogde kruiden en 2 handenvol gevarieerde groente. Na 10 dagen heb ik hem nog eens gewogen en hij is niet aangekomen. 

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel maanden duurt het om een konijn 50% van zijn gewicht erbij te eten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn alle mogelijke oorzaken van het gewichtsverlies onderzocht? Je zou best meer brok mogen geven. 5 x 20 gram is 100 gram. Ik zou minimaal 75 gram brok geven en kijken of dat wat doet en anders nog wat meer erbij doen. Uiteraard even opletten of de blindedarmkeutels opgegeten blijven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Kolino zei:

Zijn alle mogelijke oorzaken van het gewichtsverlies onderzocht? Je zou best meer brok mogen geven. 5 x 20 gram is 100 gram. Ik zou minimaal 75 gram brok geven en kijken of dat wat doet en anders nog wat meer erbij doen. Uiteraard even opletten of de blindedarmkeutels opgegeten blijven worden.

Verwaarlozing. 

Ik wil hem zo veel mogelijk hooi geven omdat zijn tanden te lang zijn en hij kan niet onder narcose met ondergewicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voert naar het ideale, gezonde gewicht. Dus in dit geval zou 5x20 gram brokken prima mogen. Afhankelijk van hoe goed hij hooi blijft eten zou je zelfs nog ietsje hoger kunnen gaan zitten dan dat. 

Qua groenten kun je ook kijken naar waar veel in zit. Heb je het artikel over aankomen ook gevonden op de website hier? 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/dun-konijn-laten-aankomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de hoeveelheid die er aan moet, ik denk toch zeker 3 maanden, misschien wel langer. Als je uit zou gaan van 100 gram per week erbij en het begin wat sneller gaat dan later dan zit je daar al overheen. Gewoon iedere week wegen en dan hopen dat er wat bij komt.

 

Ik zit nog te denken of je niet wat calorierijker hooi erbij kan geven, luzerne, misschien wat haver of gras, dan kunnen toch de tandjes slijten en zet het toch wat meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Kolino zei:

Gezien de hoeveelheid die er aan moet, ik denk toch zeker 3 maanden, misschien wel langer. Als je uit zou gaan van 100 gram per week erbij en het begin wat sneller gaat dan later dan zit je daar al overheen. Gewoon iedere week wegen en dan hopen dat er wat bij komt.

 Drie maanden die lieverd op bezoek 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verse en gedroogde kruiden zetten behoorlijk aan is mijn ervaring, ik heb daar meerdere zieke konijntjes mee op gewicht kunnen houden/krijgen. En die brokjes van burgess dual care. Maar in de hoeveelheden voor een reus hangt daar nogal een prijskaartje aan, zeker nu die grotere verpakkingen niet meer te krijgen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Eefje zei:

Verse en gedroogde kruiden zetten behoorlijk aan is mijn ervaring, ik heb daar meerdere zieke konijntjes mee op gewicht kunnen houden/krijgen. En die brokjes van burgess dual care. Maar in de hoeveelheden voor een reus hangt daar nogal een prijskaartje aan, zeker nu die grotere verpakkingen niet meer te krijgen zijn. 

De prijs, ja. Het is altijd een afweging. Gelukkig zijn er veel vrijwilligers die hun vrije tijd aanbieden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met zulk ernstig ondergewicht moet gewoon onbeperkt krachtvoer krijgen, 60 gram is echt extreem weinig voor een dier in die conditie. Als er een gebitsprobleem is waar hij nu niet voor onder narcose kan, is het juist zaak om hem zo snel mogelijk aan te laten komen. Hooi eten zou nu niet de prioriteit moeten hebben en bereik je waarschijnlijk ook niks mee. Als er een ernstige afwijking is, moet die eerst gecorrigeerd worden en daarna is inzetten op goede slijtage wel zinvol. Uiteraard wel opletten dat zijn darmen de hoeveelheid biks kunnen verdragen, maar dat is over het algemeen niet zo'n punt in dit soort gevallen. 

 

Vorig jaar hadden wij een konijn in vergelijkbare conditie, zij was in de eerste drie weken al 500 gram aangekomen en twee maanden later zat ze op een gezond gewicht van 4,4 kg (vanaf 2,6 kg). Als het ondergewicht uitsluitend door verwaarlozing komt, komen ze echt wel snel aan. Als medische problemen de oorzaak zijn overigens ook wel, maar dan moet het probleem natuurlijk wel eerst aangepakt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Dollie zei:

Een konijn met zulk ernstig ondergewicht moet gewoon onbeperkt krachtvoer krijgen, 60 gram is echt extreem weinig voor een dier in die conditie. Als er een gebitsprobleem is waar hij nu niet voor onder narcose kan, is het juist zaak om hem zo snel mogelijk aan te laten komen. Hooi eten zou nu niet de prioriteit moeten hebben en bereik je waarschijnlijk ook niks mee. .

Dank je, Dollie. Dat is duidelijk. Ik heb overlegd en hij gaat onbeperkt juniorbrokken krijgen. De rest heb ik besteld. 

 

Het is me opgevallen dat de informatie die on line staat en in mijn cursus bij het Konijnen Adviesbureau, het aankomen maar kort aangestipt wordt. Ik had mezelf als uitgangspunt genomen: als ik te mager ben eet ik grotere porties, niet een andere voedselsamenstelling. Ik zal 'aankomen' als casus indienen als we weer een les hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .